Mvh
Muzaki
Garasje
E-Post
Posted 08 December 2006 - 00:00
Posted 28 December 2006 - 00:00
Posted 08 December 2006 - 00:00
Kopi av melding:den bør være der ja.. den som bestemer trykket..
Er den helt nødvendig, eller kan jeg erstatte den med en fjær av noe slag? Driver å monterer turbo på 2.2'n, og har egentlig ikke plass til den klokka...
Mvh
Muzaki
Valdres Tå Vegen
Garasje
E-Post
Opprinnelig postet av Muzaki
Posted 09 December 2006 - 00:00
Posted 09 December 2006 - 00:00
Posted 09 December 2006 - 00:00
Kopi av melding:jo det er jo mulig med fjær ja.. men tåler den varmen da?
Hmmm. Var det svaret jeg ikke ville ha.. Vet at den fungerer slik at når trykket er X så er trykket så stort at den ikke klarer å holde wastegaten stengt.. Men hvis jeg setter på ei fjær, vil ikke da eksos-trykket klare å åpne den når turbotrykket blir X? Må selvsagt prøve og feile litt med måler og fjærer (Iallefall slik funker det i den teorien jeg har inni hodet mitt.. ) Er det noen som har testet det i praksis?
Mvh
Muzaki
Valdres Tå Vegen
Garasje
E-Post
Opprinnelig postet av Muzaki
Posted 09 December 2006 - 00:00
Kopi av melding:
Er den helt nødvendig, eller kan jeg erstatte den med en fjær av noe slag? Driver å monterer turbo på 2.2'n, og har egentlig ikke plass til den klokka...
Mvh
Muzaki
Valdres Tå Vegen
Garasje
E-Post
Opprinnelig postet av Muzaki
Posted 09 December 2006 - 00:00
Kopi av melding:
Hmmm. Var det svaret jeg ikke ville ha.. Vet at den fungerer slik at når trykket er X så er trykket så stort at den ikke klarer å holde wastegaten stengt.. Men hvis jeg setter på ei fjær, vil ikke da eksos-trykket klare å åpne den når turbotrykket blir X? Må selvsagt prøve og feile litt med måler og fjærer (Iallefall slik funker det i den teorien jeg har inni hodet mitt.. ) Er det noen som har testet det i praksis?
Mvh
Muzaki
Valdres Tå Vegen
Garasje
E-Post
Opprinnelig postet av Muzaki
Posted 09 December 2006 - 00:00
Posted 09 December 2006 - 00:00
Posted 09 December 2006 - 00:00
Posted 09 December 2006 - 00:00
Kopi av melding:
Det er det teorien jeg også har Roger. Det jeg hadde tenkt, var å bare sette på en fjær, den skal være så stram / slakk at når trykket blir X så begynner wastegaten å lekke. Tenkte det at hvis fjæra er for stram, så får jeg for høyt trykk og omvendt, derfor vil det jo ta litt prøving å finne den rette.
Hvordan fungerer de Turboene ute wastegate? Mitshubishi hadde/har jo noen sånne. Vil ikke trykket der bli "styrt" av eksosen?
Mvh
Muzaki
Valdres Tå Vegen
Garasje
E-Post
Opprinnelig postet av Muzaki
Posted 09 December 2006 - 00:00
Kopi av melding:
Det er det teorien jeg også har Roger. Det jeg hadde tenkt, var å bare sette på en fjær, den skal være så stram / slakk at når trykket blir X så begynner wastegaten å lekke. Tenkte det at hvis fjæra er for stram, så får jeg for høyt trykk og omvendt, derfor vil det jo ta litt prøving å finne den rette.
Hvordan fungerer de Turboene ute wastegate? Mitshubishi hadde/har jo noen sånne. Vil ikke trykket der bli "styrt" av eksosen?
Mvh
Muzaki
Valdres Tå Vegen
Garasje
E-Post
Opprinnelig postet av Muzaki
Posted 09 December 2006 - 00:00
Posted 09 December 2006 - 00:00
Posted 09 December 2006 - 00:00
Posted 20 December 2006 - 00:00
Posted 10 December 2006 - 00:00
Kopi av melding:
hør med protrim/vidar har har veldig peiling på de mitsubichi turboene men vet ikke om de han liker ikke har wastegate,
en pop-off /dump ventil har ingen ting med trykket og gjøre. den løses ut md vakuum når du slakker av og evakuerer ut trykket som blir til overs for og opprettholde farten på turboen.
Opprinnelig postet av knut e
Posted 11 December 2006 - 00:00
Posted 11 December 2006 - 00:00
Kopi av melding:
Kopi av melding:
hør med protrim/vidar har har veldig peiling på de mitsubichi turboene men vet ikke om de han liker ikke har wastegate,
en pop-off /dump ventil har ingen ting med trykket og gjøre. den løses ut md vakuum når du slakker av og evakuerer ut trykket som blir til overs for og opprettholde farten på turboen.
Opprinnelig postet av knut e
Det stemmer ikkje Knut, nilsh har rett.
Dumpventil kan virke på 2 måtar, som damefløyte ja og som overtrykksventil.
Med sistenevnte er en ikkje nødt til å ha wastegate(sjølv om den er kjekk å ha)
For trykket i innsuget vil nå, sei 0,7bar, og då vil fjæra dumpventilen bli pressa nok saman til at den slepp ut trykket over 0,7 bar. Dette treng ein del innstilling, så det er greit å ha ladetrykksmålar el likn.
Slik ventil har eg stilt inn... men det var på ein volvo240.. med hovedoppgåve til å plystre:D
Trykket i innsuget før ventilen vil kunne holde opptil 2bar for den del, men 1,3bar vil bli blåst ut i motorrommet... turbo vil nok ikkje få stor belastning viss du set ventilen nær utblåset på turboen(og for all del FØR evt intercooler)
Men desse tala er fiktive. Kun for døme! hugs det:)
_____________________
Servo er og blir for pusekattar. No skal eg og bli pusekatt!
Opprinnelig postet av Rickien