Gå til innhold



Foto

lugging ved kjøring


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
45 replies to this topic

#21 seahunter

seahunter

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 255 Innlegg:

Posted 24 January 2007 - 00:00

Vi henter denne frem igjen.

iflg noen bilder jeg kom over skal det være et timing merke på diesel pumpa og registeret.
er det slik å forstå at disse merkene skal stå vannrett på hverandre ?
er det en tommelfinger regel om hvor mye pumpa skal flyttes iforhold til merket etter xx antall km.

er det noe som har gjort dette, som kunne ta bryet med å ta et bilde, og forklare dette for meg, evig takknemlighet og gulgrønne skoger venter ;-))

#22 TheChieF

TheChieF

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 716 Innlegg:

Posted 27 January 2007 - 07:22

Hmmmmmmm rart at ingen kan svare på dette da. iiam.gif
********TheChieF********

************************
Medlem nr. 393 CCON
Chevrolet Club Of Norway
www.chevyclub.no



#23 seahunter

seahunter

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 255 Innlegg:

Posted 28 January 2007 - 15:19

Vel siste nytt i denne saken er at dysene er nå returnert og justert, iflg sjappa som gjorde det lå noen av dysene ca 15bar i trykk over resten, det ble da umiddelbart tent et håp hos meg, om at feilen lå i dysene .

Skuffet må jeg konstantere at luggingen fremdeles er tilstede, neste kilde ut da er diesel pumpa !

Det skal være noen overrett merker på pumpa og blokka, som jeg ikke umiddelbart klarer å lokalisere, er det slik at jeg må skru av reimdekselet for å se disse .

Hadde lettet mye om noen kunne tatt et bilde i sin motor og merket hvor disse merkene skal stå.

nå har jo min rullet snart 400, bør merkene fremdeles være overrett eller bør de avvike noe, i tilfelle hvilken retning vil det være

#24 91patrol

91patrol

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 135 Innlegg:

Posted 30 January 2007 - 23:12

Mulig litt seint, men for å se merkene må du av med deksler, og det merket som er på nedre reimhjul og på deksel er til tenning og ikke reg. reim. Mener at kila på veiva skal peke opp, og da er det en runding på reg.reim hjulet som skal peke mot en tapp som stikker ut. på pumpa og kammen tror jeg det var en utstikkende trekant på motoren og en runding på hjulet. (bruk loctait på nedre reimhjul ved montering).
Juster sruen på pumpa sitter under en plåtkopp i bakkant på pumpa ved den banjokoblinga med sil.
Men har du sjekket slangen som går mellom turbo og pumpe, spes. nede ved turbo, og at den overtryks ventilen i innsuget er tett? Den kan du forøvrig fjerne helt.

Edited by 91patrol, 30 January 2007 - 23:17.


#25 seahunter

seahunter

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 255 Innlegg:

Posted 31 January 2007 - 09:49

QUOTE(91patrol @ 30 Jan 2007, 23:12) <{POST_SNAPBACK}>
Mulig litt seint, men for å se merkene må du av med deksler, og det merket som er på nedre reimhjul og på deksel er til tenning og ikke reg. reim. Mener at kila på veiva skal peke opp, og da er det en runding på reg.reim hjulet som skal peke mot en tapp som stikker ut. på pumpa og kammen tror jeg det var en utstikkende trekant på motoren og en runding på hjulet. (bruk loctait på nedre reimhjul ved montering).
Juster sruen på pumpa sitter under en plåtkopp i bakkant på pumpa ved den banjokoblinga med sil.
Men har du sjekket slangen som går mellom turbo og pumpe, spes. nede ved turbo, og at den overtryks ventilen i innsuget er tett? Den kan du forøvrig fjerne helt.




Hei og takk for ditt innlegg, nei det er absolutt ikke for sent enda, jeg jobber litt med denne saken fremdeles.
har du et bilde du kunne legge ved ,som forklarer litt hva du mener, eller nærmere hvor disse elementer er lokalisert.

#26 91patrol

91patrol

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 135 Innlegg:

Posted 31 January 2007 - 21:40

Skal prøve å få til noen bilder, men kan ikke love noe vellykket resultat,
Men den slangen jeg mener går ifra toppen på pumpa og ned til en T-skjøt nede ved turboen, og overtrykks ventilen er en blank dings som sitter fremst på innsuget mot radiator.

#27 seahunter

seahunter

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 255 Innlegg:

Posted 31 January 2007 - 21:44

QUOTE(91patrol @ 31 Jan 2007, 21:40) <{POST_SNAPBACK}>
Skal prøve å få til noen bilder, men kan ikke love noe vellykket resultat,
Men den slangen jeg mener går ifra toppen på pumpa og ned til en T-skjøt nede ved turboen, og overtrykks ventilen er en blank dings som sitter fremst på innsuget mot radiator.



Overtrykksventilen har jeg gjenget opp og montert turbotrykk måler fra biggrin.gif

Kjempegreit det med bildene, har du forresten noe tro på at feil innstilling på pumpa i forhold til disse merker kan forårsake denne luggingen ?

#28 91patrol

91patrol

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 135 Innlegg:

Posted 31 January 2007 - 22:16

Er ikke noen ekspert, men hvis ev. reg. reim har vært litt for stram kan de strekke seg og da vill ikke merkene stemme overens, heller ikk med slakk. Men i og med at luggingen kommer når turbo kommer og jeg har forstått riktig(?) så skal pumpa gi mer disel ved at du får trykk i den lille slangen mellom turbo og pumpe. Noe den ikke gjør hvis det er lekk der enten i membran eller skjøter. Du kan selvfølgelig prøve å gi mer suppe på skruen, men tror ikke du oppnår noe annet en svart røyk.

#29 seahunter

seahunter

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 255 Innlegg:

Posted 01 February 2007 - 07:30

QUOTE(91patrol @ 31 Jan 2007, 22:16) <{POST_SNAPBACK}>
Er ikke noen ekspert, men hvis ev. reg. reim har vært litt for stram kan de strekke seg og da vill ikke merkene stemme overens, heller ikk med slakk. Men i og med at luggingen kommer når turbo kommer og jeg har forstått riktig(?) så skal pumpa gi mer disel ved at du får trykk i den lille slangen mellom turbo og pumpe. Noe den ikke gjør hvis det er lekk der enten i membran eller skjøter. Du kan selvfølgelig prøve å gi mer suppe på skruen, men tror ikke du oppnår noe annet en svart røyk.



Nei nei, luggingen kommer ikke når turbo`n slår inn, luggingen har jeg på alle gear imellom 1500-1900 turbon slår såvidt inn ved 18-1900.

Tror ikke at turbo`n har med luggingen å gjøre

#30 91patrol

91patrol

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 135 Innlegg:

Posted 01 February 2007 - 13:31

Turboen gjør nok jobben sin, men hvis ikke pumpa får riktig trykk fra turboen, vil den ikke gi riktig med suppe. Grunnen til at jeg nevner det er fordi at jeg hadde turbotrykks måleren montert på den slangen med en T-skjøt før. Og bilen hadde et dødpunkt omtrent ved samme turtall, virket som om den gikk å kuttet. Dette ble borte når jeg skiftet slangene, og satte måleren i innsuget.

#31 Morolen

Morolen

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 560 Innlegg:

Posted 01 February 2007 - 14:13

QUOTE(TheChieF @ 23 Jan 2007, 00:00) <{POST_SNAPBACK}>
Og da skyter jeg inn følgende: er det samme fremgangs måte for justering av fuel og tenning på børsa til erik som på chevy 6,2 diesel eller en lignende metode? hvor på pumpa sitter eventuell mengde skruen på y60?wtf.gif
********TheChieF********
************************
Medlem nr. 393 CCON
Chevrolet Club Of Norway
http://www.chevyclub.no/
Er det noen som vil ha @gmail.com addresse? ta kontakt med meg på pm, jeg har ca. 50 stk addresser å gi bort.


justeringen av pumpa er rett bak på pumpa( ved dieselrøra) - ikke juster så det ryker svart - da går det varmt gutta!

lenge siden reg-reima deres er vært bytta??? driver jo pumpa oxo den... sliten og slakk så lugger det litt...
Ikke bare idrettsstjerner driver med høydetrening....

#32 91patrol

91patrol

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 135 Innlegg:

Posted 01 February 2007 - 18:43

Har fått tatt av dekslet, og ser at det jeg beskrev om utseende av merker ikke stemmer. Har også tatt noen bilder, men noe lengere har jeg ikke kommet. Dvs. får det ikke til, får knote litt utover. Ev. sende det pr. e-mail

#33 91patrol

91patrol

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 135 Innlegg:

Posted 01 February 2007 - 22:31

Hei titta litt på emnet ditt om montering av turbotrykks måler, og du skrev at du ikke fikk noe trykk på slangen inn på pumpa. Det skal du ha, Sjekk slangen og den T-skjøten nede ved turbo

#34 seahunter

seahunter

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 255 Innlegg:

Posted 11 February 2007 - 22:21

Fyyyyy fele, nå ryker snart purka på verksted --- ingen som har noen stalltips her--

kan neste virke som den lugger mer på full tank, enn halvfull tank.

når farta er over 50km/t da merkes ikke luggingen

hjelp !!!!!

#35 91patrol

91patrol

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 135 Innlegg:

Posted 12 February 2007 - 22:09

Det er ikke noe i drivverket da som lurer deg da? i og med at det merkes når du kjører. Går den fint om du står stille, og holder turtallet i det omerådet hvor det intreffer?

Irriterende med sånt!

Edited by 91patrol, 13 February 2007 - 00:20.


#36 seahunter

seahunter

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 255 Innlegg:

Posted 04 March 2007 - 01:14

hei igjen folkens

For å oppsummere litt

bilen lugger kan virke som det også er økende, dette skjer i området straks under 2000 o/min
det kan også virke som at bilen lugger mer under belastning av eksempelvis henger.

når bilen kommer opp i fart så merker man ikke noe spes til luggingen.

jeg har sjekket dyser, og sjekket for falsk luft i systemet, har også hatt bilen på et verksted, hvor de ikke kan finne noe feil, dog snakket mannen om at luggingen kanskje kunne forårsakes av at drivakselen til bakhjulene var satt på motsatt av normalt !!

har også sjekket at regreima og hjulene der sitter korrekt iht til merker.

Så vi er tilbake der hele greia startet, hva og hvordan skal jeg finne ut av dette.

---

noen sier at man kan vri litt på dieselpumpa for å få bukt med problemet , men dette skjønner ikke jeg mye av

håper nye tips og innspill kan hjelpe

#37 91patrol

91patrol

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 135 Innlegg:

Posted 04 March 2007 - 09:47

Hei, Har drevet å prøvd ut litt forskjellig på min, og har i grunnen lite tro på at det er noe feil med motoren din. Skal ikke påstå, men.
Hvis jeg kjører med litt trykk forskjell på bakhjulene, eller legger på håndbrekk, eller gjør så en bakhjulet går litt tyngere en det andre, ved å gjøre så bremse caliper henger litt. Hvis jeg gjør en av de tingen, får jeg lugging ved samme turtall, merkes best ved pådrag, og blir værre med henger. Og som du sier, det merkes ikke når jeg kommer opp i fart. Har da en en mistanke om at det diff.bremsen eller en treghet i diffirensialen som gjør det. Men som sagt jeg skal ikke påstå.

mvh oj

#38 seahunter

seahunter

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 255 Innlegg:

Posted 04 March 2007 - 13:36

QUOTE(91patrol @ 4 Mar 2007, 09:47) <{POST_SNAPBACK}>
Hei, Har drevet å prøvd ut litt forskjellig på min, og har i grunnen lite tro på at det er noe feil med motoren din. Skal ikke påstå, men.
Hvis jeg kjører med litt trykk forskjell på bakhjulene, eller legger på håndbrekk, eller gjør så en bakhjulet går litt tyngere en det andre, ved å gjøre så bremse caliper henger litt. Hvis jeg gjør en av de tingen, får jeg lugging ved samme turtall, merkes best ved pådrag, og blir værre med henger. Og som du sier, det merkes ikke når jeg kommer opp i fart. Har da en en mistanke om at det diff.bremsen eller en treghet i diffirensialen som gjør det. Men som sagt jeg skal ikke påstå.

mvh oj



Jeg tror ikke brekket henger på, bilen triller lett, skal kjenne på hjulfestene når jeg har kjørt om de er unormalt varme.

Jeg jekket bilen opp bak, og satte den i første gir, man kan jo med litt makt holde igjen bakhjulene når de ruller på tomgang, er dette normalt ??


#39 91patrol

91patrol

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 135 Innlegg:

Posted 04 March 2007 - 19:34

Det har jeg faktisk ikke prøvd, men vil tro at du bare holder det ene? Normalt ville jeg trodd at sperra skulle kobblet inn da.

#40 seahunter

seahunter

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 255 Innlegg:

Posted 04 March 2007 - 21:58

QUOTE(91patrol @ 4 Mar 2007, 19:34) <{POST_SNAPBACK}>
Det har jeg faktisk ikke prøvd, men vil tro at du bare holder det ene? Normalt ville jeg trodd at sperra skulle kobblet inn da.


ja holder kun ett av hjulene mens det andre svirrer, selv om min bil har diffbrems så trodde jeg at det skulle langt mer motstand til før den slapp !!


har også kjent rundt på alle hjulfestene etter kjøring, og det er kun høyre forhjul som er smålunken, de andre er stort sett kalde.