SKal ha oss en 4x4.... hm.
#21
Posted 29 December 2006 - 00:00
Bakdelene med 2.5TD er tilgangen til brukte deler, stort sett lite utstyr og den kjipeste fordelingsgirkassa.
2,1 TD er som Amund sier ikke en dårligere motor, men det er enda værre å finne brukte deler, og den er sinnsykt Lat.
Det koster det ca 5 kr mila mer å kjøre 4,0HO enn 2,5TD men kostnadene for å holde en slik motor i stand er myyye lavere. På slike gamle motorer er det bedre å velge en 4,0 da får du en mer avansert fordelingskasse, mer utstyr og PULVER
Skulle jeg kjøpt bilen ny i 96 ville jeg valgt diesel men når bilen er 10 år og har trilla 200K+ så er nok bensin det beste alernativet.
Så skal du få et helt gratis bruktbilkjøper tips... det er bedre med en bil som har trilla 180-200 og fått den storservicen som 99% av biler har rundt denne km standen, enn en bil som har trilla 170 og ikke hatt den servicen
Arguing on the internet is like running in the special olympics.
- If you win, youŽre still retarded.
http://www.offroad.n...ed/henning/logo henning.bmp
#22
Posted 29 December 2006 - 00:00
Kopi av melding:
(med 4.0) får du en mer avansert fordelingskasse, mer utstyr og PULVER Opprinnelig postet av Henning
Jeg sier takk for råd! Alt leses oppmerksomt og brennes inn i mitt barnlige sinn. Men jeg skjønner jo ikke hva du mener med PULVER....
#23
Posted 29 December 2006 - 00:00
Arguing on the internet is like running in the special olympics.
- If you win, youŽre still retarded.
http://www.offroad.n...ed/henning/logo henning.bmp
#24
Posted 29 December 2006 - 00:00
#25
Posted 29 December 2006 - 00:00
http://www.offroad.n...?TOPIC_ID=60756
Har sendt deg en PM med mer info på bilen.
Caw
#26
Posted 29 December 2006 - 00:00
Kopi av melding:
Hei, hvis du vurderer en bensin utgave, så vurderer jegå selge denne:
http://www.offroad.n...?TOPIC_ID=60756
Opprinnelig postet av caw
#27
Posted 29 December 2006 - 00:00
Jeep selfølgelig, ellers hadde æ jo ikkje tort å vise mæ ute blandt folk.
#28
Posted 29 December 2006 - 00:00
Koner. Hø!
#29
Posted 29 December 2006 - 00:00
Cherokee XJ 4,0 HO -94.
#30
Posted 29 December 2006 - 00:00
#31
Posted 29 December 2006 - 00:00
Cherokee XJ 4,0 HO -94.
#32
Posted 29 December 2006 - 00:00
Får plass i norske parkeringsfelt. Lettkjørt. Liten svingradius. 4.0 bensin m/automat har mulighet for permanent 4x4, også på tørr asfalt (np242 eller nv242 fordelingskasse). Kjøreglede!!!
XJ argumenter for far som indirekte gjør mor glad:
Nye deler er rimelige i USA og leveres stort sett på døra i løpet av en uke. Lettskrudd for nevenyttige. Aktivt norsk kunnskapsforum (her). Entusiastiske eiere (It's a Jeep thing) som gjerne deler sin lidenskap og kunnskap. Gode 4x4-egenskaper på vei og bedre 4x4 egenskaper utenfor vei enn mange konkurrenter (forbehold om standard utførelse for både XJ og konkurrent).
Kjedelige fakta:
Diesel (og bensin med manuell girkasse?) kom standard med np231 fordelingskasse som gjør at 4x4 bare kan brukes når underlaget er "sleipt", f.eks. snøføre, is, leire osv. Diesel ble heller ikke levert med automat.
Interessante fakta:
En skikkelig rusten XJ er sjelden å se (galvanisert karosseri?).
1984: Jeep Cherokee (XJ) ser dagens lys.
1991: 4.0 AMC HO ("High Output"), ca. 190hk.
1994: 2.5 TD, VM Motori.
1995: Stålbjelker i dører og airbag på førerside.
1997: Airbag på fører og passasjerside, nytt interiør og dashbord. Oppjazza eksteriør ("ny" front, nye sidespeil, bakdør i stål). Velfungerende ABS-system. Ny 4.0 "Powertech" bensinmotor.
2000: Fordelerløst tenningssystem på 4.0 bensin.
2001: Siste XJ ruller av samlebåndet i Toledo, Ohio
------
Jeep!
Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer.
http://www.offroad.n...e=View&RID=1992
#33
Posted 30 December 2006 - 00:00
Mitt bidrag er:
Da jeg gikk inn i Jeepens verden(xj 4,0-manuell) var ståstedet mitt noenlunde lik ditt (for 4 mnd siden). Behovet er klart, du slipper ikke unna med en lett forhjulsdrevet, noenlunde armert bil i det terrenget du tegner.
Mitt valg gikk på defenisjonen av behov, pris og vedlikehold. Sistnevnte er basert på at en rimelig bil med voksen alder ikke går i det uendelige og noe "handy man" skal man ta mål av seg å være. Ikke bli skremt, det er enklere enn du kan tro. Bilen er som "solid Rock" og utprøvd i det uendelige. Underlag og tilgjengelighet på deler ble vurdert som + for Jeep. Oppdaget dette forumet og ikke lite kunnskap å spore her som xtra hjelp i nødens stund. det har mange erfart....
Sist men ikke minst: Jeep Cherokee er en utrolig morsom bil. Du trenger noen uker på å kjenne etter, men da er du solgt(eller din kone) Jeg har hatt mange andre fabrikanter i årenes løp og har absolutt ikke hatt lik glede som nå med XJ'en. Bensinforbruk...vet ikke, er det så essensielt ? Les KM behov og regn ut, du får ikke annet enn et ærlig svar.
Forresten, satt på med en 2,5L Diesel her om dagen og den BRÅKER". 4,0L bensiner er rumling og stille gange i sammenligning.
Nåvel, dette var mitt bidrag....Lykke til
#34
Posted 30 December 2006 - 00:00
------
Jeep!
Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer.
http://www.offroad.n...e=View&RID=1992
#35
Posted 30 December 2006 - 00:00
Har hatt Cherokee med 4.0L og Grand Cherokee med 2.5L
Hvis jeg måtte velge mellom 2.5 TD og 4.0L bensin i dag, ville valget vært soleklart: 4.0L bensin.
Hvorfor? Som så mange andre har sagt før meg; Moro, lettkjørt, bedre utstyrt, bedre transferkasse, sikker og god motor.
mvh
Tor-Erik
1986 Lada Niva 1.6
(x) 1988 YJ 4.2 L
(x) 1996 ZJ 2.5 TD
(x) 1989 XJ 4.0 L
#36
Posted 30 December 2006 - 00:00
mvh
Tor-Erik
Hvilken transferkasse mener du , NP.....?
#37
Posted 30 December 2006 - 00:00
Kjekt med fulltime kasse om vinteren på vekslende vinterveier med snø/is/asfalt om hverandre... Husker ikke hvilket NP-nummer den er....
Hvis jeg følte at jeg fikk trøbbel opp en bakke, kakket jeg den i Part-Time, og kjerra drog seg uanstrengt opp !
mvh
Tor-Erik
1986 Lada Niva 1.6
(x) 1988 YJ 4.2 L
(x) 1996 ZJ 2.5 TD
(x) 1989 XJ 4.0 L
#38
Posted 30 December 2006 - 00:00
Kopi av melding:
Hvilken transferkasse mener du , NP.....?
Opprinnelig postet av Oseberg
Mener det er NP242.....
mvh
Tor-Erik
1986 Lada Niva 1.6
(x) 1988 YJ 4.2 L
(x) 1996 ZJ 2.5 TD
(x) 1989 XJ 4.0 L
#39
Posted 30 December 2006 - 00:00
#40
Posted 30 December 2006 - 00:00
Kopi av melding:
Stemmer nok det, har da NP231 på min(ikke fulltime) men til normalt bruk "på veier" burde det rekke.
Opprinnelig postet av Oseberg
Det er jo akkurat til "normal bruk" på vei du trenger full-time, da part-time på tørre veier sliter på drivverk og dekk... Med fulltime kan 4wd være innkoblet året rundt uten at du trenger å tenke på slitasje eller fare for å bryte sundt noe. Med Part-Time må du koble inn og ut 2wd/4wd etter som veien endrer seg..... Kjører du skarpe svinger med 4wd parttime på tørt underlag, vil du oppleve "binding" og slitasje på dekk og drivlinje.
mvh
Tor-Erik
1986 Lada Niva 1.6
(x) 1988 YJ 4.2 L
(x) 1996 ZJ 2.5 TD
(x) 1989 XJ 4.0 L