Bilelektro.
#21
Posted 04 February 2006 - 00:00
Hakje nå enda nei,kommer vel..
#22
Posted 04 February 2006 - 00:00
Jeg har sittet og lest flere av disse innleggene dine, og andres selfølgelig. Og jeg må si at her er det masse interessant. Og lærerikt. Mye av det som omtales er rett i min gate, for å si det slik.
Så derfor våger jeg meg utpå med mitt "prosjekt". Dette er helt "off-offroad-topic" men alikevel. (red. )
Jeg har en god del erfaring med el motorer både av vekselstrøm og likestrøm, fra 10 w og opptil 500 kw. Og i ånd av disse miljøvindene fra sør og stadig økende drivstoffpriser, så har jeg et lite prosjekt.
Min lille 4WD. En Daihatsu Cab Deluxe 1000, eller varebil om du vil, har jeg tanker om å montere en elektromotor i og drive den med batterier. Jeg vil ikke gjøre den til en ren El bil, men til en "Hybrid" slik Toyota har gjort med sin Prius.
Så jeg vil beholde den tre sylindrede motoren og montere el.motoren slik at den trekker på fremhjulene. Dette gjøres vha remskive som monteres på utgående aksel fra fordelingskassen til fremhjulene.
Så er da spørsmålene mine:
1. Hvor stor effekt trengs på el motoren?
2. Hvilken type el motor? Dc eller AC? Og hvorfor?
3. Hvor stor batterikappasitet trengs? Og hvilken spenning?
4. Batterier? Hvilken type?
5. Regulering?
Jeg har vurdert litt:
1. Ca 20 Kw burde vere tilstrekkelig. Det skal ikke være en raserbil.
2. En Dc med kommutator og børster, fordi den er lettest å magnetisere for å kunne brukes som regenerativ generator ved bremsing ved henging på giret.
3. Usikker på kappasitet, men 48v driftspenning da dette er en spenning som brukes på mindre batteritrucker og begrenser antallet batterier som må seriekobles.
4. Vanlige 12v bilbatterier av normal kapasitet. Enkelt å skaffe og billig å skifte ut og relativt lav vekt.
5. Regulering av effekten er jeg usikker på....
Har du noen innspill eller ideer så kom med de.
Hilsen:
Autodidakt Elektromekaniker.
#23
Posted 04 February 2006 - 00:00
Lurer egentlig fælt på ka du skal lage??????
AR
Kopi av melding:
Noen forslag på hvordan man kan få to tennplugger til å tenne da?
Skal ikke benyttes i en motor, så fordeler er uaktuelt.
De må vel få noe signal eller noe? Forslag mottas med takk
Opprinnelig postet av dalis
#24
Posted 04 February 2006 - 00:00
Styrer fortsatt med disse ryggelysene mine som ikke vill virke.
Før de sluttet helt å virke, så virket de når det passet dem selv når jeg la inn reversen.
Var ute i dag å kikket litt på det igjen.
Plukket ut baklyset og satte på et voltmeter på ryggelysledningen:0,08volt med motoren i gang.
Målte i motorrommet ved kontakten der: ca. 14 volt med motoren i gang.
La en ny ledning fra motorrommet å bak, fortsatt ikke lys.
Kontakten jeg snakker om er festet på torpedoveggen der rattstammen kommer ut. 3 ledninger,1 svart, 1 grå? og 1 grønn(ryggelys).
Noen ideer om hva jeg skal gjøre?
Lei av hele ryggelyset, kjedlig når man prøver alt å får det ikke til.
chevy rules!
95' sub TIL SALGS.
Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar!
#25
Posted 04 February 2006 - 00:00
#26
Posted 03 February 2006 - 00:00
Skal ikke benyttes i en motor, så fordeler er uaktuelt.
De må vel få noe signal eller noe? Forslag mottas med takk
#27
Posted 14 January 2006 - 00:00
Det fine med dødsstraff er at man lærer til neste gang!
#28
Posted 26 December 2005 - 00:00
chevy rules!
95' sub
Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar!
#29
Posted 06 February 2006 - 00:00
Kopi av melding:
2. En Dc med kommutator og børster, fordi den er lettest å magnetisere for å kunne brukes som regenerativ generator ved bremsing ved henging på giret.
Har du vurdert alternativet med AC sammen med en frekvensomformer?
5. Regulering av effekten er jeg usikker på....
AC, og du kan bruke frekvensomformer.
DC, tror jeg ville benyttet "Pulsbredderegulering" Ville nok ha benyttet en relativt høyere spenning enn 48V. Lav spenning krever større dimensjoner på reguleringen. Jeg hadde koblet batterier i serie, til jeg hadde ønsket spenning, gjerne 3-400V.
Hei Kenneth.
Takk for svar.
Jeg har vurdert AC og er vel enig at dette er veldig greit å regulere med en frekvensomformer. Men jeg tror jeg kan få litt problemer med å kunne bruke AC motoren som generator ved bremsing. Da måtte jeg hatt en som har viklinger i rotor og sleperinger. Disse motorene er det jo ikke flust av. Jeg vet at eldre Munck kraner har slike motorer, men hvor ellers er de å skaffe? Jeg har jo et relativt "Minimalt-budsjett-prosjekt" for gi det en betegnelse, så en ny slik er utenfor rekkevidde. Men med sleperinger kunne jeg magnetiset rotor og fått ut effekt ved oppbremsing. Og en AC motor i denne størrelsen er vel også oftest en del større og tyngre enn en DC.
Men også frekvensomformere for AC er jo greit å skaffe som "freebee" men omf.med DC mating er vel heller ikke så vanlig?
Autodidakt Elektromekaniker.
#30
Posted 22 December 2005 - 00:00
Kopi av melding:
Les pkt.8.1 en gang til,det utelukker stort sett alt annet en arbeids lys
Men i værste fall må bilen vises ,ingen blir skutt
skogens lille grønne
BÅNNGASS
Opprinnelig postet av Krølle
Les første avsnittet mitt ein gong til :
Kopi av melding:
Alle lys har "stor spredning" (så lenge det ikkje er meir spesifisert, er det dessutan heilt subjektivt, og ingen kan slå i bordet og seie at eitt lys har for lite spreiing), og alle lys kan "reguleres i forskjellige stillinger" (står heller ikkje her kor mykje dei skal kunne justerast).
#31
Posted 18 December 2005 - 00:00
Etter å ha studert skjemaet med det av kunnskap eg har frå naturfagen på ungdomsskulen har eg to spørsmål . Først: Korleis fungerer brytarane som er sett inn rett før alle ekstra lys, både fjern og park? vil desse koplast inn og ut automatisk ved bruk av originale brytarar (dim og park)?
Og så:
Kopi av melding:
NB Bryteren "BT - Spesial" behøver ingen EU kontroll ( gir trolig en 2er)
Mvh Kenneth Skailand
Ringveien 31
4400 Flekkefjord
Mobil: 917 93211
post@mobilcrane.com
www.mobilcrane.com
Opprinnelig postet av Ural 375D
Kva meiner du med at dei ikkje treng eu-kontroll? At dei er unntatt fordi dei er over eigen brytar, eller at dei må demonterast før kontroll?
#32
Posted 26 December 2005 - 00:00
Kopi av melding:
Skulle koble ekstralys på bilen til gamla i jula, en Hyundai Sonata.
Det viste seg at det sto konstant strøm på pærene. Tror det heter at den er negativt styrt strøm på den altså omvendt enn på en "normal" bil.
Hvordan kobler jeg dette for at det skal bli rett?Opprinnelig postet av terjebj
Dubruker negativ som styrestrøm.... altså den ledningen som får gjort ( - ) når fjernlysa er på, skal gjorda rellet te ekstralysa...
Litt klomsete fårklart...
tåffår - 928 52 178
Member no.:113 Suzuki 4x4 Club Norway
ARB bumper w/Tabor 9K | 3/4" heving | 31x10.5 Trxus mud@7" Alu felg | Bikini, Soft & Hard topp
Vitara`n : Safari Grill | 30mm OME + 20mm Spacers | 30x9.5 on 7"WS | Safari Snorkel
#33
Posted 15 December 2005 - 00:00
Er utdannet på svakstrøm selv (en gang i tia), men står ofte fast på bilelektro......
Sikkert mange som har noe å spørre/svare på her.
Å det med sikringer og lyspære var genialt! Takk!
Mvh Pål Henning
"Abusos non tollit usum"
Nå skal det sveises fast en gang for alle!!!!!!
Besøk: www.sgoffroad.no
#34
Posted 15 December 2005 - 00:00
#35
Posted 15 December 2005 - 00:00
Eg har tenkt å kople opp 4 fjernlys på taket og 4 i grillen, helst med parklys i. Men siden alt dette er ulovleg vil eg ha brytarar for det. Det ideelle ville vore dette:
Når brytaren er av, er lysa kopla heilt ut.
Når brytaren er på, er parklysa tente når bilen går med "vanlege lys" (park eller nær), og fjernlysa i ekstralysa verkar saman med bilens vanlege fjernlys.
Gjerne og ein moglegheit til å ha lysa på uavhengig av bilens vanlege fjernlys.
Korleis gjer ein dette? Kan det forklarast såpass enkelt at ein med grunnkurs elektro kan gjere det? (Eg har ikkje gått elektro, men kva har ein vener for? []) Gjerne med bruk av tekningar.
Takktakk .
Edit: Og viss det ikkje er for mykje problem, skilje lysa på taket frå lysa i grillen, slik at eg kan styre alt dette på kvar av dei to, uavhengig av kvarandre, om du skjønner...
#36
Posted 15 December 2005 - 00:00
O store Ural, tegner du tegninger selv? Hvilket program bruker du? Jeg har Multisim.....
-------------------------------------------------------------
Lovdata.no
Lover og regler ang. kjøretøy
#37
Posted 15 December 2005 - 00:00
-------------------------------------------------------------
Lovdata.no
Lover og regler ang. kjøretøy
#38
Posted 15 December 2005 - 00:00
Kunne godt tenkt meg å installere et ekstra batteri i bilen for å drive f.eks. DVD-spillere og slikt når motoren er i gang. Men jeg vil jo helst at startbatteriet ikke skal tappes. Har du noen gode beskrivelse av løsning her?
Stig
#39
Posted 15 December 2005 - 00:00
Bryter 1 har tre stillinger. PÅ, AV, PÅ.
I den stillingen den er på tegningen har du langlys. Settes den i posisjon helt til høyre vil du få parklys. Bryter to kan du tvangskjøre ekstralysene uten at orginal langlys er på.
Samme koblingen for lysene i grillen.
edit. fant en feil i det forrige skjemaet.
-------------------------------------------------------------
Lovdata.no
Lover og regler ang. kjøretøy
#40
Posted 15 December 2005 - 00:00
-------------------------------------------------------------
Lovdata.no
Lover og regler ang. kjøretøy