Gå til innhold



Foto

Suburban elektronisk dieselpumpe


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
168 replies to this topic

#121 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 18 September 2007 - 23:49

Snodig at du alltid er skeptisk til hva andre gjør..
Det er lissom bare dine meninger og dine erfaringer som gjelder.
Alt annet er enten løgn, slurv eller i beste fall sprøyt...

Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#122 Mekkeren

Mekkeren

    Offroader

  • Banned
  • PipPipPip
  • 200 Innlegg:

Posted 19 September 2007 - 10:14

QUOTE(ChevyHoe @ 18 Sep 2007, 23:49) <{POST_SNAPBACK}>
Snodig at du alltid er skeptisk til hva andre gjør..
Det er lissom bare dine meninger og dine erfaringer som gjelder.
Alt annet er enten løgn, slurv eller i beste fall sprøyt...

Takk i lige måde. Du er nok litt av en sværing! I hvert fall er det noe som er stort på deg.

Og så kan du jo forklare hvorfor målingen til V8 viser omtrent 50 % økning av av lydtrykket når dekslet settes på. Er det kanskje dekslet som støyer, og hvor kommer denne energien fra? Det er mye som tyder på at din forklaring blir banebrytende for støymålinger, kanskje så banebrytende at du blir kandidat til en eller annen pris!

Er det løgn, slurv eller sprøyt du fører ut av deg denne gang?

#123 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 19 September 2007 - 11:32

QUOTE(v8 @ 17 Sep 2007, 19:10) <{POST_SNAPBACK}>
Var overhode ingen forskjell. Med dekselet AV viste faktisk måleren et par desibel lavere inne i bilen.



Hva faen er det du pisser med nå??
Din påstand har alltid vært at det er et støydempende deksel, og nå tråkker du i en salat av selvmotsigelser..
Så lenge FSD ikke står på pumpa tror jeg det ikke er farlig på noen som helst måte å ha dekselet der, og det gjør et stygt motorrom penere.
Men at det er støydempende - det er vel avkrefta..

Over og ut

Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#124 Mekkeren

Mekkeren

    Offroader

  • Banned
  • PipPipPip
  • 200 Innlegg:

Posted 19 September 2007 - 11:52

QUOTE(ChevyHoe @ 19 Sep 2007, 11:32) <{POST_SNAPBACK}>
Hva faen er det du pisser med nå??
Din påstand har alltid vært at det er et støydempende deksel, og nå tråkker du i en salat av selvmotsigelser..
Så lenge FSD ikke står på pumpa tror jeg det ikke er farlig på noen som helst måte å ha dekselet der, og det gjør et stygt motorrom penere.
Men at det er støydempende - det er vel avkrefta..

Over og ut


Skjønner at du ikke har noe særlig greie på støymåling.

Og da har du vel heller ikke noe å tilføre i denne debatten enn det du hittil har prestert.

Greit for meg at det er over og ut

#125 Ski-doo

Ski-doo

    Test driver

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 690 Innlegg:

Posted 20 September 2007 - 06:34

Ja ja, sånn går nu dagan..... iiam.gif
JO STØRRE, JO BEDRE!!!!!!!!!

Mvh The SKI-DOO man

http://www.v8dieseltech.net/forum/

#126 aeomholt

aeomholt

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2490 Innlegg:

Posted 20 September 2007 - 08:11

Dere krangler som to drittunger jo... smile.gif
Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

#127 Mekkeren

Mekkeren

    Offroader

  • Banned
  • PipPipPip
  • 200 Innlegg:

Posted 20 September 2007 - 09:23

QUOTE(aeomholt @ 20 Sep 2007, 08:11) <{POST_SNAPBACK}>
Dere krangler som to drittunger jo... smile.gif

ChevyHoe - du og jeg er drittunger. Men siden du er så svær, er du sikkert den største.

Edited by Mekkeren, 20 September 2007 - 09:24.


#128 Reex

Reex

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 352 Innlegg:

Posted 20 September 2007 - 09:52

Gudbedre.... Synes det lukter Ingeniør/Tekniker/Teoretiker/Forståsegpåer` her.... No offence!!

Altså, hva dreier denne tråden seg egentlig om??

Å få prøvd ut best erfaringsutvekslig angående FSD, pumpe,6,5 maskina generelt osv, eller slenge skitt til hverandre??


Om en er såpass "konstruktiv" som noen er i sine personlige svar til hverandre, kan en vel kanskje beregne at vedkommende og like "konstruktiv" når det gjelder det tekniske??

Hold fred og diskuter på skikkelig måte, så folk kan lære noe av det!!

Beklagerminutblåsning.... Reex
Beklager min Avatar, det er bare slik jeg ikke ser ut! :-)


Jeg spilte i korps en stund. Der spilte jeg bajas bedre enn de fleste!

#129 Ski-doo

Ski-doo

    Test driver

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 690 Innlegg:

Posted 20 September 2007 - 10:30

Ja ja sånn går nu dagan fortsatt...... iiam.gif

Forresten Mekkeren, så deg ikke i sverige,prøvde flere ganger å få fatt i deg via offroad men nei.
Du skulle kanskje ha fyllt ut profilen din bedre,er lettere å få tak i deg da.
JO STØRRE, JO BEDRE!!!!!!!!!

Mvh The SKI-DOO man

http://www.v8dieseltech.net/forum/

#130 aeomholt

aeomholt

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2490 Innlegg:

Posted 20 September 2007 - 11:26

QUOTE(Mekkeren @ 20 Sep 2007, 09:23) <{POST_SNAPBACK}>
ChevyHoe - du og jeg er drittunger. Men siden du er så svær, er du sikkert den største.


Så du skjønnte hvem jeg mente ihvertfall, men det var ment litt sarkastisk icecream.gif Men du er flink til å få folk til ikke å like deg da, jeg ser den smile.gif
Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

#131 Mekkeren

Mekkeren

    Offroader

  • Banned
  • PipPipPip
  • 200 Innlegg:

Posted 20 September 2007 - 11:28

QUOTE(Ski-doo @ 20 Sep 2007, 10:30) <{POST_SNAPBACK}>
Ja ja sånn går nu dagan fortsatt...... iiam.gif

Forresten Mekkeren, så deg ikke i sverige,prøvde flere ganger å få fatt i deg via offroad men nei.
Du skulle kanskje ha fyllt ut profilen din bedre,er lettere å få tak i deg da.

Hyggelig å høre du ville ha tak i meg og at du ikke skulle skalpere meg med stridsøksa i sommer.
Men når jeg er ute å reiser, blir det lite offroad - med mindre jeg kjører i grøfta.
Fikk du tatt testen vi snakket om i Skellefteå/Umeå?

#132 Ski-doo

Ski-doo

    Test driver

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 690 Innlegg:

Posted 20 September 2007 - 11:39

Nei,fikk ikke gjort det da,vi skulle jo gjøre det i lag. Var ikke så lenge der i år, blir i måned til neste år så vi får se.
JO STØRRE, JO BEDRE!!!!!!!!!

Mvh The SKI-DOO man

http://www.v8dieseltech.net/forum/

#133 Mekkeren

Mekkeren

    Offroader

  • Banned
  • PipPipPip
  • 200 Innlegg:

Posted 20 September 2007 - 11:42

QUOTE(aeomholt @ 20 Sep 2007, 11:26) <{POST_SNAPBACK}>
Så du skjønnte hvem jeg mente ihvertfall, men det var ment litt sarkastisk icecream.gif Men du er flink til å få folk til ikke å like deg da, jeg ser den smile.gif

Det stemmer, jeg har nok en stor negativ fanklubb på forumet. Og det er lett å få det når man ikke er enig i alle påstander som fremsettes.
Problemet er ikke større enn at jeg av og til morer meg når jeg ser hvor sinna noen blir (meg inkludert som ovenfor - hvor jeg ble litt for personlig).

Forresten skjønte du hvem jeg mente??

Edited by Mekkeren, 20 September 2007 - 11:44.


#134 aeomholt

aeomholt

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2490 Innlegg:

Posted 20 September 2007 - 11:52

QUOTE(Mekkeren @ 20 Sep 2007, 11:42) <{POST_SNAPBACK}>
Det stemmer, jeg har nok en stor negativ fanklubb på forumet. Og det er lett å få det når man ikke er enig i alle påstander som fremsettes.
Problemet er ikke større enn at jeg av og til morer meg når jeg ser hvor sinna noen blir (meg inkludert som ovenfor - hvor jeg ble litt for personlig).

Forresten skjønte du hvem jeg mente??


Jaudå, men synes bare det er synd det blir så mye personangrep og drittslenging for det er så unødvendig.

Det burde være stor nok takhøyde her inne til å ha forskjellige meninger og kunne klare å diskutere dem på en sakelig måte smile.gif
Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

#135 Hummer

Hummer

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4114 Innlegg:

Posted 24 September 2007 - 10:48

skal bygge om diesel systemet , og hadde noen spørsmål i den sammenheng...

http://www.v8dieselt...i...?f=48&t=107


QUOTE
Skru av slange sokkel ( 9/16" )14,2 mm


denne slange sokkelen , det er den man skal bytte ut med en som har større innvendig diameter og gjengene på den jeg skal kjøpe er 9/16" = 14.2 mm men hva er innvendig dimmensjon på slange sokkelen?

og på filter huset skal man også bytte slange sokkel , og der må man borre opp hullet fra "gamle" sokkelen man har kappet av , og der skal man bruke gjengetapp "1/8 x 28bspf" , det har vel noe med stigningen på gjengene tenker jeg? .. og sokkelen man skal sette inni det nye hullet , skal den være 9/16 den og?

og det jeg lurer mest på , HVOR får man kjøpt disse slange soklene(her til lands)?

om noen som har bygd om systeme vil svare hadde det vert supert! smile.gif

JO , og en ting til , har lest meg til at jeg må bytte lift pumpen , og og leste at det var en Holley pumpe , fåes denne hos summitracing.com ?

_____________________

Roy S. Hansen - " er en så genialt intuitiv fører "
Hummer H2
.


#136 RedWolf

RedWolf

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 551 Innlegg:

Posted 24 September 2007 - 14:30

QUOTE(Hummer @ 24 Sep 2007, 10:48) <{POST_SNAPBACK}>
skal bygge om diesel systemet , og hadde noen spørsmål i den sammenheng...

http://www.v8dieselt...i...?f=48&t=107
denne slange sokkelen , det er den man skal bytte ut med en som har større innvendig diameter og gjengene på den jeg skal kjøpe er 9/16" = 14.2 mm men hva er innvendig dimmensjon på slange sokkelen?

og på filter huset skal man også bytte slange sokkel , og der må man borre opp hullet fra "gamle" sokkelen man har kappet av , og der skal man bruke gjengetapp "1/8 x 28bspf" , det har vel noe med stigningen på gjengene tenker jeg? .. og sokkelen man skal sette inni det nye hullet , skal den være 9/16 den og?

og det jeg lurer mest på , HVOR får man kjøpt disse slange soklene(her til lands)?

om noen som har bygd om systeme vil svare hadde det vert supert! smile.gif

JO , og en ting til , har lest meg til at jeg må bytte lift pumpen , og og leste at det var en Holley pumpe , fåes denne hos summitracing.com ?



Du trenger ikke å gjøre begge delene. Hvis du skifter til Holley pumpa og setter regulatoren like foran IP pumpa så er det ikke nødvendig å modifisere rør og inntak. Hvis du skal beholde original pumpa eller tilsvarende da har det absolutt noe for seg.
Originalpumpa kan levere ca 1 liter i minuttet ved ca 7-8 psi (kanskje mindre hvis pumpa er slitt), Holley pumpa kan levere 7 liter i minuttet ved 10 psi. Jeg målte alle slanger og innsnevringer og kjørte simulerimg i et program vi bruker til å beregne flow og fant ut at det totale trykkfallet er mindre enn 1 psi når man bruker en pumpe som kan gi mer enn 2 liter/min. Legger man så til at filteret kanskje har et trykkfall på 1 psi så har man totalt 2 psi trykkfall i systemet.
For Holley pumpa så er dette ikke noe å bry seg om.
For ei sliten original pumpe er dette katastrofe da trykket under belastning vil falle betraktelig.

Den pumpa som blir mest brukt er Holley Blue og den selges på Summitracing.

RedWolf

 


#137 Hummer

Hummer

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4114 Innlegg:

Posted 24 September 2007 - 14:45

QUOTE(RedWolf @ 24 Sep 2007, 14:30) <{POST_SNAPBACK}>
Du trenger ikke å gjøre begge delene. Hvis du skifter til Holley pumpa og setter regulatoren like foran IP pumpa så er det ikke nødvendig å modifisere rør og inntak. Hvis du skal beholde original pumpa eller tilsvarende da har det absolutt noe for seg.
Originalpumpa kan levere ca 1 liter i minuttet ved ca 7-8 psi (kanskje mindre hvis pumpa er slitt), Holley pumpa kan levere 7 liter i minuttet ved 10 psi. Jeg målte alle slanger og innsnevringer og kjørte simulerimg i et program vi bruker til å beregne flow og fant ut at det totale trykkfallet er mindre enn 1 psi når man bruker en pumpe som kan gi mer enn 2 liter/min. Legger man så til at filteret kanskje har et trykkfall på 1 psi så har man totalt 2 psi trykkfall i systemet.
For Holley pumpa så er dette ikke noe å bry seg om.
For ei sliten original pumpe er dette katastrofe da trykket under belastning vil falle betraktelig.

Den pumpa som blir mest brukt er Holley Blue og den selges på Summitracing.


takker for svar!
er jo supert om man kan få samme "effekten" ved og bare bytte LP og sette regulatoren mellom filter og IP og slippe og måtte borre og herje! smile.gif

fant denne på summit , stemmer det at det er den Holley blue du snakker om?
og jeg går ut i fra at regulatoren er den minste delen på bildet , med en liten set skrue?? (er det der man styrer hvor mange psi den skal ha?)...

http://store.summitr...mp;autoview=sku

_____________________

Roy S. Hansen - " er en så genialt intuitiv fører "
Hummer H2
.


#138 RedWolf

RedWolf

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 551 Innlegg:

Posted 24 September 2007 - 15:37

Jepp, det er riktig type.

Regulatoren er den lille saken og den kan justeres med en skrue.

RedWolf

 


#139 Ski-doo

Ski-doo

    Test driver

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 690 Innlegg:

Posted 25 September 2007 - 16:54

Trur dere flytter diskusjonen om dette evnet ut i en ny tråd,da han som startet denne tråd ikke er så glad i oss som pusker med dette. Mulig du får andre svar da. smile.gif
JO STØRRE, JO BEDRE!!!!!!!!!

Mvh The SKI-DOO man

http://www.v8dieseltech.net/forum/

#140 Mekkeren

Mekkeren

    Offroader

  • Banned
  • PipPipPip
  • 200 Innlegg:

Posted 30 October 2007 - 00:07

Følgende plasseringer av FSD er prøvet, for å påvirke livslengden, med vekslende hell:
Alt 1. På injeksjonspumpe.
Bergheim sier at i midtvesten (USA) er det eksempler på at livslengden er flere hundre kkm. Klima: tørt / kaldt / varmt
I Norge (våre klimatiske forhold: høy relativ fuktighet / kaldt / varmt) er livslengden typisk 30-40000km.
Alt 2. På kjøleplate festet over motor. Livslengde typisk 15 - 30000. På kjøleplate måles store temperaturvariasjoner, fra omgivelsestemperatur opp til motortemperatur. Utsettes for høy relativ fuktighet ved omgivelsestemperatur.
Alt 3. På kjøleplate i siden i motorrom med vifter. Livslengde typisk 15 - 30000. På kjøleplate måles temperaturvariasjoner, fra omgivelsestemperatur opp til motorromstemperatur. Utsettes for høy relativ fuktighet ved omgivelsestemperatur.
Alt 4. I grillen. Livslengde ikke nevnt, men den ryker. FSD utsettes for temperaturvariasjoner i takt med omgivelsestemperatur. Utsettes for høy relativ fuktighet ved omgivelsestemperatur.
Alt 5. FSD i motorrom - kjøleplate i skjermen. Relativt ny plassering uten rapporter på livslengde. Antas å ha omtrent samme forhold som plassering i grillen.
Alt 6. På kjøleplate i kupeen i luftstøm fra varmeapparatet. Relativt ny plassering uten rapporter på livslengde. Målinger på kjøleplate viser temperaturforhold konstant i forhold til luftemperatur. Utsettes for høy relativ fuktighet ved omgivelsestemperatur.
Alt 7. I kupeen uten kjøleplate, men i luftstrøm. En reparert FSD har nå gått vel 50000km (totalt). Temperaturen målt direkte på effektransistor er omtrent konstant i forhold til kupetemperaturen (etter en tid). Utsettes for høy relativ fuktighet ved omgivelsestemperatur.

Konklusjoner:
1. Varmeutviklingen i en FSD er uavhengig av belastning - omdreiningstall på motor og effektuttak. Det er ikke grunn til å tro at varmeutviklingen har sammenheng med noen parametre i drivstoffsystemet.
2. I tørt klima har FSD (PMD) lang livslengde når den er montert på injeksjonspumpe.
3. Store temperaturvariasjoner kombinert med høy relativ fuktighet, kan være en "FSD -killer". Disse parametre bør reduseres mest mulig.
4. Beregninger viser det utvikles lite effekt i en FSD. Størrelsesorden er omtrent 25 - 30W.

Edited by Mekkeren, 30 October 2007 - 00:11.