Tanker angående heving
#1
Posted 28 September 2005 - 23:00
Jeg har da gjort meg opp noen tanker om hvordan man skal kunne omgå dette, jeg vet ikke om mine tanker rundt dette stemmer, men det er jo mulig å prøve.
Det jeg mener er løsningen for meg da, som har en slik bil som det ikke finnes TÜV godkjente hevesett til overhode, er å heve "orginalt"
I stedet for å kjøpe ferdige sett med klosser, ekstra fjærblader og forlenga bolter. hvorfor ikke gå for refabrikerte deler som er lik de orginale. Jeg ser at det er flere på markedet som tilbyr både "orginale" bladfjærer, fjærer, støtdempere og annet materiale som måtte trenges for å heve en bil. På denne måten ser alt orginalt ut, og ingen kan vel si noe på det? I mitt vognkort står det i allefall ikke noe om makshøyde på bilen, så dette skulle være gjennomførbart. Dette vil selvfølgelig gi en moderat heving på mellom 2"-6", men det gir da plass til noe større hjul. Jeg vet ikke om det er godkjenningskrav på karrosseriløft(det kan kanskje noe her svare på?), men kombinerer man dette med litt hjulbuekapping, skulle dette holde for de fleste som skal ha en kombinert on-road/off-road bil.
Noen meninger rundt dette mottas med takk!
www.ford-project.com
Tom Thorvaldsen
Stolt eier av : 1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat
#2
Posted 28 September 2005 - 23:00
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Men vet de nok om dette til å kunne se at denne ikke er orginal med en moderat heving? I mitt tilfellet florer det i allefall ikke av lignende biler. Og i mine vognkort står det ikke noe om maks høyde eller sporvidde.
www.ford-project.com
Tom Thorvaldsen
Stolt eier av : 1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat
Opprinnelig postet av Denominator
Nei du har rett i det, moderat heving spør vi ikke om. Eksempel Add-A-Leaf, sjakler, strammet torsjon. men dette er vel knapt heving mer justering, får skjelden på særlig større hjul hved dette uten å kappe litt i tilegg:D
-81 Hi-Lux (V6, 33" +++)
-85 S-10 Blazer (kort)
-87 S-10 Pickup (st cab)
-94 S-10 Blazer (lang)
Byner å bli hypokonder....eller kanskje jeg faktisk er sjuk. "Jokke"
Opprinnelig postet av Rajlig
I henhold til charten over hva slags dekk jeg kan sette på bilen, kan jeg få på plass 33" - 35" med 2"- 4" heving, mulig jeg må kappe noe i skjermen, men den ruta er ikke krysset av i charten på de størrelsene.
Så med 2" heving får jeg på plass 33", med 4" 35" dekk.
Hvor stor sjanser BT har får å se at bilen er hevet 4" på min vet jeg ikke. De har jo ikke noe å sjekke opp i mot. Så vidt jeg vet ut i fra den informasjonen jeg har fått av BT og opplysningkontoret for bil, finnes det ikke flere av disse i landet. Mulig det ligger noe på skroten rundt omkring, men i allefall ikke som er registrert for veibruk.
www.ford-project.com
Tom Thorvaldsen
Stolt eier av : 1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat
#3
Posted 28 September 2005 - 23:00
________
[l_,[____],
l---L -OlllllllO-
()_) ()_)---)_)
Sten Morten
Cj-7 Laredo 1986
#4
Posted 28 September 2005 - 23:00
www.ford-project.com
Tom Thorvaldsen
Stolt eier av : 1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat
#5
Posted 28 September 2005 - 23:00
Det du beskriver med dokumentering ev hjul er jo faktisk hele problemet, svert vanskelig å få tak i den dokumentasjonen.
Du kann antagelig bygge din 2WD slik at den blir like høy som en org. 4WD, men det er ingen heving, det er en konvertering;)
-81 Hi-Lux (V6, 33" +++)
-85 S-10 Blazer (kort)
-87 S-10 Pickup (st cab)
-94 S-10 Blazer (lang)
Byner å bli hypokonder....eller kanskje jeg faktisk er sjuk. "Jokke"
#6
Posted 28 September 2005 - 23:00
www.ford-project.com
Tom Thorvaldsen
Stolt eier av : 1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat
#7
Posted 28 September 2005 - 23:00
Kopi av melding:
Jeg ser at det er flere på markedet som tilbyr både "orginale" bladfjærer, fjærer, støtdempere og annet materiale som måtte trenges for å heve en bil. På denne måten ser alt orginalt ut, og ingen kan vel si noe på det? Opprinnelig postet av Denominator
Når du samler sammen disse komponentene får du jo et såkalt hevesett...
Hvis du kikker under en hevet bil ser jo alt originalt ut, bortsett fra høyden. Fjærer og støtdempere og greier...
Jeg skjønner virkelig ikke hva du mener.
#8
Posted 28 September 2005 - 23:00
www.ford-project.com
Tom Thorvaldsen
Stolt eier av : 1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat
#9
Posted 28 September 2005 - 23:00
-81 Hi-Lux (V6, 33" +++)
-85 S-10 Blazer (kort)
-87 S-10 Pickup (st cab)
-94 S-10 Blazer (lang)
Byner å bli hypokonder....eller kanskje jeg faktisk er sjuk. "Jokke"
#10
Posted 28 September 2005 - 23:00
www.ford-project.com
Tom Thorvaldsen
Stolt eier av : 1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat
#11
Posted 28 September 2005 - 23:00
1985 GMC JIMMY - 6.2D - TH700 - 208 - 6" ProComp - 35x12,5x15
#12
Posted 28 September 2005 - 23:00
Har send noen mailer med BGnor, og de har hevesett til min til en fornuftig pris, men dette bare med samsvarserklæring. Hvis dette holder går jeg for dette settet, men er usikker på om dette fungerer med de innskjerpingene som er gjort i det siste.
Det er på tide at vi på en eller annen måte får gjort om lovverket til å gjelde godkjenning av hver enkelt bil.
Det blir allt for enkelt for BT å nekte alle mulige ting bare pga at vi ikke har gjort jobben demmes. Det er jo de som skal godkjenne bilen, ikke bare ta en avgjørelse ut i fra hva slags dokumentasjon vi har klart å skaffe.
Det må komme et organ på banen som kan ta inn hver enkelt bil, og gå igjennom en rutinekontroll for å se om dette imøtekommer kravene. Slik fungerer det vel i flere land, og det burde være gjennomførbart her også!
Med de regelverket som finnes nå, tar de i fra en stor gruppe mennesker noe av det kjæreste de har i livet, nemmelig bilhobbyen. Dette gjelder ikke bare off-road biler, regelverket er vel like vanskelig andre veien også!
www.ford-project.com
Tom Thorvaldsen
Stolt eier av : 1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat
#13
Posted 28 September 2005 - 23:00
Kopi av melding:
Men vet de nok om dette til å kunne se at denne ikke er orginal med en moderat heving? I mitt tilfellet florer det i allefall ikke av lignende biler. Og i mine vognkort står det ikke noe om maks høyde eller sporvidde.
www.ford-project.com
Tom Thorvaldsen
Stolt eier av : 1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat
Opprinnelig postet av Denominator
Nei du har rett i det, moderat heving spør vi ikke om. Eksempel Add-A-Leaf, sjakler, strammet torsjon. men dette er vel knapt heving mer justering, får skjelden på særlig større hjul hved dette uten å kappe litt i tilegg:D
-81 Hi-Lux (V6, 33" +++)
-85 S-10 Blazer (kort)
-87 S-10 Pickup (st cab)
-94 S-10 Blazer (lang)
Byner å bli hypokonder....eller kanskje jeg faktisk er sjuk. "Jokke"
#14
Posted 28 September 2005 - 23:00
Ingen amerikansk bil har TÜV godkjent hevesett, så godkjenning kan bli vanskelig. Det jeg vurderer å gjøre er å kjøpe en billig K5 som er godkjent med 4 -6" heving og 35"hjul og flytte over delene fra min bil over på denne. Da er det ikke noe problem. Har man en bil som er godkjent med 4" heving burde det ikke være noe problem å sette på 6" heving i ettertid, hvem kan vel se forskjell på 4 eller 6" heving uten å ha god erfaring med det, og hverfall ikke i en kontroll langs veien eller en vanlig EU kontroll.
1985 GMC JIMMY - 6.2D - TH700 - 208 - 6" ProComp - 35x12,5x15
#15
Posted 28 September 2005 - 23:00
-81 Hi-Lux (V6, 33" +++)
-85 S-10 Blazer (kort)
-87 S-10 Pickup (st cab)
-94 S-10 Blazer (lang)
Byner å bli hypokonder....eller kanskje jeg faktisk er sjuk. "Jokke"
#16
Posted 28 September 2005 - 23:00
www.ford-project.com
Tom Thorvaldsen
Stolt eier av : 1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat
#17
Posted 28 September 2005 - 23:00
Kopi av melding:
Dersom du skal bygge om noe som helst og godkjenne etterpå, skall ikke BT sjekke opp noe som helst. Det er du som må dokumentere med samsvars erklæringer, TUV godkjenning, delenr, dokumentasjon fra fabrikant o.s.v.
Opprinnelig postet av Rajlig
Jeg er klar over dette, men det er der jeg mener det hele begynner å skjære seg. Hvis vi skal oppnå strygge biler, og på riktig måte få ført inn det som er av ekstrautstyr i vognkortet, nettopp fordi delene er trygge å bruke på våre biler, da skulle noen andre enn oss hatt bevisbyrden. Du kan ikke nekte for at det finnes masse biler der ute som aldri skulle vært godkjent, eneste grunnen til at disse er godkjente er at de har nok dokumentasjon. Samtidig finnes det sikkert nok av biler som aldri har blitt godkjent, men som er mere enn nok skikkelig bygget, med skikkelig deler til at de skulle blitt det. Derfor skulle det vært et organ som skulle tatt for seg hver enkelt tilfellet, og godkjent ut i fra tester og prøver de kan foreta, i stedet for hvor mye dokumentasjon vi klarer å skaffe.
www.ford-project.com
Tom Thorvaldsen
Stolt eier av : 1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat
#18
Posted 28 September 2005 - 23:00
Kopi av melding:
Hvor henter dere info, og hvem kontakter dere? Opprinnelig postet av Denominator
Alle med amerikansk bil bør være medlem i Amcar. De sitter på mye dokumentasjon, og kan hjelpe deg hvis du er villig til å betale noen hundrelapper i året.
De er ihvertfall de første jeg ville ringt til.
Men som du vet er det litt rolig når det gjelder godkjenning generelt for tiden...
#19
Posted 28 September 2005 - 23:00
www.ford-project.com
Tom Thorvaldsen
Stolt eier av : 1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat
#20
Posted 28 September 2005 - 23:00