Gå til innhold



Foto

SKal ha oss en 4x4.... hm.


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
69 replies to this topic

#41 Oseberg

Oseberg

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 507 Innlegg:

Posted 30 December 2006 - 00:00

TESZJ: for å ikke ødelegge vår venns opprinnelige tema med en uendelig detaljert diskusjon om tannhjul og annet,oppretter jeg et nytt tema i forum, så respondere vi der ?

MVH Tom

#42 bjull

bjull

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 37 Innlegg:

Posted 30 December 2006 - 00:00

Hold dere gjerne her, dette er gøy for meg - jeg kjenner interessen og kunnskapen stige - har nettopp fått tilbud (se før i denne tråden) om en XJ 4.0 HO 1991 med np242, så dette liker jeg å høre om...

REDIGERT: Men jeg klarer jo å bytte tråd også... jeg er systemutvikler biggrin.gif.

REDIGERT 2: Ok da. Jeg ser en ny tråd.

#43 bjull

bjull

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 37 Innlegg:

Posted 30 December 2006 - 00:00

Ellers... igjen takk for engasjement - såpass at det selvsagt havner på en plussliste når vi skal velge en bil. Mange takk! Og ja, jeg sliter nok snart dersom det ikke står en XJ på tunet etter dette.

Nettop ramlet følgende inn hos Finn:
http://www.finn.no/f...innkode=9057968

På papiret virker jo pris, alder og spek. her greit. Beste jeg har sett hittil. Men bilen står i Nordland, ikke akkurat i nabolaget... Men jeg skjønner jo at servicehistorikk (f.eks. det å ha byttet topp på dieselvariantene) og generell behandling kanskje betyr mer enn de tørre tallene. Jeg skal jo ikke ha denne bilen i evigheter, og den kommer ikke til å gå langt. Om vi kjører en bil totalt i 50.000km, fra 150' til 200', eller fra 280' til 330', betyr ingenting sålenge de 50.000 kilometrene er forholdsvis problemfrie.

Dessuten må jeg nok oppgradere interessen for bensinvarianten etter alle innleggene her.

Jeg tror først og fremst jeg skal følge rådet om å få med kona på en prøvetur i en egnet doning.

#44 Bie

Bie

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 585 Innlegg:

Posted 30 December 2006 - 00:00

Hmm, prisene synker ser jeg. Kr 75000,- for en 1996 mod personbil med diesel er jo gi-bort-pris etter mitt skjønn.

Jeg har hatt bensin-XJ og mitt drivstoffbudsjett har sunket med 50% etter at jeg solgte den, nå har jeg 2,5 diesel. Mye småkjøring, bare for å ha sagt det.

En ting en skal huske på med 2,5 dieselen er at dette er en turbomotor, har man kjørt litt hardt, skal den få lov til å gå på tomgang et par-tre minutter før den stanses. Tror de aller fleste som har fått ødelagte topper kan vise til for høy temperatur på motor rett før de gikk. Når det gjelder støtstenger, er det viktig å huske på at disse motorer skal ha syntetisk olje, og gjerne med viskositetsgrad ned til 5.

Du nevner miljø lenger opp i tråden. Det mest miljøvennlige en hver bileier kan gjøre er å kjøpe en bil som er over 10 år gammel. Da står den i null hva CO2 utslipp i produksjon og antatt levetid angår. Etter dette snakker vi bare om eksosutslipp, som er minimalt i forhold til det utslipp produksjonen av en ny bil fører med seg.

mvh

Bie

#45 bcr

bcr

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Posted 30 January 2007 - 11:18

Sitter med samme problemstillinga selv. Har familie (kjerring og 2 unger), og ønsker en 4trekker som er passe stor, og som fruen skal bruke, i tillegg til at det blir primærbilen brukt til ferier o.a. smile.gif
Har en Saab 9000T fra før og vil bytte ut denne. Grei bil det men framkommeligheten er så som så... Vurderer en Cherokee fra ca 94 til 97, med km stand på omtrent 120-170 000.

Har i den forbindelse noen spm.
-Jeg vurderer kun 4 litern, da jeg skal kjøre med campingvogn på 1500 kg. Har hørt at denne er levert fra Peugeot eller Renault som dieselmotoren, er dette tilfelle?

-Er driftsikkerheten på Cherokee ok, siden dette blir vår nr1 bil?

-Har også hørt at Jeep har problemer med elektronikken, hva er feilene her?

-Cherokeene skal visstnok ha bare sånn passe kjøreegenskaper langs veiene på vinterføre, (vil gå rett fram i svinger/ hopper ut med ræva i svingene (rykkvis visstnok...?) blink.gif

- Ser noen snakker om en storservice på 200 000 på disse bilene. Hva gjøres her, og hva koster det på et verksted? huh.gif

Nå vil jeg si at jeg har aldri prøvekjørt en Cherokee, dette er ting jeg har hørt. Så derfor vil jeg gjerne ha tilbakemeldinger på dette fra erfarne eiere av bilene. Helst orginale biler da, siden jeg vil bruke bilen som den er, og ikke heve den ++.

Takker så mye for svar

#46 TESZJ

TESZJ

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 697 Innlegg:

Posted 30 January 2007 - 13:15

QUOTE(bcr @ 30 Jan 2007, 11:18) <{POST_SNAPBACK}>
Sitter med samme problemstillinga selv. Har familie (kjerring og 2 unger), og ønsker en 4trekker som er passe stor, og som fruen skal bruke, i tillegg til at det blir primærbilen brukt til ferier o.a. smile.gif

Satt med akkurat samme utganspunkt selv når jeg handlet Cherokee (1989 modell med 4.0Litern) for endel år siden. Savnet etter den bilen er fortsatt tilstede smile.gif
QUOTE(bcr @ 30 Jan 2007, 11:18) <{POST_SNAPBACK}>
Har i den forbindelse noen spm.
-Jeg vurderer kun 4 litern, da jeg skal kjøre med campingvogn på 1500 kg. Har hørt at denne er levert fra Peugeot eller Renault som dieselmotoren, er dette tilfelle?

Motoren er bortimot bombesikker, så lenge den har fått det stell en motor skal ha(regelmessig skifte av olje/filter). Motoren er ikke Renault nei.... Her snakker vi kvalitetsmotor! Vil i tillegg fremheve automatkassen AW4 som jeg hadde som en super kasse. Hadde fulltime og parttime 4x4 på min + lavserie(selvsagt).
QUOTE(bcr @ 30 Jan 2007, 11:18) <{POST_SNAPBACK}>
-Er driftsikkerheten på Cherokee ok, siden dette blir vår nr1 bil?

Min var prikkfri i de årene jeg hadde den. Dette kommer jo selvsagt an på mye..... Vanlige feil er vel knyttet til det elektriske, så som litt problemer med varmgang i lysbryter(vet ikke om den ble oppgradert/skiftet, og evnt når - noen andre som vet?)

Her gjelder selvsagt som med alle biler - oljeskift og filter må følges opp regelmessig.
QUOTE(bcr @ 30 Jan 2007, 11:18) <{POST_SNAPBACK}>
-Har også hørt at Jeep har problemer med elektronikken, hva er feilene her?

Ofte feil med lys/lysbryter. Noen andre som kan supplere her?
QUOTE(bcr @ 30 Jan 2007, 11:18) <{POST_SNAPBACK}>
Cherokeene skal visstnok ha bare sånn passe kjøreegenskaper langs veiene på vinterføre, (vil gå rett fram i svinger/ hopper ut med ræva i svingene (rykkvis visstnok...?) blink.gif

Med 4wd parttime på vinterveier, vil den til en viss grad motsette seg sving, men dette er en vanesak. Selvsagt kan dette medføre plutselige ut-av-veien opplevelser..... Been there - done that.... whistle.gif
4WD Fulltime er snillere ifht sving, så en kasse med denne opsjonen er gull verdt for en som ikke skal i skauen med den, men hovedsaklig bruke den langs vei(og som konebil.... damer - ikke skyt meg nå.... rofl.gif )
QUOTE(bcr @ 30 Jan 2007, 11:18) <{POST_SNAPBACK}>
- Ser noen snakker om en storservice på 200 000 på disse bilene. Hva gjøres her, og hva koster det på et verksted? huh.gif

Anyone? Denne er jeg usikker på..... Men jeg VET at på verksted innen JEEP-verdenen er ingenting billig.....
QUOTE(bcr @ 30 Jan 2007, 11:18) <{POST_SNAPBACK}>
Nå vil jeg si at jeg har aldri prøvekjørt en Cherokee, dette er ting jeg har hørt. Så derfor vil jeg gjerne ha tilbakemeldinger på dette fra erfarne eiere av bilene. Helst orginale biler da, siden jeg vil bruke bilen som den er, og ikke heve den ++.

Prøvekjøring er et must! Livet blir ikke det samme uten..... dribble.gif
QUOTE(bcr @ 30 Jan 2007, 11:18) <{POST_SNAPBACK}>
Takker så mye for svar


Håper dette var til litt hjelp. Sikkert andre som kan svare utdypende og bedre enn meg på en del av disse spørsmålene.
Kjekt med dette forumet at så mange hjelper til med svar når noen lurer!! smile.gif smile.gif smile.gif
mvh
Tor-Erik

1991 XJ 4.0L HO Limited, (x) 1986 Lada Niva 1.6, (x) 1988 YJ 4.2L , (x) 1996 ZJ 2.5 TD, (x) 1989 XJ 4.0L
JEEP.com 4x4 Basics - JEEP 4x4 systemer - JEEP Forum.com - NAXJA.com - 4WD.com - Quadratec.com - Konvertering
_

#47 Skywalker

Skywalker

    Rocket Scientist

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 760 Innlegg:

Posted 30 January 2007 - 16:41

Diesel:
2.1 diesel = Renault, 1985-1993.
2.5 turbodiesel = VM Motori, 1994-2001.

Lysbryter:
Lysbryteren er ikke laget for bruk i et anlegg der forholdsvis store strømmer skal brytes. La lysbryteren styre 2 reléer istedet, ett for fjernlys og ett for nærlys. La relékontaktene ta jobben med å bryte den store strømmen som går til hovedlys. Med en slik endring vil antageligvis hovedlysbryteren vare mer enn bilens forventede levetid. Det finnes ferdige sett med reléer og ledning for denne jobben hos Biltema.

4WD:
Part time: 50-50% kraftfordeling frem-bak, ingen senterdiff. Brukt langs vei gir dette bra retningsstabilitet på glatt føre. I sving med liten radius får XJ'en tendens til å gå rett frem, har opplevet dette på småvei, men ikke langs landevei. Uansett; kjør etter forholdene. Slipp i tilfelle opp på gassen (og inn med clutchen om du har manuell kasse).
Full time: 48-52% kraftfordeling frem-bak med mekanisk senterdiff. OK for våt vei og når det er glatt i enkelte partier.
Jeg kjører med vinterdekk uten pigg (burde vært pigget). Opplever at part-time er tingen så fort det er mer snø/holke på veien enn synlig asfalt.
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer.
Grøftekanten Auto

#48 Dynna

Dynna

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 157 Innlegg:

Posted 31 January 2007 - 05:53

Se her meget Bra bil

http://finn.no/finn/...2...t=80&page=2
Jeep XJ 4.0l 90mod.
4,5" Trailmaster
34" MT/R

#49 93ZJ

93ZJ

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1152 Innlegg:

Posted 31 January 2007 - 07:28

Se her og.....
http://www.jeepclubn...php?topic=398.0

#50 bcr

bcr

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Posted 31 January 2007 - 21:08

Ser problemet med lysbryteren ja, Saab 9000 av eldre årgang har samme opplegget.
Been there, done that... som det står lenger opp shifty.gif

Ser at bla. Renault leverte dieselmotoren. Kom 4 litern direkte fra Jeep da, eller hva? (har i grunnen ikke særlig peiling på Jeep, så om noen har en bra infoside med litt histore ++ å anbefale så takker jeg for det smile.gif )

Hva er en kurant pris å betale for en omtrent strøken original Cherokee med 4 litern, km stand fra 120-170 000, og myye utstyr biggrin.gif (utstyr er digg, hva er forresten tilgjengelig) Modell fra 94-97.

Takker igjen for gode svar smile.gif

#51 ogsv

ogsv

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 49 Innlegg:

Posted 31 January 2007 - 22:03

QUOTE(bcr @ 31 Jan 2007, 21:08) <{POST_SNAPBACK}>
så om noen har en bra infoside med litt histore ++ å anbefale så takker jeg for det smile.gif

Her har du en liten begynnelse hvertfall:)
http://www.ajeepthin...ee-history.html

#52 Skywalker

Skywalker

    Rocket Scientist

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 760 Innlegg:

Posted 31 January 2007 - 22:10

Ikke så mye spennende utstyr til Cherokee.. Limited har oftest el. speil, el. seter, air condition, kjørecomputer, sentrallås. Hudinteriør? Norsksolgte 4.0 har ofte automat og NP242 transfer med mulighet for "full time" 4WD. Stålbjelker i dører og airbag på førerside fra '95 (ikke ratt med lite nav).

4.0 I-6 '94-'97 er AMC ("Chrysler"). High Output (HO) 190hk bensin.

Pris? Det er stort sett kjøpers marked, kanskje vanskeligere å prute i vintermånedene? Følg med på FINN og dann deg et bilde.
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer.
Grøftekanten Auto

#53 -Nitro-

-Nitro-

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Posted 01 February 2007 - 12:00

¨Hei

Ble litt tull på inlegget over. Skrev Hei, og kom borti noe så den ble publisert.
Det er mange forskjellige meninger her oppe ser jeg.
Her er min:

Broren min hadde 2,1 liter. Den går veldig dåååååååååårlig, og jeg ville ikke anbefalt en slik.
Jeg har nå en 2,5 liter som jeg er meget fornøyd med.
Den går bra og bruker ca 0,8 liter pr mil.
Har ikke hatt noe tull hverken med kryssene som en skrev eller noe annet.
Den har startet i alt slags vær fra 25 minus til en haug av pluss uten ett feilslag.
Er mulig jeg har kjøpt meg en bra bil, men jeg kjenner meg ikke igjen i enkelte komentarer her oppe om at den så og si går litt når den selv vil.
Det stemmer ikke med min erfaring ihvertfall.

Skulle jeg brukt pengene mine, hadde jeg overhodet ikke gått for en 2,1 men heller lagt i mere og kjøpt 2,5.
Skal du ha skikkelig power med ett noe høyt bensinforbruk går du for 4,0 bensin.

#54 bcr

bcr

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Posted 01 February 2007 - 16:03

Fant en ok side med litt historie om Cherokee`en:

http://www.edmunds.c...ticleId=46011#7

smile.gif smile.gif

#55 bjull

bjull

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 37 Innlegg:

Posted 03 February 2007 - 21:21

En liten oppfølging igjen... dette har utviklet seg til en slags XJ-nybegynner(t)råd, så mine erfaringer kan kanskje være interessante for de som ikke kjenner XJ fra før, men vurderer å kjøpe en.

Har nå prøvekjørt en 2.5 diesel fra 96. Den var godt brukt og ga ikke noe særlig godt inntrykk. Mulig at selve eksemplaret gjorde meg litt negativt stemt, men å kjøre disse som familiebil nr.1 er noe jeg iallfall ikke fikk lyst til. Bilen virket helt utdatert på støy og komfort, den rumlet og ristet og var stiv å kjøre og responderte ikke besyndelig når jeg trykket gassen i bånn.

Jeg har dog ikke gitt opp å kjøpe en XJ, for den skal tross alt bare være en bil nr.2 som skal ta oss ned til huset og opp igjen. Mitt håp er:

1) At en bedre holdt bil, og litt mer erfaring med kjøring og bruk, vil gi meg bedre inntrykk av XJ diesel fra før 97.

2) At en XJ med bensin og automat vil gi meg bedre kjørefølelse, og kanskje lage litt mindre grov rumlemotorstøy. Flere her i tråden anbefaler jo bensinmotoren varmt, og jeg har kjøpt de argumentene. Jeg ser mest etter en 4-liters nå.

3) At oppgraderingen i 97 vil gjøre bilen litt mer spiselig - både i interiør og generell følelse av å ha en moderne bil. Jeg har sett en 97 ved siden av en eldre type, og 97'ern gir iallfall meg ekstremt bedre inntrykk. Det er noen få oppgraderte biler på markedet i min prisklasse. (ca. 80.000)

Ha meg unnskyldt, kjære entusiaster, men jeg ser nok biler litt mer fra komfort-familiefar-siden, og mindre fra mekke-forelskelsesiden. Som mastermedic sa: jeg er kanskje ikke verdig til å eie en XJ wink.gif

#56 ogsv

ogsv

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 49 Innlegg:

Posted 04 February 2007 - 02:15

QUOTE(bjull @ 3 Feb 2007, 21:21) <{POST_SNAPBACK}>
1) At en bedre holdt bil, og litt mer erfaring med kjøring og bruk, vil gi meg bedre inntrykk av XJ diesel fra før 97.

2) At en XJ med bensin og automat vil gi meg bedre kjørefølelse, og kanskje lage litt mindre grov rumlemotorstøy. Flere her i tråden anbefaler jo bensinmotoren varmt, og jeg har kjøpt de argumentene. Jeg ser mest etter en 4-liters nå.

3) At oppgraderingen i 97 vil gjøre bilen litt mer spiselig - både i interiør og generell følelse av å ha en moderne bil. Jeg har sett en 97 ved siden av en eldre type, og 97'ern gir iallfall meg ekstremt bedre inntrykk. Det er noen få oppgraderte biler på markedet i min prisklasse. (ca. 80.000)

1) En velholdt bil gir selvfølgelig et mye bedre inntrykk.
2) Bensin og automat er VELDIG mye mer komfortabelt enn diesel og manuell. Noen her kommer til å hate meg for dette, men jeg syns dieselen både høres ut og oppfører seg som en traktor.
3) Interiøret er grunn nok i seg selv til å kjøpe en 97+. Interiøret i de gamle er jo ikke akkurat moderne, og det har ikke vært store oppgraderingene fra 84 til midten av nittitallet. rolleyes2.gif

Kjører imidlertid en '89 4.0 selv, og er veldig imponert over komforten i den bilen. Ble positivt overrasket allerede under prøvekjøringen. Motoren går mykt og stille helt til du gir på litt, setene er som å sitte i en ekornes skinnsofa, og min originale (noe sirumpa) bil har bra myke fjærer også. smile.gif
Det eneste som får meg til å bytte ut XJ'n, er bensinforbruket på ca 1,4 på blandet ("inspirert") kjøring, som matcher dårlig med studentøkonomi. Vanskelig å spare på bensinen også, når du har masse krefter som skriker etter å bli utnyttet, og det er vinter... devil.gif

#57 Oseberg

Oseberg

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 507 Innlegg:

Posted 04 February 2007 - 11:56

Overrasket over at denne tråden er i live ennå.....men nå synes jeg at du skal bare gå å kjøpe en XJ, Bensin eller diesel. Kjøp etter 97, høy km. og prisen er ikke avskrekkende. Du får en brukbar bil som tåler 200 000 km til.

Re-bratt bakke: Snart er vel vinteren over og da er litt av nytten vekke for ditt vedkomne, så "Løp & Kjøp".

Forstår deg slik at 75 000 er budsjett......det får du ikke en 97 modell for m/baksete(kanskje en sleten bensiner med 2,5 L....re: IKKE kjøp den, det kan være den ikke klarer bakken din). Så du må tett oppunder 100 000, eller noen 10 000 over for å få et godt eksemplar.

Konkludere derfor med at du ser etter -> 96. med "gammelt interiør og da er det masser av biler å velge i .

Meeeen, du sliter litt nå !!!! (ref tidligere melding) wink.gif tongue.gifc:


whistle.gif Skal du ha baksete, har jeg ett tilsalgs(grått stoff). Selges billig.(1200.-)

Edited by Oseberg, 04 February 2007 - 11:57.


#58 bjull

bjull

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 37 Innlegg:

Posted 04 February 2007 - 15:56

QUOTE(Oseberg @ 4 Feb 2007, 11:56) <{POST_SNAPBACK}>
....men nå synes jeg at du skal bare gå å kjøpe en XJ


Joda, enig. Hadde jeg kunnet "gå" 50 mil til Østlandet for å prøvekjøre litt flere biler, hadde jeg gjort det... men her i området (Hordaland) er det sparsomt med eksemplarer. Nå skal jeg imidlertid aktivisere noen gode krefter i øst som kan jobbe litt for meg.

Og er det noen her på forumet som vil ta en prøvetur på mine vegne (med garanti om ikke å snappe den før meg...), så si bare i fra..!

QUOTE
Meeeen, du sliter litt nå !!!! (ref tidligere melding) wink.gif tongue.gifc:
whistle.gif Skal du ha baksete, har jeg ett tilsalgs(grått stoff). Selges billig.(1200.-)


Skal ha baksetet ditt i baksetehodet mitt når jeg kikker. Og ja, jeg "sliter", men du verden så gøy det er å "slite" med å kjøpe XJ! smile.gif

#59 TESZJ

TESZJ

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 697 Innlegg:

Posted 06 February 2007 - 09:31

http://www.finn.no/f...d...os=9&tot=13

Her er en 2.5 TD med bakseter til brukbar pris. Har gått litt langt da men...
mvh
Tor-Erik

1991 XJ 4.0L HO Limited, (x) 1986 Lada Niva 1.6, (x) 1988 YJ 4.2L , (x) 1996 ZJ 2.5 TD, (x) 1989 XJ 4.0L
JEEP.com 4x4 Basics - JEEP 4x4 systemer - JEEP Forum.com - NAXJA.com - 4WD.com - Quadratec.com - Konvertering
_

#60 Oseberg

Oseberg

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 507 Innlegg:

Posted 06 February 2007 - 10:23

hvorfor ikke import ?

Se på denne(XJ 99 modell, "full pakke":
http://cgi.ebay.com/...1QQcmdZViewItem

Avgift: (uten Co2 avgift...aner ikke hva det skal være. Du finner kalkulatoren på www.autodb.no)

import_XJ.JPG
NOK 102 000 på norske skilt(estimert frakt på 7000.-)

Ikke mer "risky" enn å kjøpe gammel bil i Norge . www.magnum.no henter og frakter + toller inn bilen for deg whistle.gif


Nå sliter du ikke lengre dribble.gif

PS ...Sjekket tollvesenet...der ble summen 184.000 !!! aner ikke hvorfor..lurt å sjekke huh.gif

Edited by Oseberg, 06 February 2007 - 10:47.