Gå til innhold



Foto
- - - - -

Uber hompf und knøl -- trail team Sokndal


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
769 replies to this topic

#41 Mad Max

Mad Max

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3468 Innlegg:

Posted 27 December 2003 - 00:00

Sitat:

Forran begriper jeg ikke hva jeg skal gjøre.Får ikke plass til panhardstag...Eller for å si det annerledes,med panhardstag får jeg ikke plass til styresnekke...





Hva med hydraulisk styring???

Tron Rui 91846960
NO GUTZ NO GLORY !!!
http://www.offroad.n...page=1&ARCHIVE=

#42 Øystein

Øystein

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1655 Innlegg:

Posted 27 December 2003 - 00:00

Jeg oppfordrer herved Ekeberg til å ta noen bilder snart.



#43 offroadguru Solli

offroadguru Solli

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1639 Innlegg:

Posted 27 December 2003 - 00:00

Jeg har ikke tatt juleferie fra garasjen.Burde egentlig det,da mer jeg konstruerer på racevogna,flere problemer dukker opp.
Det største problemet er plass.Isteden for suzuki,burde jeg nok heller ha startet på en Scania hytte.
I grove trekk er konstrueringen klar bak.Forran begriper jeg ikke hva jeg skal gjøre.Får ikke plass til panhardstag...Eller for å si det annerledes,med panhardstag får jeg ikke plass til styresnekke...
I dag tok jeg pause forran,og gikk i gang med ombygging til skivebremser bak.Har fått dreid ned stikkakslingene,så skivene bare var til å tre på.Så langt alt vel.Kalippere fra Volvo 240 ble slått på med hammer modell stor,og festet med strips.Før konstruksjon av brakett,tenkte jeg å prøve ett hjul på,bare for å se om det ble tøft.
Konklusjon:Jeg må velge mellom hjul eller bremsekalipper...
Ga f... og gikk i gang med bremsekraftforsterker fra volvo.Den får heller ikke plass.
Skam den som gir seg.Når jeg ser alle problemene jeg møter når jeg skal bygge bil med min begavelse,tenker jeg med skrekk og gru på dere andre amatører i det ganske land.Huff.
Får fortsette i morgen.Dere får oppfordre Ekeberg til å ta noen bilder snart.

Du er heldig,OffroadguruSolli tok seg tid til å svare på ditt spørsmål.

#44 THX

THX

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1918 Innlegg:

Posted 01 November 2004 - 00:00

Rask framgang på dette prosjektet ja! ble jo orntlig tøft det buret!

#45 Øystein

Øystein

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1655 Innlegg:

Posted 29 November 2003 - 00:00

Sitat:

Si meg en ting, er det jeg som er blind???



Hehe, nei det er kanskje jeg som er litt fantasifull(?). Kneplatene under fjærfestene på akslingen minner mye om ca 2 tonns løfteører. Er vel noen som har funnet noe om lå og tok opp dyrebar plass på jobben. De skulle nå ihvertfall være kraftige nok til denne bruken.

Jeg er litt misunnelig på dette verkstedet deres. Løftebukk og greier...

#46 Mad Max

Mad Max

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3468 Innlegg:

Posted 29 November 2003 - 00:00

Si meg en ting, er det jeg som er blind???
Jeg ser to påsveisede feste anordninger til spiralfjærer og i dem er det hull ser jeg men LØFTEØRER hvor er di???

Vet du eier av denne gromme bilen om stikkakslingene ble tatt ut når det ble sveiset på denne akselen.. vet at noen ikke gidder å ta dem ut og heller er forsiktig med "for mye varme" når di sveiser.

Jeg har tenkt i nærmeste fremtid og gjøre noe lignende sjøl og da hadde det vært greit med litt info rundt dette..

Tron Rui 91846960
NO GUTZ NO GLORY !!!

http://www.offroad.n...page=1&ARCHIVE=

#47 offroadguru Solli

offroadguru Solli

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1639 Innlegg:

Posted 29 November 2003 - 00:00

Sitat:



Og hva skal du med løfteører på bakakslingen, Guru? Blir det så mye flex at dette er den eneste måten å få til noen heftige hjulløft på?

hmmmmmm




Løfteører?Er det det er?Disse akslingene med oppheng er noe som jeg tror har vandret norge runt over svært mange år,til folk med store planer.For å få dekkene mine måtte jeg kjøpe ett helt prosjekt,som så ble hugget og solgt i deler.Dette er noe av det jeg sitter igjen med.Kansje unge Åge kjenner forhistorien til dette påbegynte prosjektet?Det kan jo være att han som for mange år siden begynte er her på forumet?
Ellers er det jo praktisk med løfteører under bilen.Si att en annen skal prøve denne extreme vogna,da er det vel ikke usansynlig att det blir ett velt,da det ikke er gitt att alle kan hanskes med slike potente biler.

Du er heldig,OffroadguruSolli tok seg tid til å svare på ditt spørsmål.

#48 vaktmester

vaktmester

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 704 Innlegg:

Posted 28 November 2003 - 00:00

Den er god, takk for navn til bilen, MONSTER BAR, o store guru, vi bøyer oss mudden
Ikke sløs med pengene, kjøp ØL.

Kjørt mye og lenge

#49 300GE

300GE

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 67 Innlegg:

Posted 28 November 2003 - 00:00

Ser frem til å drikke mye øl i den baren der...

#50 Ekeberg

Ekeberg

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 571 Innlegg:

Posted 28 November 2003 - 00:00

flere bilder av guruens prosjekt




å et par av delebilen



UBER HOMPF UND KNØL
Trail team sokndal
Tom Ekeberg
mob. 95029069

#51 vaktmester

vaktmester

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 704 Innlegg:

Posted 28 November 2003 - 00:00

En ettermiddag på valen, gutta rundt baren, ØL, småpromping og meningsløst skittsnakk, begynner det å regne, kan vi bare stå under baren, vi sees.

Kjørt mye og lenge

#52 Ekeberg

Ekeberg

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 571 Innlegg:

Posted 28 November 2003 - 00:00

joda pål,solli tester dekk, men det går for det meste i lavprofil for tiden

....og bytting av forgasser,igjen...forhåpentlig til det bedre



UBER HOMPF UND KNØL
Trail team sokndal
Tom Ekeberg
mob. 95029069

#53 Ekeberg

Ekeberg

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 571 Innlegg:

Posted 28 November 2003 - 00:00

Sitat:

En ettermiddag på valen, gutta rundt baren, ØL, småpromping og meningsløst skittsnakk, begynner det å regne, kan vi bare stå under baren, vi sees.




og dagen derpå rykker vaktmesteren ut med "verktøykassen"

UBER HOMPF UND KNØL
Trail team sokndal
Tom Ekeberg
mob. 95029069

#54 vaktmester

vaktmester

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 704 Innlegg:

Posted 28 November 2003 - 00:00

Det er klart, nå har også Jarle fått en sånn verktøykasse, ideell til å løse problemer med.

Kjørt mye og lenge

#55 offroadguru Solli

offroadguru Solli

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1639 Innlegg:

Posted 28 November 2003 - 00:00

En visuel nytelse.
Bedre kan det vel ikke sies.Å studere finisjen på mitt vinner konsept,kan man gjøre i timesvis.Dere skal alle huske på att det å være inspirasjonskilde nummer 1 for alle offroadere i norge,ikke er noen enkel bør.
Allerede så tidlig som jeg er i prosjektet,ser jeg att løypeleggerne skal få en stri tørn neste år,når de skal prøve å lage løyper som denne bilen ikke mestrer.Men jeg haster ikke i vei.Tenker att i løp av morgendagen skal bakakslingen sitte på plass.Tenk dere,bilkonsern over hele verden bruker millioner på utvikling av det jeg kun bruker noen timer på å sy sammen!!!
Når det gjelder motor planer,så ryker nok den meget potente Ford 2l. ut ganske snart.Slik det ser ut nå,så går det mot japsemotor m/automat.Nå når fruen har gått til anskaffelse av en Lanser,har plutselig en utrolig potent motor blitt ledig.Tenker da på vår HiAce,hvor det faktisk fra fabrikk er orginalmontert en 4Y.
Denne tenker jeg skal gi fart i racevogna.
Blir litt godt å kunne cruise rundt på trail stevnene å slippe å gire,og sitte komfortabelt da spiralene bør gi en myk gange.Man SKAL ha det komfortabelt når man oppgitt og hoderystene sitter i kø og lurer på hvorfor ingen får til noe i traseene.
For dere som også vil følge byggingen av "søster bilen" som Claus Diise bygger nede i Prøysen,Tyskland,sjekk ut: www.daspotentetrailwagenderestdasbesteindøysland@prøyserknølh.som
Virkelig å anbefale,dere.

Du er heldig,OffroadguruSolli tok seg tid til å svare på ditt spørsmål.

#56 Solli

Solli

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 336 Innlegg:

Posted 28 November 2003 - 00:00

Lavprofildekk virket som en god ide der og da,men fikk kanskje for mye feste til asfalten følte jeg.( iallefall utrolig tung å skubbe,måtte ha hjelp av guru i vår nyinnkjøpte asfaltracer volvo 240 for å få den inn porten!)

Denne solexforgasseren har jeg stor tro på,har litt småplukk igjen.
Vet ikke om strips kan brukes som justering på gassvaieren,men det er ikke så farlig da denne bilen (også kalt "das panzerwagen" ) kun skal gå på full gass neste år,med eller uten lavprofil.




Geir Solli
Uber Hompf Und Knøl
Trial Team Sokndal

#57 Solli

Solli

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 336 Innlegg:

Posted 28 November 2003 - 00:00

Glemte å skrive at jeg har fått kjøpt inn gelenderwagen stag og spiralfjærer som skal erstatte de gamle bladfjærene på Rockey'n.
Kopierer bror da jeg har stor tro på hans tekniske løsninger på bilfronten,dette bevist flere ganger de siste år.

Geir Solli
Uber Hompf Und Knøl
Trial Team Sokndal

#58 Øystein

Øystein

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1655 Innlegg:

Posted 28 November 2003 - 00:00

Sitat:





Og hva skal du med løfteører på bakakslingen, Guru? Blir det så mye flex at dette er den eneste måten å få til noen heftige hjulløft på?

hmmmmmm

1995 ZJ 5.2 Orvis
RE 3.5", JKS QD, 242 kasse, 3" high-flow eksos, hjemmesnekra "sliderz", 8x16 AEZ med 265/75x16 Wrangler MT/R

#59 Ekeberg

Ekeberg

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 571 Innlegg:

Posted 28 November 2003 - 00:00

har liggende et par releer og en elektro motor, kan kansje kople dette sammen med hovedstrømbryteren slik at du får fullt gasspådrag idet hovedstrømmen slås på,tror rocky`n ville blitt en dødare med dette utstyret

UBER HOMPF UND KNØL
Trail team sokndal
Tom Ekeberg
mob. 95029069

#60 RockStar

RockStar

    RockCrawler & TinBender

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3789 Innlegg:

Posted 01 November 2004 - 00:00

På lederplass i dagens utgave av Dalane tidene blir Tom Ekeberg ført fram som "Sokndals nye Offroad Guru".
Var i kontakt med Jan Terje Solli på rikstelefon fra Sverige i dag og han sier med skjelvende stemme at den som tror det er en, sitat; forbannet lett jobb må gjerne prøve!! Mediapresset og alle spørsmål fra utøvere krever så mye at jeg personlig tror unge Ekeberg vil knekke sammen ganske fort.
Og dessuten, Offroad Guru er ikke noe man blir, det er noe man er! Sitat slutt.

Jeg vil nødig ta noe standpunkt i saken, men når jeg ser på Tom sitt nybygg, er det tydlig at et generasjonskifte presser seg fram i klubben.

Pål Blesvik
Xtremist


Tlf: 91531373 / 37156147
offroad@c2i.net
www.3D-RACING.cjb.net

PUT UP or SHUT UP! cool.gif