Gå til innhold



Foto

scania vs. volvo vs. daf vs. man


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
85 replies to this topic

#61 Mad Max

Mad Max

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3468 Innlegg:

Posted 10 January 2006 - 00:00

tøff men desverre helt ubrukelig...

user posted image
Mad Max & Noclass Garage SMOKE TIRES NOT DRUGS

#62 Røyksjuk

Røyksjuk

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 291 Innlegg:

Posted 10 January 2006 - 00:00









Kafè, Røyk & Country, kainn det bli ber?
Bli Småskogen tettar no, så ma vi pinade gir ne!!


#63 Team Low Cost Offroad

Team Low Cost Offroad

    --- rubrikk til salgs ---

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1599 Innlegg:

Posted 10 January 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Dette er lastebil:
Opprinnelig postet av offroadguru Solli



Dette er en personbil:



tongue.gif

teamlowcostoffroad.com


#64 syncro

syncro

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 314 Innlegg:

Posted 10 January 2006 - 00:00

hva med denne? he he


the gangstacap man
offroader forever

#65 mlt

mlt

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 16 Innlegg:

Posted 11 January 2006 - 00:00

Har kjørt de fleste merker og eid noen lastebiler de siste åra. Har i dag tre Daf og en Man. Siden jeg er 196 høy og ikke liker å sponse oljeselskapene og merkeverksteder mer enn nødvendig,så er Volvo og Scania uaktuellt å eie wink.gif Skal jeg sitte igjen med noen kroner og ha fornøyde kunder å sjåfører,så satser jeg på Daf. Man`en jeg kjøpte har vært hyggelig på diselforbruk(nye D20 motoren)men er litt tung og litt kjedelig i hytta. Kan jo også opplyse Scania frelst om ett par ting: V8 de bruker er bygget av Man,som kommer med den samme motoren men med litt flere gamp om ikke så alt for lenge smile.gif Det at Scania har høyest moment pr idag,er fordi de har tatt i bruk en nyutviklet girkasse som skal tåle mer en de gamle. ZF Har kommet med ny kasse nå som tåler rundt 3500nm,så det er bare noen modif.som skal til hos feks.Man for å passere 3000nm.biggrin.gif

#66 mlt

mlt

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 16 Innlegg:

Posted 11 January 2006 - 00:00

Scania og Man har inngått samarbeid på utvikling av det meste av drivlinjene til bila. V8 Skal ifølge Man være utviklet hos dem,i samarbeid med Scania. Det blir mer og mer samarbeid mellom de forskjellige merkene framover,som feks mellom Volvo og Renault. De nye store Renault modelene har idag Volvo motor og kasser,hytta til de små Renault`ene (7 tonn og opp) brukes av Daf,Sisu og Volvo i sør amerika. Daf sinn nye MX motor vil kunne tilbys i Peterbilt,Kenwoth og Foden. Mercedes finner du i Frightliner,motor,gir og hytter. Den populære 5.9 l cummins har vært med siden Ford Cargo kom og vel så det. Brukes av Daf,Dodge og JCB feks. Den er vidreutviklet i dagens utgave av Iveco. Det eneste som blir av eget i de forskjellige merkene etterhvert,blir vel bare rammer,hjuloppheng og hytter. litt synd kansje,men det er jo så dyrt å utvikle nye ting i bilindusrien at det er jo forståelig. smile.gif

#67 OlavEmil

OlavEmil

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 547 Innlegg:

Posted 11 January 2006 - 00:00

Kopi av melding:




Opprinnelig postet av Røyksjuk



Såg desse to, og ein del andre, til salgs på AutoDB for ei stund sidan, til rundt 150-200 tusen, om nokon skulle vere interessert wink.gif.



Kopi av melding:
Veldig trivelig kar, så han tar deg nok imot:)
Jeg har campingvogna mi rett bortafor der han bor, så jeg ser nok bilen en del til sommer`n:)

CHEVY.- EATING FORDS, ****TING DODGES

Opprinnelig postet av Duramax



Det høyrest lovande ut smile.gif. Får håpe på det biggrin.gif.

#68 terjebj

terjebj

    TRØNDER`N

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 881 Innlegg:

Posted 11 January 2006 - 00:00

gå til www.truckparts.no så finner de flere us trucks tilsalgs.
kan bestille deg en der også

chevy rules!
95' sub
Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar!

#69 ludvig

ludvig

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 689 Innlegg:

Posted 12 January 2006 - 00:00

Hvilken bil som er den beste er vel noe vi aldrig kommer til å bli enige om. Selv er jeg ikke så veldig opptatt av hva som står i fronten på bilen, bare den fungerer som den skal.
Har kjørt både Scania, Volvo, DAF og MAN, men får jeg velge blir det en svenske, rett og slett fordi det er de som klarerer å lever det beste produktet.
Volvo har jo helt klart hatt et problem med stabiliteten på sin FH serie i varierende grad, men det sies at Scania har en anelse av det samme på sin R-serie(ikke egen erfaring)
Har selv nettopp tatt i bruk en FH 12 som Volvo ga oss som kompensasjon for en vi hadde tidligere, og som var livsfarlig på veien.
Den vi fikk tilbake er meget bra, pga. kraftigere ramme. Dette er nok noe som flere eiere av Volvo har slitt med, siden det er så mye fokus på vekt. En Volvo er lettere enn en Scania, og har tynnere rammeprofil, som nok er mye av årsaken til problemene med stabiliteten. Volvo er også veldig kresen når det kommer til dekkvalg, noe Scania ikke er i like stor grad.
Dreiemomentet i Volvo er kansje 200 NM mindre enn hos Scania, men du har det tilgjengelig over et mye lengre turtallsområde, noe som gjør motoren mer fleksibel og lettkjørt.
Men jeg savner lyden av V8 når bakkene får 8-10% stigning;)

#70 Eivind

Eivind

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 337 Innlegg:

Posted 12 January 2006 - 00:00

Vi har også vært innom det meste av diverse bilmerker opp igjennom årene og vår erfaring på driftsikkerhet og minst feil på bilene peker mer og mer på tysk....
Og det viktigste av alt for vår del er SERVICEN ! Der skal MB ha skryt for maken til service har vi aldri opplevd av dem andre.
Når det gjelder minst feil så skal heller ikke Renaulten glemmes selv om jeg personlig blir dårilig av å se dem smile.gif

Nå har vi nettopp fått 3 stk Daf xf 95, det vi har merket til nå er et ganske så høyt olje forbruk men det virker som om det er på vei til å gå seg til....

NB, vi har Scania også men dem slipper vi ikke ut på veien:D Ca. 25 stk 142....

#71 ludvig

ludvig

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 689 Innlegg:

Posted 12 January 2006 - 00:00

Det som jeg mente med det beste produktet var ikke det at det ikke blir feil på de svenske bilene, for det blir det, men når så skjer får man tak på de rette bitene for å få bilen til å rulle igjen. Logistikken på reservedeler klarer ikke de tyske, franske eller italienske merkene å matche, ikke her oppe i nord i allefall.
Vi hadde en MAN som stod på verksted i nesten to uker i påvente av en ny girkasse, og en DAF som stod stille en uke pga. en speilarm på høyre side:fish:
En girkasse til Scania,feks. tar det max et døgn å få tak på, alt etter når på døgnet det ble bestilt.

#72 Eivind

Eivind

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 337 Innlegg:

Posted 12 January 2006 - 00:00

70 % av våre biler kjører Sørlandet-Sverige, 3 biler går ut fra Farsund til Sverige hver dag og klart det blir behov for litt verksted hjelp av og til.... men Volvo og Scania her på Sørlandet er ivertfall for oss fullstendig ubrukelig, der har dem utrulig mye å lære av Mercedes.

Når det gjelder MAN så kom vi til den konklusjonen at det var billigere for oss ha bilene stående på tomta enn å prøve å få dem til å fullføre en tur... fish.gif Noe mere håpløse biler har vi aldri hatt !

#73 Hi Benzin Lux

Hi Benzin Lux

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 374 Innlegg:

Posted 12 January 2006 - 00:00

Trur det finnes mange "blå mandag biler" i alle merker. På jobben har vi to scania 113. Helt drøyt lite feil, mye på pga lite elektronikk. Vi har også to 124-420 der den ene er blå mandag dilux. Den nyeste er meget bra men broren som er ett år gamlere har det vært MYE feil med. Nå har vi fått ny volvo så det blir gøy å se hvordan den holder seg!

Det er bedre å kødde med grisen enn å grise med kødden
Marcus

#74 ØysteinA

ØysteinA

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 735 Innlegg:

Posted 21 January 2006 - 00:00

Gøy med MAN: http://media.putfile...t-con-un-camion

____________________________
"Når man roper i vasken får man svar."

#75 cato c

cato c

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1197 Innlegg:

Posted 15 January 2006 - 00:00

smile.gifsmile.gifsmile.gifsmile.gifsmile.gifsmile.gifsmile.gifsmile.gifsmile.gifsmile.gifsmile.gifsmile.gif





( volvovalpen)
(volvo 903B )
gen 2 intercooler turbo

#76 Alltid-offroad

Alltid-offroad

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1171 Innlegg:

Posted 16 January 2006 - 00:00

var nå en MAN som ble nr 2 i lastebilklassen i Dakar da...

tlf: 99095652
nå Lj-driver

#77 Solbakken

Solbakken

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 39 Innlegg:

Posted 16 January 2006 - 00:00

hmm, jeg har aldri kjørt lastebil, men vært pasaskjer ja. men de lastebilene jeg liker best finnes her: www.impx.no velg nettbutikk, rctrailer og tanks og 1/14 Trailer wink.gif (litt utenfor tråden men)
Men sku jeg ha kjørt Lastebil hadde det nok blitt en volvo, tror jeg:blush: litt usikker på hvorfor men det bar er sånn...

solbakken
skulle hatt seg...4x4

#78 chevy4

chevy4

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 507 Innlegg:

Posted 17 January 2006 - 00:00

kjørte denne noe i fjor vinter en stødig og god bil
user posted image

#79 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 21 January 2006 - 00:00

hehe, spenstig:)


________________________________________________
"THE MASTERPIECE OF SUZUKI'S ORIGINAL ENGINEERING"
"powerful & high performance engine smile.gif"

Medlemsnr 36 i Suzuki 4x4 Club Norway

#80 bonde

bonde

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 121 Innlegg:

Posted 21 January 2006 - 00:00

EAT YOUR HEARTS OUT!


user posted image
Konge-bil. Selges sikkert billig hvis noen er interessert. Mest brukt til å flytte stein rundt på gården,da den mangler noen småting som skilt og bremser...

Bonden