Gå til innhold



Foto

Monteringstips for Olje temp og turbotrykk måler


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
21 replies to this topic

#1 seahunter

seahunter

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 255 Innlegg:

Posted 27 January 2007 - 17:50

Hei folkens har kikket litt i forumet uten å finne helt gode svar

Har idag på cd cardic handlet turbotrykk måler, denne er basert på en slange og ett t stykke som skal tilkobles turbo`n, mitt store spørsmål er bare hvor ?

T stykket er jo veldig lite, har kikket rundt på turbon etter passende slanger, og den eneste jeg kan finne er den som går fra diesel pumpa og over til turbo`n

Er det noen som tar jobben med å forklare hvor t stykket skal tilkobles, eller enda bedre tar et bilde .

Så var det oljetemp målern, hvor bør den optimale plassering av giveren være, også her tar jeg veldig gjerne imot en illustrasjon eller lignende.

Har gjort meg en tanke om å kanskje plassere den i nærheten av bunnpanna eller lignende.

Takker for all hjelp

#2 Turbotrøkk

Turbotrøkk

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 44 Innlegg:

Posted 27 January 2007 - 22:14

QUOTE(erikhjermstad @ 27 Jan 2007, 17:50) <{POST_SNAPBACK}>
Hei folkens har kikket litt i forumet uten å finne helt gode svar

Har idag på cd cardic handlet turbotrykk måler, denne er basert på en slange og ett t stykke som skal tilkobles turbo`n, mitt store spørsmål er bare hvor ?

T stykket er jo veldig lite, har kikket rundt på turbon etter passende slanger, og den eneste jeg kan finne er den som går fra diesel pumpa og over til turbo`n

Er det noen som tar jobben med å forklare hvor t stykket skal tilkobles, eller enda bedre tar et bilde .

Så var det oljetemp målern, hvor bør den optimale plassering av giveren være, også her tar jeg veldig gjerne imot en illustrasjon eller lignende.

Har gjort meg en tanke om å kanskje plassere den i nærheten av bunnpanna eller lignende.

Takker for all hjelp


Monterte turbotrykksmåleren fra innsuget der sikkerhetsventilen var, måtte til noen overganger for å komme ned i rett dim.

Edited by Turbotrøkk, 27 January 2007 - 22:16.


#3 seahunter

seahunter

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 255 Innlegg:

Posted 27 January 2007 - 22:18

QUOTE(Turbotrøkk @ 27 Jan 2007, 22:14) <{POST_SNAPBACK}>
Monterte turbotrykksmåleren fra innsuget der sikkerhetsventilen var, måtte til noen overganger for å komme ned i rett dim.



Betyr det at jeg egentlig kan bare borre inn en slangekobling i selve turbo blokka ?

#4 Ø.Haraune

Ø.Haraune

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 150 Innlegg:

Posted 27 January 2007 - 22:41

owæææ ikke borr i turboen!!

Du kan helt sikkert finne en ledig nippel på selve innsuget på motoren. hvis ikke er det nok enklest å kappe slangen fra turbo til pumpa og montere inn "T" stykket der.
Oljetemp måleren må du nokk få sveiset inn en nippel i bunnpanna for å få montert. holder på med det samme selv.
RAM sport 2001 Cummins powered

#5 Turbotrøkk

Turbotrøkk

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 44 Innlegg:

Posted 27 January 2007 - 22:42

Honda_014.jpg Honda_013.jpg Honda_012.jpg
QUOTE(erikhjermstad @ 27 Jan 2007, 22:18) <{POST_SNAPBACK}>
Betyr det at jeg egentlig kan bare borre inn en slangekobling i selve turbo blokka ?


Noen bilder

#6 gass

gass

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 583 Innlegg:

Posted 27 January 2007 - 22:45

Oljetemp måleren må du nokk få sveiset inn en nippel i bunnpanna for å få montert. holder på med det samme selv.
[/quote]

Har hørt om bunnplugg med oljetrykksnippel. Fåes på bilrekvisita sjapper

IKKE båring i turboen(er du gal mann!!!!!)

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

#7 Ø.Haraune

Ø.Haraune

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 150 Innlegg:

Posted 27 January 2007 - 23:11

Men har du sett hvor bunnpluggen er?
helt nederst... og hva skjer om du subber nedi i terenget og den brekker?
=fri for olje midt i skauen.. ikke så kult!

[quote name='gass' date='27 Jan 2007, 22:45' post='1308859']
Oljetemp måleren må du nokk få sveiset inn en nippel i bunnpanna for å få montert. holder på med det samme selv.
Har hørt om bunnplugg med oljetrykksnippel. Fåes på bilrekvisita sjapper
RAM sport 2001 Cummins powered

#8 seahunter

seahunter

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 255 Innlegg:

Posted 27 January 2007 - 23:46

QUOTE(Ø.Haraune @ 27 Jan 2007, 22:41) <{POST_SNAPBACK}>
owæææ ikke borr i turboen!!

Du kan helt sikkert finne en ledig nippel på selve innsuget på motoren. hvis ikke er det nok enklest å kappe slangen fra turbo til pumpa og montere inn "T" stykket der.
Oljetemp måleren må du nokk få sveiset inn en nippel i bunnpanna for å få montert. holder på med det samme selv.


Så slangen fra tur til pumpa er brukbar for måling av turbotrykket ?

#9 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 28 January 2007 - 00:07

Som nevnt tidligere, fjærn sikkerhetsventilen og sett trykkmåleren der.




Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#10 seahunter

seahunter

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 255 Innlegg:

Posted 28 January 2007 - 00:29

Hei folkens

Jeg vedlegger et bilde, vil dette funke ?, og er det enkleste mulighet

Hva er grunnen til at man ikke bør borre i innsugsblokka ?, er det grunnet spon inn i sylindre, eller vil det svekke konstruksjonen `?

Attached Thumbnails

  • offroadno.jpg


#11 mad driver

mad driver

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 77 Innlegg:

Posted 28 January 2007 - 00:37

kapp den slangen som du har merket med "ikke turbotrykk" og monter t-stykket der.

#12 seahunter

seahunter

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 255 Innlegg:

Posted 28 January 2007 - 00:42

QUOTE(mad driver @ 28 Jan 2007, 00:37) <{POST_SNAPBACK}>
kapp den slangen som du har merket med "ikke turbotrykk" og monter t-stykket der.



Jeg prøvde det først, men da skjedde ingenting , nåla beveget seg bittelitt negativt.

meteret går fra -0,5 - 2 bar

#13 roger holm

roger holm

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 74 Innlegg:

Posted 28 January 2007 - 01:51

er jo bare å koble seg til slangen som går til waestegaten.

#14 gass

gass

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 583 Innlegg:

Posted 28 January 2007 - 10:53

Men har du sett hvor bunnpluggen er?
helt nederst... og hva skjer om du subber nedi i terenget og den brekker?
=fri for olje midt i skauen.. ikke så kult!

Ø.Haraune

Men herregud da mann, alle bunnpugger sitter nederst,hehe,
du tror vel ikke at nippelen sitter UNDER bunnpluggen
den sitter på siden, og tåler like mye som bunnpluggen selv.

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

#15 seahunter

seahunter

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 255 Innlegg:

Posted 28 January 2007 - 11:15

QUOTE(roger holm @ 28 Jan 2007, 01:51) <{POST_SNAPBACK}>
er jo bare å koble seg til slangen som går til waestegaten.



Har vedlagt et nytt bilde, og jeg mener bestemt å ha forsøkt å koble på denne slangen, for dette er vel samme slangen som strekke seg over til pumpa ?

Vet det blir mye smør på flesk for dere erfarne gutta her biggrin.gif

QUOTE(gass @ 28 Jan 2007, 10:53) <{POST_SNAPBACK}>
Men har du sett hvor bunnpluggen er?
helt nederst... og hva skjer om du subber nedi i terenget og den brekker?
=fri for olje midt i skauen.. ikke så kult!

Ø.Haraune

Men herregud da mann, alle bunnpugger sitter nederst,hehe,
du tror vel ikke at nippelen sitter UNDER bunnpluggen
den sitter på siden, og tåler like mye som bunnpluggen selv.

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif



Har du peiling på hvor disse plugger selges ?

Attached Thumbnails

  • watstegt.jpg


#16 gass

gass

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 583 Innlegg:

Posted 28 January 2007 - 11:20

Heisann, mener jeg har hørt at bilextra har slike plugger smile.gif

#17 Ø.Haraune

Ø.Haraune

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 150 Innlegg:

Posted 28 January 2007 - 17:44

oljetemp føleren tåler ikke det samme som bunnpluggen. det har jeg sett selv etter møte med asfalten på en lav bil.

Bedre å være på den sikre siden. enn å stå der som en idiot uten olje...
RAM sport 2001 Cummins powered

#18 seahunter

seahunter

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 255 Innlegg:

Posted 28 January 2007 - 18:17

Vel vi får komme oss tilbake til hovedtopic.

Hva gjør jeg med tilkobling til ladetrykkmåler !!

#19 super roof

super roof

    super tak

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1655 Innlegg:

Posted 28 January 2007 - 19:13

er ikke kjent med den motoren men er det exstern wastegate er det en slange mellom turboen å wastegaten klipp av slangen sett t en der,enkelt å greit

#20 seahunter

seahunter

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 255 Innlegg:

Posted 28 January 2007 - 21:50

QUOTE(erikhjermstad @ 28 Jan 2007, 00:29) <{POST_SNAPBACK}>
Hei folkens

Jeg vedlegger et bilde, vil dette funke ?, og er det enkleste mulighet

Hva er grunnen til at man ikke bør borre i innsugsblokka ?, er det grunnet spon inn i sylindre, eller vil det svekke konstruksjonen `?




Jeg tar sjangsen på å gjenge inn en liten bolt, og borrer hull i bolten, gjør dette i sikkerhetsventilen , da denne lar seg demontere.

Det har egentlig vært få innspill fra 2,8 folket her dry.gif