Gå til innhold

Foto
- - - - -

Navara01`s utendørsgarasje

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
49 replies to this topic

#21 Kaare

Kaare

Rett til himmels

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 25 February 2007 - 12:09

Ja, hvorfor ikke?! Billig og greit. Fikk med meg et innlegg et sted der en tidligere Niva eier påstod at selv om du monterte dekk av plastikk på en Niva, ville det ikke forringe kjøreegenskapene tongue.gif

#22 lada4x4power

lada4x4power

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 140 Innlegg:

Posted 25 February 2007 - 14:02

hehe hadde vert greit å ha de dekka ja tar seg nok got frem hehe
savner Niva'n..............

#23 ingos

ingos

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5073 Innlegg:

Posted 25 February 2007 - 14:54

QUOTE(Navara01 @ 25 Feb 2007, 12:02) <{POST_SNAPBACK}>
Synd bilene i dag ikke blir levert orginalt med sånne dekk! dribble.gif

Jeg tror prisen på disse dekkene er så ille, sendte deg forresten en pm på link til dekk.
Billøs, men ikke hjelpeløs!

#24 lada4x4power

lada4x4power

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 140 Innlegg:

Posted 26 February 2007 - 17:54

Legg ut linken vil vite pris hehe greit og ha non dekk klare till man får seg niva så man kann kjører rett av veien med en gang heh
savner Niva'n..............

#25 Navara01

Navara01

Pajero 2,8Tdi

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1117 Innlegg:

Posted 26 February 2007 - 20:41

QUOTE(lada4x4power @ 26 Feb 2007, 17:54) <{POST_SNAPBACK}>
Legg ut linken vil vite pris hehe greit og ha non dekk klare till man får seg niva så man kann kjører rett av veien med en gang heh

Den PM `en med linken har blitt borte.. Sikkert blitt slettetb ved en feil, men Ingos har den nok. smile.gif

I dag fikk jeg tatt noen bilder av vinsjfestet.

Det er som sagt ikke pent å se på.

Men etter en del testing viser det seg ta det er holdbart. Har ikke klart å bøye eller vri noe enda.
Relèboksen skal bli plassert under panseret.

Edited by Navara01, 26 February 2007 - 20:44.

Offroad-bilder og filmer her

#26 Navara01

Navara01

Pajero 2,8Tdi

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1117 Innlegg:

Posted 26 February 2007 - 20:53

Noen vinterbilder

Dekkene jeg ruller på har levd ett langt liv og er nå temmelig utslitte

#27 ingos

ingos

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5073 Innlegg:

Posted 26 February 2007 - 20:59

Fy feite de var utslitte, rart du kommer fremi det hele tatt:-)

Lada org dekket:
http://www.cf-offroa...oltyre_lada.htm

#28 Navara01

Navara01

Pajero 2,8Tdi

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1117 Innlegg:

Posted 26 February 2007 - 21:15

QUOTE(ingos @ 26 Feb 2007, 20:59) <{POST_SNAPBACK}>
Fy feite de var utslitte, rart du kommer fremi det hele tatt:-)

Lada org dekket:
http://www.cf-offroa...oltyre_lada.htm

hehe.. Med en snødybde som rakk meg til låret (er 185cm høy) så kom den seg frem "over alt" selv på de dekka du ser bilde av! Men nå som det det har kommet 30cm med ekstra snø så ble det for mye. Er overrasket over fremkommeligheten, og med nye dekk blir dette ett "villdyr" whistle.gif
Regner med din hjelp fremover ang valg av dekk Ingos! biggrin.gif

#29 ingos

ingos

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5073 Innlegg:

Posted 26 February 2007 - 21:20

Jeg ville nok ha godt for den jeg sendte deg link på med pris, det var jo et godt tilbud. Ikke si det til noen shiftyninja.gif

#30 toma

toma

toma

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1017 Innlegg:

Posted 27 February 2007 - 21:49

var det dei dekka som satt på rambo når du fikk den? i så fall var det dei som satt på når eg fikk den og dei tror eg har hatt eit veldigt langt liv og er vell brukt
Tom Arild Slåtto

#31 Navara01

Navara01

Pajero 2,8Tdi

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1117 Innlegg:

Posted 27 February 2007 - 22:32

Det stemmer det! wink.gif tok dem av Rambo og satt dem på den beige. ser litt bedre ut enn de trillebårhjula som sto på.. cool.gif Hehe.. Så de er ihvertfall 5-6år? ikke rart de er utslitte da.. tongue.gif Nå blir det snart nye dekk, bare jeg får bestemt meg hva jeg skal gå for! whistle.gif

#32 toma

toma

toma

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1017 Innlegg:

Posted 28 February 2007 - 08:27

ja dei er gamle . var heilt utslitt når eg hadde den så . . begynner og bli bra nå den nivan din .
Tom Arild Slåtto

#33 Navara01

Navara01

Pajero 2,8Tdi

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1117 Innlegg:

Posted 04 March 2007 - 01:00

Vinsjen er ferdig montert

Skjøta 40cm på ledningene så jeg fikk plassert relèboksen under panseret. Langt mere praktisk å ha den der, ser litt bedre ut også syns jeg! Men gjemme unna relèboksen hjelper kanskje ikke så mye på helhetsinntrykket av nivan. Pen blir den aldri! whistle.gif

Syns jeg fikk plassert relèet ganske fornuftig.
"Og ja.. Ett rotete motorrom, litt for mange røde ledninger og en del bondemekk trenger ingen kommentarer" tongue.gif

Etter utallige dager med flatt batteri har jeg også montert hovedstrømbryter. Skal bli godt å slippe å dra fram startkablene hver gang jeg skal fyre opp børsa!

Har også montert en liten godsak inni kupeèn så jeg alltid har oversikt over batteriet. Ikke ett voltmeter, men ett multimeter.

Lurer også litt på hva som må gjøres for å bade med børsa. Det jeg vet må beskyttes mot vann er luftinntak, fordeler og kanskje coilen?? Snorkel vil bli laget! biggrin.gif Da er problemet med luftinntaket løst, men hva skal jeg gjøre med fordeleren? Noen gode ideèr der ute?

Kjenner forøvrig suget etter en svarstad tur blir større etterhvert som Nivan tar form!

Edited by Navara01, 04 March 2007 - 01:04.

#34 Navara01

Navara01

Pajero 2,8Tdi

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1117 Innlegg:

Posted 04 March 2007 - 02:12

På batteriet jeg har står det 12V 62AH 480A. Betyr det at jeg har 480A i kaldstart?

#35 ingos

ingos

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5073 Innlegg:

Posted 04 March 2007 - 08:50

Jeg mener også at det står for at den for 480a i start. Min hadde 650a og den startet alltid:-)

#36 Navara01

Navara01

Pajero 2,8Tdi

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1117 Innlegg:

Posted 04 March 2007 - 22:35

QUOTE(ingos @ 4 Mar 2007, 08:50) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg mener også at det står for at den for 480a i start. Min hadde 650a og den startet alltid:-)

Hmm.. Men hva er optimalt for vinsjing?

#37 ingos

ingos

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5073 Innlegg:

Posted 05 March 2007 - 19:04

Et batteri som er beregnet for vinsjing:-) hehe Jeg har et Sønnak Deep ... som tåler utladninger.
Jeg brukte et til vinsjing og et til start, dette ble koblet til via en batteriskiller.
Jeg har et som er beregnet for vinsjing om det er av int, samt en holder for exstra batteri?

#38 suzuki sj413 jx

suzuki sj413 jx

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 315 Innlegg:

Posted 05 March 2007 - 21:49

holder dette batteriet på strømmen under vinsjing eller går det fort tomt???
hilux 1997 ;-)
jeg liker meg når det går over stokk og stein ;-)

#39 ingos

ingos

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5073 Innlegg:

Posted 16 March 2007 - 19:57

Jeg har aldri opplevd at det går tomt for strøm under vinsjingen.

#40 Navara01

Navara01

Pajero 2,8Tdi

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1117 Innlegg:

Posted 07 May 2007 - 23:40

Nå har det vært ganske stille her en stund så en liten oppdatering er på sin plass.

Etter Svarstadturen 8/4 var det noen reparasjoner som måtte til. Ene stikkakselen tok kvelden så den måtte byttes, og diffen bak måtte åpnes og totalrenoveres tongue.gif

Sveiset sperre gir rå fremkommelighet, men det er ikke så holdbart merket jeg. tongue.gif

Nå er det heving som står for tur. Bilen er satt på bukker og europaller og fjærene er tatt av. Siden dette er ett low budget prosjekt skal jeg bruke det jeg har liggende av deler. I og med at jeg har en delebil stående/liggende, så har jeg også fire ekstra fjærer.
Planen er å kappe de fjærene jeg har liggende i den lengden jeg skal heve bilen og sveise de på de andre fjærene. Bak er dette allerede gjort og montert. (Gikk faktisk veldig fint)

De er ikke så fryktelig mye lengre, men det er heller ikke så fryktelig mye den skal heves.

Jeg skal nå begynne på arbeidet foran, og jeg gruer meg. Planen var å sveise sammen to fjærer der også, samt legge inn en spacer på rundt 3cm på de øvre bærekulene.
Men etter en nærmere titt ser jeg at det vil bli vanskelig å få inn lengre fjærer der. blink.gif

Så til 1000kroners spørsmålet! Hvis jeg legger inn en spacer på 3cm på øvre bærekule, og bruker de orginale fjærene, vil bilen bli høyere da?
Min tankegang er som følger: Ved å montere lengre fjærer vil den kun bli stivere, ikke høyere. Det eneste som forandrer høyden er de spacerne. Så ved å bruke de orginale fjærene vil den likevell bli høyere, og beholde samme stivhet som orginalt? Stemmer dette? Eller må lengre fjærer monteres?

Håper på svar fra noen av de mange Niva guru`ene her! biggrin.gif