Gå til innhold

Foto
- - - - -

Standjos Pajero

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
81 replies to this topic

#21 standjo

standjo

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 95 Innlegg:

Posted 16 October 2006 - 23:00

Men hva om man bygger inn fjærer?

#22 HardKåre

HardKåre

Skogens kongle

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7426 Innlegg:

Ikke hørt noe om at det skal monteres fjærer... Men fangeren må tilfredsstille et eller annet EU-direktiv, og du må ha papirer på at den er godkjent til bruk på bilen av produsent eller av Mitsubishi for å få den inn i vognkortet... Og det kan du nok bare glemme...

Er bare å kjøre til du blir stoppet, så er det bare å skru den av for å vise for BT. Så kan du evt skru den på igjen etterpå... Problemet er selvfølgelig hva som skjer den dagen det skulle smelle, eller du kjører på en fotgjenger... Det har jeg valgt å ikke tenke på... blush.gif

If it ain't broken, you haven't been looking good enough!

#23 standjo

standjo

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 95 Innlegg:

Om man kjører på noen med en gammel Pajero på nesten 2 tonn, så er det vel fotgjengeren ganske ille ute, med eller uten kufanger?

Koster for en kufanger til Pajero da? Er vel vanskelig å få slikt til en 86 modell nå til dags? :S

#24 L200 man

L200 man

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 561 Innlegg:

Fikk høre dette gjennom MOtor forum. Om det skal være fjærer vet jeg ikke, men det skulle visst nok være en noe på innfestinga som gjorde at dette ga etter ved sammenstøt. Vet ikke om dette er korekt... Men iallfall det jeg fikk fortalt... Ikke lett å få godkjent dette nei... Det verste som skjer er at dette blir en mangel ved kontroll, og at den da må taes av + at den da må vises igjen og det koster jo 100-200kr...ohmy.gif Men det kan jo også påføre folk skade, og da er det ikke moro å ikke ha denne kvegfangeren godkjent..... Det kan bli dyrt både for samvittigheta og økonomisk. Men dette er diskutert før i det vide og det brede.
Jeg vil også ha kufanger. En måte å få disse gokjente på er å montere vinsjen i den, og evt ekstralys... da kan det med skjønn annses som et arbeidsredskap, vel og merke hvis en treffer den rette BT guruen.biggrin.gif:D

L200 min starter ikke den.... Jo, forresten......

#25 standjo

standjo

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 95 Innlegg:

Skal ha både vinsj og ekstralys i kufangeren tenkte jeg...

Men seriøst, om man er uheldig meier ned en flokk skolebarn en dag så vil samvittigheten bli bedre uten kufanger? [tongue.gif] Bare for å sette det hele litt på spiss...

Og hva er hensikten med en kufanger som gir etter? Den skal jo være der så en eventuell elg eller annet storvilt ikke karnøfler fronten på bilen og da må den jo være robust.

#26 L200 man

L200 man

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 561 Innlegg:

Nei, samvittigheten over å ha meid dem ned er nok ikke bedre, men at du da ikke hadde en kufanger som ikke var godkjent som påførte de ekstra skade hjelper vel ikke på...
Mange lover og forskrifter som ikke har noe med virkligheten og opprinnelsen til et produkt å gjøre. I dag er vel mange kufangere mest for syns skyld, men noen prosent av dem har også helt klart en funksjon. Det er vel der det skjønnsmessige fra en BT guru kommer inn. Men sjekk forskriften og hør med BT hvis du vil være på den sikre siden. Det er mitt råd.smile.gif
Håper du får dette godkjent, da er det håp for oss andre også wink.gif

#27 standjo

standjo

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 95 Innlegg:

Posted 17 October 2006 - 23:00

Ikke for å kverulere nå, men hvilken forskjell ville det utgjort om kufangeren var godkjent eller ikke? Blir ikke mindre skadelig de stålrøra bare fordi man har en papirlapp som godkjenner dem. biggrin.gif hehe Men nok om det!

Prøvde kufangeren, fant ut at passformen er litt dårlig med det nederste røret.

Hva tror dere?

Stikker for langt ut pga. nederste del. Vurderer å kappe delen slik at jeg har ca. 5-8 cm rør nederst, der sveiser jeg på noen solide braketter som skrues fast i støtfangeren med bolt og mutter. Hva tror dere?

#28 Allpro

Allpro

Team Hilux

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2141 Innlegg:

Eg ville ikkje ha kappa noe. hev den, du har den jo så si. hev den til toppen er plan med panseret, å lyktene er midt mellom de 2 rørene ut til sidene.

- - - - Frode Flottorp - - - -
- Bytter kjøretøy fortere en folk fyller diesel -

#29 standjo

standjo

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 95 Innlegg:

Så det gjør ikke noe at den stikker frem sånn?

En annen ting: Hva er N på girkassen? Jeg har 4L, 4H og 2H, og N... Vet hva alt det andre er, bare ikke N. Har det noe med frihjulsnav å gjøre, og hva er frihjulsnav? [tongue.gif]

#30 L200 man

L200 man

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 561 Innlegg:

Må nok heves den der ja....
N er vel om jeg ikke tar helt feil nøytral, eller da fri. Rett på dette om det er feil....smile.gif Et fri hjulsnav er et fri hjulsnav, og det skal fungere slik det skal fungere....wink.gif

#31 L200 man

L200 man

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 561 Innlegg:

Med andre ord så har jeg ikke peiling på åssen et sånn nav fungerer, men det skal visst nok spare både drivstoff og drivverk.... Det er sikkert fint????

#32 HardKåre

HardKåre

Skogens kongle

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7426 Innlegg:

N er nøtral, ja... smile.gif Kobler fra begge mellomakslene i transferkassa.

Hvis du ikke hadde frihjulsnav så ville forhjulene når de roterte dra med seg drivverket fremme helt bak til transfer-kassa. Ekstra motstand, ekstra slitasje, ekstra drivstofforbruk. Når du kobler fra frihjulsnavene så kobler du hjulene fra drivverket. Dermed kan mellomakslene og framakslingene stå i ro selv om bilen kjører. Men dette resulterer selvfølgelig i at dersom du har manuelle nav og glemmer å koble de til når du kobler inn 4wd, så vil drivverket følge med helt frem til hjulnavet. Men siden hjulet ikke er "koblet på" stikkakslingen foran, vil du fortsatt bare ha 2wd...

Har forresten ingenting å si hvor langt frem kufangeren kommer, den blir neppe godkjent likevel... wink.gif Min er mye lengre frem, og er heller ikke godkjent... blush.gif Men enig med L200, ta å løft kufangeren et stykke opp, evt til du har det nederste "røret" helt opp under støtfangeren. Som den står nå så skjermer jo fangeren for lyktene, og da får du mangellapp ved første veikontroll... Ser fangeren OK ut bryr de seg sjelden om det...

If it ain't broken, you haven't been looking good enough!

#33 standjo

standjo

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 95 Innlegg:

Som kufangern står nå så sitter den ikke fast en gang. [tongue.gif] Ligger oppå støtfangeren og er hengt med hyssing på toppen. hehe

Den skal en anelse opp jah. Bøyen på rørene er bra og lyktene går mellom de to øverste rørene...

På døra mi står det at N er for tilkopling av kranuttak... WTF?

#34 standjo

standjo

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 95 Innlegg:

Har muligens fått tak på noe gromdekk på felg til Pajero nå. biggrin.gif 33x12. 50 R15. Her må jeg til med breddere ja? Noe annet som må til for å få dette lovlig?

Vurderer å selge sommerdekka med alufelgene (nye) og kjøpe gromdekk istedet. biggrin.gif

#35 Kenneth32

Kenneth32

Høvding Glade Vanvidd

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

En lang runde med BT, så blir det kanskje lovlig om X antall mnd'r.. Du sliter seriøst hvis du skal få det til.

Men lykke til cool.gif

'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15

www.bruktbildeler.com

#36 SilverFox

SilverFox

Pajero Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1869 Innlegg:

Ikke kranuttak.. Kraftuttak...

"Ridin' Dirrty"

#37 standjo

standjo

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 95 Innlegg:

Står kranuttak på døra mi... :S

Lang runde på BT? Hvorfor det?

#38 oystein

oystein

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 518 Innlegg:

Kopi av melding:
Som kufangern står nå så sitter den ikke fast en gang. [tongue.gif] Ligger oppå støtfangeren og er hengt med hyssing på toppen. hehe

Den skal en anelse opp jah. Bøyen på rørene er bra og lyktene går mellom de to øverste rørene...

På døra mi står det at N er for tilkopling av kranuttak... WTF?

Opprinnelig postet av standjo

Er nok kraftuttak. Du setter transfer kassa i fri (N), kobler inn kraftuttaket og girer kraftuttaket med girkasse....

#39 standjo

standjo

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 95 Innlegg:

Hva for? *forvirret*

Hva er kraftuttaket til? [tongue.gif] Kople på vedklyver eller hva?

#40 Kenneth32

Kenneth32

Høvding Glade Vanvidd

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Lang runde på BT for å få 33x12.5-15 lovlig. Det var du som sa lovlig, så jeg jobba bare utifra det cool.gif

Da det gjelder kraftuttaket, så kan jo det brukes til f.eks. vinsj osv.

'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15

www.bruktbildeler.com