Gå til innhold



Foto

tikkelyd i motor


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
61 replies to this topic

#21 holtn

holtn

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 117 Innlegg:

Posted 29 November 2006 - 00:00

2 mm slark opp og ned har ingenting å si, da er alt som det skal være..Akslingen i turboen flyter på en tynn oljefilm, så det skal være litt slark når motoren ikke går. Slark inn og ut er litt verre ja.

#22 EKJ

EKJ

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1257 Innlegg:

Posted 29 November 2006 - 00:00

Jeg ser ikke at 2mm skal være noe problem, hvis ikke bladene tar i huset. Tikkelyd får du normalt ikke i en Turbo, men eksoslekkasje skal jeg være med på. Har du sjekket luftfilteret ditt forresten.... mus liker faktisk luftfilterbokser som oppholdssted, har funnet ett par musehjem igjennom tiden på biler som har stått en stund.... :-)

#23 Gromskyss

Gromskyss

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 159 Innlegg:

Posted 29 November 2006 - 00:00

Fikk slik tikke/ plystre lyd på min 160. Da var det toppakninga. men det kjente/hørte jeg når jeg stakk huet ned i motorrommet mens en kompis satt inni å rusa litt opp i 1 gir og holdt inne bremsa. Korteste vei på denne toppakninga er mellom stemplene, og fra stemplene og ut til siden. Så den kan gjerne være defekt uten å få vann i oljen eller motsatt.

Det meste er laga av folk!

#24 offpist

offpist

    Nytt medlem

  • Supermedlem
  • Pip
  • 33 Innlegg:

Posted 30 November 2006 - 00:00

Hadde også en kraftig tikke lyd rundt 2000rpm det hørtes ut som det var fra venstre side men kom frem til at det bare var høytrykks pumpa til dieselen som måtte justeres, men var jo gjennom hele motoren før jeg fant ut at det var så enkelt, justert ventiler, nye dyser, topp pakning, eksos pakning osv, men når pumpa ble justert forsvant lyden... den brukte mindre og røyk MYE mindre...

Mitt råd er å sjekke pumpa også...

#25 esc_cos

esc_cos

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 820 Innlegg:

Posted 30 November 2006 - 00:00

takker..nei jeg turboen er bra.
tok av eksosmanifoilen..de fleste skuene der satt veldig løst.to kunne jeg nesten skru av med fingrene..kunne også se ut som om pakningen kunne slippe ut litt eksos noen steder.men var ikke slik tydelig defekt.

får ny pakning i morgen.men tror dere det kan være de løse skruene?

for det rimer jo god da.for hvis jeg har eksoslekasje så vil jo turboen få midre å jobbe med.noe som gir dårligere drag og at motoren blir varmere.det gjør jo min.

høytrykkspumpa til dieselen. når du hadde det problemet drog din dårligere da?
og fikk du lyden bare når bilen dro tungt eller hadde du den når sto rolig å rusa bilen? for min må dra tungt før jeg får den.når bilen står i ro å jeg ruser får jeg ingen lyd.
hvordan justerer jeg den pumpa?hvor sitter den?

luftfilter er bra

#26 y60

y60

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 264 Innlegg:

Posted 30 November 2006 - 00:00

når bilen drar tungt så vil turboen lade mer, dvs trykket mellom topp og turbo på eksossiden vil øke, - den vil fise på den gren som den lekker i...det er også derfor det høres nesten ut som en form for ventiltikking...
ken nesten vedde lønna mi på at det er pakningen, å ihvertfall når du sier at skruene var løse også...kamerat av meg hadde det samme (tearboo), og vi var bombesikre på at det var ventilene som måtte justeres....
vil jo miste litt effekt av dette siden den mister trykket som skal drive turboen...:-)

built for fun, not comfort

#27 Hjul

Hjul

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 172 Innlegg:

Posted 30 November 2006 - 00:00

Derfor begynner vi alltid å kjekke det som er billigst først!!! =) Meget gla i den måten å feilsøke på..

Mvh Anders
-----------------------------
Fremkomligheten er helt topp med mer enn trekk på bare bakhjulene!
-----------------------------
Nissan King Cab 86 mod
Ford Sierra

#28 esc_cos

esc_cos

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 820 Innlegg:

Posted 01 December 2006 - 00:00

takker som meget..

men det så ikke ut som om pakningen var tydelig defekt.kansje det holder med å stramme skruene.
men jeg får ikke pakningen før på tirsdag.jeg må ha den i gang i morgen.hehe.

tror dere det går bra å bruke litt eksospasta på pakningen jeg har?må nesten prøve å bruke den da.for den så temmelig hel ut.men bare for å være på den sikre siden ka jeg ha på litt pasta kansje? eller hva mener dere?
for selv om skruene var så løse så er det vel ikke sikkert det har gått ut over pakningen?

takknemmelig for all hjelp..

må si jeg ble litt letta når dere bare sier det er eksospakningen..hehe
men det høres jo fornuftig ut.

#29 patrolman

patrolman

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 567 Innlegg:

Posted 01 December 2006 - 00:00

[quote]sjekket slarken nå.

det var ca 2mm opp og ned. kjentes også ut somom det var litt inn og ut. vifta gikk greit rundt,men måtte dytte på litt.
når jeg gjorde det så hørtes det liksom ut som at det var en friksjonslyd.at den subba lett borti liksom.
men om det var fra vifta eller akslingen vet jeg ikke.

jeg skrev tidligere at jeg fikk lyden når bilen sto i ro stemmer ikke.må kjøre så den drar litt tungt.
lyden forandres seg vel heller ikke,men den blir høyere og hyppigere til tyngere og mer turtall jeg har.

HEI IGJEN, 2MM ER FOR MYE SLARK SAMME F... DET ER JO EN GRUNN TIL AT DEN TAR BORTI SOM DU SKRIVER.. JEG HADDE IKKE GAMBLET MED DETTE, RING TIL ET TURBOVERKSTED OG HØR HVA DE SIER, OG BESKRIV DET SOM DU HAR SKREVET DET INNPÅ FORUMET HER...
MEN GJØR SOM DU VIL,
HAR DU FÅTT SERVOPUMPA FORRESTEN:)
MVH PATROLMAN

Konditordiesel e best,det vett jo alle

#30 Hjul

Hjul

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 172 Innlegg:

Posted 01 December 2006 - 00:00

Gidder jo ikke å bytte turbo sålenge han får ladtrykk. og olje vil fjærne den slakken. den vil sikkert slippe ut litt olje som vil komme ut i en form av blå røyk. Svart røken kommer av at den får for mye diesel og er heller ingen fare siden dieselen vil kjøle ned motoren. For lite diesel er mye farliger og vil i værstefall ødelegge motoren. Med andre ord er det litt svart røk ved pådrag så vet du at du har nok diesel og det er positivt. Er det veldig mye kan du enten skrupp ladetrykket eller justere ned diesel pompen. over 1bar er vel ikke å anbefale.

Mvh Anders
-----------------------------
Fremkomligheten er helt topp med mer enn trekk på bare bakhjulene!
-----------------------------
Nissan King Cab 86 mod
Ford Sierra

#31 patrolman

patrolman

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 567 Innlegg:

Posted 01 December 2006 - 00:00

jeg skriver ikke om røyk osv jeg,
det er slarken det er snakk om
han hørte jo friksjonslyden når han prøvde å snurre på akselen..
2mm slark ordner seg ikke av oljetrykket. husk at akslingen snurrer med 100000 omdr. i minuttet ved turtall . kommer til å gå til Hel....e det snart.
jaja esc_cos får jo avgjøre selv hva han vil gjøre....
wink.gif

Konditordiesel e best,det vett jo alle

#32 Roger Myhre

Roger Myhre

    Sveiser

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 734 Innlegg:

Posted 01 December 2006 - 00:00

Hjul: Dieselen varmer opp motoren og lufta kjøler den ned på en Diesel Motor!!!!!
Mvh

#33 esc_cos

esc_cos

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 820 Innlegg:

Posted 01 December 2006 - 00:00

skal prøve å skife eksospakningen først.
siden mange av boltene var løse kan det være det.men turboen bør vel kansje også byttes ut etterhvert.
men har fått mage tips om at den pakningen kan lsge nesten slike tikkelyder når den er defekt.eller løse bolter.
den kom i dag.dama var innom å henta den hos en nissan forhandler.da jeg så kvitteringen fikk jeg sjokk.

over 900kr for en eksosmanifoilpakning???

det kan da ikke stemme?
var bare den.


dere hører fra meg i morgen.

skifte den da.

men jeg tror turbotrykket er skrudd opp.hvor mye burde det max være for å holde seg på den sikre siden?
er ikke avhengi at den skal gå så fort..er jo offroader.hehe
koster den virkelig så mye?

#34 esc_cos

esc_cos

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 820 Innlegg:

Posted 02 December 2006 - 00:00

har fått servopumpa.prøve den i morgen.

hjalp ikke å skifte eskospakningen.den jævla lyder er der enda.

blitt litt hyppigere nå
merker den meget godt når jeg står i 1 gir har på håndbrekkert og ruser til jeg får litt turtall og turbotrykk.

er vel ikke tikkelyd lenger akkurat.for det sier jo ikke tikk-tikk..
virker liksom at det er noe som går uten olje og at du får sånn friksjonslyd.
å det er helt klart fra turbosiden på motoren.
tror det er turboen jeg. vet ikke hvorfor jeg tror det men det høres ut som om det kommer fra den og at den går uten olje på en måte.mer og mer lyd til høyere turtall og turbotrykk jeg får. kviner liksom
hva tror dere? siden den ikke var pakningen og at lyden ikke er sånn tikkelyd lenger.
tenkte jeg skulle prøve å få tatt opp lyden.å legge den ut her.

begynner å høre mer å mer fornuftig ut det patrolman sier.

det kan liksom høres ut som om turboen går uten olje eller noe.
hvis det er den da.

men hvis høytrykkspumpa til dieselen må justeres som noen skrev vil den oppføre seg slik da?som de symptomene jeg har nå??

#35 esc_cos

esc_cos

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 820 Innlegg:

Posted 02 December 2006 - 00:00

prøvde den igjen nå. var mer tikkelyd igjen nå. skjønner ikke noe jeg.

kan det være ventiler som må just?

#36 esc_cos

esc_cos

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 820 Innlegg:

Posted 02 December 2006 - 00:00

er litt variasjon i lyden men det er værtfall en høy,kvass og kjapp tikkelyd.nå trenger ikke bilen dra tungt før lyden kommer.
når jeg for eks ligger 4 gir.ca 60km 2000omd. med gassen bare så vidt inne så har jeg ikke lyden.men når jeg gasser på kommer den.da stiger jo også ladetrykket.
virker som om den får mye mer ladetrykk nå el det den gjorde før. eller kansje det er dieseltrykket.

grunnen til at jeg ikke er sikker på dette er forde forrige eier har satt i en slik bensintrykk målerklukke.men jeg tror den viser turbotrykk.
men den har værtfall ikke vist så mye før. men hvis det er dieseltrykk den viser da så er det værtfall mye høyere enn før.

er jo nesten umulig å finne ut dette så lenge jeg ikke har mulighet til å høre lyden mens jeg står i ro.

#37 advance

advance

    King Kong

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1322 Innlegg:

Posted 03 December 2006 - 00:00

Hvis trykket har steget i det siste er jo helt klart turboen gåen. Det behøver ikke være at den er ødelagt "enda". Hvis bilen har gått på mye "dritt" olje, kan denne ha brent seg fast i oljerøra til/fra turboen. Jeg ville demontert turboen og oljerør. Byttet til Mobil 1 5-50 (Stjerneservice har god pris!). Renset røra godt! Høres ut som turboen din ikke for nok olje.
Men på en annen side er typisk for en gåen turbo Hyling og ikke tikking.

Siden du sier at det kommer fra venstre side av motoren lurer jeg på om diffen på fremre aksling sitter på venstre side? I såfall kan det være du burde bytte olje på denne i samme slengen. Det er jo typisk at den gir lyd fra seg ved høyt moment (henger - pådrag etc.) hvis oljen er sliten eller diffen begynner å bli dårlig. Men også her en hyle lyd, med hvisse unntak.

En annen ting er jo selvfølgelig ventiler. Disse vil selsagt føre til mer røyk, dårlig pådrag, og tikkelyd. Skru av toppdekselet å mål klaringen før du gjør noe annet. Pass på at kammene er blanke å fine. At armenringen ikke er slitt bort. Ta bilde å legg ut? hehe. Når var de justert sist? Sikkert for lenge siden biggrin.gif Dette vil jo tikke nå ekstremt hvis ting begynner å gå galt. Men burde tikke på tomgang også da.



PS: Har du foresten sjekket at ingen ledninger kommer borti noe vifter/reimer etc, hehe.

Hilsen Anders wink.gif



Det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar...


86 Geländewagen 300 STT Kort 35"

#38 esc_cos

esc_cos

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 820 Innlegg:

Posted 03 December 2006 - 00:00

er ikke helt sikker på om turbotrykket har øket.måleren er dårlig.
ventilene er sikkert ikke just på lenge.men jeg har jo ikke lyden på tomgang.

lyden er en mellomting mellom hard tikkelyd og kvitrelyd.nesten som sånn kvitrelyd det kommer fra noen fugler.hehe.

oljen jeg har hatt på nå er veldig bra.

ikke noe ledninger som kommer borti noe.

hvor mye klaring skal det være på de forskjellige ventilene?

så lenge jeg kjører på vei uten alt for mye motbakker og har bare litt gass så er det veldig skjelden lyder.kommer når jeg gasser på og turbotrykket stiger.

kjørte den en tur i stad.da kunne det virke som om lyden kom fra midt under panseret.men er ikke sikkert det stemmer..hehe.

tror dere det kan være turboen og rørene til den som er dårlige? blitt tette? for det kan liksom høres ut som at det er noe som går uten olje.

#39 advance

advance

    King Kong

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1322 Innlegg:

Posted 03 December 2006 - 00:00

Kan jo være som jeg sier, gammel brent olje... Uannsett må du jo nesten skru ut turboen får å komme noe videre... Skru ut og vask/rens....


Hilsen Anders wink.gif



Det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar...


86 Geländewagen 300 STT Kort 35" SOLGT!

#40 esc_cos

esc_cos

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 820 Innlegg:

Posted 03 December 2006 - 00:00

da får jeg prøve på det. ta av alt av rør som sitter mont på turboen da?

men turboen får jeg vel ikke renset no vire vell?