lugging ved kjøring
#21
Posted 24 January 2007 - 00:00
iflg noen bilder jeg kom over skal det være et timing merke på diesel pumpa og registeret.
er det slik å forstå at disse merkene skal stå vannrett på hverandre ?
er det en tommelfinger regel om hvor mye pumpa skal flyttes iforhold til merket etter xx antall km.
er det noe som har gjort dette, som kunne ta bryet med å ta et bilde, og forklare dette for meg, evig takknemlighet og gulgrønne skoger venter ;-))
#22
Posted 27 January 2007 - 07:22
************************
Medlem nr. 393 CCON
Chevrolet Club Of Norway
www.chevyclub.no
#23
Posted 28 January 2007 - 15:19
Skuffet må jeg konstantere at luggingen fremdeles er tilstede, neste kilde ut da er diesel pumpa !
Det skal være noen overrett merker på pumpa og blokka, som jeg ikke umiddelbart klarer å lokalisere, er det slik at jeg må skru av reimdekselet for å se disse .
Hadde lettet mye om noen kunne tatt et bilde i sin motor og merket hvor disse merkene skal stå.
nå har jo min rullet snart 400, bør merkene fremdeles være overrett eller bør de avvike noe, i tilfelle hvilken retning vil det være
#24
Posted 30 January 2007 - 23:12
Juster sruen på pumpa sitter under en plåtkopp i bakkant på pumpa ved den banjokoblinga med sil.
Men har du sjekket slangen som går mellom turbo og pumpe, spes. nede ved turbo, og at den overtryks ventilen i innsuget er tett? Den kan du forøvrig fjerne helt.
Edited by 91patrol, 30 January 2007 - 23:17.
#25
Posted 31 January 2007 - 09:49
Juster sruen på pumpa sitter under en plåtkopp i bakkant på pumpa ved den banjokoblinga med sil.
Men har du sjekket slangen som går mellom turbo og pumpe, spes. nede ved turbo, og at den overtryks ventilen i innsuget er tett? Den kan du forøvrig fjerne helt.
Hei og takk for ditt innlegg, nei det er absolutt ikke for sent enda, jeg jobber litt med denne saken fremdeles.
har du et bilde du kunne legge ved ,som forklarer litt hva du mener, eller nærmere hvor disse elementer er lokalisert.
#26
Posted 31 January 2007 - 21:40
Men den slangen jeg mener går ifra toppen på pumpa og ned til en T-skjøt nede ved turboen, og overtrykks ventilen er en blank dings som sitter fremst på innsuget mot radiator.
#27
Posted 31 January 2007 - 21:44
Men den slangen jeg mener går ifra toppen på pumpa og ned til en T-skjøt nede ved turboen, og overtrykks ventilen er en blank dings som sitter fremst på innsuget mot radiator.
Overtrykksventilen har jeg gjenget opp og montert turbotrykk måler fra
Kjempegreit det med bildene, har du forresten noe tro på at feil innstilling på pumpa i forhold til disse merker kan forårsake denne luggingen ?
#28
Posted 31 January 2007 - 22:16
#29
Posted 01 February 2007 - 07:30
Nei nei, luggingen kommer ikke når turbo`n slår inn, luggingen har jeg på alle gear imellom 1500-1900 turbon slår såvidt inn ved 18-1900.
Tror ikke at turbo`n har med luggingen å gjøre
#30
Posted 01 February 2007 - 13:31
#31
Posted 01 February 2007 - 14:13
********TheChieF********
************************
Medlem nr. 393 CCON
Chevrolet Club Of Norway
http://www.chevyclub.no/
Er det noen som vil ha @gmail.com addresse? ta kontakt med meg på pm, jeg har ca. 50 stk addresser å gi bort.
justeringen av pumpa er rett bak på pumpa( ved dieselrøra) - ikke juster så det ryker svart - da går det varmt gutta!
lenge siden reg-reima deres er vært bytta??? driver jo pumpa oxo den... sliten og slakk så lugger det litt...
#32
Posted 01 February 2007 - 18:43
#33
Posted 01 February 2007 - 22:31
#34
Posted 11 February 2007 - 22:21
kan neste virke som den lugger mer på full tank, enn halvfull tank.
når farta er over 50km/t da merkes ikke luggingen
hjelp !!!!!
#35
Posted 12 February 2007 - 22:09
Irriterende med sånt!
Edited by 91patrol, 13 February 2007 - 00:20.
#36
Posted 04 March 2007 - 01:14
For å oppsummere litt
bilen lugger kan virke som det også er økende, dette skjer i området straks under 2000 o/min
det kan også virke som at bilen lugger mer under belastning av eksempelvis henger.
når bilen kommer opp i fart så merker man ikke noe spes til luggingen.
jeg har sjekket dyser, og sjekket for falsk luft i systemet, har også hatt bilen på et verksted, hvor de ikke kan finne noe feil, dog snakket mannen om at luggingen kanskje kunne forårsakes av at drivakselen til bakhjulene var satt på motsatt av normalt !!
har også sjekket at regreima og hjulene der sitter korrekt iht til merker.
Så vi er tilbake der hele greia startet, hva og hvordan skal jeg finne ut av dette.
---
noen sier at man kan vri litt på dieselpumpa for å få bukt med problemet , men dette skjønner ikke jeg mye av
håper nye tips og innspill kan hjelpe
#37
Posted 04 March 2007 - 09:47
Hvis jeg kjører med litt trykk forskjell på bakhjulene, eller legger på håndbrekk, eller gjør så en bakhjulet går litt tyngere en det andre, ved å gjøre så bremse caliper henger litt. Hvis jeg gjør en av de tingen, får jeg lugging ved samme turtall, merkes best ved pådrag, og blir værre med henger. Og som du sier, det merkes ikke når jeg kommer opp i fart. Har da en en mistanke om at det diff.bremsen eller en treghet i diffirensialen som gjør det. Men som sagt jeg skal ikke påstå.
mvh oj
#38
Posted 04 March 2007 - 13:36
Hvis jeg kjører med litt trykk forskjell på bakhjulene, eller legger på håndbrekk, eller gjør så en bakhjulet går litt tyngere en det andre, ved å gjøre så bremse caliper henger litt. Hvis jeg gjør en av de tingen, får jeg lugging ved samme turtall, merkes best ved pådrag, og blir værre med henger. Og som du sier, det merkes ikke når jeg kommer opp i fart. Har da en en mistanke om at det diff.bremsen eller en treghet i diffirensialen som gjør det. Men som sagt jeg skal ikke påstå.
mvh oj
Jeg tror ikke brekket henger på, bilen triller lett, skal kjenne på hjulfestene når jeg har kjørt om de er unormalt varme.
Jeg jekket bilen opp bak, og satte den i første gir, man kan jo med litt makt holde igjen bakhjulene når de ruller på tomgang, er dette normalt ??
#39
Posted 04 March 2007 - 19:34
#40
Posted 04 March 2007 - 21:58
ja holder kun ett av hjulene mens det andre svirrer, selv om min bil har diffbrems så trodde jeg at det skulle langt mer motstand til før den slapp !!
har også kjent rundt på alle hjulfestene etter kjøring, og det er kun høyre forhjul som er smålunken, de andre er stort sett kalde.