Gå til innhold



Bilelektro.


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
141 replies to this topic

#21 krewiik

krewiik

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 207 Innlegg:

Posted 04 February 2006 - 00:00

hei, ha sotte å lest nesten alt hær,mye bra ja..er desverre ikke offroad bil da men håper på svar.. ha litt problemer med å få koblet opp ett ekstra lednings sett,da lysene på bilen er minus styrt virker det som... har en motpart som kobbles inn i den orginale pluggen som går i pæren(H4) men da bli det ikke noe.men da jeg kobbler den på batteriet så funker det (ekstrasettet..(med ledninger da)minu på minus å plus på pluss.. hvordan kan jeg "omgjøre" det til "pluss" uten så mye arbeid da...bilen d er snakk om er en volvo v40 1998 mod

Hakje nå enda nei,kommer vel..

#22 Lille Turbo

Lille Turbo

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 331 Innlegg:

Posted 04 February 2006 - 00:00

Heisann Ural.

Jeg har sittet og lest flere av disse innleggene dine, og andres selfølgelig. Og jeg må si at her er det masse interessant. Og lærerikt. Mye av det som omtales er rett i min gate, for å si det slik.

Så derfor våger jeg meg utpå med mitt "prosjekt". Dette er helt "off-offroad-topic" men alikevel. (red. biggrin.gif)

Jeg har en god del erfaring med el motorer både av vekselstrøm og likestrøm, fra 10 w og opptil 500 kw. Og i ånd av disse miljøvindene fra sør og stadig økende drivstoffpriser, så har jeg et lite prosjekt.

Min lille 4WD. En Daihatsu Cab Deluxe 1000, eller varebil om du vil, har jeg tanker om å montere en elektromotor i og drive den med batterier. Jeg vil ikke gjøre den til en ren El bil, men til en "Hybrid" slik Toyota har gjort med sin Prius.

Så jeg vil beholde den tre sylindrede motoren og montere el.motoren slik at den trekker på fremhjulene. Dette gjøres vha remskive som monteres på utgående aksel fra fordelingskassen til fremhjulene.

Så er da spørsmålene mine:

1. Hvor stor effekt trengs på el motoren?
2. Hvilken type el motor? Dc eller AC? Og hvorfor?
3. Hvor stor batterikappasitet trengs? Og hvilken spenning?
4. Batterier? Hvilken type?
5. Regulering?


Jeg har vurdert litt:

1. Ca 20 Kw burde vere tilstrekkelig. Det skal ikke være en raserbil.

2. En Dc med kommutator og børster, fordi den er lettest å magnetisere for å kunne brukes som regenerativ generator ved bremsing ved henging på giret.

3. Usikker på kappasitet, men 48v driftspenning da dette er en spenning som brukes på mindre batteritrucker og begrenser antallet batterier som må seriekobles.

4. Vanlige 12v bilbatterier av normal kapasitet. Enkelt å skaffe og billig å skifte ut og relativt lav vekt.

5. Regulering av effekten er jeg usikker på....

Har du noen innspill eller ideer så kom med de.


Hilsen:

Autodidakt Elektromekaniker.

#23 yeyeye

yeyeye

    londonbusseier

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 804 Innlegg:

Posted 04 February 2006 - 00:00

Laget meg noe slikt selv en gang, en gang jeg hadde planer om å lage meg hjemmelaget dieselvarmer. Brukte først en omformer 220volt-12volt,laget så en "halv"likestrøm diodebro, altså du får likestrøm ut i 25hertz i sekundet, koblet dette på en coil og vips 25 gnist i sekundet. Husk å jorde pluggen da! skal du ha 2 plugger må du ha 2 coiler!
Lurer egentlig fælt på ka du skal lage??????tongue.gif

AR

Kopi av melding:
Noen forslag på hvordan man kan få to tennplugger til å tenne da?
Skal ikke benyttes i en motor, så fordeler er uaktuelt.
De må vel få noe signal eller noe? Forslag mottas med takk

Opprinnelig postet av dalis



#24 terjebj

terjebj

    TRØNDER`N

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 881 Innlegg:

Posted 04 February 2006 - 00:00

hei Ural.
Styrer fortsatt med disse ryggelysene mine som ikke vill virke.
Før de sluttet helt å virke, så virket de når det passet dem selv når jeg la inn reversen.
Var ute i dag å kikket litt på det igjen.
Plukket ut baklyset og satte på et voltmeter på ryggelysledningen:0,08volt med motoren i gang.
Målte i motorrommet ved kontakten der: ca. 14 volt med motoren i gang.
La en ny ledning fra motorrommet å bak, fortsatt ikke lys.
Kontakten jeg snakker om er festet på torpedoveggen der rattstammen kommer ut. 3 ledninger,1 svart, 1 grå? og 1 grønn(ryggelys).
Noen ideer om hva jeg skal gjøre?
Lei av hele ryggelyset, kjedlig når man prøver alt å får det ikke til.


chevy rules!
95' sub TIL SALGS.
Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar!

#25 athronds

athronds

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 322 Innlegg:

Posted 04 February 2006 - 00:00

Koble en coil til hver av pluggene, og når du bryter jordforbindelsen til coilen tenner pluggen en gang..

#26 dalis

dalis

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 384 Innlegg:

Posted 03 February 2006 - 00:00

Noen forslag på hvordan man kan få to tennplugger til å tenne da?
Skal ikke benyttes i en motor, så fordeler er uaktuelt.
De må vel få noe signal eller noe? Forslag mottas med takk

#27 hans petter

hans petter

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 306 Innlegg:

Posted 14 January 2006 - 00:00

bump

Det fine med dødsstraff er at man lærer til neste gang!

#28 terjebj

terjebj

    TRØNDER`N

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 881 Innlegg:

Posted 26 December 2005 - 00:00

har du/kan du tegne opp for meg?

chevy rules!
95' sub
Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar!

#29 Lille Turbo

Lille Turbo

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 331 Innlegg:

Posted 06 February 2006 - 00:00

Kopi av melding:


2. En Dc med kommutator og børster, fordi den er lettest å magnetisere for å kunne brukes som regenerativ generator ved bremsing ved henging på giret.
Har du vurdert alternativet med AC sammen med en frekvensomformer?


5. Regulering av effekten er jeg usikker på....
AC, og du kan bruke frekvensomformer.
DC, tror jeg ville benyttet "Pulsbredderegulering" Ville nok ha benyttet en relativt høyere spenning enn 48V. Lav spenning krever større dimensjoner på reguleringen. Jeg hadde koblet batterier i serie, til jeg hadde ønsket spenning, gjerne 3-400V.





Hei Kenneth.

Takk for svar.

Jeg har vurdert AC og er vel enig at dette er veldig greit å regulere med en frekvensomformer. Men jeg tror jeg kan få litt problemer med å kunne bruke AC motoren som generator ved bremsing. Da måtte jeg hatt en som har viklinger i rotor og sleperinger. Disse motorene er det jo ikke flust av. Jeg vet at eldre Munck kraner har slike motorer, men hvor ellers er de å skaffe? Jeg har jo et relativt "Minimalt-budsjett-prosjekt" for gi det en betegnelse, så en ny slik er utenfor rekkevidde. Men med sleperinger kunne jeg magnetiset rotor og fått ut effekt ved oppbremsing. Og en AC motor i denne størrelsen er vel også oftest en del større og tyngre enn en DC.

Men også frekvensomformere for AC er jo greit å skaffe som "freebee" men omf.med DC mating er vel heller ikke så vanlig?



Autodidakt Elektromekaniker.

#30 OlavEmil

OlavEmil

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 547 Innlegg:

Posted 22 December 2005 - 00:00

Kopi av melding:
Les pkt.8.1 en gang til,det utelukker stort sett alt annet en arbeids lys
Men i værste fall må bilen vises ,ingen blir skutt biggrin.gif


skogens lille grønne
BÅNNGASS

Opprinnelig postet av Krølle



Les første avsnittet mitt ein gong til wink.gif:

Kopi av melding:
Alle lys har "stor spredning" (så lenge det ikkje er meir spesifisert, er det dessutan heilt subjektivt, og ingen kan slå i bordet og seie at eitt lys har for lite spreiing), og alle lys kan "reguleres i forskjellige stillinger" (står heller ikkje her kor mykje dei skal kunne justerast).


#31 OlavEmil

OlavEmil

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 547 Innlegg:

Posted 18 December 2005 - 00:00

Oisann, så raskt? biggrin.gif Takk skal du ha. Då må eg jo se om eg ikkje får kopla iallefall litt no i vinter smile.gif.

Etter å ha studert skjemaet med det av kunnskap eg har frå naturfagen på ungdomsskulen har eg to spørsmål blush.gif. Først: Korleis fungerer brytarane som er sett inn rett før alle ekstra lys, både fjern og park? vil desse koplast inn og ut automatisk ved bruk av originale brytarar (dim og park)?

Og så:
Kopi av melding:
NB Bryteren "BT - Spesial" behøver ingen EU kontroll ( gir trolig en 2er)

Mvh Kenneth Skailand
Ringveien 31
4400 Flekkefjord
Mobil: 917 93211
post@mobilcrane.com
www.mobilcrane.com

Opprinnelig postet av Ural 375D



Kva meiner du med at dei ikkje treng eu-kontroll? At dei er unntatt fordi dei er over eigen brytar, eller at dei må demonterast før kontroll? blush.gif

#32 tåffår

tåffår

    Suzuki nærd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2154 Innlegg:

Posted 26 December 2005 - 00:00

Kopi av melding:
Skulle koble ekstralys på bilen til gamla i jula, en Hyundai Sonata.
Det viste seg at det sto konstant strøm på pærene. Tror det heter at den er negativt styrt strøm på den altså omvendt enn på en "normal" bil.
Hvordan kobler jeg dette for at det skal bli rett?smile.gif
Opprinnelig postet av terjebj




Dubruker negativ som styrestrøm.... altså den ledningen som får gjort ( - ) når fjernlysa er på, skal gjorda rellet te ekstralysa...

Litt klomsete fårklart...


tåffår - 928 52 178
Member no.:113 Suzuki 4x4 Club Norway
ARB bumper w/Tabor 9K | 3/4" heving | 31x10.5 Trxus mud@7" Alu felg | Bikini, Soft & Hard topp
Vitara`n : Safari Grill | 30mm OME + 20mm Spacers | 30x9.5 on 7"WS | Safari Snorkel


#33 dracan

dracan

    Dracan

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 858 Innlegg:

Posted 15 December 2005 - 00:00

Kjempetilltak!
Er utdannet på svakstrøm selv (en gang i tia), men står ofte fast på bilelektro......
Sikkert mange som har noe å spørre/svare på her.
Å det med sikringer og lyspære var genialt! biggrin.gif Takk!

Mvh Pål Henning

"Abusos non tollit usum"
Nå skal det sveises fast en gang for alle!!!!!!
Besøk: www.sgoffroad.no

#34 Ingebirger

Ingebirger

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 150 Innlegg:

Posted 15 December 2005 - 00:00

Kjempegreier:D

#35 OlavEmil

OlavEmil

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 547 Innlegg:

Posted 15 December 2005 - 00:00

Her er saka:

Eg har tenkt å kople opp 4 fjernlys på taket og 4 i grillen, helst med parklys i. Men siden alt dette er ulovleg vil eg ha brytarar for det. Det ideelle ville vore dette:

Når brytaren er av, er lysa kopla heilt ut.
Når brytaren er på, er parklysa tente når bilen går med "vanlege lys" (park eller nær), og fjernlysa i ekstralysa verkar saman med bilens vanlege fjernlys.

Gjerne og ein moglegheit til å ha lysa på uavhengig av bilens vanlege fjernlys.

Korleis gjer ein dette? Kan det forklarast såpass enkelt at ein med grunnkurs elektro kan gjere det? (Eg har ikkje gått elektro, men kva har ein vener for? [tongue.gif]) Gjerne med bruk av tekningar.

Takktakk smile.gif.

Edit: Og viss det ikkje er for mykje problem, skilje lysa på taket frå lysa i grillen, slik at eg kan styre alt dette på kvar av dei to, uavhengig av kvarandre, om du skjønner...

#36 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 15 December 2005 - 00:00

Den der hørtes spennende ut;)

O store Ural, tegner du tegninger selv? Hvilket program bruker du? Jeg har Multisim.....

-------------------------------------------------------------
Lovdata.no
Lover og regler ang. kjøretøy

#37 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 15 December 2005 - 00:00

Paint er flott:P Jeg bruker litt AutoCad også, men har akkurat lært meg det på skolen nå.....

-------------------------------------------------------------
Lovdata.no
Lover og regler ang. kjøretøy

#38 stig1804

stig1804

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 187 Innlegg:

Posted 15 December 2005 - 00:00

Hei, fint initiativ!

Kunne godt tenkt meg å installere et ekstra batteri i bilen for å drive f.eks. DVD-spillere og slikt når motoren er i gang. Men jeg vil jo helst at startbatteriet ikke skal tappes. Har du noen gode beskrivelse av løsning her?


Stig

#39 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 15 December 2005 - 00:00

Har tegnet et skjema fort og gæli i paint nå. Er jeg helt på bærtur? Dette skjemaet var ment til deg som skulle ha 8 stk ekstralys.

Bryter 1 har tre stillinger. PÅ, AV, PÅ.
I den stillingen den er på tegningen har du langlys. Settes den i posisjon helt til høyre vil du få parklys. Bryter to kan du tvangskjøre ekstralysene uten at orginal langlys er på.

Samme koblingen for lysene i grillen.


edit. fant en feil i det forrige skjemaet.





-------------------------------------------------------------
Lovdata.no
Lover og regler ang. kjøretøy

#40 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 15 December 2005 - 00:00

Ser ikke feilen jeg.... Du vil jo få lys i ekstralysene når bryter en er i den stilliongen der og du smetter inn orginal dimmebryter? I steden for å smette inn orginal dimmebryter kan du slå inn bryter to? Jeg har heldags Norskprøve i morgen og burde lese til den ,men dette er mye artigere [tongue.gif]

-------------------------------------------------------------
Lovdata.no
Lover og regler ang. kjøretøy