Kopi av melding:Kopi av melding:
Amund, hvorfor skulle den være bedre enn en HO å stroke???
Opprinnelig postet av 512TR
|
Fordi den har knock-sensor, og fordi computer'n tåler mer "juksing".. disse kitene man får kjøpt inneholder som regel potmetere eller motstander til å lure MAP- eller temperatursensor for å gi mer bensin.
Opprinnelig postet av Amund
|
Amund, er ikke du data mann, tror du da bruken av primitive motstandere og potensiometre fra Arngren/Clas Ohlson er veien å gå....
Er ingen data mann, men jeg mener og tror at skal en tune en modifisert/stroket/overladdet EFI motor, være seg en Renix, OBDI eller OBDII PCM bør en ha ordentlig utstyr, både til å mappe fueltabellene/tenningstabellene og ikke minst datalogging for idet hele å vite hvor tuningen må gjøres.
Når en skal bruke slike primitive tuningsdingser som motstandere og justerbare potensiometre, er kanskje Renix letter en de nyere OBDI og OBDII PCM’ene. men en vil aldri kunne få en perfekt AFR kurve med så enkle metoder.
Å bruke masse penger og tid til stroking, kompressor eller turbo, uten å ha ordentlig motor styring er vel bare å gjøre en halvferdig jobb.
Lurer på hvorfor ikke Chrysler kjører knok sensorer på OBDI og OBDII PCM’ene, det ville som du nevner vært en fordel på modifiserte motorer. Men det er fullt mulig å programere tenningen slik at den retetarderes i det området tenningsbank oppstår.
Tror grunnen til at Renixen er ansett lettere å manipulere, må være at i de nye OBDI/OBDII computerene har O2 sensoren(e) overtatt mer av styringen i Closed Loop.
I closed loop må en bare spille på lag med O2 sensoren, å sørge for at fueltabellene ligger tilnærmet 14.7:1 AFR, slik at O2 sensoren slipper å øke/kutte bensintilførselen overdrevet pga. feile fueltabeler.
Men med en gang motoren er i Open Loop blir O2 sensorenes signaler oversett av computeren, og det er her det er mest og hente ved tuningen.
Har i helga drevet og koblet opp og konfigurert datalogge utstyret til YJ’en, så jeg knipset noen bilder...
Bruker to laptop’er en til Splitsecond Piggyback computeren, og en til Innovate datalogge utstyret.
Boksen som leser nøyaktig AFR, bruker en Bosch Wideband O2 sensor.
Har sveiset in en bung på Banks røret hvor jeg monterer Bosch O2 sensoren.
Auxboksen, her kobles de sensorene en ønsker å logge. Denne kan konfigureres til å lese av AFR, throttle posisjon, RPM, Vacum/boost, exhaus temperatur, innsugsluft temp, kjølevæske temp, tenningstidspunkt, innsprøytings tidspunkt, bilens hastighet, bilens akkselerasjon og sidekrefrer.
Dette er selve Piggyback computeren som etter programering modifiserer sensor-signalene til PCM’en, og dermed overtar styringen av innsprøytingen og tenningen.
Når jeg har fått de ”idelle” bensin/tennings kurvene er det bare Split Second boksen jeg trenger å ha på bilen. Å programere denne er ikke lett, og uten datalogging er det helt umulig.
Har brukt mye tid på å finne ut og prøve å forstå hvordan EFI systemet fungere og hvordan det kan forandres for å tilpasses en modifisert motor.
Det er veldig interessant og lærerikt, men komplisert og utrolig tidskrevende, hver dag jeg holder på med dette gjør jeg noe feil, men samtidig lærer jeg noe nytt....
Datalogge utstyret kan brukes til alle motorer EFI motorer, + justere idellt dieseltrykk på dieselmotorer og finne korrekte dyser på forgassermotorer.
Mange lurer vel på hvorfor iallverden jeg gjør dette på/med Jeepen, men siden jeg satte kompressor på denne vil jeg ha den til å funke optimalt og at motoren ikke blir ihjelkjørt pga. for mager blanding.
Den kunnskapen jeg forhåpentligvis tillegner meg, og med datalogge utstyret, vil jeg kunne bruke på alle typer kjøretøyer.
512TR
"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari