...hm, nå er vel jeg bare en "selger", men jeg har vært eier av offroadbiler med dekk på i mange år, jeg har eid alle dekkene av interesse fra Superswamper, BF, Cooper, GoodYear og Dick Cepek.. og har selvsagt hatt General Grabber og noe av de billigmerkene som egner seg best som reservehjul.
Jeg tror jeg var den første i Norge som tok i et IROK dekk (ikke IROC - det er en racingserie i USA), fordi jeg synes de så spennende ut, og de var helt nye, nytt mønster og ny stamme. Dette synes jeg var spennende rett og slett fordi at veldig mange dekkmønstre blir vulket på samme stamme, dvs at dekkprodusenter kjøper stammer og vulker på sitt eget mønster, noe også SuperSwamper har gjort... samme stamme under flere av de gamle mønsterne vi kjenner. Jeg hadde ikke vært noe særlig over 33" før jeg bygde HiLuxen i -95, og hoppet rett på 36x15-15 DC Fun Country. "Greie dekk" å kjøre på, men best til show og litt snøkjøring, når de blir så breie er det ikke gøy på asfalt, de blir lite retningstabile. Jeg ble litt lei de, solgte de og kjøpte 35-15.5-15 Boggere for det er jo tøffest i klassen! (Må legge til at jeg brukte den bilen 365 dager i året) Boggerene monterte jeg på 14" brede Whitesoke og var kjempefornøyd, bilen var retningstabil og fin, men brukte dobbelt så mye "suppe" og jeg tipper 90dBa ved 90km/t. I terrenget fungerte det helt perfekt etter min mening, lang hjulavstand på bilen og lite luft, helt greit.. men jeg synes aldri at det ble lite nok luft i de.. bilen var rett og slett ikke tung nok tror jeg, iallefall ikke bak. Litt ekstra var det jo med ChevyV6 og automat.


Jeg tok med med de hjulene over på Jeepen som jeg hadde bygget.

Oi så tøft, nesten samme vekta på bilen, ca 80cm kortere akselavstand og egentlig bedre vektfordeling.. V6 ,Automat og hele pakka.
Så dro vi til Rena......... og som selger hadde jeg selvsagt solgt noen sett med TRXUS Mud til et par kamerater, de er jo lillebroren til IROK !.. i en av løypene stod jeg skikkelig fast og Boggerene så ut som slics....... der kommer kompisen min med 34" TRXUS og kjører rett forbi meg midt i myra og dekkene var helt rene.......... da bestemte jeg meg ! Hjulene ble solgt i sin helhet da jeg kom ned i depotet. Aldri mer Boggere på en så lett bil for min del.
Kan også nevne at jeg monterte 36x14,5-15 TRXUS AT - (
http://www.4x4butikk....asp?sideID=308 ) se dekkene her. De er fine som allterrain hjul, fine å kjøre i snø med når de er seipet, ikke noe å kjøre på isete vei med, og relativt glatte når det regner.. og ikke noe å dra i norsk skog med !
Siden jeg da hadde IROK tilgjengelig, klemte jeg de på et sett med beadlockfelger..... og jeg har bare en ting å si om det !! HIMMELSK !
I den løypa her var det ikke mange, bare en jeg så med MTR som spant seg opp med 15000 rpm.... vi med IROK klatret stille og fint opp ..
http://amund.bilbygg...ils.php?album=2...... så tok vi jo inn en AllPro Runner, den grå satt det MTR på .. en stund.

Jeg brukte dekkene en liten stund, alle andre sa jo at de var så bra, men jeg ble slett ikke rasketover, heller det motsatte. Fine på veien, litt harde, fine å lage piruetter med men tetter seg fort i gjørma. MTR er jo ekstraforsterket og tåler det meste i sidene, et greit allround dekk tipper jeg. Støyer omtrent likt med IROK og TRXUS.
Jeg monterte TRXUS i 35"x12,5-15 siden de hadde større diameter enn de 35" MTR dekkene som satt der, men fant fort ut at IROK`ene var et bedre valg med den gearreduksjonen den bilen har.
Den bilen går nå også med IROK etter den ble solgt.
De andre typene SuperSwamper annet enn SSR er ikke laget for komfortabel kjøring på vei, og de har sitt virkeområde, hvert enkelt mønster.
Nå ser Jeepen min slik ut, og det virker best med IROK, MTR funket ikke.

Den røde Runneren kom hit med 37" MTR, men de reiste av etter en prøvetur i Svinndal... med samme bil på samme terreng merker man virkelig forskjellen ! Som Jon sa, de dekkene er fine på veien......
Den røde runneren ser slik ut om sommeren:

Og jeg har montert 38x15,5-15 TRXUS STS - AllTerrain - seipet og montert på alu-beadlockfelger for vinterhjul i år, siden 36" virket fint til snøkjøring i fjor.
Meeeen det har kommet en konkurrent til MTR, og det kommer et lass av disse i februar... og det gleder vi oss til.
http://www.procompti...mudterrain.html[img][img]
Tenkte at disse i 38,5x14,5-18 vil være fine allround hjul til Runneren i sommer.
Hva konklusjonen er..........tja, dekkprodusentene sponser testteamene, og det er vi som brukere i hverdagen som må betale moroa. Et dekk kan fungere fint på en type bil og ikke på en annen, det har vi sett mer enn en gang. ... og de som ikke har kjørt med IROK vet heller ikke forskjellen....that simple.
De som er sponset eller delsponset med en type dekk vil selvsagt også favorisere, men som Tommy sier, det er ikke uten grunn at så mange velger IROK... selv om de må betale dekkene selv, og om du har tung nok bil er Bias tingen, de er sterke nok i sidene og umulig å avbalansere. Husk at vi i Europa er relativt mye mer pirkete og har annet regelverk på dekk enn i USA. Ta en tur dit å se hva som kommer langs veiene, det er sykt !
PS- leverer Colormax fortsatt gratis MTR dekk i alle størrelser ? Bestill fort før de går ut på dato !