Originalchip 3,2 Di-D
#41
Posted 03 October 2006 - 23:00
Iflg. papirene er min 184,9 hk og 459nm, men det står jo ganske mange effekt.tall på den utskriften, hvilken tekst er det som skal brukes?
på en 1år gml varebil vil avgiften ligge i 4000kr klassen, og det fordyrer setene på 2 årsdagen med 13000kr. Chipen var så godt som gratis så da er det vel bare og betale og være lovlydig.
#42
Posted 03 October 2006 - 23:00
Er det ekte chip, eller tdi-boks? (som bare justerer pumpen)
edan
#43
Posted 03 October 2006 - 23:00
Kopi av melding:
Hvilken brikke er det du har fått montert?
Er det ekte chip, eller tdi-boks? (som bare justerer pumpen)
edan
Opprinnelig postet av Edan
Rallytronic D011, står det den heter. EKTE
Tallene er som følger
P-Norm 136,0 KW
P-Mot 134,5 KW
P-Rad 112,0 KW
Er det 136kw, eller 134,5 som vil bli brukt til avgiftsberegning?
Stalltips 136kw
Moro er det i alle fall. Bilen drar som F, men jeg har jo ikke prøvd den uten, så hvor stor forskjell det er aner ikke jeg. Skulle bare ha det.
Hilsen Kjell Pettersen
Bodø
#44
Posted 04 October 2006 - 23:00
Den har litt annen motorstyring.
Er det noen som vet hvem som monterer Rallytronic i Bergensområdet?
Eneste chip jeg har kommet over er KCR tdi-boks og det vil jeg ikke ha!
edan
#45
Posted 04 October 2006 - 23:00
Helt i starten av denne tråden er det link til en chip, >02 er en chip og <er en annen chip. De ser ut til å levere mye nm i alle fall.
#46
Posted 04 October 2006 - 23:00
Men da må jeg til Sverige for å få den montert. Svenskehandel er ikke det vi driver mest med her i Bergen. Vi drar heller til England...
...Men der finnes mest Landrover-ræl.
edan
#47
Posted 05 October 2006 - 23:00
Kopi av melding:
Ja, det er STT sine chip.
Men da må jeg til Sverige for å få den montert. Svenskehandel er ikke det vi driver mest med her i Bergen. Vi drar heller til England...
...Men der finnes mest Landrover-ræl.
edan
Opprinnelig postet av Edan
Temelig sikker på at jeg så en norsk side med disse på, skal leite litt i morra. BTDT
http://www.kbohler.no/
Bergen-Nittedal-Bergen, for en Nordlending med Pajero Intense 185/450 høres ikke det langt ut det hele tatt
Tenk på alle motbakkene på hjemturen, bare fryd og morroB)
http://www.kbohler.n...4M41-01_ sv.pdf
Hilsen Kjell Pettersen
Bodø
#48
Posted 06 October 2006 - 23:00
Fristende å kjøre til Nitedal nå, ja.
Selv om vi søringer er litt pyser ift. dere hardinger i nord.
Neida, langtur i Gen3 er noe av det beste som finnes. Skikkelig lokomotivfølelse.
edan
#49
Posted 06 October 2006 - 23:00
Kopi av melding:
STT-chipen ser jo vanvittig bra ut. 190 hk/477 nm.
Fristende å kjøre til Nitedal nå, ja.
Selv om vi søringer er litt pyser ift. dere hardinger i nord.
Neida, langtur i Gen3 er noe av det beste som finnes. Skikkelig lokomotivfølelse.
edan
Opprinnelig postet av Edan
Du er vel ikke "søring" Vestlendinger kaller vi det.
Hilsen Kjell Pettersen
Bodø
Kjører 05 Intense vare
#50
Posted 06 October 2006 - 23:00
Kopi av melding:
Søringer, er det østlendinger det? Eller trøndere?
Det viktigste er at vi kjører Pajero!
edan
Opprinnelig postet av Edan
Tja si det, det er vel noe tilbake i tid at det var i bruk. Vi er ikke så nøye på det lengre, men er klar over at våre oppfatninger av hva en lang kjøretur ikke er helt det samme som i noe mere sentrale strøk. På den annen side er det ikke så mange som bruker 1t i bil for å komme på jobb om morgenen her, det tror jeg det er mange som gjør i sentrale østlandsområder.
Trakk en 20 fots båt her om dagen, ca 1,2t, det var ikke mye heft i den lasten, så jeg gleder meg til en stor 2t campingvogn til sommeren. Har fått kjørt en del med bilen og liker den bare bedre og bedre, i morgen skal jeg en kort tur på elgjakt 9mil en vei.
Hilsen Kjell Pettersen
Bodø
Kjører 05 Intense vare
#51
Posted 06 October 2006 - 23:00
Blandet og langkjøring?
Med og uten elg baki:D
edan
#52
Posted 07 October 2006 - 23:00
Kopi av melding:
Hvordan er forbruket med Rallitronic-brikke?
Blandet og langkjøring?
Med og uten elg baki:D
edan
Opprinnelig postet av Edan
Da må du vente litt, tar sin tid å tømme 90l, siden det er første tanken vil jeg ikke tippe forbruk bare ved å se på måleren heller.
Kjørt noenogtredve mil, og brukt 1/3tank. av det er vel 50% langkjøring, resten bykjøring.
Fyllte i dag, har nok vært allt for tung p gassfoten, men morro har det v ært 48,5 mil blandet kjøring, 1,19l/mil
Skal bare kjøre 10-20km i byen, før jeg skal og se etter elgen igjen, og da skal jeg tanke på nytt og se hva som går på langkjøring. Skal kjøre fint denne gangen.
Ble vel litt blandet kjøring nå også, noen kaldstarter og småkjøring men mest langkjøring. 0,98 ble det denne gangen.
Greit nok, men i forhold til gammelbilen som var en 05 Outback med 2,5l 165hk motor med lpg kit, og et forbruk på under 5kr mila er det dyrt, men ikke dyrere enn antatt.
Har kjørt en del henger, store lass med singel, og har en bratt bakke opp til huset, mitt 1700kg bak denne bilen merkes jo ikke i det hele tatt, den drar det lekene lett.
Hilsen Kjell Pettersen
Bodø
Kjører 05 Intense vare
#53
Posted 25 October 2006 - 23:00
Kopi av melding:
Kan man slå av ESP på pajero?
HVordan virker ESP må understring når du kommer for raskt inn i glatt sving?
edan
Opprinnelig postet av Edan
Ja man kan slå den av, sperrebryteren som du kjenner fra din er esp on/off bryteren.
ESP virkemåte i detalj ligger vel på dinside en plass, i praksis merker du det ved at bilen bremser på det ene bakhjulet(innertse bakhjul mener jeg å huske), understyringen avtar og har du ikke rettet opp rattet litt vil du gå rett i overstyring.
Understyring: Har kun forsøkt det ved å leke meg på en stor plass med Outbacken, overstyring ved lek eller litt for hard gassfot gjennom kryss forekommer jo ofte, men på landeveien er det svært skjelden esp kommer inn. Skjedd en gang ca 100kmt på nullføre og svingen kom litt brått på, esp virket upåklagelig den gangen i alle fall.
Hilsen Kjell Pettersen
Bodø
Kjører 05 Intense vare
#54
Posted 24 October 2006 - 23:00
Samma som min. 1-1,3 pr mil. Da med uchippet motor.
Men har lest at originalchipen reduserer forbruket en del med snill gassfot. Men det er ikke lett med så fet motor, antar jeg:D
edan
#55
Posted 24 October 2006 - 23:00
Kopi av melding:
Ikke særlig under literen, nei.
Samma som min. 1-1,3 pr mil. Da med uchippet motor.
Men har lest at originalchipen reduserer forbruket en del med snill gassfot. Men det er ikke lett med så fet motor, antar jeg:D
edan
Opprinnelig postet av Edan
Ikke lett med snill gassfot nei, særlig ikke når som det er blitt snø her i nord.
Esp'en på pajen virker bra på overstyring ved litt for stor pådrag ut svinger/kryss i alle fall.
Hilsen Kjell Pettersen
Bodø
Kjører 05 Intense vare
#56
Posted 25 October 2006 - 23:00
HVordan virker ESP må understring når du kommer for raskt inn i glatt sving?
edan
#57
Posted 09 November 2006 - 00:00
Har betalt avgiften, som ble 3753 kr, bilen er 1 år, egenvekten 2260kg, har time førstkommende tirsdag hos tilsynet, så får vi se hvordan det går.
PS! co utslippet går noe ned, så bakseteavgiften blir ikke så mye berørt av at effekten er øket noe.
Spurte om dette med 12% grensen på tollkammeret, betjenten hadde hørt om det, men klarte ikke å finne ut om det var 12 eller 15%.
Så for de som trenger en slik stt emtec brikke som øker kun til 170hk, så blir det gratis, men den må vel være tüv godkjent for å ha muligheter til godkjenning hos biltilsynet.
Hilsen Kjell Pettersen
Bodø
Kjører 05 Intense vare
#58
Posted 14 November 2006 - 00:00
Fikk godkjent en Cobra lyktebøyle i samme farten, det gikk også glatt. :-)
BT mannen hadde et lite håp om å kunne påpeke at lovlig lysstyrke var oversteget siden jeg hadde 1000m lykter med 37,5% lys(Hella Luminator xenon), men det gikk nok ikke siden hovedlyktene er såpass svake som 12,5%. Så med 37,5% ekstralys ligger en Pajero gen3 på nøyaktig max lovlig lysmengde.
gromlysene montert
Hilsen Kjell Pettersen
Bodø
Kjører 05 Intense vare
#59
Posted 14 November 2006 - 00:00
Jeg har valgt Luminator Cromium med 100W pære og synes det gir bra lys.
Problemet med gode ekstralys blir egentlig at nærlysene på Pajero er veldig dårlige. Blir jammen mørkt gitt, når man blender ned...
edan
#60
Posted 14 November 2006 - 00:00
Kopi av melding:
Men har ikke Lumiator Xenon mer lys enn vanlig rally 3000/Luminator, som også er merket med 37,5% i glasset:wtf:
Jeg har valgt Luminator Cromium med 100W pære og synes det gir bra lys.
Problemet med gode ekstralys blir egentlig at nærlysene på Pajero er veldig dårlige. Blir jammen mørkt gitt, når man blender ned...
edan
Opprinnelig postet av Edan
Mere og mere! Det kommer litt ann på hvordan man ser på saken.
Lysstyrken er mengden av lovlig lys på en hvis avstand som du vet. To 1000m kan godt leveres med både 17,5 og 37,5 styrke og det er jo samme pæren som sitter der. 37,5 samler bare mere slik at det blir mere lys på målepunket.
For å få xenon lysene ned på 37,5 må de spre ganske mye, har kjørt Pajero med slike lys som du har, men det var sikkert 55w pære og de samler mye mere enn mine.
En xenonlykt har vel 2-3 ganger så mye lys som tilsvarende 55W halogen.
Se på hellas lystunnel for lysbilde av de ulike lyktene.
Bilde med mobilen mens lyktene stod på en annen bil, det er regn, våt svart asfalt, og et dårlig mobilkamera.
Hilsen Kjell Pettersen
Bodø
Kjører 05 Intense vare