Gå til innhold



Foto

SKal ha oss en 4x4.... hm.


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
69 replies to this topic

#21 Henning

Henning

    Grunnlegger Harstad Offroaders

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4712 Innlegg:

Posted 29 December 2006 - 00:00

For 75000,- for du en 2,5 som har trilla 200.000km+ Disse motorene plages primært med at støtstengene hopper ut og toppene ryker. Finner du en bil der disse tingene er gjort så kan du helt sikkert kjøre 150.000 til uten store problemer.

Bakdelene med 2.5TD er tilgangen til brukte deler, stort sett lite utstyr og den kjipeste fordelingsgirkassa.

2,1 TD er som Amund sier ikke en dårligere motor, men det er enda værre å finne brukte deler, og den er sinnsykt Lat.

Det koster det ca 5 kr mila mer å kjøre 4,0HO enn 2,5TD men kostnadene for å holde en slik motor i stand er myyye lavere. På slike gamle motorer er det bedre å velge en 4,0 da får du en mer avansert fordelingskasse, mer utstyr og PULVER cool.gif

Skulle jeg kjøpt bilen ny i 96 ville jeg valgt diesel men når bilen er 10 år og har trilla 200K+ så er nok bensin det beste alernativet.

Så skal du få et helt gratis bruktbilkjøper tips... det er bedre med en bil som har trilla 180-200 og fått den storservicen som 99% av biler har rundt denne km standen, enn en bil som har trilla 170 og ikke hatt den servicen

Arguing on the internet is like running in the special olympics.
- If you win, youŽre still retarded.


http://www.offroad.n...ed/henning/logo henning.bmp

#22 bjull

bjull

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 37 Innlegg:

Posted 29 December 2006 - 00:00

Kopi av melding:
(med 4.0) får du en mer avansert fordelingskasse, mer utstyr og PULVER cool.gif
Opprinnelig postet av Henning



Jeg sier takk for råd! Alt leses oppmerksomt og brennes inn i mitt barnlige sinn. Men jeg skjønner jo ikke hva du mener med PULVER....blush.gif

#23 Henning

Henning

    Grunnlegger Harstad Offroaders

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4712 Innlegg:

Posted 29 December 2006 - 00:00

PULVER: Mere motor vel smile.gif

Arguing on the internet is like running in the special olympics.
- If you win, youŽre still retarded.


http://www.offroad.n...ed/henning/logo henning.bmp

#24 bjull

bjull

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 37 Innlegg:

Posted 29 December 2006 - 00:00

Ha ha! Ok. Jeg visste jeg ikke skulle spurt. Men men.... PULVER. Kjøper den.

#25 caw

caw

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 147 Innlegg:

Posted 29 December 2006 - 00:00

Hei, hvis du vurderer en bensin utgave, så vurderer jegå selge denne:
http://www.offroad.n...?TOPIC_ID=60756

Har sendt deg en PM med mer info på bilen.

Caw

#26 bjull

bjull

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 37 Innlegg:

Posted 29 December 2006 - 00:00

Ja ut fra svarene jeg har fått så utelukker jeg ikke en fin bensinutgave. Har sendt deg en PM.

Kopi av melding:
Hei, hvis du vurderer en bensin utgave, så vurderer jegå selge denne:
http://www.offroad.n...?TOPIC_ID=60756

Opprinnelig postet av caw



#27 Roughneck

Roughneck

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 311 Innlegg:

Posted 29 December 2006 - 00:00

Kjøregleden i en Cherokee med 4,0 liters HO motor kompanserer for drivstoffutgiftene:lol:laugh.gif

Jeep selfølgelig, ellers hadde æ jo ikkje tort å vise mæ ute blandt folk.

#28 bjull

bjull

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 37 Innlegg:

Posted 29 December 2006 - 00:00

Ja - takk for råd igjen til alle sammen. Siste nytt er at min kone *insisterer* på å få den smaleste og korteste 4-hjulstrekkeren med lavgir som finnes (fordi det er smal vei og smale porter vi må gjennom, samt liten plass å snu) og spør meg om ikke jeg kan spørre dere hva dere anbefaler i så måte. Jeg prøver å si at det blir en tilvenningssak uansett hvilken bil vi kjøper. Den forrige eieren av huset kjørte opp og ned hit med en Landcruiser.

Koner. Hø!

#29 Buhund

Buhund

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1600 Innlegg:

Posted 29 December 2006 - 00:00

XJen snur på en femøring!

Cherokee XJ 4,0 HO -94.

#30 bjull

bjull

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 37 Innlegg:

Posted 29 December 2006 - 00:00

Takk! Jeg har fått lyst på XJ nå, så fôr meg gjerne med gode kone-argumenter.

#31 Buhund

Buhund

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1600 Innlegg:

Posted 29 December 2006 - 00:00

Det enkleste er vel å la kona prøvekjøre en 4,0 med automat, gjerne på kronglete vei.


Cherokee XJ 4,0 HO -94.

#32 Skywalker

Skywalker

    Rocket Scientist

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 760 Innlegg:

Posted 29 December 2006 - 00:00

XJ Kone-argumenter:

Får plass i norske parkeringsfelt. Lettkjørt. Liten svingradius. 4.0 bensin m/automat har mulighet for permanent 4x4, også på tørr asfalt (np242 eller nv242 fordelingskasse). Kjøreglede!!!

XJ argumenter for far som indirekte gjør mor glad:
Nye deler er rimelige i USA og leveres stort sett på døra i løpet av en uke. Lettskrudd for nevenyttige. Aktivt norsk kunnskapsforum (her). Entusiastiske eiere (It's a Jeep thing) som gjerne deler sin lidenskap og kunnskap. Gode 4x4-egenskaper på vei og bedre 4x4 egenskaper utenfor vei enn mange konkurrenter (forbehold om standard utførelse for både XJ og konkurrent).

Kjedelige fakta:
Diesel (og bensin med manuell girkasse?) kom standard med np231 fordelingskasse som gjør at 4x4 bare kan brukes når underlaget er "sleipt", f.eks. snøføre, is, leire osv. Diesel ble heller ikke levert med automat.

Interessante fakta:
En skikkelig rusten XJ er sjelden å se (galvanisert karosseri?).
1984: Jeep Cherokee (XJ) ser dagens lys.
1991: 4.0 AMC HO ("High Output"), ca. 190hk.
1994: 2.5 TD, VM Motori.
1995: Stålbjelker i dører og airbag på førerside.
1997: Airbag på fører og passasjerside, nytt interiør og dashbord. Oppjazza eksteriør ("ny" front, nye sidespeil, bakdør i stål). Velfungerende ABS-system. Ny 4.0 "Powertech" bensinmotor.
2000: Fordelerløst tenningssystem på 4.0 bensin.
2001: Siste XJ ruller av samlebåndet i Toledo, Ohio

------
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer.
http://www.offroad.n...e=View&RID=1992

#33 Oseberg

Oseberg

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 507 Innlegg:

Posted 30 December 2006 - 00:00

Nåvel......du har virkelig truffet innertier med å røske opp i en Jeepers engasjement. Skjelden har jeg lest slik entusiasme og du sliter nok om det ikke står en Jeep på tunet(om kort tid).

Mitt bidrag er:
Da jeg gikk inn i Jeepens verden(xj 4,0-manuell) var ståstedet mitt noenlunde lik ditt (for 4 mnd siden). Behovet er klart, du slipper ikke unna med en lett forhjulsdrevet, noenlunde armert bil i det terrenget du tegner.
Mitt valg gikk på defenisjonen av behov, pris og vedlikehold. Sistnevnte er basert på at en rimelig bil med voksen alder ikke går i det uendelige og noe "handy man" skal man ta mål av seg å være. Ikke bli skremt, det er enklere enn du kan tro. Bilen er som "solid Rock" og utprøvd i det uendelige. Underlag og tilgjengelighet på deler ble vurdert som + for Jeep. Oppdaget dette forumet og ikke lite kunnskap å spore her som xtra hjelp i nødens stund. det har mange erfart....
Sist men ikke minst: Jeep Cherokee er en utrolig morsom bil. Du trenger noen uker på å kjenne etter, men da er du solgt(eller din kone) Jeg har hatt mange andre fabrikanter i årenes løp og har absolutt ikke hatt lik glede som nå med XJ'en. Bensinforbruk...vet ikke, er det så essensielt ? Les KM behov og regn ut, du får ikke annet enn et ærlig svar.
Forresten, satt på med en 2,5L Diesel her om dagen og den BRÅKER". 4,0L bensiner er rumling og stille gange i sammenligning.

Nåvel, dette var mitt bidrag....Lykke til

#34 Skywalker

Skywalker

    Rocket Scientist

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 760 Innlegg:

Posted 30 December 2006 - 00:00

Forbruk 4.0 bensin? Aldri over 0.7 på mila, resten er hobby (fritt sitert). smile.gif

------
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer.
http://www.offroad.n...e=View&RID=1992

#35 TESZJ

TESZJ

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 697 Innlegg:

Posted 30 December 2006 - 00:00

Som linket til tidligere i dette innlegget:

Har hatt Cherokee med 4.0L og Grand Cherokee med 2.5L

Hvis jeg måtte velge mellom 2.5 TD og 4.0L bensin i dag, ville valget vært soleklart: 4.0L bensin.

Hvorfor? Som så mange andre har sagt før meg; Moro, lettkjørt, bedre utstyrt, bedre transferkasse, sikker og god motor.


mvh
Tor-Erik

1986 Lada Niva 1.6
(x) 1988 YJ 4.2 L
(x) 1996 ZJ 2.5 TD
(x) 1989 XJ 4.0 L

#36 Oseberg

Oseberg

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 507 Innlegg:

Posted 30 December 2006 - 00:00

Hvorfor? Som så mange andre har sagt før meg; Moro, lettkjørt, bedre utstyrt, bedre transferkasse, sikker og god motor.


mvh
Tor-Erik


Hvilken transferkasse mener du , NP.....?

#37 TESZJ

TESZJ

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 697 Innlegg:

Posted 30 December 2006 - 00:00

Transfer med 2H-4PT-4FT-N-4LO

Kjekt med fulltime kasse om vinteren på vekslende vinterveier med snø/is/asfalt om hverandre... Husker ikke hvilket NP-nummer den er....

Hvis jeg følte at jeg fikk trøbbel opp en bakke, kakket jeg den i Part-Time, og kjerra drog seg uanstrengt opp !


mvh
Tor-Erik

1986 Lada Niva 1.6
(x) 1988 YJ 4.2 L
(x) 1996 ZJ 2.5 TD
(x) 1989 XJ 4.0 L

#38 TESZJ

TESZJ

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 697 Innlegg:

Posted 30 December 2006 - 00:00

Kopi av melding:


Hvilken transferkasse mener du , NP.....?

Opprinnelig postet av Oseberg



Mener det er NP242.....

mvh
Tor-Erik

1986 Lada Niva 1.6
(x) 1988 YJ 4.2 L
(x) 1996 ZJ 2.5 TD
(x) 1989 XJ 4.0 L

#39 Oseberg

Oseberg

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 507 Innlegg:

Posted 30 December 2006 - 00:00

Stemmer nok det, har da NP231 på min(ikke fulltime) men til normalt bruk "på veier" burde det rekke.

#40 TESZJ

TESZJ

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 697 Innlegg:

Posted 30 December 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Stemmer nok det, har da NP231 på min(ikke fulltime) men til normalt bruk "på veier" burde det rekke.

Opprinnelig postet av Oseberg



Det er jo akkurat til "normal bruk" på vei du trenger full-time, da part-time på tørre veier sliter på drivverk og dekk... Med fulltime kan 4wd være innkoblet året rundt uten at du trenger å tenke på slitasje eller fare for å bryte sundt noe. Med Part-Time må du koble inn og ut 2wd/4wd etter som veien endrer seg..... Kjører du skarpe svinger med 4wd parttime på tørt underlag, vil du oppleve "binding" og slitasje på dekk og drivlinje.



mvh
Tor-Erik

1986 Lada Niva 1.6
(x) 1988 YJ 4.2 L
(x) 1996 ZJ 2.5 TD
(x) 1989 XJ 4.0 L