Gå til innhold



Foto

Patrol er bedre


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
102 replies to this topic

#81 300GDT

300GDT

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 315 Innlegg:

Posted 28 February 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Trenger ikke all verden til motorkraft ved vanlig terrengkjøring,som regel så går vel skuta på lavgear... Og med ikke alt for svære hjul så har man mer enn nok krefter i en G i de laveste seriene.

Jeg har hatt både patrol og G-wogn,og jeg gir G-wogna en overlegen seier. Bedre komfort, fremkommelighet og slitestyrke. Det eneste negative er som nevnt tidligere motorkraft,men sus på en snelle og en kjøler så er den biffen fikset.
Syns G-wogna er mer robust bygd enn alle "riskokerne" som jeg har eid (det er bare to,men det ille nok) Patrol og hilux. Sjekk ramma på en G-wogn kontra en hvilken som helst riskoker

KJ Tlf 92049666
OPPDAL 4X4




Opprinnelig postet av Kristian-j



Mye følelser ute å går når d gjelder bil;)

men sitter med samme inntrykk som Kristian J:D:D:D

Den som ikke gjør noe gjør ingen feil :-)

86 300GD Turbo solgt
82 300GD Prosjekt
84 300GD Solgt

Mob 938 86470

#82 slimjim

slimjim

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1928 Innlegg:

Posted 28 February 2006 - 00:00

Eller en G-vogn med Patrolmotor? tongue.gif

Slimjim

G-Wagen 460 300GD STT
http://www.offroad.n...e=View&RID=1650

#83 Kristian-j

Kristian-j

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 880 Innlegg:

Posted 27 February 2006 - 00:00

Trenger ikke all verden til motorkraft ved vanlig terrengkjøring,som regel så går vel skuta på lavgear... Og med ikke alt for svære hjul så har man mer enn nok krefter i en G i de laveste seriene.

Jeg har hatt både patrol og G-wogn,og jeg gir G-wogna en overlegen seier. Bedre komfort, fremkommelighet og slitestyrke. Det eneste negative er som nevnt tidligere motorkraft,men sus på en snelle og en kjøler så er den biffen fikset.
Syns G-wogna er mer robust bygd enn alle "riskokerne" som jeg har eid (det er bare to,men det ille nok) Patrol og hilux. Sjekk ramma på en G-wogn kontra en hvilken som helst riskoker

KJ Tlf 92049666
OPPDAL 4X4



#84 minus

minus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 310 Innlegg:

Posted 27 February 2006 - 00:00

Kopi av melding:
GD300 er ikke levert med turbo originalt, så i utgangspunktet ikke tilpasset terrengkjøring, man mister effekt på lavt turtall, så for å komme fram kreves mer agressiv kjøring, de som har erfaring sier det går utover fremkommelighet. laugh.gif

Opprinnelig postet av Maybach



Hmm, er det ikke akkurat effekten på lavt turtall du har uten turbo?
Har jeg missforstått noe her? Trodde man måtte redusere kompresjonen med ettermontert turbo, og da også miste effekt på lave turtall iforhold til en sugemotor. Skal man ha en formidabel effektøkning fra bunn, må man vel montere en kompressor?

-84 300GD

Kommer langt med noen liter tectyl!

#85 Fenalaar

Fenalaar

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 614 Innlegg:

Posted 27 February 2006 - 00:00

Hmm...



MB 300GD '86

#86 kleppen

kleppen

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 547 Innlegg:

Posted 27 February 2006 - 00:00

Har hatt flere slike biler, 2 Pajero 2 Gwagen og 1 Toyota Landcruiser alle fra 80iåra. Av disse likte jeg best Toyotaen, den var det aldri noe tull med. Ellers er det ca 2 tonn med stål som ruster og forurenser og dreper og som må ha redningshjelp langt flere ganger en vanlige biler.

Håper kjerringene deres får like mye stell som disse fordømte bilene.
300 GD 82
2,5 TD Pajero 87
2,5T DI Pajero 85 kort

#87 Maybach

Maybach

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 496 Innlegg:

Posted 27 February 2006 - 00:00

Hmmm, skal man de sammenligne må man holde seg til biler fra samme årstall, f.eks 1986, dvs 20 år gamle biler.... Mye har endret seg underveis.

GD300 er ikke levert med turbo originalt, så i utgangspunktet ikke tilpasset terrengkjøring, man mister effekt på lavt turtall, så for å komme fram kreves mer agressiv kjøring, de som har erfaring sier det går utover fremkommelighet. Noen kan kanskje justere dette slik at det blir optimalt, men de fleste monterer turbo for å komme seg raskt fram på vei og kompromisser på terrengegenskaper. Har Patrol f.eks lavtrykksturbo? Jeg har kort 300GD, den er mye lettere, brukes for terreng, så motoren er OK, -for meg..

Er bilene ellers likt utstyrt og samme dekk er det bakkeklaring, sjåfør, vekt og motoreffekt som avgør fremkommelighet. Svak motor eller feil gearing er vanlig årsak til begrenset fremkommelighet. Jeg vet ikke noe om motoreffekt på Patrol, men første serie GW (10 år) har for slapp motorer til komfortabel kjøring på dagens veiestandard. De var sikkert OK i 1980?

GW er nok mer solid bygget med militære krav/spesifikasjoner. Spiralfjærer vet man gir bedre komfort, fete dekk kan kompensere.

Jeg har aldri sittet i en Patrol noen gang, men de brukes sikkert også mest for vei. Uansett er det morsomt å se alle de gamle bilene på veien, og utfra det liker jeg å tenke hva som er kvalitet/lønner seg å reparere. Man ser Patrol, Landcruisere, Pajero, GW, sjeldent Landrover, og aldri gamle Range Rover (Nå er det sikkert en på Dokka eller fra Grong som mener noe annet, men jeg bor i Oslo og har hatt kontorvindu 20 meter mot E18 i 1,5 år)

Her er en link til liknende tema;
http://www.benzworld...&start=1&fid=30

Ivers svar må du ta med en klype salt og sitron! Det blir også litt for snevert å bare holde seg til norsk laks og biff. Statisktisk sett vet man også at eiere av gamle GW ikke velter seg i laks og rømme! laugh.gif

#88 Gammelerik

Gammelerik

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 27 February 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Fisk er fisk, og biff er mat:D



www.nofear.no

Opprinnelig postet av ØysteinA



Å pottet kjæm tu lortn;)

At d itj går kjæm ajlder t å bli nå grojnn t itj å prøv...

Trø på litt te.. Hejnde de jælpe..

#89 ØysteinA

ØysteinA

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 735 Innlegg:

Posted 27 February 2006 - 00:00

Fisk er fisk, og biff er mat:D



www.nofear.no

#90 Henning

Henning

    Grunnlegger Harstad Offroaders

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4712 Innlegg:

Posted 27 February 2006 - 00:00

Kongeli bra Iver..biggrin.gif

Arguing on the internet is like running in the special olympics.
- If you win, you´re still retarded.


http://www.offroad.n...ed/henning/logo henning.bmp

#91 Er ikke her lengre

Er ikke her lengre

    http://www.pirate4x4.no/welcome1.php

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4358 Innlegg:

Posted 27 February 2006 - 00:00

biggrin.gif

JAN jan.eggen@loqal.no
TLF.99206547/99455292
GÆRHØLET OFFROADERS garholet@loqal.no
http://www.offroad.n...wGalery&id=4039

#92 Iver460

Iver460

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2473 Innlegg:

Posted 27 February 2006 - 00:00

Denne tråden kunne omtrent like godt sett sånn ut:

Er det sånn at biff er bedre enn laks? Jeg kjenner en som har spist begge deler og han sier at ovnsbakt laks krystet med sitron er MYE bedre enn biff. Dessuten er laksen billigere.

Svar 1:
Biff er MYYYYYE bedre enn laks. Hvis du steker biffen i 5 min på hver side og pepprer og salter lett kan det ikke sammenlignes med laks, særlig ikke om den har vært frossen og hatt lakseparasitt.

Svar 2:
La oss gjøre et raskt overslag:
Kilopris for biff: 180 kr

Kilopris for laks: 50 kr, men pga. skinn og bein må du ha 2 kg
En sitron: 9 kr
Rømme: 13 kr (MÅ ha rømme til laks)

180 kr for biff og 122 kr for laks, lett å velg om du spør meg! Men det er klart, hadde jeg hatt råd hadde jeg spist biff hver dag!

Svar 3:
Her må vi skille mellom 2 ting; oppdrettslaks og villaks. Jeg har fisket og spist villaks i 20 år og kunne aldri tenke meg å spise biff igjen. Eneste erfaringen jeg har med biff var hos en kamerat i studietiden som absolutt ikke kunne lage mat og mente den burde stekes i 30 min på hver side og deretter kokes lett i 10 min, etter det lovet jeg meg selv jeg aldri skulle spise biff!

Svar 4:
Jeg elsker biff! Jeg har spist biff fra lenge før du ble født. Det er klart at man må steke biffen riktig og ikke sammenligne med dårlig gatekjøkkenbiff eller biff du får i militæret, da vinner laks lett, men laks kan aldri måle seg med skikkelig biff!

Svar 5:
Jeg spiser biff hver dag og er storfornøyd. Vi har spist laks en ukes tid på jobben nå, men det kan jeg ikke fordra. Nei takke meg til biff!

Svar fra trådstarter:
Tusen takk for alle svar! Jeg tror jeg begynner å helle mot biff, men jeg skal forhøre meg på lakseforumet før jeg bestemmer meg. Dessuten har jeg en kompis som har spist både biff og laks en gang, skal prate litt med han. Har også lurt litt på om jeg skal smake på begge deler, vi får se!


Ha en ellers fortreffelig formiddag!

300 GD STT Cab
(280 GE LWB)

#93 Er ikke her lengre

Er ikke her lengre

    http://www.pirate4x4.no/welcome1.php

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4358 Innlegg:

Posted 27 February 2006 - 00:00

Synes heller ikke at en sivil 300 GD er noe mykere enn en Patrol,men alt er smak og behag.Hva som er best har vel mest med sjåføren å gjøre og hva han er vant til å kjøre.

JAN jan.eggen@loqal.no
TLF.99206547/99455292
GÆRHØLET OFFROADERS garholet@loqal.no
http://www.offroad.n...wGalery&id=4039

#94 Henning

Henning

    Grunnlegger Harstad Offroaders

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4712 Innlegg:

Posted 27 February 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Har en innleid ex-mil. på arbeid for tiden.Den som sier at den er mykere enn en original Patrol å kjøre må fan meg komme å prøve.Hadde det ikke vært for sperrene hadde man ikke kommet seg av vegen engang.Kjørte også Gelendewagen i militæret,disse var 2 år gamle og totalt hjelpesløse i terrenget.Regner med at øra mine også blir varme nå.Karisma og egenart,det hele er vel smak og behag og hva man er vant til å kjøre.Ha en god dag.

JAN jan.eggen@loqal.no
TLF.99206547/99455292
GÆRHØLET OFFROADERS garholet@loqal.no
http://www.offroad.n...wGalery&id=4039

Opprinnelig postet av patrolux



Du må ikke sammenligne en sivil 300GD(t) med ei teltvogn... å det va heller ikkje det trådstarteren brukte som eksempel. biggrin.gif

Arguing on the internet is like running in the special olympics.
- If you win, you´re still retarded.


http://www.offroad.n...ed/henning/logo henning.bmp

#95 Roar Sæther

Roar Sæther

    El Presidente!

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1515 Innlegg:

Posted 27 February 2006 - 00:00

Dette høres unektelig ut som et grunnlag til en kjempe diskusjon!!!biggrin.gif Jeg vil vel tro at det er vanskelig å være subjektiv i denne sammenheng.
Det skal da sies at jeg kikka både på Patrol med 3.3 TD og Toyota HJ 60, før jeg "datt" over en GD 300. Det var han som skulle selge meg en Patrol, som solgte den til en annen,mad.gif men han hadde ett par G-wagen stående.laugh.gif Siden jeg allerede var der, måtte jeg kikke og prøve.
Det er jo en mye bedre bil etter veien, dette sannsynligvis spiral fjærer kontra bladfjærer. Den har allerede sperrene, og fremkommeligheten med disse innkoblet er uslåelig!!Og det er ett eller annet med GD`n. Den gror på deg, ingen tvil om det.smile.gifsmile.gif
Greit nok, Patrol har en god motor, og fjærende understell på setet (dette igjen grunnet bladfjærer), men den slår ikke GD`n i mine øyne.

Not by far:D:D

Så øra flagrer, ja?? Da er vi to om det.wink.gif

oops!?!



#96 Medusa

Medusa

    kongle-samler

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1233 Innlegg:

Posted 27 February 2006 - 00:00

Kopi av melding:

På den andre siden så mangler jo Patrol alt som heter karisma og egenart... det har G-vogna mer av.
Arguing on the internet is like running in the special olympics.
- If you win, you´re still retarded.


http://www.offroad.n...ed/henning/logo henning.bmp

Opprinnelig postet av Henning



der er jeg ikke enig! gw er en tørr kjedelig bil, så det er vel heller øyet som ser:)


http://www.nofear.no
you don`t exist. go away.

#97 Henning

Henning

    Grunnlegger Harstad Offroaders

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4712 Innlegg:

Posted 27 February 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:

På den andre siden så mangler jo Patrol alt som heter karisma og egenart... det har G-vogna mer av.
Arguing on the internet is like running in the special olympics.
- If you win, you´re still retarded.


http://www.offroad.n...ed/henning/logo henning.bmp

Opprinnelig postet av Henning



der er jeg ikke enig! gw er en tørr kjedelig bil, så det er vel heller øyet som ser:)


http://www.nofear.no
you don`t exist. go away.

Opprinnelig postet av Medusa



Jepp derfor prøvde jeg og være saklig med tall først.. men tilslutt handler det jo om subjektive føleleser. Tør påstå at en 20 år gammel G og en 20 år gammel Patrol er omtrent like bra.. forutsatt samme mengde av vedlikehold.

Arguing on the internet is like running in the special olympics.
- If you win, you´re still retarded.


http://www.offroad.n...ed/henning/logo henning.bmp

#98 Henning

Henning

    Grunnlegger Harstad Offroaders

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4712 Innlegg:

Posted 27 February 2006 - 00:00

Vi kan ta tallene først:

Bra patrol 40.000,-
ARB installert 25000.
OME fjærer (org Patrol er stiv som en stokk) 15.000

Sum 80.000,-


God 300 GD med Turbo fra ca 1985 kr 60.000,-

Ikke billigere, men Patrol har bedre motor med mere futt og billigere deler. På den andre siden så mangler jo Patrol alt som heter karisma og egenart... det har G-vogna mer av.

Jeg vurderte faktisk en kongebra Patrol 3.3td med ettermontert cooler, lettere trimmet, OME og 35 tommere før jeg kjøpte en orginal G-vogn... Patrol er gode biler men jeg synes di er triste smile.gif Skal du derimot ha en bruksbil for å trekke store lass.. kjøp Patrol.

Arguing on the internet is like running in the special olympics.
- If you win, you´re still retarded.


http://www.offroad.n...ed/henning/logo henning.bmp

#99 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 27 February 2006 - 00:00

Nissan Patrol er mye mer skranglete i karosseriet, og ruster på en måte som gjør den vanskeligere å holde/reparere. Den har dårligere kvalitet på det meste som har med karosseri og interiør å gjøre, og med langsgående bladfærer på begge aksler, har den ikke optimale kjøreegenskaper. Jeg har aldri tidligere hørt at Patrol tar seg bedre fram i terrenget enn G, og ut fra konstruksjonen vil jeg anta at G vil være overlegen på dette området. Det elektriske anlegget på Patrol er vrient å arbeide med, og det er ofte feil på dette. Den har om mulig enda dyrere deler enn G-wagen, så i mine øyne er det ikke andre fordeler med Patrol 3,3TD kontra 300GD OM617 enn at motoren er sterkere.

Jeg bygger på erfaring med flere Patrol'er i kundekretsen, og do. Geländewagen. Dette er mitt subjektive syn, jeg får sikkert så øra flagrer nå.

Øyvind

#100 Nordheim

Nordheim

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 712 Innlegg:

Posted 27 February 2006 - 00:00

Etter hva jeg har hørt er GD en mykere bil å kjøre..