Gå til innhold



Foto

Trimming av bil, og bli flådt av staten....


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
41 replies to this topic

#21 knut e

knut e

    3skalle

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 720 Innlegg:

Posted 14 December 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Hk oppgitt fra fabrikken som står i vognkortet, er det på hjulene da?

sig

Hjelp meg å holde ajour LPG fyllestasjoner
Salg av LPG kjøretøy

Opprinnelig postet av Chevy-LPG



på opel som jeg kjenner til så er effekten de oppgir målt på motor med katalysator

#22 silverbullit

silverbullit

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2206 Innlegg:

Posted 14 December 2006 - 00:00

er ikke din hk på hjulene og sae på veiva da?

GUNG-HO

The artist formerly known as Spyflua

#23 blazerteam

blazerteam

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3328 Innlegg:

Posted 14 December 2006 - 00:00

Uansett så er det kun biler som er importert ETTER 1995 som får problemer viss effekten er forandret...

mob nr 95142673

You dont stop having fun because you grow old, you grow old because you stop having fun.

Mo i Rana Offroad Team

#24 FrankWS

FrankWS

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1234 Innlegg:

Posted 14 December 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Ein kollega hadde hørt fra ein annen at biltilsynet hadde fått inn ei effekt-tralle og vil begjynne med å måle effekten på biler når dei har utekontroller får å avdekke eventuelle chip-trimming etc.
Opprinnelig postet av Transam



Sånn rent praktisk ser jeg ikke noe problem med 2 hjulsdrevne biler og biler med inn/ut koblbar 4x4 på den effekt tralla, men hvordan gjør de det med de som har konstant 4x4?

Frank


Det er ikke farten som dreper, det er smellen.
Eller som vi cowboys sier; It's not the fart that kills, it's the smell.

#25 Generalen4x4

Generalen4x4

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 976 Innlegg:

Posted 15 December 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:
Ein kollega hadde hørt fra ein annen at biltilsynet hadde fått inn ei effekt-tralle og vil begjynne med å måle effekten på biler når dei har utekontroller får å avdekke eventuelle chip-trimming etc.
Opprinnelig postet av Transam



Sånn rent praktisk ser jeg ikke noe problem med 2 hjulsdrevne biler og biler med inn/ut koblbar 4x4 på den effekt tralla, men hvordan gjør de det med de som har konstant 4x4?

Frank


Det er ikke farten som dreper, det er smellen.
Eller som vi cowboys sier; It's not the fart that kills, it's the smell.

Opprinnelig postet av FrankWS



Godt spørsmål! kom på å tenka på ein annen ting..f.eks når dei bilane skal på eukontroll..hvordan gjer di da med testing av bremser framme og bak? må vel finst ein bryter til å koble ut firehjulstrekken?

------------------------------
- 85 Chevrolet Corvette
- 82 Pontiac TransAm

#26 knut e

knut e

    3skalle

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 720 Innlegg:

Posted 15 December 2006 - 00:00

på noen biler med konstant 4x4 kan det være nok og fjerne sikring el. men dette er jo ikke sikkert gåt på alle biler

#27 Tim

Tim

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 137 Innlegg:

Posted 15 December 2006 - 00:00

e ikke nåkk å ta ut sikring på np203 værtfal men skru av mellom aksel kanskje

MUD IS FUNN

#28 Bomstart

Bomstart

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 58 Innlegg:

Posted 24 December 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Ein kollega hadde hørt fra ein annen at biltilsynet hadde fått inn ei effekt-tralle og vil begjynne med å måle effekten på biler når dei har utekontroller får å avdekke eventuelle chip-trimming etc.
Opprinnelig postet av Transam



Sånn rent praktisk ser jeg ikke noe problem med 2 hjulsdrevne biler og biler med inn/ut koblbar 4x4 på den effekt tralla, men hvordan gjør de det med de som har konstant 4x4?

Frank


Det er ikke farten som dreper, det er smellen.
Eller som vi cowboys sier; It's not the fart that kills, it's the smell.

Opprinnelig postet av FrankWS



Godt spørsmål! kom på å tenka på ein annen ting..f.eks når dei bilane skal på eukontroll..hvordan gjer di da med testing av bremser framme og bak? må vel finst ein bryter til å koble ut firehjulstrekken?

------------------------------
- 85 Chevrolet Corvette
- 82 Pontiac TransAm


Opprinnelig postet av Transam


Finnes "rullende landevei" som tar biler med konstant 4x4 og.

For bremsetest på EU kan en del bremseprøvere snu retningen på et av hjulene, slik at det er bare diffen på den akslingen som går rundt.
Har de ikke sånn, må de ut og kjøre med retardasjonsmåler. Da er det bare mulig å sjekke at bilen bremser nok, totalt sett.

#29 L200 man

L200 man

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 561 Innlegg:

Posted 31 December 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Uansett så er det kun biler som er importert ETTER 1995 som får problemer viss effekten er forandret...

mob nr 95142673

You dont stop having fun because you grow old, you grow old because you stop having fun.

Mo i Rana Offroad Team

Nok en dum regel som oppfordrer folk til å kjøpe eldre biler, Hadde ikke Norge vært tjent med en nyerer bilpark?



Opprinnelig postet av blazerteam



L200 min starter ikke den.... Jo, forresten......

#30 Garret

Garret

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1044 Innlegg:

Posted 05 January 2007 - 00:00

Gjelder dette biler som er over 10 år gamle? For jeg mener han på biltilsynet preika om at det ikke blir ilagt avgifter på gamle biler over 10 år men at bilen måtte godkjennes med bremset effekt hos biltilsynet med tuv, eller annen dokumentasjon fra hovedimportør.
Trimming kan vel bøtelegges eller at bilen avskiltes.

Men at noen får et sekssiffret beløp tror jeg ikke noe på!!

Je har tre jobber.. En i fabrikk og to pajeroer....
http://home.online.no/~mkje/index.cfm

#31 Generalen4x4

Generalen4x4

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 976 Innlegg:

Posted 05 January 2007 - 00:00

Kopi av melding:
Men at noen får et sekssiffret beløp tror jeg ikke noe på!!

Je har tre jobber.. En i fabrikk og to pajeroer....
http://home.online.no/~mkje/index.cfm

Opprinnelig postet av Garret



At beløpet kan komme opp i et sekssiffret har eg heller ingen tru på, isåfall må bilen være trimmet noe enormt tongue.gif Eg ser får meg gebyr opp til 50 høvdinger?!

------------------------------
- 85 Chevrolet Corvette
- 82 Pontiac TransAm

#32 tomas

tomas

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1117 Innlegg:

Posted 26 January 2007 - 23:42

Så klart beløpet kan bli sekssifret. virker ikke som det er så mange her inne som har peil på avgiftene som ligger på vår bilpark. kjører du en audi 2.5liter 6'er med turbodiesel og trimmer den så får du kanskje 40 - 50 hk på toppen av de 150 eller noe som er standard.
Mulig at de da tar inn toll og avgifter på de ekstra trimmede hestene. og for hk over 150 så er det (eller var) mer enn 1000 kroner pr hest. I tillegg til sikkert en bot.

Ta f.eks alle de gatebilene som har ettermontert turbo og lystgass.
ved ett tastetrykk, så har du liksom 100 - 150 hk kanskje ekstra i bilen. blir for 6-sifret beløp da.

Tror ikke det er en rusten pajero diesel som er trimmet 4 hk på luftfilteret som får den største boten.

Bil er dyrt i norge det er noe alle burde vite.
Jeg har full forståelse for at de skaffer seg en slik rullende måler. Har selv en bil som sikkert har ett par ekstra hk enn det som var originalt og jeg får heller se hva som skjer om jeg blir tatt inn til kontroll.

Men det jeg lurer på er. I begynnelsen av tråden ble det sagt at de fylte avgiftsfri diesel uten å bry seg, men når de begynte med effekt måling, da var liksom begeret nådd. Hva er forskjellen???
Kan du ikke bare fortsette å kjøre uten å bry deg ang det også da?

Hva med kjøre og hvile-tids bestemmelsene da. er det teit at de kontrollerer det også? det KAN faktisk være med på at noen færre sovner i trafikken og tar livet av medtrafikanter.

Helt riktig at vi har (for) mange avgifter i landet her, men hva kan vi gjøre annet enn å tenke nøye gjennom hvem vi stemmer på da? er jo bare å flytte over grensa til sverige.

Eller hva med alle de som har kjøpt seg "rimelig" bil, registrert som type C1 fordi det var så mye rimeligere. De skal betale dobbel pris i bomringen. Hvor mange promille er det som gjør det da?
Men sier du det til de, ja da blir lettere irritert og hisser seg opp og greier.
Var noen på forumet som sutret fordi de fikk bot for ikke å hatt med riktig antall kjettinger i en C1 bil.

Jeg tror at folk ALDRI kommer til å bli fornøyd. det er ALLTID noe å klage på samme hvor godt de har det.

Edited by tomas, 26 January 2007 - 23:46.

JeepClubNorway kontakt Vestfold
Styremedlem 4x4drivers
Webansvarlig 4x4drivers
--------------------
2.5" Procomp
7" WarnFlares
35x12,5 MTR
Warn x8000i Winch

#33 Generalen4x4

Generalen4x4

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 976 Innlegg:

Posted 27 January 2007 - 17:00

Har du ein diesel 4x4 som du kun bruker til skogs - og rølpekjøring (aldri på offentlig vei)..kjøre du da på vanlig diesel? Viss muligt blir det da grønn på tanken! Eg formulerte meg sikker dårligt øverst på denne tråden!

Corvetten min er trimma av forrige eigar (ca 100 hk) så eg er spent viss dette med rullende måler kommer hva som skjer viss eg blir stoppa whistle.gif

#34 Tom K

Tom K

    Grand offroader

  • Slettet
  • PipPipPipPip
  • 791 Innlegg:

Posted 29 January 2007 - 00:07

[
Hk oppgitt fra fabrikken som står i vognkortet, er det på hjulene da?



På opel som jeg kjenner til så er effekten de oppgir målt på motor med katalysator


Forskjellen på SAE hk og DIN hk er at den ene er målt på veiva på "naken" motor, dvs uten dynamo og vannpumpe osv, den andre er målt på veiva med alt av remmer koblet til, husker ikke hvem som er hvem i farten

#35 Frank

Frank

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1339 Innlegg:

Posted 29 January 2007 - 08:48

Det er ingen avgift på effektendring når det har gått 10 år siden førstegangs registrering i Norge.

Sett inn talla i kalkulatoren til Toll og -avgift og finn ut hvor mye det eventuellt blir på en nyere bil.

http://www.toll.no/t...;epslanguage=NO
Frank

user posted imageuser posted image
http://www.fullsizejeep.com
"alt kan hjemmelages"

#36 Generalen4x4

Generalen4x4

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 976 Innlegg:

Posted 29 January 2007 - 14:56

QUOTE(Tom K @ 29 Jan 2007, 00:07) <{POST_SNAPBACK}>
[
Hk oppgitt fra fabrikken som står i vognkortet, er det på hjulene da?


Eg tar gjerna feil nå, men meiner på at HK i vognkortet er fra motoren og ikke hjula. Det fins ein slags tabell som rekner om fra motoren til hjula rolleyes2.gif

#37 Tom K

Tom K

    Grand offroader

  • Slettet
  • PipPipPipPip
  • 791 Innlegg:

Posted 29 January 2007 - 18:05

Som jeg skrev over her , hk oppgitt i vognkort er på motoren, det varierer litt fra bilmerkene hvor mye som forsvinner underveis, vi bremsa rallycrossbilen og den hadde 306hk i motoren og 255hk på bakhjula

#38 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 29 January 2007 - 18:14

Selv om bilen er over 10 år gammel, er det ingen godkjenning på trimming av kjøretøy?

Ved en eller annen grense har man vel gjort så mye modifikasjoner at andre ting som er originalt vil blir underdimensjonert i forhold til den nye effekten?

Det må vel være en form for kontrollorgan her også, på samme måte som ved heving og større hjul?

#39 Generalen4x4

Generalen4x4

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 976 Innlegg:

Posted 29 January 2007 - 18:38

Som du Frank skriver, så er det ingen avgift på effektendring når det har gått 10 år siden førstegangs registrering i Norge...så dvs at corvetten min som er 85 modell, men blei registrert i Norge 2004 havne under dei reglene?
Sikker et dumt spørsmål, men blir ikkje klokere viss eg ikkje spør biggrin.gif

#40 knut e

knut e

    3skalle

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 720 Innlegg:

Posted 29 January 2007 - 19:48

hvis bilen din er registrert i norge 1.gang i 2004 kan du risikere veldig kraftig bot hvis den trimminga di blir oppdaget, men jeg mistenker at det er japanske plastikkraketter som er i kikkerten hos de som plukker ut biler til og prøves på dynoen, for at en amerikansk bil går bra det vet jo alle og det skal jo liksom være sånn biggrin.gif

QUOTE(Chevy-LPG @ 29 Jan 2007, 18:14) <{POST_SNAPBACK}>
Selv om bilen er over 10 år gammel, er det ingen godkjenning på trimming av kjøretøy?

Ved en eller annen grense har man vel gjort så mye modifikasjoner at andre ting som er originalt vil blir underdimensjonert i forhold til den nye effekten?

Det må vel være en form for kontrollorgan her også, på samme måte som ved heving og større hjul?