Gå til innhold



Bilelektro.


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
141 replies to this topic

#81 OlavEmil

OlavEmil

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 547 Innlegg:

Posted 19 December 2005 - 00:00

Hehehe, håpar på det, ja biggrin.gif.

Historie følgjer: Vi har ein kvarters busstur til skulen morgon og kveld, og det er verkeleg trange, svingete og bratte vegar (kjempemoro, eigentleg). Her ein morgon kom det ein tusseladd i Subaru Forester ned ein lang smal bakke med møteplass på toppen, men skulle han stoppe? Neiiida, så bussjåføren sette på fjernlysa, og weee, så bar det ut i grøfta med han, i ein voldsom fart, og med asfaltkantar på bortimot halvmetern (du vestland, du vestland) hjelper det ikkje med SUV. Skal seie det small godt, ja biggrin.gif.

#82 ØysteinA

ØysteinA

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 735 Innlegg:

Posted 19 December 2005 - 00:00

Ural: på det siste sjemaet(rev7) hva er D9 og D10 godt for? Hva gjør de?

____________________________
"Når man roper i vasken får man svar."

#83 terjebj

terjebj

    TRØNDER`N

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 881 Innlegg:

Posted 26 December 2005 - 00:00

Skulle koble ekstralys på bilen til gamla i jula, en Hyundai Sonata.
Det viste seg at det sto konstant strøm på pærene. Tror det heter at den er negativt styrt strøm på den altså omvendt enn på en "normal" bil.
Hvordan kobler jeg dette for at det skal bli rett?smile.gif

chevy rules!
95' sub
Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar!

#84 Bruker fjernet

Bruker fjernet

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Posted 20 December 2005 - 00:00

Beste tråden jeg har sett på lenge jeg. Har vært ute etter akkurat det samme, og siden dere har jobbet så godt opp i mot hverandre, har jeg ikke brydd meg med å blande meg inn. Men vit at du har hjulpet en til med disse skjemaene dine! Tusen Takk!!


www.ford-project.com
Tom Thorvaldsen
Stolt eier av : 1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat

#85 OlavEmil

OlavEmil

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 547 Innlegg:

Posted 20 December 2005 - 00:00

Så bra at du seier det, så lettar du litt på samvitet mitt i forhold til at eg har tatt over ein topic som skulle vore til alle biggrin.gif.

Ural, takk for siste oppdatering, dei fargane gjorde verkeleg susen cool.gif.

#86 OlavEmil

OlavEmil

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 547 Innlegg:

Posted 20 December 2005 - 00:00

Tja, for min del er berre det å få ei løysing som verkar, servert på gullfat, heilt nødvendig blush.gif. Hehe.

Kopi av melding:
(Slik som dem som monterer sammen Chevrolet'er gjør) biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Opprinnelig postet av Ural 375D



Hehehe, den er god biggrin.gif:D.


Så, no er eg klar for å sjå andre som og treng hjelp med noko laugh.gif.

#87 Chevy509

Chevy509

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 384 Innlegg:

Posted 20 December 2005 - 00:00

Kopi av melding:
Her er saka:

Eg har tenkt å kople opp 4 fjernlys på taket og 4 i grillen, helst med parklys i. Men siden alt dette er ulovleg vil eg ha brytarar for det. Det ideelle ville vore dette:

Når brytaren er av, er lysa kopla heilt ut.
Når brytaren er på, er parklysa tente når bilen går med "vanlege lys" (park eller nær), og fjernlysa i ekstralysa verkar saman med bilens vanlege fjernlys.

Gjerne og ein moglegheit til å ha lysa på uavhengig av bilens vanlege fjernlys.

Korleis gjer ein dette?


Ser egentlig ikke noen grunn til å koble opp dette så jæ... innviklet,
ikke fordi det er spesielt vanskelig men det blir jo litt brytere og dingser
Men fordi når BT ser deg med 8 ekstra fjernlys blir du stoppet uansett om de lyser eller ikke

Jari B
Strand

#88 Chevy509

Chevy509

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 384 Innlegg:

Posted 20 December 2005 - 00:00

Ikke for å være vanskelig men 1000m er ikke godkjent som arbeidslys så hvis du treffer en særing må de av
Men tanken er god og koblingsskjema likeså, reglene er noe annet selv om 8 kanskje er i overkant

Jari B
Strand

#89 OlavEmil

OlavEmil

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 547 Innlegg:

Posted 20 December 2005 - 00:00

Tja, står ikkje i køyretyforskriftene at "arbeidslys" må vere spesielle lys godkjende til dette. Det som står er:

"ARBEIDSLYS

8. Bil kan ha en eller flere lykter som gir hvitt eller gult arbeidslys.
8.1 Lyktene skal gi stor spredning og må kunne reguleres i forskjellige stillinger.
8.2 Lykten(e) skal være koplet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent.
8.3 Arbeidslyset skal være koplet over egen bryter og være sammenkoplet med kontrollampe som er godt synlig fra førerens plass og som viser når arbeidslyset er tent."

Alle lys har "stor" spredning (så lenge det ikkje er meir spesifisert, er det dessutan heilt subjektivt, og ingen kan slå i bordet og seie at eitt lys har for lite spreiing), og alle lys kan "reguleres i forskjellige stillinger" (står heller ikkje her kor mykje dei skal kunne justerast).

Grunnen til at eg då vil ha det litt innvikla akkurat i oppkoplinga, er at eg då kan bruke desse som vanlege fjernlys sjølv om dei har brytar, og då er lovleve arbeidslys, og då er det einaste ulovlege at dei blir brukt under køyring. Og det kan dei ikkje døme meg for om dei ikkje filmar meg når eg køyrer med dei, slik at både nummerskilt og fjeset mitt er synleg, og det skjer ikkje wink.gif.

#90 Hilux_Power

Hilux_Power

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 531 Innlegg:

Posted 20 December 2005 - 00:00

Har kobla spreder på hiluxen min nå.. da har jeg tatt styre strøm fra park lys via bryter og jording fra lampene til + på fjernlys slik at spredra sloker når jeg slår på fjern og tener igjen når jeg dimmer ned.. er dette et dumt oppsett eller??


87 mod Toyota Hilux 2.4d X-cab med 31" Håper på Turbo og 33" til sommeren..

#91 OlavEmil

OlavEmil

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 547 Innlegg:

Posted 21 December 2005 - 00:00

Dei kan då og brukast saman med parklys, men ikkje i mørkret...

#92 Hilux_Power

Hilux_Power

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 531 Innlegg:

Posted 21 December 2005 - 00:00

Jeg veit at jeg ikke kan bruke de sammen med nærlys og kun sammen med park... Men de feite nærlysa på Hiluxen er ikke noe og skryte av.. Den boka som du snakker om Ural bryr jeg meg ikke så mye om som mange andre ikke gjør heller...tongue.gif Det jeg tenkte mest på var at nå jeg slår på fjern lys så slukker jo pærene i sprederene men relè står jo på.. Så da lurte jeg på om noen hadde et anna oppkobing jeg kunne ha brukt??

87 mod Toyota Hilux 2.4d X-cab med 31" Håper på Turbo og 33" til sommeren..

#93 Krølle

Krølle

    4 over krøn

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 694 Innlegg:

Posted 21 December 2005 - 00:00

Kopi av melding:
Tja, står ikkje i køyretyforskriftene at "arbeidslys" må vere spesielle lys godkjende til dette. Det som står er:

"ARBEIDSLYS

8. Bil kan ha en eller flere lykter som gir hvitt eller gult arbeidslys.
8.1 Lyktene skal gi stor spredning og må kunne reguleres i forskjellige stillinger.
8.2 Lykten(e) skal være koplet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent.
8.3 Arbeidslyset skal være koplet over egen bryter og være sammenkoplet med kontrollampe som er godt synlig fra førerens plass og som viser når arbeidslyset er tent."

Alle lys har "stor" spredning (så lenge det ikkje er meir spesifisert, er det dessutan heilt subjektivt, og ingen kan slå i bordet og seie at eitt lys har for lite spreiing), og alle lys kan "reguleres i forskjellige stillinger" (står heller ikkje her kor mykje dei skal kunne justerast).

Grunnen til at eg då vil ha det litt innvikla akkurat i oppkoplinga, er at eg då kan bruke desse som vanlege fjernlys sjølv om dei har brytar, og då er lovleve arbeidslys, og då er det einaste ulovlege at dei blir brukt under køyring. Og det kan dei ikkje døme meg for om dei ikkje filmar meg når eg køyrer med dei, slik at både nummerskilt og fjeset mitt er synleg, og det skjer ikkje wink.gif.

Opprinnelig postet av OlavEmil



Les pkt.8.1 en gang til,det utelukker stort sett alt annet en arbeids lys
Men i værste fall må bilen vises ,ingen blir skutt biggrin.gif


skogens lille grønne
BÅNNGASS

#94 Hilux_Power

Hilux_Power

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 531 Innlegg:

Posted 21 December 2005 - 00:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:
Jeg veit at jeg ikke kan bruke de sammen med nærlys og kun sammen med park... Men de feite nærlysa på Hiluxen er ikke noe og skryte av.. Den boka som du snakker om Ural bryr jeg meg ikke så mye om som mange andre ikke gjør heller...tongue.gif Det jeg tenkte mest på var at nå jeg slår på fjern lys så slukker jo pærene i sprederene men relè står jo på.. Så da lurte jeg på om noen hadde et anna oppkobing jeg kunne ha brukt??

87 mod Toyota Hilux 2.4d X-cab med 31" Håper på Turbo og 33" til sommeren..

Opprinnelig postet av Hilux_Power


Ikke helt med deg her. laugh.gif Kurve/tåkelys er tillatt brukt når forholdene tilsier dette. Vil derfor mene at disse skal kunne brukes sammen med både fjern og nærlys. smile.gif Om du så har ekstra fjernlys på bilen, så må det trolig kobles slik at samlet lysmengde ikke overstiger 100%, eller luxverdien. Jeg er ikke den som kan lovverket best, men lyskobling skal vi klare. Du må selv velge når du vil ha lysene til å fungere, og jeg kan tegne et skjema.
Om du nå har en bil med vanlige lykter, dvs. 2 fjernlys og 2 nærlys.
I tillegg har du 2 ekstra fjernlys, og 2 kurve/tåkelys.
Da vil jeg ha en oppkobling som fungerer som følgende.
1. Kurve/tåkelys kan aktiveres når du har parkering, uavhengig av hovedlykter. (beregnet for bruk i dårlig sikt)
2. Om du nå ønsker ekstra fjernlys, så vil du trolig få for mye samlet lysmengde, og da setter vi inn en begrensing, som ikke tillater kurve/tåkelysa å lyse sammen med ekstra fjernlys. Du vil da få kurve/tåkelys sammen med nærlys, og ekstra fjernlys sammen med fjernlys. Men husk alltid på forutsetningene for å bruke kurve/tåkelys, da...... biggrin.gif



Mvh Kenneth Skailand
Ringveien 31
4400 Flekkefjord
Mobil: 917 93211
post@mobilcrane.com
www.mobilcrane.com

Opprinnelig postet av Ural 375D




Jeg har kobla kurve/tåkelys med et eget relè og bryter..

Sånn her har jeg strekt ledniger fra relè osv.
30: til batteriet med sikring
85: til jord
87: til kurve/tåkelys
86: styrestrøm fra parklys via bryter

men jeg har tatt jord fra kurve/tåkelysene til + på fjernlysa.

Så det jeg lurte på var om det var lurere og ta ledning fra nr 85 fra relè til + til fjernlys og jord fra kurvetåkelys til jord så jeg kutta ut relè istede for og gi pærene 2 + når jeg slo på fjernlys??

87 mod Toyota Hilux 2.4d X-cab med 31" Håper på Turbo og 33" til sommeren..

#95 Hilux_Power

Hilux_Power

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 531 Innlegg:

Posted 21 December 2005 - 00:00

Ok.. da blir det no omkoblinger i morgen...wink.gif Blir klokere for vær dag man sitter innpå her jo:D

87 mod Toyota Hilux 2.4d X-cab med 31" Håper på Turbo og 33" til sommeren..

#96 Bøen

Bøen

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1019 Innlegg:

Posted 21 December 2005 - 00:00

Kopi av melding:
Jeg veit at jeg ikke kan bruke de sammen med nærlys og kun sammen med park... Men de feite nærlysa på Hiluxen er ikke noe og skryte av.. Den boka som du snakker om Ural bryr jeg meg ikke så mye om som mange andre ikke gjør heller...tongue.gif Det jeg tenkte mest på var at nå jeg slår på fjern lys så slukker jo pærene i sprederene men relè står jo på.. Så da lurte jeg på om noen hadde et anna oppkobing jeg kunne ha brukt??

87 mod Toyota Hilux 2.4d X-cab med 31" Håper på Turbo og 33" til sommeren..

Opprinnelig postet av Hilux_Power




Bruk denne du,et vanlig og et veksel rele.kurvelysa eller spredare går av når du legger inn fjernlys.


http://www.offroad.n...


Hi Lux 2.4d 80mod. 33"x12.5x15 ,Chesterfield sofa og takluke

#97 Funlight

Funlight

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 260 Innlegg:

Posted 21 December 2005 - 00:00

lurer på en ting, Har en chevy blazer. den tømmer batteriet, bilen lader bra når den går men står den stille en dag eller to er det dødt.hvordan er enkleste måten og finne ut hva som trekker? bilen har ikke noe ekstrautstyr som trekker noe som helst.

nr2: hvordan måler man at coilen gir nok spenning.

nr3: Hvordan føre strøm ut til dørhåndtak for og plage evntuelle tyver smile.gif med enkel brytter til og slå av. :=)

Kristoffer

75 blazer, 33", 454 bb

#98 Chevy509

Chevy509

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 384 Innlegg:

Posted 21 December 2005 - 00:00

Det er ikke noe krav lenger at kurve/tåkelys ikke kan lyse sammen med nærlys/fjernlys
men de skal ikke brukes samtidig hvis ikke forholdene tilsier det, så det blir på skjønn
og da er det som regel BT/politi som har rett hvis du blir stoppet

Jari B
Strand

#99 Bøen

Bøen

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1019 Innlegg:

Posted 22 December 2005 - 00:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Jeg veit at jeg ikke kan bruke de sammen med nærlys og kun sammen med park... Men de feite nærlysa på Hiluxen er ikke noe og skryte av.. Den boka som du snakker om Ural bryr jeg meg ikke så mye om som mange andre ikke gjør heller...tongue.gif Det jeg tenkte mest på var at nå jeg slår på fjern lys så slukker jo pærene i sprederene men relè står jo på.. Så da lurte jeg på om noen hadde et anna oppkobing jeg kunne ha brukt??

87 mod Toyota Hilux 2.4d X-cab med 31" Håper på Turbo og 33" til sommeren..

Opprinnelig postet av Hilux_Power




Bruk denne du,et vanlig og et veksel rele.kurvelysa eller spredare går av når du legger inn fjernlys.


http://www.offroad.n...


Hi Lux 2.4d 80mod. 33"x12.5x15 ,Chesterfield sofa og takluke

Opprinnelig postet av Bøen



Bra med flere innspill. biggrin.gif Imidlertid vil de som forstår dette litt grunnleggende, også forstå at min siste beskrivelse, hvor releet fikk jord fra fjernlysene, fungerer helt likt ditt oppsett, da med bruk av bare ett rele. For meg er det et poeng å forenkle oppkoblingene! biggrin.gif
Man er ikke elektriker for ingenting, heller.... cool.gif

Mvh Kenneth Skailand
Ringveien 31
4400 Flekkefjord
Mobil: 917 93211
post@mobilcrane.com
www.mobilcrane.com

Opprinnelig postet av Ural 375D



Så hvis fjernlys pæra ryker da,eller har dårlig jord,så virker ikke resten hellerB).Nei her må man ha rent opplegg og ikke blande inn andre lys:D

Hi Lux 2.4d 80mod. 33"x12.5x15 ,Chesterfield sofa og takluke

#100 Bøen

Bøen

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1019 Innlegg:

Posted 22 December 2005 - 00:00

Kopi av melding:
Må bare komme med en liten kommentar på denne. Alle biler har 2 fjernlys, og du vil få jord til releet, helt til begge fjernlyspærene er brent av. Jeg vil derfor anbefale alle som praktiserer å kjøre med ett fjernlys, helt til begge er borte, om å benytte Bøen's skjema.

Oi, der forsvant lyset...........?????????????????**********BANG sad.gif

Mvh Kenneth Skailand
Ringveien 31
4400 Flekkefjord
Mobil: 917 93211
post@mobilcrane.com
www.mobilcrane.com

Opprinnelig postet av Ural 375D



Bare spøk det vekk,men syns likevel det minner om noe pussig måte å hente jord på.men for all del,hvis du liker det sånn.Var ikkje meningen å trakke på deg,du tok visst dette ille opp.ohmy.gif

Hi Lux 2.4d 80mod. 33"x12.5x15 ,Chesterfield sofa og takluke