SKal ha oss en 4x4.... hm.
#1
Posted 28 December 2006 - 00:00
ha min grenseløse uvitenhet unnskyldt. Dette har jeg liten peil på, men altså: Vi (jeg, kone, barn + snart ett barn til) har flytta til et litt utilgjengelig vestlandshus, og ønsker oss en bil nr. 2 som vi kan kjøre ned til huset med. Grei grusvei, men litt smalt og bratt.
Vi har satt av maks 75.000 til denne bilen, og etter litt research har jeg funnet at en Cherokee fra starten/midten av nittitallet kan være egnet. Da får jeg diesel, lavgir, diffsperre og terrengegenskaper + komfort. Jeg har kikket på denne, siden er i "nabolaget":
http://www.finn.no/f...innkode=8923170
Skal prøve den etter nyttår.
* Noen som har erfaringer med liknende bil, brukt primært som familiebil?
* Hvordan er prisen som forlanges?
* Spesielle ting ved denne modellen, eller generelt jeg bør vite om eller sjekke grundigere?
Alle innspill mottas med takk, også tips om andre aktuelle biler.
Godt nyttår!
#2
Posted 22 January 2007 - 00:00
Forvøvrig er jo oppgradering av interiøter et poeng som er verdt å ha med seg hvis man er i sammenlignbare prisklasser.
Kopi av melding:
"the interior was updated and noise, vibration and harshness (NVH) levels were reduced."
Gitt at vi skal bruke denne som en familiebil på lange og korte turer - er forskjellene store i praksis fra 1996-97?
Opprinnelig postet av bjull
-91 Cherokee 4.0 HO
3" / 31-10.5" MT / 8*15 rockcrawler
#3
Posted 22 January 2007 - 00:00
Jeg er kvinnemenneske, har vel og merke handlet bil uten hjelp fra min kjære, og jeg elsker bilen min!
Det er en 1996 modell Jeep Cherokee Country, 2,5 TD. Jeg er super fornøyd. Det eneste jeg kunne tenkt meg, fulltime istedefor part time, men jeg klager ikke ;o)
Jeg betalte 75 000, og bilen er i god stand og pen å se på, selv om den ikke er koksgrå...
Bilen er genial å parkere, smetter inn overalt, porten hjemme er lekende lett å kjøre inn, og bilen er billig å kjøre. Jeg har ennå ikke målt den på ren langkjøring, men på blandet kjøring her hjemme som inkluderer turer med hestehengeren for å hente høy, frem og tilbake på jobb med svingete, smale veier med masse bakker, og litt kjøring i by-bildet har jeg enda ikke klart å pese den over 0,8 pr mil.
Lykke til!
#4
Posted 20 January 2007 - 00:00
Kopi av melding:
Da følger jeg omsider opp min egen tråd.
En lang kamp er i ferd med å krones med seier. Min kone, som etter en vellykket prøvekjøring av en Vitara, hittil har INSISTERT på en smal og liten bil av denne typen, har i dag opplevd en XJ i virkeligheten, og sporenstreks endret mening. Jeep-magien rammet henne, uten at hun skjønte det selv. Og hun vil ha automat....
Men jeg har et lite spørsmål - nå som jeg seriøst skal vurdere markedet: Jeg ser av historien at det går et skille i 1997, der f.eks.
"the interior was updated and noise, vibration and harshness (NVH) levels were reduced."
Gitt at vi skal bruke denne som en familiebil på lange og korte turer - er forskjellene store i praksis fra 1996-97?
Opprinnelig postet av bjull
Tja......... interiøret er endret, Airbag på passasjer-siden er nå inkludert, ellers er den litt "rundere" i ytre former og kanskje noen sier at den er litt mer moderne å se til. Støy isolering kan ikke være store forskjellen.
Har selv en XJ 97(MKII).
#5
Posted 20 January 2007 - 00:00
En lang kamp er i ferd med å krones med seier. Min kone, som etter en vellykket prøvekjøring av en Vitara, hittil har INSISTERT på en smal og liten bil av denne typen, har i dag opplevd en XJ i virkeligheten, og sporenstreks endret mening. Jeep-magien rammet henne, uten at hun skjønte det selv. Og hun vil ha automat....
Men jeg har et lite spørsmål - nå som jeg seriøst skal vurdere markedet: Jeg ser av historien at det går et skille i 1997, der f.eks.
"the interior was updated and noise, vibration and harshness (NVH) levels were reduced."
Gitt at vi skal bruke denne som en familiebil på lange og korte turer - er forskjellene store i praksis fra 1996-97?
#6
Posted 28 December 2006 - 00:00
http://www.offroad.n...hTerms=Navara01
http://www.offroadblog.no/Navara01
#7
Posted 28 December 2006 - 00:00
There is no replacment for displacement
#8
Posted 28 December 2006 - 00:00
1. Bilen er flott å se på, en riktig lekkerbisken.
2. Bilen har fantastiske egenskaper i terenget, selv med "snø opp etter sidespeila".
3. Bilen er "lett" å skru på selv, bytte ditt og bytte datt, samt lett å oppdrive billige reservedeler.
4. Motorene/girkassene til Jeep er legendariske for "high milage".
5. Du vil få noe på dette forumet å diskutere og skryte av.
5 Negative.
1. Det er ingen stridsvogn, taket klapper raskt sammen ved en liten "snurr".
2. 2.1 liter's diesel er som å kjøre moped, campingvogna blir tung i oppoverbakke (bilen er 1,5 tonn) tørst?.
3. Du må lære deg å bytte drivkryssa, da disse ryker i "ny og ne".
4. Bilen vil gi deg lyst på masse ekstrautstyr som (vinsj, større dekk, heving, ekstralys o.s.v.)
5. Bilen er "humørsyk", enkelte dager har den rett og slett bare ikke lyst....skal du ha 100% driftsikkerhet anbefaler jeg en japsebil.
Personlig hater jeg diesel, og siden du bare skal ha den som "bil 2" trenger du ikke det lille økonomiske fortrinnet diesel gir deg. Få deg samma bilen i 4 liter's bensinutgave. Den bruker litt over literen på normal kjøring, men gir deg mye mere pang ved forbikjøringer, og byr på mere glede ved normal og skaukjøring.
P.s innlegger representerer min personlige oppfattning.
Ett problem løst skaper to nye problemer å løse.
----------------------------------------------------------
#9
Posted 29 December 2006 - 00:00
Jeep er lett og billig og få tak i deler til. Kryssene kan gå på bilene, men de slites MYE mer om du dypper dem i vann og kjører offroad med bilen. Originale ikke-smørbare kryss går for å holde ganske lenge ved norman bruk og normal bil. Dessuten koster ett nytt kryss rundt 250 kroner, og jobben tarikke mer enn 1,5 - 2 timer for begge sider forran. Med vestlandskjøring, bakker, svinger, dårlige veier osv vil nok en 4.0liter bruke mye suppe. Jeg ville nok gått for 2.5 litern med diesel.
Det finnes også noen få Grand Cherokee 2.5 liter diesel, men da må du være flink til å leite. Er ikke sikke rpå prisene, men det kan jo være at den bilen frister. Er vel noe mer "comfort" i den bilen, men vanlig Cherokee er ikke "u-comfortabel" av den grunn. Tenkte bare å nevne det.
2.5" Procomp
7" WarnFlares
33x12,5 MTR
Warn x8000i Winch
#10
Posted 29 December 2006 - 00:00
Bilen skal primært brukes av min kone. Hun har
1) ikke kjørt forbi en annen bil siden 1992 (forbikjøringskurset)
2) ingen toleranse for driftssvikt
Jeg merker meg kommentarene om 2,1-liters motorens manglende sprekhet. Men jeg er kanskje mer bekymret når dere sier at 2,5-literen har bedre kvalitet, og at bilen generelt er "humørsyk" (mastermedics mening).
Når dere sier "kryssene" får jeg bare legge meg flat og si at jeg ikke aner hva det er - har ikke gjort annet enn å skifte dekk og fylle ferdigblandet frostvæske på bilen. På den andre siden hadde jeg heller aldri boret i fjell, skiftet skifertak, skiftet takrenner, kjørt motorsag, støpt eller snekret noe særlig før vi flyttet hit heller.
Om jeg nå går for denne 2,1-literen (http://www.finn.no/f...innkode=8923170) - hvor mye er den verdt? Er motoren så ukurrant at jeg kan presse ned prisen et stykke? (men jeg møter jo meg selv i døra hvis jeg skal selge den igjen...)
Men bensinvarianten på 4 liter - det er overkill for en "konebil". Da kan det hende min kone kjører forbi noen for første gang siden 1992, nemlig meg i vår temmelig uspreke Honda Civic Aerodeck 1,5 liter med 114 hester - på papiret. I praksis får man de siste 60 hestene ved atten tusen omdreininger.
#11
Posted 29 December 2006 - 00:00
Vær klar over at du kan montere brøyteskjær på den (ferdig kit).
Det er som sagt inngen racerbil, men du trenger tydeligvis ikke det. Det er "lyter" på nesten alle biler man kjøper, men Jeep er en flott bil på nesten alle måter.
Du bør prute litt på bilen, og få med deg noen som har litt greie på det tekniske, den har rulla noen mil men bør kunne passere 400000k uten store problemer.
Ett problem løst skaper to nye problemer å løse.
----------------------------------------------------------
#12
Posted 29 December 2006 - 00:00
Kopi av melding:
Mann, denna bilen kan du trygt kjøpe. Det er en "spennende" bil, det er en bil å bli glad i.
Vær klar over at du kan montere brøyteskjær på den (ferdig kit).
Det er som sagt inngen racerbil, men du trenger tydeligvis ikke det. Det er "lyter" på nesten alle biler man kjøper, men Jeep er en flott bil på nesten alle måter.
Du bør prute litt på bilen, og få med deg noen som har litt greie på det tekniske, den har rulla noen mil men bør kunne passere 400000k uten store problemer.
Ett problem løst skaper to nye problemer å løse.
----------------------------------------------------------
Opprinnelig postet av mastermedic
400K på italiener diselen tror jeg er i overkant, den kan nok ikke sammenlignes med Jeep bensinmotorene.
512TR
"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari
#13
Posted 29 December 2006 - 00:00
Eg har en Grand Cherokee 4liter som du kan prøvese på...den er ikke for salg men, for sammenligningen sin del...
Eg bor i Åsane
Ser jo ut som en grei bil den der men eg vill hatt litt mere futt da, synes nesten 4 literen er litt slapp eg da
Ut på tur aldri sur.
Offroaders Hordaland
Støttemedlem Kvinnherad Offroadklubb
Suzuki 413 Hardtop
Jeep Grand Cheroke
#14
Posted 29 December 2006 - 00:00
Kopi av melding:
Om jeg nå går for denne 2,1-literen (http://www.finn.no/f...innkode=8923170) - hvor mye er den verdt? Er motoren så ukurrant at jeg kan presse ned prisen et stykke? (men jeg møter jo meg selv i døra hvis jeg skal selge den igjen...)
75K er vel for mye, men det står jo pris kan diskuteres.
512TR
"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari
#15
Posted 29 December 2006 - 00:00
http://www.finn.no/f...865&pos=3&tot=7
Ut på tur aldri sur.
Offroaders Hordaland
Støttemedlem Kvinnherad Offroadklubb
Suzuki 413 Hardtop
Jeep Grand Cheroke
#16
Posted 29 December 2006 - 00:00
Kopi av melding:
Her er en litt nyere til 10.000 mere...? 2,5liter..
http://www.finn.no/f...865&pos=3&tot=7
Opprinnelig postet av Bernt S
Bernt! Jeg har sett på denne annonsen, men her er min irrasjonelle skepsis i full sving: Annonse med kun ett bilde og svært få opplysninger. Forkastet den ubevisst av den grunn... Men kanskje jeg skal revurdere dette og ta kontakt likevel. Det virker mer fristende med 2,5 liter og svart bil... he he.
Og: Jeg bor i Vaksdal, men jobber i Bergen sentrum. Jeg tar evt. kontakt, det hadde vært kjekt å sammenlikne.
#17
Posted 29 December 2006 - 00:00
Kopi av melding:
Bernt! Jeg har sett på denne annonsen, men her er min irrasjonelle skepsis i full sving: Annonse med kun ett bilde og svært få opplysninger. Forkastet den ubevisst av den grunn...Opprinnelig postet av bjull
Trolig fordi eieren har annonsert bilen i Bergens Tidende og den da kommer automatisk på Finn i en måned eller to. Hvis han ikke har redigert annonsen på finn i etterkant, ser den slik ut.
_________________________________________________
Kasserer/Baneansvarlig Kristiansand Offroad Klubb.
Medlemsnummer 110 Suzuki 4X4 Club Norway.
#18
Posted 29 December 2006 - 00:00
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Skepsis: Annonse med kun ett bilde og svært få opplysninger. ......
Trolig fordi eieren har annonsert bilen i Bergens Tidende og den da kommer automatisk på Finn i en måned eller to. Hvis han ikke har redigert annonsen på finn i etterkant, ser den slik ut.
Opprinnelig postet av Hauge
Ah! Selvsagt. Den så litt merkelig ut, dersom noen bevisst hadde lagt den ut slik på Finn. Jeg sendte nettopp en mail og ba om flere opplysinger og bilder, så får vi se. Har ingen hast med å kjøpe, selv om konas mage vokser og kravet øker dag for dag om en bil utenfor døra i stedet for på toppen av noen lange bratte bakker. Hun har enn så lenge godt av litt trim.... .
#19
Posted 29 December 2006 - 00:00
www.bilbygging.no
#20
Posted 29 December 2006 - 00:00
Det viktigste er egentlig at hun (og jeg) føler oss komfortable i en såpass stor bil. Og da tenker jeg først og fremst på to smale porter (ca 2.05 åpning mellom stolpene) vi må gjennom. Jeg har sett at XJ er 1.80 bred, men jeg tror det vil føles psykisk enklere å kjøre en Vitara gjennom, selv om den ikke er mange cm smalere. Den andre porten er dessuten i enden av bakken der det er brattest, så når man kjører ut gjennom den, altså oppover bakken, sitter man egentlig å ser rett på himmelen mens man skal treffe åpningen med fronten.