Irok? Noen med erfaringer?
#21
Posted 09 January 2007 - 00:00
bilene med MT/R kommer stort sett alltid lengre ( hvor mange kjører Iroc kontra MT/R i biltrial? )
Jeg har ikke hatt Iroc selv , men kjørt MT/R i biltrial, bare så det er sagt.
Jeg mener og at Iroc dekkene er myntet på et helt annet underlag en vi har her i Norge.
Men på vei duger de kanskje bedre en i terrenget , selv om de støyer mer en MT/R
#22
Posted 09 January 2007 - 00:00
#23
Posted 09 January 2007 - 00:00
Bråker litt på asfalt ( god del mer enn seipa MTR !! )
Virker bedre utenfor vei i myr og løst underlag enn MTR, men kanskje litt dårligere på fjell og stein....
Hadde GY lagd MTR i 36", så tror jeg at det hadde vært slike på min, seipa og helårsdekk. IROK på vinterføre = selvmordspilot!
#24
Posted 09 January 2007 - 00:00
Tror faktisk GeSolli prøvde seg på litt humor gitt.
_____________________
Trondhjemmer i eksil.
Medlem nr 2 Suzuki 4x4 Club Norway.
#25
Posted 09 January 2007 - 00:00
selvbygg er velbygg...
#26
Posted 09 January 2007 - 00:00
http://www.mickeytho...m=BajaMTZRadial
Mener å ha sett på Nissan- forumet en kar som skryter hemningsløst:P
...but what do I know:blush:
PK
#27
Posted 09 January 2007 - 00:00
Kopi av melding:
til nå er det vel ingen som har blitt overbevist om at Iroc skal være et bra dekk , tror dette er en misforståelse.
Opprinnelig postet av GeSolli
Tja... Jeg er jo kjempehappy med de. Bruken er ca 95% terreng.
Bortsett fra bråket virker de jo relativt grei å kjøre på vei også.
-90 Jeep XJ 4.0
8" heving, 36" Irok
Frode, the member formerly known as FR..
www.terrengbil.com
#28
Posted 09 January 2007 - 00:00
selvbygg er velbygg...
#29
Posted 09 January 2007 - 00:00
Kopi av melding:
og 17" felg... det er uaktuelt...
selvbygg er velbygg...
Opprinnelig postet av knixen
Tror det er en liten skrivefeil ute å går dær. Det er ført opp samme dim 2 ganger. Om du vil kan jeg undersøke om det er i 37x12,50-15 eller lign:)
#30
Posted 10 January 2007 - 00:00
Alle dekk som skal brukes på vei BØR være radial.
Super Svamper tilbys i Radial.
_______
[l_,[____],
l---L -OlllllllO-
()_) ()_)---)_)
Sten Morten
Jeep Cj-7 Laredo 1986
#31
Posted 10 January 2007 - 00:00
#32
Posted 10 January 2007 - 00:00
Kopi av melding:
Om du ønsker større enn 35" og breiere enn 12,5". Hvorfor har du ikke Super Swamper som favoritt? Dette er et helt rått dekk i off road sammenheng.
Alle dekk som skal brukes på vei BØR være radial.
Super Svamper tilbys i Radial.
_______
[l_,[____],
l---L -OlllllllO-
()_) ()_)---)_)
Sten Morten
Jeep Cj-7 Laredo 1986
Opprinnelig postet av Sten_Morten
Super Swamper er vel strengt tatt et merke......står Super Swamper på mine Irok....
Det vanskelige er en lek, å det umulie en utfordring
Hilux 4x4 -84 Allpro
#33
Posted 10 January 2007 - 00:00
Disse fås både som radial og ikke.
_______
[l_,[____],
l---L -OlllllllO-
()_) ()_)---)_)
Sten Morten
Jeep Cj-7 Laredo 1986
#34
Posted 11 January 2007 - 00:00
Ta en titt på noen videoklipp her, det beviser vel ikke noe spesielt, men Irok virker ihvertfall i gjørme http://amund.bilbygg...ils.php?album=2
Har kjørt både MTR, Trxus og Irok på asfalt og i terreng. Her er min erfaring:
1. MTR er best på vei, men Trxus ligger hakk i hæl, eneste ulempe med Trxus er at de er håndlaget, og har noe høydekast i større dimensjoner
2. Trxus er 3 ganger bedre enn MTR i terreng, særlig når det blir litt gjørmete
3. IROK støyer ikke mer på asfalt enn MTR etter min mening... hvor MTR lager støy på alle frekvenser har IROK en lav malelyd som egentlig er ganske tøff Trxus ligger midt mellom, også en jevn tone men ikke plagsom, nesten ikke hørbar på en gammel bråkete bil. Irok er utrolig sivilisert på veien i forhold til hva det ser ut som.
Holder faktisk en knapp på Trxus over Irok, spesielt ved veibruk og har trua på at flere knaster og flere gripekanter er bedre på sleipt fjell og annet hardt underlag. Irok briljerer nok når det blir mer gjørme. Ikke kjørt irok på snø, men trxus er helt sjef, var fornøyd med MTR da jeg hadde det og men kan egentlig ikke sammenligne dem med trxus da det var noen år i mellom... men jeg tror nok trxus vinner der og.
Har hatt alle dekka på jeepen: http://www.offroad.n...ode=View&RID=34
Nå kjører jeg 33" trxus på japseblekkbikkja.
amund.bilbygging.no
www.bilbygging.no
#35
Posted 11 January 2007 - 00:00
#36
Posted 11 January 2007 - 00:00
Jeg tror jeg var den første i Norge som tok i et IROK dekk (ikke IROC - det er en racingserie i USA), fordi jeg synes de så spennende ut, og de var helt nye, nytt mønster og ny stamme. Dette synes jeg var spennende rett og slett fordi at veldig mange dekkmønstre blir vulket på samme stamme, dvs at dekkprodusenter kjøper stammer og vulker på sitt eget mønster, noe også SuperSwamper har gjort... samme stamme under flere av de gamle mønsterne vi kjenner. Jeg hadde ikke vært noe særlig over 33" før jeg bygde HiLuxen i -95, og hoppet rett på 36x15-15 DC Fun Country. "Greie dekk" å kjøre på, men best til show og litt snøkjøring, når de blir så breie er det ikke gøy på asfalt, de blir lite retningstabile. Jeg ble litt lei de, solgte de og kjøpte 35-15.5-15 Boggere for det er jo tøffest i klassen! (Må legge til at jeg brukte den bilen 365 dager i året) Boggerene monterte jeg på 14" brede Whitesoke og var kjempefornøyd, bilen var retningstabil og fin, men brukte dobbelt så mye "suppe" og jeg tipper 90dBa ved 90km/t. I terrenget fungerte det helt perfekt etter min mening, lang hjulavstand på bilen og lite luft, helt greit.. men jeg synes aldri at det ble lite nok luft i de.. bilen var rett og slett ikke tung nok tror jeg, iallefall ikke bak. Litt ekstra var det jo med ChevyV6 og automat.
Jeg tok med med de hjulene over på Jeepen som jeg hadde bygget.
Oi så tøft, nesten samme vekta på bilen, ca 80cm kortere akselavstand og egentlig bedre vektfordeling.. V6 ,Automat og hele pakka.
Så dro vi til Rena......... og som selger hadde jeg selvsagt solgt noen sett med TRXUS Mud til et par kamerater, de er jo lillebroren til IROK !.. i en av løypene stod jeg skikkelig fast og Boggerene så ut som slics....... der kommer kompisen min med 34" TRXUS og kjører rett forbi meg midt i myra og dekkene var helt rene.......... da bestemte jeg meg ! Hjulene ble solgt i sin helhet da jeg kom ned i depotet. Aldri mer Boggere på en så lett bil for min del.
Kan også nevne at jeg monterte 36x14,5-15 TRXUS AT - ( http://www.4x4butikk....asp?sideID=308 ) se dekkene her. De er fine som allterrain hjul, fine å kjøre i snø med når de er seipet, ikke noe å kjøre på isete vei med, og relativt glatte når det regner.. og ikke noe å dra i norsk skog med !
Siden jeg da hadde IROK tilgjengelig, klemte jeg de på et sett med beadlockfelger..... og jeg har bare en ting å si om det !! HIMMELSK !
I den løypa her var det ikke mange, bare en jeg så med MTR som spant seg opp med 15000 rpm.... vi med IROK klatret stille og fint opp ..
http://amund.bilbygg...ils.php?album=2
...... så tok vi jo inn en AllPro Runner, den grå satt det MTR på .. en stund.
Jeg brukte dekkene en liten stund, alle andre sa jo at de var så bra, men jeg ble slett ikke rasketover, heller det motsatte. Fine på veien, litt harde, fine å lage piruetter med men tetter seg fort i gjørma. MTR er jo ekstraforsterket og tåler det meste i sidene, et greit allround dekk tipper jeg. Støyer omtrent likt med IROK og TRXUS.
Jeg monterte TRXUS i 35"x12,5-15 siden de hadde større diameter enn de 35" MTR dekkene som satt der, men fant fort ut at IROK`ene var et bedre valg med den gearreduksjonen den bilen har.
Den bilen går nå også med IROK etter den ble solgt.
De andre typene SuperSwamper annet enn SSR er ikke laget for komfortabel kjøring på vei, og de har sitt virkeområde, hvert enkelt mønster.
Nå ser Jeepen min slik ut, og det virker best med IROK, MTR funket ikke.
Den røde Runneren kom hit med 37" MTR, men de reiste av etter en prøvetur i Svinndal... med samme bil på samme terreng merker man virkelig forskjellen ! Som Jon sa, de dekkene er fine på veien......
Den røde runneren ser slik ut om sommeren:
Og jeg har montert 38x15,5-15 TRXUS STS - AllTerrain - seipet og montert på alu-beadlockfelger for vinterhjul i år, siden 36" virket fint til snøkjøring i fjor.
Meeeen det har kommet en konkurrent til MTR, og det kommer et lass av disse i februar... og det gleder vi oss til.
http://www.procompti...mudterrain.html[img][img]
Tenkte at disse i 38,5x14,5-18 vil være fine allround hjul til Runneren i sommer.
Hva konklusjonen er..........tja, dekkprodusentene sponser testteamene, og det er vi som brukere i hverdagen som må betale moroa. Et dekk kan fungere fint på en type bil og ikke på en annen, det har vi sett mer enn en gang. ... og de som ikke har kjørt med IROK vet heller ikke forskjellen....that simple.
De som er sponset eller delsponset med en type dekk vil selvsagt også favorisere, men som Tommy sier, det er ikke uten grunn at så mange velger IROK... selv om de må betale dekkene selv, og om du har tung nok bil er Bias tingen, de er sterke nok i sidene og umulig å avbalansere. Husk at vi i Europa er relativt mye mer pirkete og har annet regelverk på dekk enn i USA. Ta en tur dit å se hva som kommer langs veiene, det er sykt !
PS- leverer Colormax fortsatt gratis MTR dekk i alle størrelser ? Bestill fort før de går ut på dato !
#37
Posted 11 January 2007 - 00:00
http://www.pirate4x4...lavista/PR-TSLs
Tommy Olsen
www.tommyolsen.no
#38
Posted 11 January 2007 - 00:00
Pål Blesvik
Tlf: 91531373
#39
Posted 11 January 2007 - 00:00
#40
Posted 11 January 2007 - 00:00
Super Swamper Radial
Dette dekket er helt rått off road, det finnes i 15", det er breiere enn 12,2, og det kan fint brukes på vei...
Hvorfor markedfører dere ikke dette dekket sterkere?
_______
[l_,[____],
l---L -OlllllllO-
()_) ()_)---)_)
Sten Morten
Jeep Cj-7 Laredo 1986