Gå til innhold



Foto

Min neste Jeep - en MJ!


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
57 replies to this topic

#41 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 21 September 2005 - 23:00

Kopi av melding:
FR, ville vært moro å se et bilde av SL'n din:)


Opprinnelig postet av 512TR



Jada jeg jobber med det, men jeg aner ikke hvilken pc de ligger på.
Mulig jeg kan ta noen nye i morgen, da får jeg med Audi 100'en. Kul den også..

-90 Jeep XJ 4.0
8" heving, 36" Irok

www.terrengbil.com

#42 fredrik

fredrik

    Mallcrawler

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 858 Innlegg:

Posted 21 September 2005 - 23:00

Skal vi seeee...














Nå var det ac på gamlebilen min, vet ikke om det er det på MJ´n din (?), så mulig noen av de ac slangene ikke er med i MJ´n...

-------------------
lupus lupus

#43 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 21 September 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Ulempen med den gamle 4-litern er vel lite hester og mye suppe. Fordelen er at den er mye bedre å bygge stroker av! biggrin.gif

Opprinnelig postet av Amund



Apropos Stroker:D

http://www.jeep4.0pe...om/stroker.html

__________________________________________________

user posted image "Outer diameter of all pipe must exceed the inner diameter. Otherwise the hole will be on the outside."



#44 512TR

512TR

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1189 Innlegg:

Posted 21 September 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Skal vi seeee...


Nå var det ac på gamlebilen min, vet ikke om det er det på MJ´n din (?), så mulig noen av de ac slangene ikke er med i MJ´n...

-------------------
lupus lupus

Opprinnelig postet av fredrik



Fredrik, takk for bildene, tror ikke det er AC på MJ'en jeg kjøper, finner ut det på tirsdag:)

512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari

#45 512TR

512TR

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1189 Innlegg:

Posted 21 September 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Ulempen med den gamle 4-litern er vel lite hester og mye suppe. Fordelen er at den er mye bedre å bygge stroker av! biggrin.gif

Opprinnelig postet av Amund



Amund, hvorfor skulle den være bedre enn en HO å stroke???

512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari

#46 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 21 September 2005 - 23:00

Kopi av melding:

Amund, hvorfor skulle den være bedre enn en HO å stroke???
Opprinnelig postet av 512TR



Fordi den har knock-sensor, og fordi computer'n tåler mer "juksing".. disse kitene man får kjøpt inneholder som regel potmetere eller motstander til å lure MAP- eller temperatursensor for å gi mer bensin.

#47 fredrik

fredrik

    Mallcrawler

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 858 Innlegg:

Posted 22 September 2005 - 23:00

Døh, Achmundo:D; lite og lite hester, fräulein... 177 vs 184. Nuvel. smile.gif Nok er det. Greit at det ikke er mer blås, med tanke på de fabelaktige bremsene...
mellow.gif

#48 512TR

512TR

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1189 Innlegg:

Posted 24 September 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:

Amund, hvorfor skulle den være bedre enn en HO å stroke???
Opprinnelig postet av 512TR



Fordi den har knock-sensor, og fordi computer'n tåler mer "juksing".. disse kitene man får kjøpt inneholder som regel potmetere eller motstander til å lure MAP- eller temperatursensor for å gi mer bensin.

Opprinnelig postet av Amund



Amund, er ikke du data mann, tror du da bruken av primitive motstandere og potensiometre fra Arngren/Clas Ohlson er veien å gå....

Er ingen data mann, men jeg mener og tror at skal en tune en modifisert/stroket/overladdet EFI motor, være seg en Renix, OBDI eller OBDII PCM bør en ha ordentlig utstyr, både til å mappe fueltabellene/tenningstabellene og ikke minst datalogging for idet hele å vite hvor tuningen må gjøres.

Når en skal bruke slike primitive tuningsdingser som motstandere og justerbare potensiometre, er kanskje Renix letter en de nyere OBDI og OBDII PCM’ene. men en vil aldri kunne få en perfekt AFR kurve med så enkle metoder.

Å bruke masse penger og tid til stroking, kompressor eller turbo, uten å ha ordentlig motor styring er vel bare å gjøre en halvferdig jobb.

Lurer på hvorfor ikke Chrysler kjører knok sensorer på OBDI og OBDII PCM’ene, det ville som du nevner vært en fordel på modifiserte motorer. Men det er fullt mulig å programere tenningen slik at den retetarderes i det området tenningsbank oppstår.

Tror grunnen til at Renixen er ansett lettere å manipulere, må være at i de nye OBDI/OBDII computerene har O2 sensoren(e) overtatt mer av styringen i Closed Loop.
I closed loop må en bare spille på lag med O2 sensoren, å sørge for at fueltabellene ligger tilnærmet 14.7:1 AFR, slik at O2 sensoren slipper å øke/kutte bensintilførselen overdrevet pga. feile fueltabeler.
Men med en gang motoren er i Open Loop blir O2 sensorenes signaler oversett av computeren, og det er her det er mest og hente ved tuningen.


Har i helga drevet og koblet opp og konfigurert datalogge utstyret til YJ’en, så jeg knipset noen bilder...


Bruker to laptop’er en til Splitsecond Piggyback computeren, og en til Innovate datalogge utstyret.






Boksen som leser nøyaktig AFR, bruker en Bosch Wideband O2 sensor.


Har sveiset in en bung på Banks røret hvor jeg monterer Bosch O2 sensoren.


Auxboksen, her kobles de sensorene en ønsker å logge. Denne kan konfigureres til å lese av AFR, throttle posisjon, RPM, Vacum/boost, exhaus temperatur, innsugsluft temp, kjølevæske temp, tenningstidspunkt, innsprøytings tidspunkt, bilens hastighet, bilens akkselerasjon og sidekrefrer.



Dette er selve Piggyback computeren som etter programering modifiserer sensor-signalene til PCM’en, og dermed overtar styringen av innsprøytingen og tenningen.


Når jeg har fått de ”idelle” bensin/tennings kurvene er det bare Split Second boksen jeg trenger å ha på bilen. Å programere denne er ikke lett, og uten datalogging er det helt umulig.
Har brukt mye tid på å finne ut og prøve å forstå hvordan EFI systemet fungere og hvordan det kan forandres for å tilpasses en modifisert motor.

Det er veldig interessant og lærerikt, men komplisert og utrolig tidskrevende, hver dag jeg holder på med dette gjør jeg noe feil, men samtidig lærer jeg noe nytt....

Datalogge utstyret kan brukes til alle motorer EFI motorer, + justere idellt dieseltrykk på dieselmotorer og finne korrekte dyser på forgassermotorer.

Mange lurer vel på hvorfor iallverden jeg gjør dette på/med Jeepen, men siden jeg satte kompressor på denne vil jeg ha den til å funke optimalt og at motoren ikke blir ihjelkjørt pga. for mager blanding.

Den kunnskapen jeg forhåpentligvis tillegner meg, og med datalogge utstyret, vil jeg kunne bruke på alle typer kjøretøyer.


512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari

#49 Team Low Cost Offroad

Team Low Cost Offroad

    --- rubrikk til salgs ---

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1599 Innlegg:

Posted 24 September 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:
Skal tro om det er kun på 4.0 det er Dana 44?
Opprinnelig postet av FR



Mener det er en spesiell utgave som heter "Metric Tonne", denne har 44.
Opprinnelig postet av Amund



Og jeg mener og ha lest et sted, at *tidlige* MJer med Metric Tonne-opsjonen er utstyrt med AMC 20 bakaksel, ikke 44.

Gammel, rusten, uferdig og mishandlet skrot.


#50 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 24 September 2005 - 23:00

Kopi av melding:

Og jeg mener og ha lest et sted, at *tidlige* MJer med Metric Tonne-opsjonen er utstyrt med AMC 20 bakaksel, ikke 44.

Opprinnelig postet av Team Low Cost Offroad



Den som 512TR nå evt skal kjøpe må vel betegnes som tidlig MJ.
Den hadde sist jeg var under den en Dana 44..

-90 Jeep XJ 4.0
8" heving, 36" Irok

#51 512TR

512TR

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1189 Innlegg:

Posted 25 September 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:

Og jeg mener og ha lest et sted, at *tidlige* MJer med Metric Tonne-opsjonen er utstyrt med AMC 20 bakaksel, ikke 44.

Opprinnelig postet av Team Low Cost Offroad



Den som 512TR nå evt skal kjøpe må vel betegnes som tidlig MJ.
Den hadde sist jeg var under den en Dana 44..

-90 Jeep XJ 4.0
8" heving, 36" Irok

Opprinnelig postet av FR



Nei, options var D35/D44
Dana 44 akslingen jeg har på YJ'n kommer fra en svensk :blush:MJ 88mod.

Axles

Front Axles
Dana 30 high pinion - reverse cut - 27 spline, 1.16" diameter shafts, 7.13" ring gear - used 86-92 (some axles through 91 are vacuum disconnect, 89-92 with ABS have 5-297x u-joints, all others have 5-260x u-joints)

Rear Axles
Dana 35 non c-clip - 27 spline, 1.18" diameter shafts, 7.58" ring gear, 2.62" axle tube - used 86-89
Dana 44 non c-clip - 30 spline, 1.31" diameter shafts, 8.5" ring gear, 2.75" axle tube - used 87-89 on some(not all) MJs equipped with towing package.
(note for D44's: All MJ's equipped with the stock D44 come with the Metric Ton Package)

512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari

#52 512TR

512TR

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1189 Innlegg:

Posted 25 September 2005 - 23:00

Kjempe fin bil ! smile.gif

Er det 17" felger?

Har også en gammel SL stående i garagen å støve ned:blush:

512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari

#53 Team Low Cost Offroad

Team Low Cost Offroad

    --- rubrikk til salgs ---

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1599 Innlegg:

Posted 25 September 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Og jeg mener og ha lest et sted, at *tidlige* MJer med Metric Tonne-opsjonen er utstyrt med AMC 20 bakaksel, ikke 44.

Opprinnelig postet av Team Low Cost Offroad



Den som 512TR nå evt skal kjøpe må vel betegnes som tidlig MJ.
Den hadde sist jeg var under den en Dana 44..

-90 Jeep XJ 4.0
8" heving, 36" Irok
Opprinnelig postet av FR



Nei, options var D35/D44
Opprinnelig postet av 512TR





Kopi av melding:
AMC 20: MJ Comanche, with one-piece axle shafts. Available in at least the early (84-87) MJ; or possibly just the '86 Metric Tonne version.


wink.gif

Gammel, rusten, uferdig og mishandlet skrot.


#54 512TR

512TR

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1189 Innlegg:

Posted 25 September 2005 - 23:00

Har goooglet litt funnet ut at de kun brukte AMC20 1986, i 1987 kom de med D44 i Metric tonn option.

1986 var vel året Comanchen var introdusert, ser at siden du har klippet fra, mener de startet i 1984;)



512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari

#55 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 25 September 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Amund, er ikke du data mann
Opprinnelig postet av 512TR



Jo, det trodde jeg også jeg var, helt til jeg så utstyret ditt... blush.gif Skikkelig gromt! cool.gif

Klart at det 1. er viktigere å få ting helt korrekt når du kjører kompressor, for å unngå stempler med høl i, og 2. aldri blir helt riktig før du bytter computer, og alle verdier justeres inn på rullende landevei (evt. ekte landevei). Men strokerkit'ene jeg har sett er stort sett "fort-og-gæli", man hiver sammen en motor av litt utslitte 4,2- og 4-litere, og da følger disse motstandene og greiene med i kit'ene. Jeg vil tro det kan gå an å få det noenlunde OK, med en stroker er det sikkert ikke snakk om annet enn å gi den litt mer bensin over hele registeret, og kanskje flytte tenninga litt. Tror du ikke? 100% blir det selvsagt ikke, men det kan sikkert bli ganske bra.

#56 512TR

512TR

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1189 Innlegg:

Posted 26 September 2005 - 23:00

Så var jeg eier av en Comanche....he,he

Bilen funker ok, litt døgang på styringen, en defekt power/comfort bryter til girkassen, mangler en vindusheis, litt lys som ikke virker...pluss diverse....men en grei gammel bil med stort potensiale.smile.gif

Funket helt fint på jomfruturen fra Bergen.









512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari

#57 sivrt

sivrt

    Pirat moderator

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1350 Innlegg:

Posted 27 September 2005 - 23:00

Grattis med ny MJ da! Den så jo veldig fin ut, lite rust å gode greier...

Morten.
`99 Jeep Cherokee Sport Jamboree 2.5TD
http://www.offroad.n...de=View&RID=160
Goodyear Wrangler MT/R
31x10,5-15
3,5" Rubicon Express + JKS sjakler

#58 512TR

512TR

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1189 Innlegg:

Posted 20 October 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Grattis med ny MJ da! Den så jo veldig fin ut, lite rust å gode greier...

Morten.
`99 Jeep Cherokee Sport Jamboree 2.5TD
http://www.offroad.n...de=View&RID=160
Goodyear Wrangler MT/R
31x10,5-15
3,5" Rubicon Express + JKS sjakler

Opprinnelig postet av sivrt



Takk for den Morten,

forrige helg kjørte jeg Comanchen nordover, og den funket helt fint.
1.5 times kjøring til jeg var hjemme røk et bremse-rør bak (helt opprustet) men det gikk fint å kjørte hjem med bare en krets.

Før jeg kjørte gikk jeg over diverse teknisk, renset TB, luftfilter, skiftet plugger, løsnet alle eletriske koblinger og sprayet med WD40, og byttet diverse oljer etc.

Slik så TB'n ut



Bilen bruket i snitt 1.10 l/mil med full oppakning, noe som er helt ok.

Her er et bilde tatt på saltfjellet...





512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari