Gå til innhold



Foto

Hvor mye lys har du råd til?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
69 replies to this topic

#41 torfinn

torfinn

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2061 Innlegg:

Posted 15 December 2006 - 00:00

En grunn til å ikke godkjenne så mye lys er faren for blending av møtende trafikk. En annen grunn er egen sikkerhet; Hva skjer når du slår av 10 ekstralys og sitter tilbake med kun nærlys? Det vil føles som du sitter nærmest i mørke med tranlamper i fronten.biggrin.gif

Torfinn

#42 Jahov

Jahov

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1333 Innlegg:

Posted 15 December 2006 - 00:00

Kopi av melding:
En grunn til å ikke godkjenne så mye lys er faren for blending av møtende trafikk. En annen grunn er egen sikkerhet; Hva skjer når du slår av 10 ekstralys og sitter tilbake med kun nærlys? Det vil føles som du sitter nærmest i mørke med tranlamper i fronten.biggrin.gif

Torfinn

Opprinnelig postet av torfinn



Der har du et veldig viktig poeng.



Hilsen Jan.

Kan alt dette være rust??

#43 Sten_Morten

Sten_Morten

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 531 Innlegg:

Posted 15 December 2006 - 00:00

Får gjøre det årntlig!



#44 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 15 December 2006 - 00:00

Der ja. Nå begynner det å ligne på noe her biggrin.gif biggrin.gif

BT har ikke med seg nok skriveblokker ut i felten til å få med seg alt her, trur jeg wink.gif cool.gif
Skulle gjerne vært flue på veggen hvis det hadde skjedd tongue.gif

'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15

Murphys lov: alt som kan gå galt, går galt.

www.bruktbildeler.com

#45 pajjo-san

pajjo-san

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 36 Innlegg:

Posted 17 December 2006 - 00:00

Har sett inn te-lys i mine jeg...biggrin.gif:D:D Perfekt nå i desse adventstider... Men, er vel neppe lovligt det heller....tongue.gifuser posted image

#46 vivjo

vivjo

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 61 Innlegg:

Posted 17 December 2006 - 00:00

skjønner ikke disse dustereglene med 2 parklys,når det er lovlig med 4 org park på bmw

#47 Ricardo

Ricardo

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 117 Innlegg:

Posted 19 December 2006 - 00:00

Kopi av melding:
I USA, som det er en menneskerett å kjøre bil er det ikke tillatt med ett eneste ekstra fjernlys. Til nød så kan man montere tåkelys. Ser politiet deg med ekstra fjernlys så blir det både bøter og et besøk hos dommeren, ingen kjære mor. Du kan ha to Offroad lys, men de skal monteres på helt egen bryter så de ikke følger noen av de andre lysene og skal være tildekket på offentlig vei.

Opprinnelig postet av RamDodge



Men så må det tas i betraktning at USA har en større prosent av veien opplyst med gatelys da. Vi bor jo såpass langt nord at på vinterstiden er det ikke mange timene det er sollys. Her jeg bor er faktisk en del av gatelysene ute av drift mer enn de noen gang har fungert. Er enig i at man kanskje kan overdrive med lys, men jeg synsest ikke at 3 tusenmetere er urimelig med tanke på at da kan man kjøre med 2.stk bred/lang og en tynn/lang spredning, dette for å få mest oversikt i vårt sterkt etablerte elg-som-absolutt-vil-over-veien-der-jeg-kjører-land.

Og ang. ettermontering av xenon lykter synest jeg dette er det verste jeg møter etter veien, dette pga at du kan få xenon-sett fra 4000k til 30 000k som lyser rett til værs! Uavhengig av nær eller fjernlys. Men for de som faktisk har meget svake nærlys burde få dispensasjon til å ha ett ekstra sett med nærlys. Har selv hatt en Isuzu Trooper med stearinlys som blend. Dette er livsfarlig på en våt veibane midt på svarte natta, spesielt når uorginale xenon gutta kommer i marsj fart rett mot.


Kopi av melding:
På dagtid er det lov å bruke tåkelys som kjørelys i stedet for nærlys
Opprinnelig postet av NRK Nettside



Mente dette var omvendt jeg?

Kopi av melding:
Parkeringslys - feil antall maks 2
Opprinnelig skrevet av BT



Hva har antall parklykter her å si? Kan være med på at når du har parkert i en grøftkant på E6 for og la naturen gå sin gang, men når det er lov å kjøre med park og spredere på dagen, så kan det ikke være verdens undergang vis det er parklys i tusenmeterene?
Et annet eksempel er:
Du kjører en mørk natt, halvsliten og drømmer om sengen hjemme, da kommer det en bil, du blender ned til nærlys, titter litt på bilen som kommer imot, plutselig, PANG! Der var det 4 tusenmetere i grillen uten parklys!
Det er ingen som "nistirrer" midt på en bil med 4 tusenmetere når det er parklys i dem!
That's just common sence.

Kopi av melding:
Roterende og blinkende gult lys er tillatt hvis kjøretøyet brukes i strid med trafikkreglene eller på annen uvanlig måte.
Opprinnelig postet av NRK Nettside



Dette er notert til neste grisekjøring!

-------------------------------------------------

Luftlinje, ikke bare til fly

#48 steppdeck

steppdeck

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 243 Innlegg:

Posted 19 December 2006 - 00:00

Skit i allt med ekstralys, Biltilsynet her kjører sprinter så jeg treffer ikke dæm ute i skogen allikevel, å livvidden på de kara tilsier at de ikke møtes til fots ute i naturen heller...

sven

#49 Muzaki

Muzaki

    Skeptisk

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1512 Innlegg:

Posted 19 December 2006 - 00:00

Hvorfor det ikke er lov med park i 1000 metere skjønner ikke jeg heller...

Mvh
Muzaki


Valdres Tå Vegen
Garasje
E-Post


#50 Garret

Garret

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1044 Innlegg:

Posted 19 December 2006 - 00:00

Har noen her sjekket hva som er tillatt av lys i eu? Det kjører over norske regler.
Men alle disse tyranniske diktatur-reglene fra norske mydigheter er blitt noe for seg selv. Ikke lett å føle seg som et selstendig tenkende individ.
Her på toten ha de FORDØM... såkalte mydighetene satt opp bom på to veier for nybygg av en kort veitrase som lokalbefolkningen som kjører frem og tilbake på jobb som må betale for.
Ingen vil ha veien og selvsagt ikke betale på en vei de ikke bruker....
Vi har en vei utenon som myndighetene har satt opp masse fartshumper og redusert fart til 40 på og lar være å strø og brøyte veien.
Dette er diktatur! Og vi er bare slaver som grynter litt og følger strømmen av de andre slavene.
Og vi er en nasjon som skal være med å lære andre nasjoner DEMOKRATI....
Dette skal vi finne oss i??? ELLER?

Vi må finne på noe.. kanskje som jeg (og mange fler(alle) skulle gjort) gjør med Nrk når den f.... kringkasningsavgifta kommer. Jeg sender mail eller ringer hver gang og spør når det drittet skal opphøre....
Hehe de fleste jeg snakker med er enige.... noen som har e-post til noen i myndighetene som kan bombarderes av oss alle (kun seriøse og høytidelige henvendelser selvsagt)??
Frister!!!!

andre forslag?

Je har tre jobber.. En i fabrikk og to pajeroer....
http://home.online.no/~mkje/index.cfm

#51 Coff

Coff

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 148 Innlegg:

Posted 19 December 2006 - 00:00

For å svare på topic: jeg har råd til så mye lys jeg bare vil. Jeg betaler F*** ikke noe bot for å kjøre med ekstralys i grillen, siden jeg kjører ganske mye på mørklagt fylkesvei, i mørke boligfelt etc.

Kopi av melding:
Roterende og blinkende gult lys er tillatt hvis kjøretøyet brukes i strid med trafikkreglene eller på annen uvanlig måte.
Eksempler på dette er ved graving på eller i nærheten av veien, saktegående kjøretøyer og spesielt bred last.


Betyr dette at Suzukien min, som sliter med å holde 80 km/t, bør ha saftblander? smile.gif

#52 ready4-runner

ready4-runner

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 856 Innlegg:

Posted 19 December 2006 - 00:00

Hmmm

Staten Norge er rar, jeg har 2 ekstralys på runneren min for mye lux eller ikke bilen er iallefall mye tryggere å mørke vinterkvelder nå en med de orginale telysene.
Synes de bruker penger, tid og ressurser på feile ting hadde de bedret lyset langs veiene våre kunne jeg hatt en visst forståelse for dette med ikke når veiene er slik som de er, da må vi kompensere for dette på bilene våre.
Er så sinnsykt mange folk ansatt i staten at de finner på slik bare for sysselsettingen sin del, blir så irritert når det skal gå ut over vår egen sikkerhet når penger skal kreves inn. Tipper det er mange her inne som har kjørt en morning nå når det er så mørk og møtt skolebarn, turgåere og hundeeiere etc og oppdaget de mye tidligere dermed gjort at en kan bremse opp i tide og svinge unna selv om det kan være glatt.
Jeg har aldri møtt en bil med påmonterte ekstralys som ikke har blendet ned når jeg har kommet kjørende i motgående, men jeg har ofte truffet folk med vanlige biler med langlysene på som ikke blender ned, har glemt det av og til jeg og når jeg kjørte den gamle bilen min for org. fjernlysene var så dårlig at jeg ikke tenkte over at det var det jeg kjørte med.
Blir mye klaging dette her og det blir vel som vanlig med oss Nordmenn masse klaging men ingen ting gjort. (Kansje ikke så rart når det er mer straff for å kaste bløtkake på folk en hva det er å selge hasj)

Ja ja beklager mine utbrudd visst det støter noen :-)



HOVEDLEDER I BETTY BOOP RACING KLUBB NORGES MINSTE OFFROAD/RACING KLUBB

#53 Garret

Garret

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1044 Innlegg:

Posted 19 December 2006 - 00:00

Faktisk er det blitt billigere å reise ut på byen å slå helsa ut av noen, enn å kjøre for fort.... tankekors?

Jeg driter i reglene, selv om jeg vet at enkelte restriksjoner og retningslinjer trengs.
Hella 3000 med 130w pærer er saker=)
LUX hva er det hehe

Je har tre jobber.. En i fabrikk og to pajeroer....
http://home.online.no/~mkje/index.cfm

#54 ready4-runner

ready4-runner

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 856 Innlegg:

Posted 19 December 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Faktisk er det blitt billigere å reise ut på byen å slå helsa ut av noen, enn å kjøre for fort.... tankekors?

Jeg driter i reglene, selv om jeg vet at enkelte restriksjoner og retningslinjer trengs.
Hella 3000 med 130w pærer er saker=)
LUX hva er det hehe

Je har tre jobber.. En i fabrikk og to pajeroer....
http://home.online.no/~mkje/index.cfm

Opprinnelig postet av Skartlien



Tror lux er en såpe

HOVEDLEDER I BETTY BOOP RACING KLUBB NORGES MINSTE OFFROAD/RACING KLUBB

#55 Garret

Garret

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1044 Innlegg:

Posted 19 December 2006 - 00:00

Såpe = Norge

Je har tre jobber.. En i fabrikk og to pajeroer....
http://home.online.no/~mkje/index.cfm

#56 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 21 December 2006 - 00:00

Har 6 extra lys på taket,4 Sterke grøftelys framme og 4 grøftelys bak.
Ble stoppa for 1 uke siden av en politibil og sa at eg mangla begge baklysa....hehe
Fikk da bot på 500,-



............(.)(.).............
Dø ung bli et vakker lik
2FAT 2FLY
Jobb:dekkservic

#57 dalix

dalix

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2225 Innlegg:

Posted 22 December 2006 - 00:00

Bare for å fyre oppunder så sier reglene det at det ikke er lov å ha lys på taket heller...
om ikke bilen har flat front.... ;P skjønn denne den som vil... var vel noe med gjenskinn i panser... men uansett har noen noen gang sett lykter til salgs uten justeringmuligheter ? nei ikke jeg i alle fall!!

Drømmer om Am Pickup for tiden!=)


Rana Offroad Team

"HELLER EN RUNDBUNGLET STYGG AMERIKANER ENN EN BLANKPOLERT FIN JAPANER"

"I'm so country, my idea of a seven-course dinner is a possum and a sixpack"

#58 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 22 December 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Bare for å fyre oppunder så sier reglene det at det ikke er lov å ha lys på taket heller...
om ikke bilen har flat front.... ;P skjønn denne den som vil... var vel noe med gjenskinn i panser...

Opprinnelig postet av dalix



Har 6 stk lamper på taket jeg, men har ingen problemer med gjenskinn i pansret. Men møter fort "lysveggen" når jeg kjører inn i tåke. Men da er det jo bare å skru de av.

En annen ting man må tenke på med lys på taket er at møtende biler som kommer over en bakketopp ser de lysene før vi ser den møtende bilen...



#59 Armytrucker

Armytrucker

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 96 Innlegg:

Posted 22 December 2006 - 00:00

Kjøpte kongesaftblandere til militærchevy'n for noen år siden, type amerikansk-- 4stk 50w sealedbeam lamper i hver, med doven roterende gange. Jeg brukte dem nedover E6'n fra Gardermoen til Bærum da jeg slepte subben til Nannesubb(var ikke gatelys der, da). Skiltene langs veien lyste gult flere km framover, det samme gjorde øynene til Nannesubb også, han hadde fått dem mitt i fleisen hele veien nedover!!!
Og biltilsynet sa ingenting om disse på EU-kontrollene, heller. Classic look, kjøpte dem hos Aarnes for 5ooo,-!

Fjæring er for pingler!

#60 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 23 December 2006 - 00:00

Har et lite "brett" under lysa på taket for å hindre gjenskinn i ruta.

............(.)(.).............
Dø ung bli et vakker lik