Gå til innhold



Foto

w123 300tdt


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
23 replies to this topic

#1 Tytentai

Tytentai

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 131 Innlegg:

Posted 13 December 2005 - 00:00

er det intercooler på denne orginalt??

#2 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 14 December 2005 - 00:00

Du har rett i alt du sier, stian, men husk at utgangspunktet for denne diskusjonen er moderat effektøkning på en fra før solid, relativt lavt ytende motor; OM617A. En økning av effekten på rundt 20% fra de originale 125 HK er ikke dramatisk, og jeg vil tro langt innenfor de marginer Daimler-Benz-ingeniørene hadde da motoren ble konstruert. Likevel nok til at en 2,2 tonn tung bil blir atskillig triveligere å kjøre...

Øyvind

#3 Henning

Henning

    Grunnlegger Harstad Offroaders

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4712 Innlegg:

Posted 14 December 2005 - 00:00

Skal du ha plass til den på innsiden...ligger utfordringen i å finne en liten nok cooler smile.gif

http://www.nmk-harst...ult.asp?cmd=105

http://www.offroad.n...ed/henning/logo henning.bmp

#4 Henning

Henning

    Grunnlegger Harstad Offroaders

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4712 Innlegg:

Posted 13 December 2005 - 00:00

nei... smile.gif

http://www.nmk-harst...ult.asp?cmd=105

http://www.offroad.n...ed/henning/logo henning.bmp

#5 Tytentai

Tytentai

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 131 Innlegg:

Posted 13 December 2005 - 00:00

takker og bukker:)
da forventer jeg en forrykende effekt ved å montere en slik en.
mye billig turbo stæsj på denne siden her.

http://kimmit-sport.com/e-shop/

#6 Henning

Henning

    Grunnlegger Harstad Offroaders

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4712 Innlegg:

Posted 13 December 2005 - 00:00

Får ikke mer effekt ved å montere ic... jeg har en svær på min bil.... ikke en eneste endring i effekt... du må skru opp ladetrykket, og justere på dieselpumpa så bilen får mer diesel...

Lurer litt på hvor stor cooler du skal ha, og hvor den skal monters?

Ellers finner du mye info i mattis sin trimmetråd som du finner under nyttige linker.

http://www.nmk-harst...ult.asp?cmd=105

http://www.offroad.n...ed/henning/logo henning.bmp

#7 Tytentai

Tytentai

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 131 Innlegg:

Posted 13 December 2005 - 00:00

får se hvor det blir plass til ladeluftkjøleren.
slik jeg alltid har forstått det vil en ladeluftkjøler gi deg muligheten til å kjøre opp ladetrykket og justere for mer diesel. og det vil da indirekte gi deg høyere effekt. poenget her er å senke temperaturen i innmatningsluften slik at oksygennivået blir så høyt så mulig slik at mer diesel kan forbrennes

#8 Henning

Henning

    Grunnlegger Harstad Offroaders

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4712 Innlegg:

Posted 13 December 2005 - 00:00

jepp... men uten å mate etter med diesel og trykk... blir det ingen effektøkning... det er ikke bare bare å få plass til en fornuftig IC på disse bilene...

ble levert en fra STT på 80 tallet men den er liiiten... skal du trimme bør du ha en stor cooler.

http://www.nmk-harst...ult.asp?cmd=105

http://www.offroad.n...ed/henning/logo henning.bmp

#9 Tytentai

Tytentai

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 131 Innlegg:

Posted 13 December 2005 - 00:00

hvis det går å stappe ned en 7 liters v12 i g wagen skal jeg klare å stappe en liten kjøler ett eller annet sted der:)

#10 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 13 December 2005 - 00:00

Det er god plass foran radiatoren, utfordringen ligger i å få plass til luftrørene ved siden av radiatoren uten å kappe i karosseriet.

Øyvind

#11 Muren Motorsport

Muren Motorsport

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 290 Innlegg:

Posted 14 December 2005 - 00:00

det viktigeste med effektøkning er å bli kvitt vamen som oppstår ved trimming.. ergo må du ha grovare eksos,meir luft inntil kjølarane, med vifte eller liknande.. vanntempmålaren måler ikkje reell motortemp.. motoren rekker å bli farlig varm innvendig før tempmålaren gir utslag.

stian

#12 Kristian-j

Kristian-j

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 880 Innlegg:

Posted 13 December 2005 - 00:00

Kopi av melding:
Det er god plass foran radiatoren, utfordringen ligger i å få plass til luftrørene ved siden av radiatoren uten å kappe i karosseriet.

Øyvind

Opprinnelig postet av osterklev



Ikkeno problem det..flytt radiatoren 30mm bakover og kapp det som går på ytterramma på radiatoren..Da går det greitt med 2" rør til cooler`n
Peis på med trykk og diesel kjør som f.... det holder iallefall i fire måneder:D

KJ Tlf 92049666
OPPDAL 4X4



#13 Tytentai

Tytentai

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 131 Innlegg:

Posted 14 December 2005 - 00:00

mulig jeg bør ha den inni kupen, det er jammen kaldt der inne om dagen. men fra spøk til alvor så bør jeg klare å få den inn foran radiatoren. ellers så har jeg vurdert å ha den liggende vannrett under panseret på førersiden med perforeringer i panseret. erfaringsmessig så blir radiatoren fort tett av humus og dette vil ikke være en så utsatt posisjon.

#14 Henning

Henning

    Grunnlegger Harstad Offroaders

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4712 Innlegg:

Posted 14 December 2005 - 00:00

Liggende IC med scoop.... biggrin.gif finnes bla på Pajero... Spørs om det blir like fint på gvogn

http://www.nmk-harst...ult.asp?cmd=105

http://www.offroad.n...ed/henning/logo henning.bmp

#15 Tytentai

Tytentai

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 131 Innlegg:

Posted 14 December 2005 - 00:00

tja, nei jeg tenkte å sveise inn en perforert plate på panseret. viften trekker nok luft inn i motorrommet. problemet er heller å bli kvitt all luften den pumper inn. nei bedre å prøve å hjelpe luften ut igjen. et scoop vil bare stoppe luftgjennomstrømningen.

#16 sinkMe

sinkMe

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 301 Innlegg:

Posted 14 December 2005 - 00:00

Har liggende scoop(stort) med intercooler til trooper '91. Er det noen som har bilder av G med scoop?

#17 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 14 December 2005 - 00:00

Ved å flytte radiatoren 30 mm bakover kommer du farlig nær viftebladene med registeret?!?

Øyvind

#18 Tytentai

Tytentai

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 131 Innlegg:

Posted 14 December 2005 - 00:00

140 hester hadde vært fantastisk, drit å kjøre rundt med 70 hester. folk gir meg fingern fordi jeg lager kø. hehehe

#19 Iver460

Iver460

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2473 Innlegg:

Posted 14 December 2005 - 00:00

Det klarer du LETT med en IC og litt skruing på pumpa!

Om du ikke har satt i motoren ennå så gjør du deg selv en kjempetjeneste om du bytter ut flatskruene på dekselet bak på pumpehuset med umbracoskruer først!

300 GD STT Cab
(280 GE LWB)

#20 Henning

Henning

    Grunnlegger Harstad Offroaders

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4712 Innlegg:

Posted 14 December 2005 - 00:00

Eller 6 kant hoder... da går det fint å bruke skrallefastnøkkel... biggrin.gif

http://www.nmk-harst...ult.asp?cmd=105

http://www.offroad.n...ed/henning/logo henning.bmp