Gå til innhold



Foto

Wastegate "klokke"


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
63 replies to this topic

#1 Muzaki

Muzaki

    Skeptisk

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1512 Innlegg:

Posted 08 December 2006 - 00:00

Er den helt nødvendig, eller kan jeg erstatte den med en fjær av noe slag? Driver å monterer turbo på 2.2'n, og har egentlig ikke plass til den klokka...

Mvh
Muzaki


Valdres Tå Vegen
Garasje
E-Post


#2 Garret

Garret

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1044 Innlegg:

Posted 28 December 2006 - 00:00

God jul!

Kommet noe videre med prosjektet eller blir det skypipes??


Her er noen coole turbo videosnutter.... Hehehe

http://www.youtube.c...=9AyOFxYd7Ms
http://www.youtube.c...=6agXwQp-MWo




Je har tre jobber.. En i fabrikk og to pajeroer....
http://home.online.no/~mkje/index.cfm

#3 N-T 4x4

N-T 4x4

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1134 Innlegg:

Posted 08 December 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Er den helt nødvendig, eller kan jeg erstatte den med en fjær av noe slag? Driver å monterer turbo på 2.2'n, og har egentlig ikke plass til den klokka...

Mvh
Muzaki


Valdres Tå Vegen
Garasje
E-Post


Opprinnelig postet av Muzaki

den bør være der ja.. den som bestemer trykket..



#4 Muzaki

Muzaki

    Skeptisk

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1512 Innlegg:

Posted 09 December 2006 - 00:00

Hmmm. Var det svaret jeg ikke ville ha.. Vet at den fungerer slik at når trykket er X så er trykket så stort at den ikke klarer å holde wastegaten stengt.. Men hvis jeg setter på ei fjær, vil ikke da eksos-trykket klare å åpne den når turbotrykket blir X? Må selvsagt prøve og feile litt med måler og fjærer (Iallefall slik funker det i den teorien jeg har inni hodet mitt.. ) Er det noen som har testet det i praksis?

Mvh
Muzaki


Valdres Tå Vegen
Garasje
E-Post


#5 fred

fred

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 411 Innlegg:

Posted 09 December 2006 - 00:00

Litt vanskelig å forstå hva du mener, men bare for å prøve å gjøre det klarere: Waste gaten er en overtrykksventil som slipper ut trykk dersom det overskrider det den er satt til. Du kan selvfølgelig modifisere den slik at den åpner senere, dvs ved et høyere turbotrykk for å oppnå høyere effekt.

MVH Fred.
Jeep Cherokee Ltd. 2,5 Td 96'
Chevrolet Silverado K3500 6,5Td 95'

smile.gif smile.gif smile.gif
freddyhaug@hotmail.com

#6 N-T 4x4

N-T 4x4

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1134 Innlegg:

Posted 09 December 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Hmmm. Var det svaret jeg ikke ville ha.. Vet at den fungerer slik at når trykket er X så er trykket så stort at den ikke klarer å holde wastegaten stengt.. Men hvis jeg setter på ei fjær, vil ikke da eksos-trykket klare å åpne den når turbotrykket blir X? Må selvsagt prøve og feile litt med måler og fjærer (Iallefall slik funker det i den teorien jeg har inni hodet mitt.. ) Er det noen som har testet det i praksis?

Mvh
Muzaki


Valdres Tå Vegen
Garasje
E-Post


Opprinnelig postet av Muzaki

jo det er jo mulig med fjær ja.. men tåler den varmen da?



#7 hiluxturbo

hiluxturbo

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 588 Innlegg:

Posted 09 December 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Er den helt nødvendig, eller kan jeg erstatte den med en fjær av noe slag? Driver å monterer turbo på 2.2'n, og har egentlig ikke plass til den klokka...

Mvh
Muzaki


Valdres Tå Vegen
Garasje
E-Post


Opprinnelig postet av Muzaki



d går fint som f. æ hadde d på 2,2 æ hadde i dn fårie luxen. funka fint

#€%#€€# kofør sa du ikke at d va myr dær??????

#8 Nilsh

Nilsh

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 306 Innlegg:

Posted 09 December 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Hmmm. Var det svaret jeg ikke ville ha.. Vet at den fungerer slik at når trykket er X så er trykket så stort at den ikke klarer å holde wastegaten stengt.. Men hvis jeg setter på ei fjær, vil ikke da eksos-trykket klare å åpne den når turbotrykket blir X? Må selvsagt prøve og feile litt med måler og fjærer (Iallefall slik funker det i den teorien jeg har inni hodet mitt.. ) Er det noen som har testet det i praksis?

Mvh
Muzaki


Valdres Tå Vegen
Garasje
E-Post


Opprinnelig postet av Muzaki


Den planen din kommer nok ikke til å fungere. Wastegaten er ikke styrt av eksosen.
Når du får trykk inn på wastegate klokka så skyver den ut wastegaten (som egentlig bare er ett lite lokk over ett hull) som slipper eksosen ut i eksosanlegget i stedet for at den skal gå igjennom eksosturbinen. Når dette skjer synker turbotrykket fordi turbinene går saktere.
Trykk på linken
http://en.wikipedia.org/wiki/Wastegate
Dårlig forklart, men håper du fårstår noe av det.

#9 Roger Myhre

Roger Myhre

    Sveiser

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 734 Innlegg:

Posted 09 December 2006 - 00:00

Det er feil!!! Wastegaten åpner ikke bare av trykket i wastegate-klokka, men også av eksostrykket i manifolden som også trykker mot selve "lokket"... Eksostrykket i manifolden kan være nesten like høyt som selve turbotrykket, så øker man dieselmengde og turbotrykk kan wastegaten begynne å lekke pga. eksostrykket....
Mvh

#10 Nilsh

Nilsh

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 306 Innlegg:

Posted 09 December 2006 - 00:00

Vil ikke det si at du har for slapp wastegateklokke da?

#11 Muzaki

Muzaki

    Skeptisk

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1512 Innlegg:

Posted 09 December 2006 - 00:00

Det er det teorien jeg også har Roger. Det jeg hadde tenkt, var å bare sette på en fjær, den skal være så stram / slakk at når trykket blir X så begynner wastegaten å lekke. Tenkte det at hvis fjæra er for stram, så får jeg for høyt trykk og omvendt, derfor vil det jo ta litt prøving å finne den rette.

Hvordan fungerer de Turboene ute wastegate? Mitshubishi hadde/har jo noen sånne. Vil ikke trykket der bli "styrt" av eksosen?

Mvh
Muzaki


Valdres Tå Vegen
Garasje
E-Post


#12 hiluxturbo

hiluxturbo

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 588 Innlegg:

Posted 09 December 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Det er det teorien jeg også har Roger. Det jeg hadde tenkt, var å bare sette på en fjær, den skal være så stram / slakk at når trykket blir X så begynner wastegaten å lekke. Tenkte det at hvis fjæra er for stram, så får jeg for høyt trykk og omvendt, derfor vil det jo ta litt prøving å finne den rette.

Hvordan fungerer de Turboene ute wastegate? Mitshubishi hadde/har jo noen sånne. Vil ikke trykket der bli "styrt" av eksosen?

Mvh
Muzaki


Valdres Tå Vegen
Garasje
E-Post


Opprinnelig postet av Muzaki



æ hadde inga problem med og bruke ei fjer.
d går jo også ant og blokere WG og justere disel mengden sånn at du får rett trøkk.

#€%#€€# kofør sa du ikke at d va myr dær??????

#13 Nilsh

Nilsh

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 306 Innlegg:

Posted 09 December 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Det er det teorien jeg også har Roger. Det jeg hadde tenkt, var å bare sette på en fjær, den skal være så stram / slakk at når trykket blir X så begynner wastegaten å lekke. Tenkte det at hvis fjæra er for stram, så får jeg for høyt trykk og omvendt, derfor vil det jo ta litt prøving å finne den rette.

Hvordan fungerer de Turboene ute wastegate? Mitshubishi hadde/har jo noen sånne. Vil ikke trykket der bli "styrt" av eksosen?

Mvh
Muzaki


Valdres Tå Vegen
Garasje
E-Post


Opprinnelig postet av Muzaki


De har vel helst ekstern wastegate. Må ha wastegate for å styre trykket. Hvis ikke må du vel ha en popp-off altså som i overtrykksventil og ikke fjortissfløyte.

#14 knut e

knut e

    3skalle

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 720 Innlegg:

Posted 09 December 2006 - 00:00

hør med protrim/vidar har har veldig peiling på de mitsubichi turboene men vet ikke om de han liker ikke har wastegate,


en pop-off /dump ventil har ingen ting med trykket og gjøre. den løses ut md vakuum når du slakker av og evakuerer ut trykket som blir til overs for og opprettholde farten på turboen.

#15 Muzaki

Muzaki

    Skeptisk

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1512 Innlegg:

Posted 09 December 2006 - 00:00

Kan snakke litt med Vidar. Han har jo endel turboer på samvittigheten.

Eller bare sette på ei fjær. Det verste som kan skje, er jo at alt går til helv***...



Mvh
Muzaki


Valdres Tå Vegen
Garasje
E-Post


#16 patrolman

patrolman

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 567 Innlegg:

Posted 09 December 2006 - 00:00

når det gjelder fjerning av WG så har jeg fjernet det på min 3,3 td for mange år siden smile.gif går fint på den iallefall
gjorde det på den gamle også for 4 år siden og den er gått ca 80000 km med dette ca 1,2 kg ladetrykk;)

Konditordiesel e best,det vett jo alle

#17 Roger Myhre

Roger Myhre

    Sveiser

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 734 Innlegg:

Posted 20 December 2006 - 00:00

Eivind37. Det var ikke deg jeg tenkte på nei, men hvis du vil bli korrigert, så tenker jeg kun på dette med veivhus-utluftinga. Den må ikke blokkeres da motoren ikke får puste da og trykket under stemplene blir for stort! Det kan ende i simringer som blåser ut/lekker samt at stempelringene ikke tetter godt nok da det blir trykk på undersiden av ringene...

Skartlien. Ta av eksosanlegget fra Turboen. Ta av/ut WG-lokket, gi gass å se om det kommer eksos ut hullet, gjør det det, sett fingeren i hullet å gi full gass å kjenn om det er trykk der. Hvis du kjenner et visst trykk der kan du sveise igjen hullet, sett i en nippel, koble på Turbotrykk-måler. Nå kan du ta en tur ut å kjøre med bilen, prøv på et høyt gir, gi full gass over en periode slik at du har fullt Turbotrykk. Nå kan du se hvor høyt eksostrykket ditt er..........
Hvis dett gir en smule resultater, kan du tenke på at dette eksostrykket kommer i tillegg til Turbotrykket for å åpne WG da de begge skyver i samme retning og mot samme fjæra i WG-klokka!!!!!!!!!!!
Hvis du samtidig kjenner etter, kanskje du også kjenner at det er bedre respons i Turboen, da WG. ikke lekker nå da du har sveist igjen lokket til WG.. For å få dette riktig, må du bare kjøre opp til samme Turbotrykk som tidligere...
WG. Er forkortelse for Wastegate. Hva Wastegate står for kan dere slå opp i ordboka for å se, men Waste betyr vel noe sånt som søppel/kaste/miste... (det står Waste på alle søppel-dunker/kasser i fly) Gate betyr passage/åpning...
God Jul kverrulanter og kompiser...
Mvh

#18 Rickien

Rickien

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 304 Innlegg:

Posted 10 December 2006 - 00:00

Kopi av melding:
hør med protrim/vidar har har veldig peiling på de mitsubichi turboene men vet ikke om de han liker ikke har wastegate,


en pop-off /dump ventil har ingen ting med trykket og gjøre. den løses ut md vakuum når du slakker av og evakuerer ut trykket som blir til overs for og opprettholde farten på turboen.


Opprinnelig postet av knut e



Det stemmer ikkje Knut, nilsh har rett.
Dumpventil kan virke på 2 måtar, som damefløyte ja og som overtrykksventil.
Med sistenevnte er en ikkje nødt til å ha wastegate(sjølv om den er kjekk å ha)
For trykket i innsuget vil nå, sei 0,7bar, og då vil fjæra dumpventilen bli pressa nok saman til at den slepp ut trykket over 0,7 bar. Dette treng ein del innstilling, så det er greit å ha ladetrykksmålar el likn.
Slik ventil har eg stilt inn... men det var på ein volvo240.. med hovedoppgåve til å plystre:D
Trykket i innsuget før ventilen vil kunne holde opptil 2bar for den del, men 1,3bar vil bli blåst ut i motorrommet... turbo vil nok ikkje få stor belastning viss du set ventilen nær utblåset på turboen(og for all del FØR evt intercooler)

Men desse tala er fiktive. Kun for døme! hugs det:)

_____________________
Servo er og blir for pusekattar. No skal eg og bli pusekatt!

#19 Rickien

Rickien

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 304 Innlegg:

Posted 11 December 2006 - 00:00

sånn kan du godt sjå det:)

_____________________
Servo er og blir for pusekattar. No skal eg og bli pusekatt!

#20 knut e

knut e

    3skalle

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 720 Innlegg:

Posted 11 December 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:
hør med protrim/vidar har har veldig peiling på de mitsubichi turboene men vet ikke om de han liker ikke har wastegate,


en pop-off /dump ventil har ingen ting med trykket og gjøre. den løses ut md vakuum når du slakker av og evakuerer ut trykket som blir til overs for og opprettholde farten på turboen.


Opprinnelig postet av knut e





Det stemmer ikkje Knut, nilsh har rett.
Dumpventil kan virke på 2 måtar, som damefløyte ja og som overtrykksventil.
Med sistenevnte er en ikkje nødt til å ha wastegate(sjølv om den er kjekk å ha)
For trykket i innsuget vil nå, sei 0,7bar, og då vil fjæra dumpventilen bli pressa nok saman til at den slepp ut trykket over 0,7 bar. Dette treng ein del innstilling, så det er greit å ha ladetrykksmålar el likn.
Slik ventil har eg stilt inn... men det var på ein volvo240.. med hovedoppgåve til å plystre:D
Trykket i innsuget før ventilen vil kunne holde opptil 2bar for den del, men 1,3bar vil bli blåst ut i motorrommet... turbo vil nok ikkje få stor belastning viss du set ventilen nær utblåset på turboen(og for all del FØR evt intercooler)

Men desse tala er fiktive. Kun for døme! hugs det:)

_____________________
Servo er og blir for pusekattar. No skal eg og bli pusekatt!

Opprinnelig postet av Rickien


ja en overtrykksventil kan jeg gå med på men jeg mener at det heter verken dump eller popoff. men nå er det flisespikking her på oss begge igrunn. for da mener du overtrykksventil som ikke er vakuumstyrt regner jeg med