tikkelyd i motor
#21
Posted 29 November 2006 - 00:00
#22
Posted 29 November 2006 - 00:00
#23
Posted 29 November 2006 - 00:00
Det meste er laga av folk!
#24
Posted 30 November 2006 - 00:00
Mitt råd er å sjekke pumpa også...
#25
Posted 30 November 2006 - 00:00
tok av eksosmanifoilen..de fleste skuene der satt veldig løst.to kunne jeg nesten skru av med fingrene..kunne også se ut som om pakningen kunne slippe ut litt eksos noen steder.men var ikke slik tydelig defekt.
får ny pakning i morgen.men tror dere det kan være de løse skruene?
for det rimer jo god da.for hvis jeg har eksoslekasje så vil jo turboen få midre å jobbe med.noe som gir dårligere drag og at motoren blir varmere.det gjør jo min.
høytrykkspumpa til dieselen. når du hadde det problemet drog din dårligere da?
og fikk du lyden bare når bilen dro tungt eller hadde du den når sto rolig å rusa bilen? for min må dra tungt før jeg får den.når bilen står i ro å jeg ruser får jeg ingen lyd.
hvordan justerer jeg den pumpa?hvor sitter den?
luftfilter er bra
#26
Posted 30 November 2006 - 00:00
ken nesten vedde lønna mi på at det er pakningen, å ihvertfall når du sier at skruene var løse også...kamerat av meg hadde det samme (tearboo), og vi var bombesikre på at det var ventilene som måtte justeres....
vil jo miste litt effekt av dette siden den mister trykket som skal drive turboen...:-)
built for fun, not comfort
#27
Posted 30 November 2006 - 00:00
Mvh Anders
-----------------------------
Fremkomligheten er helt topp med mer enn trekk på bare bakhjulene!
-----------------------------
Nissan King Cab 86 mod
Ford Sierra
#28
Posted 01 December 2006 - 00:00
men det så ikke ut som om pakningen var tydelig defekt.kansje det holder med å stramme skruene.
men jeg får ikke pakningen før på tirsdag.jeg må ha den i gang i morgen.hehe.
tror dere det går bra å bruke litt eksospasta på pakningen jeg har?må nesten prøve å bruke den da.for den så temmelig hel ut.men bare for å være på den sikre siden ka jeg ha på litt pasta kansje? eller hva mener dere?
for selv om skruene var så løse så er det vel ikke sikkert det har gått ut over pakningen?
takknemmelig for all hjelp..
må si jeg ble litt letta når dere bare sier det er eksospakningen..hehe
men det høres jo fornuftig ut.
#29
Posted 01 December 2006 - 00:00
det var ca 2mm opp og ned. kjentes også ut somom det var litt inn og ut. vifta gikk greit rundt,men måtte dytte på litt.
når jeg gjorde det så hørtes det liksom ut som at det var en friksjonslyd.at den subba lett borti liksom.
men om det var fra vifta eller akslingen vet jeg ikke.
jeg skrev tidligere at jeg fikk lyden når bilen sto i ro stemmer ikke.må kjøre så den drar litt tungt.
lyden forandres seg vel heller ikke,men den blir høyere og hyppigere til tyngere og mer turtall jeg har.
HEI IGJEN, 2MM ER FOR MYE SLARK SAMME F... DET ER JO EN GRUNN TIL AT DEN TAR BORTI SOM DU SKRIVER.. JEG HADDE IKKE GAMBLET MED DETTE, RING TIL ET TURBOVERKSTED OG HØR HVA DE SIER, OG BESKRIV DET SOM DU HAR SKREVET DET INNPÅ FORUMET HER...
MEN GJØR SOM DU VIL,
HAR DU FÅTT SERVOPUMPA FORRESTEN:)
MVH PATROLMAN
Konditordiesel e best,det vett jo alle
#30
Posted 01 December 2006 - 00:00
Mvh Anders
-----------------------------
Fremkomligheten er helt topp med mer enn trekk på bare bakhjulene!
-----------------------------
Nissan King Cab 86 mod
Ford Sierra
#31
Posted 01 December 2006 - 00:00
det er slarken det er snakk om
han hørte jo friksjonslyden når han prøvde å snurre på akselen..
2mm slark ordner seg ikke av oljetrykket. husk at akslingen snurrer med 100000 omdr. i minuttet ved turtall . kommer til å gå til Hel....e det snart.
jaja esc_cos får jo avgjøre selv hva han vil gjøre....
Konditordiesel e best,det vett jo alle
#32
Posted 01 December 2006 - 00:00
Mvh
#33
Posted 01 December 2006 - 00:00
siden mange av boltene var løse kan det være det.men turboen bør vel kansje også byttes ut etterhvert.
men har fått mage tips om at den pakningen kan lsge nesten slike tikkelyder når den er defekt.eller løse bolter.
den kom i dag.dama var innom å henta den hos en nissan forhandler.da jeg så kvitteringen fikk jeg sjokk.
over 900kr for en eksosmanifoilpakning???
det kan da ikke stemme?
var bare den.
dere hører fra meg i morgen.
skifte den da.
men jeg tror turbotrykket er skrudd opp.hvor mye burde det max være for å holde seg på den sikre siden?
er ikke avhengi at den skal gå så fort..er jo offroader.hehe
koster den virkelig så mye?
#34
Posted 02 December 2006 - 00:00
hjalp ikke å skifte eskospakningen.den jævla lyder er der enda.
blitt litt hyppigere nå
merker den meget godt når jeg står i 1 gir har på håndbrekkert og ruser til jeg får litt turtall og turbotrykk.
er vel ikke tikkelyd lenger akkurat.for det sier jo ikke tikk-tikk..
virker liksom at det er noe som går uten olje og at du får sånn friksjonslyd.
å det er helt klart fra turbosiden på motoren.
tror det er turboen jeg. vet ikke hvorfor jeg tror det men det høres ut som om det kommer fra den og at den går uten olje på en måte.mer og mer lyd til høyere turtall og turbotrykk jeg får. kviner liksom
hva tror dere? siden den ikke var pakningen og at lyden ikke er sånn tikkelyd lenger.
tenkte jeg skulle prøve å få tatt opp lyden.å legge den ut her.
begynner å høre mer å mer fornuftig ut det patrolman sier.
det kan liksom høres ut som om turboen går uten olje eller noe.
hvis det er den da.
men hvis høytrykkspumpa til dieselen må justeres som noen skrev vil den oppføre seg slik da?som de symptomene jeg har nå??
#35
Posted 02 December 2006 - 00:00
kan det være ventiler som må just?
#36
Posted 02 December 2006 - 00:00
når jeg for eks ligger 4 gir.ca 60km 2000omd. med gassen bare så vidt inne så har jeg ikke lyden.men når jeg gasser på kommer den.da stiger jo også ladetrykket.
virker som om den får mye mer ladetrykk nå el det den gjorde før. eller kansje det er dieseltrykket.
grunnen til at jeg ikke er sikker på dette er forde forrige eier har satt i en slik bensintrykk målerklukke.men jeg tror den viser turbotrykk.
men den har værtfall ikke vist så mye før. men hvis det er dieseltrykk den viser da så er det værtfall mye høyere enn før.
er jo nesten umulig å finne ut dette så lenge jeg ikke har mulighet til å høre lyden mens jeg står i ro.
#37
Posted 03 December 2006 - 00:00
Men på en annen side er typisk for en gåen turbo Hyling og ikke tikking.
Siden du sier at det kommer fra venstre side av motoren lurer jeg på om diffen på fremre aksling sitter på venstre side? I såfall kan det være du burde bytte olje på denne i samme slengen. Det er jo typisk at den gir lyd fra seg ved høyt moment (henger - pådrag etc.) hvis oljen er sliten eller diffen begynner å bli dårlig. Men også her en hyle lyd, med hvisse unntak.
En annen ting er jo selvfølgelig ventiler. Disse vil selsagt føre til mer røyk, dårlig pådrag, og tikkelyd. Skru av toppdekselet å mål klaringen før du gjør noe annet. Pass på at kammene er blanke å fine. At armenringen ikke er slitt bort. Ta bilde å legg ut? hehe. Når var de justert sist? Sikkert for lenge siden Dette vil jo tikke nå ekstremt hvis ting begynner å gå galt. Men burde tikke på tomgang også da.
PS: Har du foresten sjekket at ingen ledninger kommer borti noe vifter/reimer etc, hehe.
Hilsen Anders
Det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar...
86 Geländewagen 300 STT Kort 35"
#38
Posted 03 December 2006 - 00:00
ventilene er sikkert ikke just på lenge.men jeg har jo ikke lyden på tomgang.
lyden er en mellomting mellom hard tikkelyd og kvitrelyd.nesten som sånn kvitrelyd det kommer fra noen fugler.hehe.
oljen jeg har hatt på nå er veldig bra.
ikke noe ledninger som kommer borti noe.
hvor mye klaring skal det være på de forskjellige ventilene?
så lenge jeg kjører på vei uten alt for mye motbakker og har bare litt gass så er det veldig skjelden lyder.kommer når jeg gasser på og turbotrykket stiger.
kjørte den en tur i stad.da kunne det virke som om lyden kom fra midt under panseret.men er ikke sikkert det stemmer..hehe.
tror dere det kan være turboen og rørene til den som er dårlige? blitt tette? for det kan liksom høres ut som at det er noe som går uten olje.
#39
Posted 03 December 2006 - 00:00
Hilsen Anders
Det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar...
86 Geländewagen 300 STT Kort 35" SOLGT!
#40
Posted 03 December 2006 - 00:00
men turboen får jeg vel ikke renset no vire vell?