LysoppsettFant ganske snart ut at en amerikaner skal se ut som en amerikaner. Med andre ord litt mer lys og markeringer.....
Gikk til innkjøp av blanke hjørnemarkeringslys. Var på en høgger og fikk tak i lyssokkeler til en eldre Chevroletutgave, slik at jeg fikk pærer i gul som har 5/21w. (GM nr 94418383990) Dermed så ble også blinklyset markeringslys når det ikke blinker.
Vurderte gult i parklyset også, men endte opp med hvit halogen 20w taxipære (som passer direkte). Bruker derfor bare bilen på park til vanlig, har da kjørelys.
PIAA lykterPIAA lykter med H4 pærer hjelper meg igjennom mørke kvelder med regntung asfalt. Spesielt i bybildet med regn er de gode å ha i de mindre opplyste bakgatene. Fotgjengerne tror jo at vi billister ser de selv uten refleks når de går midt i byen...
Som dere sikkert har erfart så er original lysene på Suburban/ Tahoe ikke mye å skryte av.
Montering av parklys i PIAA lykteneNoe jeg alltid har ønsket meg er parklys i PIAA lyktene. Vet det er mange som har borret inn parklys i reflektorene. Jeg er litt usikker på hvordan dette påvirker reflektoren over tid, med tanke på at den kanskje sprekker, rust etc.
Har i lengre tid gått rundt og tenkt på hvordan dette kunne løses. Og for noen uker siden kom jeg på løsningen…. I beste Rema 1000 versjon…..det enkleste er ofte det som man ikke tenker på. Denne er nå utprøvet og fungerer etter intensjonen.
Du trenger følgende:
H4 pære
1 stk diode ultravit, 30mA 3.5v (Clas Ohlson art nr 36-1208, evt www.ledteknikk.no)
1 stk diode kontakt med motstand på 470 (www.ledteknikk.no)
1 stk borr 5mm
(mobilbilde)
Det er så enkelt at til og med jeg fikk det til…..borr hull i H4 pæren, lag det på en slik plass at det ikke kommer i konflikt med festeordningen til lykten.
(mobilbilde)
(mobilbilde)
Dioden er på 5mm, så den lar seg presse inn med litt trykk, sitter som støpt. Så er det kun å sette kontakten på dioden, tre ledningene ut gjennom lyktehuset og koble til park.
(mobilbilde)
Disse diodene finnes i mange farger, blå, grønn, rød, gul og ultravit. Bildet er med blå, men har satt i ultravit nå.
Eneste ulempe jeg ser, er at ved skifte av H4 pære så må den borres igjen.
Beklager den elendige bildekvaliteten....
Utskifting av alle front originale lykterNoe som i sin tid overrasket meg var de dårlige lysene som var på disse bilene. Etter å ha ventet alt for lenge kom jeg meg omsider til å få bestilt komplett lyktesett fra Statene. Valget falt på projektor lykter, samt at jeg ønsket en litt spesiell ansiktsløftning på bilen så jeg gikk for blanke glass men med svarte reflektorer (bortsett fra langlysene)
Projektorlyktene var som natt og dag i forhold til original lyktene. Plutselig fikk jeg markerte skiller etter nærlysene. Det er H1 pærer i projektorlampene. Disse kan jeg bare anbefale. Noe som tok tid, for min del var at 3 av 4 høyde/sidejusteringsskruer fungerte ikke. Disse måtte plukkes fra hverandre og sjekkes ut. Problemet var at gjengene her var av plast. Ved litt motstand så var de borte da de jobbet mot metall….
Problemet ble løst ved å borre inn nye gjengeenheter i stål. Mye tid og irritasjon gikk med. Da jeg demonterte hele fronten for å skifte lyktene og måtte sette alt samens igjen med uforrettet sak…
En annen ting som også skapte litt tidsmessige problemer for meg, var makkverkjobben som var gjort mot blink og parklys den gangen bilen var kommet til Norge. Det var limt inn egne gummiforinger der tidligere 5/21w pærer hadde sittet. Slik at små parklyspærer kunne dyttet løst inn i foringen. Så jeg måtte skaffe nye sokler som taklet 5/21w pærer.
Alfaset skulle ha 700kr for to slike sokler….men heldigvis hadde kompisen min en astro delebil stående. Denne hadde denne type sokler. Selvsagt var markeringslyskabelen klippen helt inntil når også denne kom til Norge, men den gikk greit å åpne og lodde på ny ledning.
En del tid ble også brukt til å lage hurtigkoblinger siste biten ut mot lyktene. Dette for at om jeg av en eller annen grunn (PKK) må bytte til originale, så er det bare å koble fra og koble til… ferdig ferdig….
Tidligere har jeg hatt 20w halogen pærer i parklysene som kjørelys. Nå ønsket jeg litt forandring, så jeg har koblet begge nedelampene likt. Så nå lyser de 5w markering i gult og blinker 21w begge to. På grunn av de mørke reflektorene så fikk jeg en slags diode loock i gult når også sidemarkeringslysene var gule.
For å få hovedlyktene på plass måtte det til en del frisering av karosseri. Projektorlyktenes bakkant er en del større enn originallyktenes bakkant. Men det var tynt blekk og fort å fikse.
Sluttresultatet
xenon nærlys(nov 2007)
Mye vil ha mer og det gikk ikke lang tid fra projektorlyktene var på plass til jeg hadde bestilt meg xenon sett til disse. Nå hadde jeg fått meg veldig godt nærlys følte jeg, så jeg var litt skeptisk til hvor mye mer jeg ville få med xenon.
Nå har ikke jeg så mye greie på dette, men disse ble skaffet via en bekjent som mente at dette var kvalitet…disse er på 6000k.
Må bare si at jeg ble veldig overrasket igjen…det var som å gå fra natt til dag igjen, enda en gang. Jeg skjønner nå ikke hvordan jeg har sett med original lyktene…men så ha jeg jo også kjørt med PIAA nærlys hele tiden.
Ved høylys dag så ser jeg lykteskinnet mitt på steder jeg aldri har sett det før. Samt at du får xenon effekten opp i mot hvite ting, hvitlinje etc.
Fant gode plasser til xenon trafoene og fikk montert de skikkelig.
Her er ene lykten montert. Sier vel seg selv hvilken det er, selv om det er forferdelig bildekvalitet…
Neste forsøk var å montere xenon i PIAA lyktene...var godt i gang, før kompisen spør etter å ha sett lyktene...får du plass til den xenon kladden i huset da?..... gulp.... bort og prøve....og....de ble for dype.... hadde vært konge med xenon i PIAA lyktene, men det blir bare en våt drøm...
Men vurdere nå å sette xenon i de originale langlysene....
xenon langlys(des 2007)
Det ble som jeg fryktet, kun leveringstiden det tok før xenon til langlysene også kom på plass. Disse har 9005 HB3 pærer hos meg. Like enkle å montere som de andre. Var gjort på en halv time denne gangen.
Resultatet ble mildt sagt "drittbra".... nesten så jeg føler jeg ikke har bruk for PIAA lyktene lengre. Har ikke brukt nærlysene på siden jeg fikk xenon nærlys.
(mobilbilde)
(mobilbilde)
Plathinum White(feb 2007)
(mobilbilde)
Det ble helt feil med PIAA lyktene når jeg hadde montert xenon. Fargen stemte overtidet ikke i lysbildet. Med plathinum white som ligger på 4800k ble det betraktelig bedre. Gikk også opp til 100/90 W
Edited by Chevy-LPG, 11 May 2008 - 03:25.