Suburban elektronisk dieselpumpe
#141
Posted 31 October 2007 - 00:14
Too much rice makes me sick!
#142
Posted 31 October 2007 - 12:58
Svaret på ditt spørsmål må nok bli nei.
Som jeg ser det nå, er nok sammenhengen mer komplisert.
Jeg vil ikke trekke det lengre enn det jeg sier i min konklusjon i innlegg #140.
Men det kunne vært interessant å høre om andre har kommentarer til konklusjonen, før vi evt. diskuterer en teori om hva som videre fører til havari av FSD'en.
#143
Posted 31 October 2007 - 20:31
Som jeg ser det nå, er nok sammenhengen mer komplisert.
Jeg vil ikke trekke det lengre enn det jeg sier i min konklusjon i innlegg #140.
Men det kunne vært interessant å høre om andre har kommentarer til konklusjonen, før vi evt. diskuterer en teori om hva som videre fører til havari av FSD'en.
prsonlig er jeg sikker på at det er motorer som blir brukt tøft som har fsd-havari først,grunnet mere varme fra motor,som blir meget høy nede i v-en der dieselpumpa med fsd står,vet om biler som er bare finkjørt som fsd har holdt mye lengre en det du beskriver. selv har jeg min egen spesielle plasering av fsd,beskrevet tidligere her på forumet,der den har det tørt men kjølig. denne bilen kommer jeg til å ha lenge,så vi får se hvem som har rett til slutt :)
#144
Posted 31 October 2007 - 22:42
Dere som har prøvd å dissekrere en fsd fant dere noen gang ut om det er de synlige transistorne som tar kvelden eller om det er komponenter lengre "inni" som ryker.
Too much rice makes me sick!
#145
Posted 01 November 2007 - 07:42
Dere som har prøvd å dissekrere en fsd fant dere noen gang ut om det er de synlige transistorne som tar kvelden eller om det er komponenter lengre "inni" som ryker.
var det ikke slik at loddepunktene løsnet,jo høyere temperatur, mere stress på loddepunktene,sier seg selv.
foresten så er det annen type elektronikk som har hatt det samme problemet,bla.tv etter det jeg har lest.
en defekt fsd skulle hvert undersøkt av noen som har elektronikk-utdannelse på høyt nivå,slik at denne diskusjonen kunne blitt ferdig en gang for alle
#146
Posted 01 November 2007 - 14:39
Dere som har prøvd å dissekrere en fsd fant dere noen gang ut om det er de synlige transistorne som tar kvelden eller om det er komponenter lengre "inni" som ryker.
Dette må vel få verksmesteren hos Bergheim i Åsane til å lure litt. Han påstår at de nye dieselpumpene er like dårlige som de gamle (såkalte reparerte) som han driver å resirkulerer i våre biler. Jeg har hele tiden ment at det var dumt å skifte til en reparert pumpe av eldre årgang enn den som stod i bilen da den var ny. Bare hør på bråket fra en gammel pumpe i forhold til en ny.
Det andre er vel at Stanadyne DS4 ikke er en dårlig pumpe, men knakende god (370000km) i siste ugave.
Så til FSD'en:
Står FSD'en på pumpa i en bil som nesten alltid er varm, så har den ikke problem med relativ fuktighet (dugg). Dessuten har den heller ikke noe problem med temperaturen, så lenge man har returstrøm til tank. Og her er det sikkert skifta filter etter Chevrolet/Stanadynes anbefalinger. Forbruket av diesel er muligens også nok i seg selv til å holde en brukbar temperatur. Når motoren stanser, vil nok egenvarmen i pumpe med drivstoff være nok til at temperaturen er under akseptable nivå.
Den FSD'en jeg dissekerte hadde ingen feil som jeg kunne måle eller se. Dette inkluderer 100% begge effekttransistorene (de ble målt), eller loddingene på disse (inspisert optisk med mine skjeglende øyne).
Nei dette blir jeg ikke ferdig med så lenge jeg kjører Chevrolet Suburban 6,5TD, eller at problemet med den gjenstridige FSD er løst. For meg dreier det seg om å finne den beste løsningen som gjelder, og problemet kan godt ha noe med ekstern påvirkning å gjøre.
Edited by Mekkeren, 01 November 2007 - 14:44.
#147
Posted 02 November 2007 - 17:08
Hvordan gjorde du det?
Jeg spilte i korps en stund. Der spilte jeg bajas bedre enn de fleste!
#148
Posted 02 November 2007 - 19:21
Den elektroniske fødepumpa mi har tatt kvelden,men bilen går fortsatt sålenge jeg ikke presser den formye,da stopper den men starter igjen
Har nå fått pris på en carter pumpe som passer rett på den orginale innfestinga :prisen er på 924 kr
ER detta ei brukbar pumpe.???
#149
Posted 02 November 2007 - 22:17
Hvordan gjorde du det?
Takker for interessen!
Se på #83 i denne tråden. Men slett ikke sikkert alle havarerte har samme feilen. Det kan jeg si mer om dersom denne holder lenge. Kjører med et noe spesielt oppsett som også inngår i testen.
Fint om noen andre kan prøve det samme.
Var heldig med denne reparasjonen - den fungerer enda.
Alt annet er originalt på min motor.
Den elektroniske fødepumpa mi har tatt kvelden,men bilen går fortsatt sålenge jeg ikke presser den formye,da stopper den men starter igjen
Har nå fått pris på en carter pumpe som passer rett på den orginale innfestinga :prisen er på 924 kr
ER detta ei brukbar pumpe.???
Tror det er transferpumpa som holder liv i motoren din.
#150
Posted 02 November 2007 - 23:14
Hva gjør egentlig denne pumpa for noe.????
#151
Posted 03 November 2007 - 02:19
Det er viktig at den får nok mating av fødepumpa, ellers vil transfern din også ta kvelden.
I tillegg tviler jeg vel på at transferpumpa (TP) klarer å oppnå ønsket TPP (transfer pump pressure) uten et godt matetrykk fra LP (fødepumpa).
Det fører igjen til at bilen ikke går som den skal.
Kai
08 Tahoe
14 Tesla Model S
73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4
"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"
Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum
#152
Posted 03 November 2007 - 08:41
Se på #83 i denne tråden. Men slett ikke sikkert alle havarerte har samme feilen. Det kan jeg si mer om dersom denne holder lenge. Kjører med et noe spesielt oppsett som også inngår i testen.
Fint om noen andre kan prøve det samme.
Var heldig med denne reparasjonen - den fungerer enda.
Alt annet er originalt på min motor.
Ok.
Men hvordan er egentlig oppsettet ditt. har du noe bilder å supplere med?
Komponenter du brukte for å bygge opp igjen? Finnes det noen koblingsdiagram/printplatelayout å spore noen plass på nettet?
Hvordan er din beskyttede atmosfære lagd? Skjønner at det veier i retning av at det er i en tørr atmosfære uten store ytre påkjenninger, slik du har forklart det.
Har gått med tanker om å lage en kjøleblokk à la væskekjølingen på en datamaskin. Der jeg setter inn en slik blokk mellom fødepumpa og injeksjonspumpa. Men kan hende det bare er nok med en liten kjøler på retur til tank? Altså burde det være nok å kjøle ned FSD med litt ekstra kald diesel, kjølt av returkjøler.
Har ikke hatt noen problem med min bil personlig, men jeg er mer av sorten som har prevantivt vedlikehold før problemene dukker opp.
Edited by Reex, 03 November 2007 - 08:46.
Jeg spilte i korps en stund. Der spilte jeg bajas bedre enn de fleste!
#153
Posted 03 November 2007 - 12:36
Hvordan er din beskyttede atmosfære lagd? Skjønner at det veier i retning av at det er i en tørr atmosfære uten store ytre påkjenninger, slik du har forklart det.
Har gått med tanker om å lage en kjøleblokk à la væskekjølingen på en datamaskin. Der jeg setter inn en slik blokk mellom fødepumpa og injeksjonspumpa. Men kan hende det bare er nok med en liten kjøler på retur til tank? Altså burde det være nok å kjøle ned FSD med litt ekstra kald diesel, kjølt av returkjøler.
Du misforstår litt.
Jeg har dissekert en FSD. Der fant jeg ikke noe galt med mine målinger av komponenter.
Så har jeg skrapet litt irr av kapslingen på effekttransistorene på en annen FSD. Det er den som omtales som reparert (heldig der). Den tusler å går uten kjøleplate (lite effekt utvikles i en FSD), men med vifte i min beskyttede atmosfære. Det er inne i kupeen. Verre er det ikke.
Stoler ikke enda på at jeg har en varig reparasjon, så jeg har alltid en reserve FSD med meg.
Ellers ble det for vrient å lage koblingsdiagram, så det gav jeg opp.
Har ellers teori om den såkalte kjøleplata som etter min mening er en "varmekollektor", "termisk isolator" og "befukter" i de fleste installasjoner. Jeg liker den ikke i det hele tatt montert på FSD.
Synes du skulle lage din kjøler på returen. Det kan fungere, men ikke dra drivstoffrøret inn i kupeen er du snill.
Preventivt vedlikehold er fint så lenge det ikke introduser nye feil ved operasjonen. Skulle gjerne sett at mer av vedlikeholdet på bilene var prediktivt. Feilkodene er vel delvis ment å være til hjelp her. Men uansett bør mest mulig vedlikehold være planlagt. Da kan man unngå mye av de hersens stoppene på landeveien.
Edited by Mekkeren, 03 November 2007 - 13:10.
#154
Posted 03 November 2007 - 12:59
Det er viktig at den får nok mating av fødepumpa, ellers vil transfern din også ta kvelden.
I tillegg tviler jeg vel på at transferpumpa (TP) klarer å oppnå ønsket TPP (transfer pump pressure) uten et godt matetrykk fra LP (fødepumpa).
Det fører igjen til at bilen ikke går som den skal.
Nå, du tar nok noe feil.
Innsprutingstrykket i de 8 dysene kommer direkte fra 4 elementer med fast slaglengde (eller som noen sier plungere) i dieselpumpa (IP som noen elsker å kalle den). Innsprutingen avbrytes av datahjernen via FSD'en og solenoidventilen.
Transferpumpa bygger opp et trykk "foran" de nevnte elementene. Dette trykket reguleres av en egen ventil.
Derfor ser du kanskje nå at fødepumpa har intet å si for det som skjer ved innsprutingen, så lenge du har en returstrøm fra dieselpumpa. Det er returstrømmen som burde avgjøre om du trenger en "hellig blå" eller ikke. Pumpekapasiteten på original fødepumpe er tilpasset forbruket til en 6,5TD. Faktisk leverer den over to ganger det drivstoffet som er nødvendig. Tilpassingen er et sikkerhetsaspekt. Jeg ville gjøre mye for å unngå en fødepumpe som tømmer en 150l tank på 15minutter. Enda verre blir det med filtre montert i bilens kollisjonssone.
Så jeg må bare si at de som kjenner effektøkning med en "hellig blå" kjenner godt etter.
Så nå er vi vel i gang igjen!!!!???
#155
Posted 03 November 2007 - 15:49
#156
Posted 03 November 2007 - 18:18
Trudde du hadde tatt til vettet,har lest litt på det du skriver og du deler jo litt mere info for hver gang , MEN så kommer du og påstår at vi (JEG) er en løgnpeis,da må du rett og slett BRENNE I HÆLVETE!!!!!!OG helt rett , nu er vi på han igjen,SATANS EVENUKK JÆVEL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Får vel moderatorene på nakken nu , men det får stå sin prøve! Ingen skal kalle meg en løgner!
Edited by Ski-doo, 03 November 2007 - 18:39.
#157 Guest_simon28_*
Posted 03 November 2007 - 18:46
Dere som har prøvd å dissekrere en fsd fant dere noen gang ut om det er de synlige transistorne som tar kvelden eller om det er komponenter lengre "inni" som ryker.
pumpa mi har gått 300t kødder litt med fsd men
#158
Posted 03 November 2007 - 20:37
Nå har ikke jeg all verdens vitenskap, men har lest igjennom denne tråden
2 ting som slår meg.
1. Han som vet myyye bedre å best en alle andre er den som e mest plaget rettelse myyye mere plaget en oss andre.
2. hvorfor i huleste legger du inn spm hær når du vet allt , og du håner alle som prøver å hjelpe deg.
skal vere unødvendig å holde på slik å sjikanere å jøre narr av folk av dialekt osv.
Har du et spm så ta til takk det folk faktist bruker av sin egen tid for å prøve å hjelpe deg.
Er du ikke intresert i hva vi har funnet ut å som har løst alle våre problemer så ta nu heller kutt ut dette forumet.
Svar på et spm du hadde. har vel hendt at min temp har vert oppe i over 100 men det er skjeldent.
Driver i entreprenør bransjen å har trukket både minigravere og last opp til 5 tonn + etter min bil. er vel når jeg trekker sånne laster jeg kan komme så høyt i bakker osv. Ligger normalt fra 70- 90.
(blir vel hutsa meg æ å når det er litt finnmarking i skrivinga mi)
#159
Posted 03 November 2007 - 20:43
disse opplysningene du kommer med om dieselpumpene,osv.er lette å finne på nette,som standaropplysninger,men så viser det jo seg da som ofte før at i det virkelige liv fungerer det ikke slik.
dynobenkene til GM og vårres bakker og berg blir to forskjellige ting.
den elektroniske fødepumpa fra GM greier ikke å skaffe den mengden diesel som skall til for en maks utnyttelse av motoren i bratte bakker eller akselerasjoner,da gir pumpa 0 i trykk og alle som driver med dette vet at da forsvinner krafta i motoren,det blir heller ikke noe returstrømm av diesel når trykket blir 0,lett å forså.
med denne blå holley fødepumpa med sin kapasitet som igjen blir styrt av en regulator kommer dieseltrykket til å være stabilt på det trykket som blir innstilt uansett kjøring og transferpumpa får den dieselmengden den trenger for å fungere opptilmalt under alle former for kjøring.
til og med på en forgassermotor er det helt avgjørende med ei fødepumpe med overkapasitet + regulator for å få full effekt
en kjenning av meg har over 700hk i sin camaro + nosanlegg,da ca1000hk,kan bare fortelle at han har overkapasiteten + regulatoren i orden ja.
for lite fuel når gassen blir tilført = muligheten for smelta stempel.
ikke kødd mere med de som har bygd om og fått effekt ut av dette :angry: kommer selv til å følge eksemlet etterhvert :).
#160
Posted 04 November 2007 - 12:07
Takker for stor interesse og mange morsomme innlegg. En god latter forlenger jo som kjent livet, og de siste innleggene har sikkert gitt et langt liv til mange.
Så hot-chevy: Er du klar over at når du her beskriver en pumpe som leverer absolutt null i trykk, så har du noe vitenskapen trenger. Det er det ikke mulig å få til.
Jeg tror at når du måler 0 trykk, så har du i realiteten ca 1 bar. Du skjønner at mellom to pumper, så har du et ganske lukket system. Dette systemet gir seg stort sett blanke i atmosfæretrykket.
Håper inderlig at du ikke har dratt et trykksatt dieselrør, med en trykkmåler i enden, inn i kupeen.
Det_var_h_y_vannf_ring_i_elva.doc 100.5K 205 downloads
Edited by Mekkeren, 04 November 2007 - 12:13.