Gå til innhold



Foto

Fjerning av trær over veien


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
44 replies to this topic

#21 Zuki

Zuki

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1858 Innlegg:

Posted 14 January 2007 - 00:00

Det er så lite statlige midler i den potten til fordeling, at det tror jeg i første omgang at vi ikke skal tenke på engang. Hvis det skulle skje en utkallelse fra politiet, vil man få dekket rimelige faktiske utgifter. Vi bør nok i første omgang handle ut fra idealisme, og rett og slett godta at det blir en minusgeskjeft for enkeltmedlemmene, sånn er det bare i frivillige org...

Som Bergum sier, vi må ha et felles navn for organisasjonen, og lokale lag av denne.

Politiet må ha kun ET telefonnummer pr distrikt å forholde seg til, så er det opp til lokalt lag å varsle de som skal varsles.


Jeg tror første skritt er å fremme ideen for justisdep, kanskje også lokal politimyndighet. Eller det vil si, første skritt er å samle noen stykker og lage et bra design og forslag.




#22 Forest Jump

Forest Jump

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 919 Innlegg:

Posted 15 January 2007 - 00:00

Nå er det vel ikke alle som er kompetente til å rydde rotveltede trær. Jeg bor i ett utkantstrøk og har selv vert med på dette noen ganger. Det er ikke spøk og bare å begynne å sage på trær som ligger i spenn. Nok av historier om folk som er blitt drept av rotvelta stammer som tar en helt annen vei enn det en hadde forestilt seg. Men har en erfaring med dette, er jo saken en annen. Så i første rekke bør vel en skikkelig opplæring finne sted for å kunne utføre slike oppdrag på en sikker måte.

#23 knut e

knut e

    3skalle

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 720 Innlegg:

Posted 15 January 2007 - 00:00

Kopi av melding:
Nå er det vel ikke alle som er kompetente til å rydde rotveltede trær. Jeg bor i ett utkantstrøk og har selv vert med på dette noen ganger. Det er ikke spøk og bare å begynne å sage på trær som ligger i spenn. Nok av historier om folk som er blitt drept av rotvelta stammer som tar en helt annen vei enn det en hadde forestilt seg. Men har en erfaring med dette, er jo saken en annen. Så i første rekke bør vel en skikkelig opplæring finne sted for å kunne utføre slike oppdrag på en sikker måte.

Opprinnelig postet av Forest Jump




her er det et poeng som det må legges vekt på, rotvelter kan være skummelt og i tilegg så må man heller ikke finne på og begynne trefelling hvis treet ligger over telefonlinje, lavspentlinje eller i værstefall ei høyspentlinje, for da kan man få strøm og i tilegg så da ligger treet i spenn i mange retninger, og da må man vise stor varsomhet, bare sier dette så ingen skulle finne på noe de ikke burde gjøre, men jeg tror de fleste her på forumet er klar over dette fra før

#24 CHEVVYAZER

CHEVVYAZER

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 265 Innlegg:

Posted 23 January 2007 - 00:00

Hærregud så hårsår det går an og bli da!!
Til BERGUM: Kan ikke andre få komme med sine synspunkter uten at du skal bli pissesur som en liten drittunge?
Hvis kommunen likte ideen din så er det vel bare og kjøre på?
Men du gir heller faen siden det var en på et forum som sa at han ikke hadde tro på ideen din?

Kansje du skjønte selv at ideen din var rævva?

Rune B

#25 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 23 January 2007 - 00:00

Skal ikke kommentere noen synspunkter som er kommet i saken, men synes ideen er veldig god. Har vært alt for mye negativ omtale av store firehjulstrekkere. Bla. kjøring i hoppbakker, lysløyper, bare for å nevne noe. Ikke bare kan man bidra med noe positivt, men også bedre folks holdning til "oss/dere". Kan vel egentlig ikke si oss, da jeg ikke har noen firehjulstrekker sad.gif

----------------------------------------------------------------
Trykkbar---><---trykkbar
Lovdata.no
Ønske sæ kort patrol eller XJ


#26 Zuki

Zuki

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1858 Innlegg:

Posted 23 January 2007 - 00:00

Det er høyt opp og langt frem, og for min del får jeg nok å henge fingrene i fremover, så det er ikke akkurat prioritert for øyeblikket fra min side. Men hvis noen ønsker å sette i gang å jobbe med dette, kan jeg gjerne hjelpe litt til. Ta i så fall kontakt pr e-post eller msn, da tiden jeg bruker på dette forumet vil bli ganske mye mindre fremover biggrin.gif...

Bergum, ikke la tullinger ta fra deg initiativet dersom du har lyst. Men ta det fra riktig ende, dersom det ikke er noen interesse for dette hos de som blir samarbeidspartnere eller dersom ansvarsforhold blir så komplisert at det blir umulig, er det dumt å ha lagt ned masse jobb i å samle sammen mannskaper og biler i en organisasjon. Få med et par interesserte og presenter ideen, hvis du har initiativ og kunnskaper smile.gif



"When I die, I want to be buried face down. So that everybody who doesn't like me can kiss my ass! "

Mitt prosjekt: http://www.bilbyggin...topic.php?t=650


#27 Sten_Morten

Sten_Morten

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 531 Innlegg:

Posted 23 January 2007 - 00:00

Du ziki

Før du kaller meg tulling bør du lese hva jeg har svart Bergum på i mitt innlegg.

I trådstartes Bergum sitt innlegg dannes det et inntrykk av at det bare er å danne en forening, melde den inn i FORF og så får man penger som man kan drive for. Bergum refererer til en annen forening han er medlem i som har fått penger.

Dette har jeg svart på. KUN DET!!

Når du henter ut brudstykker i innlegget mitt viser du at du ikke har forstått hva jeg har svart på.

Denne virksomheten som ønskes oppstart på, rydding av trær får man ikke støtte til av de midlene som er til rådighet i redningstjenesten!!!!

Så har jeg forklart hvorfor:

1.Fordi fjerning av tre ikke er redningsarbeid

2.Finnansieringen av trefjerning ligger på ulike forvaltningsnivåer i samfunnet.

3.alle de oppgavene som defineres som redning med winch ikke er for uttrente.



Dere gjærne bli såret eller provosert, for dette, men det er sånn det er......

Men å skrive et tulle innlegg som bergum har gjort er å holde folk her for narr!!

Så kom jeg med flere oppfordringer om man har et brennende engasjemang:

Meld dere inn i et Hjelpekorps

Eller hjelp til der du kommer som privatperson.

Dette var det mitt innlegg handlet om.



Så kom alle tolkningene om at jeg stod med handa i lomma, ville legge ned røde kors osv.........??



En landsomfattende organisasjon som det dere ønsker å start må ha MANGE biler rundt i hele landet. Noen av dere ønsker ET nummer som man kan ringe for å nå denne tjenesten.

Vet du hvor mye som ligger bak en slik organisering???

Tror at ikke røde kors har mange ansatte???

Det å bygge opp en slik varslingsentral som dette er resusskrevende.

Egen sentral som må holde rede på hvor nærmeste biler om et tre faller ned. Database som må oppdatertes. Folk må si fra når de bytter bil, drar på ferie, flytter, blir syke, osv........

Rett bil må varsles, og man må ha et så tett landsdekkende nettverk at denne bilen rekker fram FØR de som har dette som jobb kommer fram. Elles faller jo hele poenget bort!!!!!!


Med så mange medlemer dere ønsker og trenger vil det mest sannsynlig gå mange år før et tre faller ned der du er nærmest. Norge er STORT!!!

Når det ikke har skjedd noe i nærheten til et medlem på mange år mister folk interessen!!!


Og før dere komenterer meg som person kan dere helder lese hva jeg faktisk skriver og komentere det.

Mitt først innleggg var rettet mot å holde folk for narr!! Det er ikke sånn at det bare er å danne en forening å hente ut penger som trådsarter legger opp til!!

Start foreningen deres, poenget mitt er at det ikke er penger å hente til dere i FORF




LYKKE TIL




_______
[l_,[____],
l---L -OlllllllO-
()_) ()_)---)_)

Sten Morten
Jeep Cj-7 Laredo 1986

#28 Lindas

Lindas

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 914 Innlegg:

Posted 23 January 2007 - 00:00

LYKKE TIL




_______
[l_,[____],
l---L -OlllllllO-
()_) ()_)---)_)

Sten Morten
Jeep Cj-7 Laredo 1986



Opprinnelig postet av Sten_Morten

[/quote]


Ja, du kunne lurt meg.....

Team Håland
Bare med på kjøtt og flesk

LIGHT TRUCK LEVER!
Offroaders Hordaland
Medlem nr:3 Kvinnherad Offroad Club

#29 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 23 January 2007 - 00:00

Bare glem det, bare glem hele ideen er dere snille.
Jeg gidder ikke dette her, jeg trenger det ikke.
Makan til surmulende og negative folk skal du lete lenge etter.


Og til Sten_Morten og CHEVVYAZER
Ha et flott liv, men ikke snakk til meg igjen.

Kan noen slette denne tråden?

__________
Sett fast, vinsj opp.
Formann Kristiansand Offroad Klubb
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway
Tlf 90123 748

#30 Sten_Morten

Sten_Morten

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 531 Innlegg:

Posted 23 January 2007 - 00:00

Bergum

Når du prøver å dra i gang mange mennesker på falske premisser må du ikke bli hårsår når noen forteller deg at det ikke er slik man skaffer seg penger til å bygge opp en frivillig tjeneste.

Om det går så på deg personlig at du ikke ønsker å snakke om andre ting siden synes jeg det er leit........

Se hva jeg har måttet tåle i denne tråden

_______
[l_,[____],
l---L -OlllllllO-
()_) ()_)---)_)

Sten Morten
Jeep Cj-7 Laredo 1986

#31 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 24 January 2007 - 00:00

Kan du ikke lese heller nå?
Hadde du holdt kjeft med det negative pratet, så hadde dette blitt noe av.
Du hadde også sluppet "Se hva jeg har måttet tåle i denne tråden" - sutre sutre -

Og til Sten_Morten
Ha et flott liv, men ikke snakk til meg igjen.

__________
Sett fast, vinsj opp.
Formann Kristiansand Offroad Klubb
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway
Tlf 90123 748

#32 Zuki

Zuki

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1858 Innlegg:

Posted 24 January 2007 - 00:00

Kopi av melding:
Du ziki

Før du kaller meg tulling bør du lese hva jeg har svart Bergum på i mitt innlegg.


Og hvor har jeg kalt DEG tulling? Oppfordra Bergum til å ikke la tullinger ta fra ham initiativet, ingen nevnt og ingen glemt wink.gif. og med tullinger menes enhver som går løs og slakter initiativet i stedet for å hjelpe til med noe nyttig, som f.eks å utrede behovet og tjenestetyper.

Tror vi har ganske ulike oppfatninger av hvor stort og definert dette var ment å være. Det er mye jobb, ja, og behovet må undersøkes. Er det ingen etterspørsel etter slike tjenester, er det heller ikke vits å tilby de. Men en slik tjeneste har noe verdifullt å tilføye, dersom det lar seg realisere og dersom det er ønskelig.

Tråden ble utviklet fra spørsmål om fjerning av trær TIL ideen om å tilby våre tjenester og ressurser disponibelt for politi/frivillige redningsorganisasjoner til det de måtte ha bruk for. Og akkurat som andre frivillige organisasjoner må nok idealismen være på plass: Siden alt sånt baseres på frivillighet og stort sett er et tapsprosjekt for enkeltmedlemmet er nok ansvar et viktigere forhold å gjøre rede for en øvrig økonomi. Det beste man kan håpe på økonomisk er å få dekket faktiske utgifter fra LRS i forbindelse med eventuelle aksjoner. Ansvarsforhold og forsikringer er det verre med, og det kan bli en ganske stor utfordring.

Jeg har selv en god del erfaring fra gjengen med grønt kors, og brukt min bil i tjenesten blant annet for å spare mye tid ved å kjøre opp en langs skogsvei, da uten å lage spor utenom veien og med politiets tillatelse. Noen ganger trenger man biler med litt god lastekapasitet, andre ganger biler med litt høyere bakkeklaring til slike formål. Da hadde det jo vært formålstjenlig med en organisasjon med våre ressurser. Som sagt har Tromsø RK prøvd dette i samarbeid med TLRK, foreløpig med hell. Så lokalt i Tromsø eksisterer TLRK som en del av RK's alarmplan som kan varsles ved behov. Ikke stort, ikke dyrt, ikke mye jobb. Kun initiativ, idealisme og en allerede eksisterende organisasjon (AIS/TLRK).

Landsdekkende kunne vært et mål ja, men ikke som en stor, felles liste som dekker lindesnes til nordkapp... Det må drives lokalt der det finnes interesse og ildsjeler, i samarbeid med lokale samarbeidspartnere, og kanskje det til slutt dekker mesteparten av landet.

Hva slags tjenester som er aktuelle å tilby, samt begrensninger, er noe som må tilpasses ønsker. Politimyndighetene er nok den veien jeg ville gått først, da det er de som koordinerer alle slags aksjoner som vil kunne være relevante. Jeg tror nok også at fjerning av trær er ganske urelevant, både mht behovet (opptrer ganske sjelden) samt at det ikke er helt ufarlig. Så folk må gjerne gjøre det dersom de dukker opp tilfeldig, men tror ikke noen vil offisielt be oss om å gjøre det.

Som sagt, Bergum lufta ideen, noen hang seg på og prøvde å utvikle den, andre slakta i vei. Men de som føler for at dette er en ide som er verdt å utvikle må gjerne gjøre det, for Tromsø har vist at initiativet er veldig godt, bare det gjøres riktig vei og i liten målestokk lokalt. Jeg vil ikke engasjere meg videre i tråden, da jeg som sagt har nok å pusle med på egen hånd, men ta gjerne kontakt på msn eller e-post.



"When I die, I want to be buried face down. So that everybody who doesn't like me can kiss my ass! "

Mitt prosjekt: http://www.bilbyggin...topic.php?t=650


#33 4x4van

4x4van

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 80 Innlegg:

Posted 24 January 2007 - 00:00

hehehe...herregud for en gjeng me barnslige idiota................meld dokke inn i hjelpekorsa vist dokke vil hjelpe......men dokke e vel så dum i hodet at dei ikke vil ha dokke der:)
hehe,å bergum tørk tårene dine å lever inn en søknad så kansje du får værla å leike me røde kors guttane:) hehe,tosk

dekka e aldri for stor...d e biln som e for liten

#34 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 24 January 2007 - 00:00

4x4van
Offroad-wannabe

Du har en PM!

__________
Sett fast, vinsj opp.
Formann Kristiansand Offroad Klubb
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway
Tlf 90123 748

#35 Knut G.

Knut G.

    Trondhjemmer i eksil

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2084 Innlegg:

Posted 24 January 2007 - 00:00

Godt forslag Bergum. Men at det går ann å være så hårsår som deg, fatter jeg ikke.
At andre kommer med sine synspunkter, må da være lov vel?
Innlegg som 4X4van kommer med er jo bare å ignorère.
Sten_Morten og Zuki sine har faktisk en god del godt innhold.
At du går rett på veggen bare pga det første negative innlegget, er uforståelig.
Hva med når du skal begynne å kontakte div innstanser ang organisering av trefelling og lignende? Du regner vel ikke med positivitet fra og med første henvendelse?

Uansett så er forslaget bra. Jeg er med, hvis jeg kan bidra.

_____________________
Trondhjemmer i eksil.
Medlem nr 2 Suzuki 4x4 Club Norway.

#36 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 24 January 2007 - 00:00

Kopi av melding:
hehehe...herregud for en gjeng me barnslige idiota................meld dokke inn i hjelpekorsa vist dokke vil hjelpe......men dokke e vel så dum i hodet at dei ikke vil ha dokke der:)
hehe,å bergum tørk tårene dine å lever inn en søknad så kansje du får værla å leike me røde kors guttane:) hehe,tosk

dekka e aldri for stor...d e biln som e for liten

Opprinnelig postet av 4x4van



Slike innlegg er av de mindre meningsfulle.. Det går an å oppføre seg selv om man ikke ser de man prater til...

-90 Jeep XJ 4.0
8" heving, 36" Irok



www.terrengbil.com

#37 Jan Gunnar

Jan Gunnar

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 208 Innlegg:

Posted 24 January 2007 - 00:00

Å kjære mi tid for en tråd:D Ikke rart det er krig i verden.
Jeg synes i utgangspunktet at forslaget ditt Bergum er en god tanke, men er nok enig med sten morten at dette blir vanskelig og krevende å gjennomføre. Ihvertfall hvis man er så sinnsykt hårsår som det du fremstår som her:angry: Et innlegg som ikke engang var annet en saklige fakta var nok til å få deg til å gå i skyttergropa å fyre løs.
Lykke til når du skal diskutere med departementer og kommunale embetsmenn, da kan du komme med den holdningen og tonen så skal du se pengene for nedsagde trær fyker forbi deg som en vinterstorm på stadt, og alle offroadere er forvist til Sibir:fish:

Men lykke til;)

Jan G Halvorsen
går det, så, går det

#38 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 24 January 2007 - 00:00

Kommer tilbake med mer ting om dette over sommeren.
Det har skjedd mye i saken med kommunen, og når jeg har fått tommelen opp eller ned, så skal dere få høre hvordan det gikk.
Inntil dette er avklart, så er denne tråden død for meg.

Beklager at jeg har virket hårsår, men når det kommer mer negative kommentarer en positive, så blir jeg slik.
Takker også til dere som har sendt meg hyggelige PMer. Det er dere som har fått meg til å fortsette.
Uten dere hadde dette prosjektet vært dødt. Jeg forstår godt at dere ikke orker å støtte meg i debatten her.
Uansett så vil dette forbli en lokal ting for Kristiansand.

__________
Sett fast, vinsj opp.
Formann Kristiansand Offroad Klubb
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway
Tlf 90123 748

#39 4x4van

4x4van

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 80 Innlegg:

Posted 25 January 2007 - 00:00

hehehe....wannabe.....innpå ditte forumet her e e nok d:)
men e har kjørt offroad siden 94,å har såppas me erfaring at e vet ka e prata om....
har kjørt offroad i norge,usa,thailand,kypros og kanariøyene...å da snakka vi orntlige greier,ikke kjøreområder som mesteparten av folk her inne har holdt se til....
har kjørt alt mulig i skogen ifra suki til M6....
syns d e heilt greit at folk engasjera se,men du må tåle å få kritikk.......
å at e meina d e masse idiota her inne står e for samma faen....


dekka e aldri for stor...d e biln som e for liten

#40 HAVANA

HAVANA

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 236 Innlegg:

Posted 25 January 2007 - 00:00

ohmy.gif:o:devil:cool.gifblink.gifblink.gifblink.gifwtf.gifwtf.gifwtf.gifwtf.gifwtf.gifdevil.gifdevil.gifdevil.gifdevil.gifdevil.gifbiggrin.gif:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:devil:devil.gifdevil.gifdevil.gifbiggrin.gif:D:devil:biggrin.gif:devil:biggrin.gif:devil:biggrin.gif:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D
:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:devil:devil.gifdevil.gifdevil.gifdevil.gifdevil.gifdevil.gifsad.gifsad.gifsad.gifsad.gifsad.gifsad.gifdevil.gifdevil.gifdevil.gifdevil.gifcool.gifcool.gifcool.gifcool.gifcool.gifblink.gifblink.gifblink.gifblink.gifblink.gifblink.gifblink.gifblink.gifbiggrin.gif:D:D:D:D:D:D:o:o:o:o:o:o:o:o:o:o:o:o:mellow:mellow.gifmellow.gifmellow.gifmellow.gifmellow.gifmellow.gifbiggrin.gif:D:D:D:D