Gå til innhold



Foto
* * * * - 14 votes

Chevy-LPG´s Place


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
182 replies to this topic

#41 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 22 March 2007 - 22:06

Handsfree

Bluetooth handsfree er montert. Kun den lille knappen som vises, samt mic i taket og høytaler. Resten er montert skjult. Kobler seg til og fra mobilen via tenningen. Anbefales. Engangsinvestering hvis man fortsetter å kjøpe bluetooth mobiler. Også veldig greit når flere bruker samme bilen. Uavhengig av mobiltype så har man handsfree så lenge det er bluetooth på mobilen. Modellen jeg valgte er Nokia CK7W





Høytaler som følger med har god lyd. Det jeg opplevde var at man kommer litt langt unna micen uansett hvor jeg setter den i denne doningen. Så jeg har i tillegg skaffet meg en svanehalsmikrofon. Du opplever da at alle hører deg skikkelig. Det du skal være litt obs på når du monterer høytaler og mikrofon er at det lett kan bli feedback, dvs at mikrofonen fanger opp lyden fra høytaleren. De i andre enden vil oppleve dette som ekko (hører sin egen stemme). Jeg har satt høytaleren på midten av dasjbordet i underkant. Ikke noen problemer med ekko lengre. Jeg hadde den rett under rattstammen i starten, der fikk jeg tilbakemelding om ekko.


Edited by Chevy-LPG, 30 March 2007 - 03:52.


#42 toma

toma

    toma

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1017 Innlegg:

Posted 01 April 2007 - 21:38

har du vært på geilo nå i det siste . syns eg har sett ein lik bil der
Tom Arild Slåtto


#43 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 01 April 2007 - 21:39

Not, har ikke vært der.

#44 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 01 April 2007 - 22:00

Gamle minner

Mye rart man kan dytte inn i en bil når plassen er stor nok...



Brukte navigasjon i starten med laptop og usb basert GPS mottaker. Fungerte greit nok til sitt bruk selv om det tok litt plass.


(mobilbilde)

#45 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 02 April 2007 - 16:08

Navigasjon

Har prøvet ut flere typer navigasjon, alt fra bærbar pc med Microsoft Autoroute til nå TomTom (TT). Har vært innom flere programleverandører på min vei, men kom frem til at TT var det som passet meg best.

Siden jeg også har behov for datalagring og andre programmer så valgte jeg en PDA, nærmere bestemt Fujitsu Siemens Loox 720. Valget den gang hadde mye med at denne hadde VGA skjerm, samt at prossessoren hadde en god hastighet. Det er merkbart at den har stor betydning når vi snakker om å kalkulere ruter over lange distanser. (over 100mil).

Vær også obs på at minnekortet har veldig mye å si når det gjelder søkehastighet ifm navigasjon. Et minnekort er ikke et minnekort. Til navigasjon er det lesehastigheten som er viktig, mens til et digitalt kamera er det skrivehastigheten som er viktig. TT anbefaler min 9mb lesehastighet til sitt navigasjonsprogram.



Her ser dere mitt valg for montering. Har lagt den i landskapmodus, da jeg føler jeg får best oversikt på den måten. Gikk for Brodit holder, de har også tilpassede holdere for flere biltyper. Slik som nå så har jeg to "mottakerdeler" så jeg lett kan flytte hele holde/ ladeenheten mellom mine to biler.



Holux GPS antennen jeg har gått for er bluetooth basert. På denne måten vil den også være kompatibel med fremtidige enheter som PDA, laptop og mobiler. Den nye teknologien som heter SiRF Star III, har mye bedre mottak av signaler og er merkbar bedre enn sin forgjenger.



Med PDA og TT kan du eks sette TT til at du er til fots. Den tar da ikke hensyn til enveiskjørte gater, tar også i bruk sykkelstier, trappeløp etc. Bildet her er fra en byferie i Budapest. Den loset oss trygt igjennom parker og lange trappeløp som om vi var kjentfolk.



Er også litt moro å følge med på høyde over havet. Her et bilde fra Alpene. Vi var over 2500 moh til slutt, bilen gikk som en dass på grunn av den tynne luften. Første gang jeg har vært borti det fenomenet.

Edited by Chevy-LPG, 02 April 2007 - 17:14.


#46 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 04 April 2007 - 10:03

Låsebolt / Brytepinne

Så var det den berømmelige låsebolten eller også brytepinnen som enkelte kaller den. Denne har det vært en del snakk om på forumet gjennom årene. Nå tar jeg utgangspunkt i min bil. På denne type bil er bytteintervalene for denne på hver 60000km. Dette står det ikke noe om i bruksanvisninger eller servicehefter så vidt meg bekjent.

Dette viser jo også at det er ting som blir gjort på en service hos merkeverksted kontra andre verksteder uten direkte kjennskap til Chevrolet.

Det er flere her på forumet som bytter denne hvert år, så får de også byttet oljen samtidig før vinteren setter inn. Husk olje med friksjonsmasse, denne kalles SAE 80W-90 GL. Når du bytter pinnen så kjøp helt sett med ny pakning også. Bergheim GM#26066456 ca 150.-. Det har vært litt snakk om at det har vært vanskelig å finne ut hvilket brytepinne som passer til hvilke biler. Men for oss med 6 bolter er det bare et alternativ. Husk Loctite når du setter inn ny bolt.

Hva skjer om du ikke bytter denne pinnen, eller venter for lenge med å bytte den?

Flere på forumet har sett grove spor av slitasje på sine når de har tatt den ut.


(foto: Ural 375D) Bolten til høyre er den nye.


(foto: Ural 375D) Viser her hvor bolten sitter.

Det som mange melder tilbake er at den har en evne til å skru seg ut. Når jeg selv skiftet min, så kunne vi skru den to hele omdreining med fingrene før det satt igjen. Så her byttet jeg i tide. Slik såg min ut når jeg tok den ut.




En annen bekjent som ble for sein å bytte fikk den helt utskrudd med følgende resultat:


Hjulet stod helt utenfor skjermen når den kom inn på verkstedet.














Edited by Chevy-LPG, 04 May 2007 - 08:58.


#47 Ski-doo

Ski-doo

    Test driver

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 690 Innlegg:

Posted 04 April 2007 - 10:18

Meget god forklaring på hva som skjer når man ikke bytter pinnen noexpression.gif
JO STØRRE, JO BEDRE!!!!!!!!!

Mvh The SKI-DOO man

http://www.v8dieseltech.net/forum/

#48 Lipton

Lipton

    Too bored to breathe...

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1563 Innlegg:

Posted 04 April 2007 - 21:12

For å si det enkelt:

Å fy fillern! En meget bra reminder på å ikke skippe denne viktige vedlikeholdsbiten! Bra Mister!
Mvh
-Lipton-


454/7,4/300 - Go big or stay home!!


"A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams


"Collecting coins is just like life itself; It stopped beeing fun a long time ago..."
Homer Simpson


Visit LIPTON'S PALACE!!


#49 FairDinkum

FairDinkum

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 482 Innlegg:

Posted 07 April 2007 - 01:00

QUOTE(toma @ 1 Apr 2007, 21:38) <{POST_SNAPBACK}>
har du vært på geilo nå i det siste . syns eg har sett ein lik bil der


...he he.
That's me!
Geilo-Høvet-Geilo

Elvis has left the buil….


#50 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 19 April 2007 - 22:38

Bilder jeg har tatt av andres Chevyer som jeg liker






Edited by Chevy-LPG, 28 April 2007 - 02:05.


#51 Kaare

Kaare

    Rett til himmels

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 19 April 2007 - 23:39

Allestedsværende Dools! Hvor er det hun og Burbe ikke klarer å bli avbilda hen?! biggrin.gif

#52 rolf-arne

rolf-arne

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Posted 23 April 2007 - 23:02

Det her var nyttig, er helt ny med Suburban, har en silverado 2500 , 6,5TD -94 mod , , holder på med de siste skruene etter å ha byttet diesel pumpe , blei en del kostnader etter kjøpet oktober 2005 , men regner med at det værste er gjort , med fabrikkny pumpe , må mekke sjøl her nord for 71 graden, Nordkapp.

Blir missunnelig på lakken din, fy f.... for en fin bil ,

Bryte pinner , hvor får man disse fra, ? tror ikke mine er skiftet på evigheter.

Du sier langt oppe at bil under 3,5 må ha pigg på alle hjul , er rett da at bil over 3,5t kan ha pigg på en og en aksel ?

Hva tror du om å chippe 6,5 TDen , du kjører LPG hvordan er økonomien i det , kontra diesel

Takker for svar.



Tenkte ikke på dette , ble så fasinert av bilen og dine finesser , Totalvektsbegrensninger gjelder aktuell totalvekt , ikke maks registrer total vekt.

i Norge ihvertfall. Eks; Brua tåler 3500 kg totvekt , du har lovlig tot vekt 4 tonn , men veier i øyeblikket 3200 kg , tut og kjør.

Er litt usikker på de skilt som bare skal definere vekk alt utenom personbil , det blir nok litt mere lokalt regelverk. I Norge er det bare avbildet en lastebil på foreksempel gjennomkjøring forbudt skilt , og da er det (om jeg husker rett) registrert totalekt som gjelder 3500 kg.

#53 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 27 April 2007 - 07:30

Blir missunnelig på lakken din, fy f.... for en fin bil

Takk for det, alltid godt å høre at også andre liker det man har og verdsetter selv.

Bryte pinner , hvor får man disse fra, ? tror ikke mine er skiftet på evigheter.

Denne fås hos de fleste forhandlere som selger amcar deler. Ser du på de øverste innleggene som er prioritert under Chevy forumet så er disse listet opp.

Du sier langt oppe at bil under 3,5 må ha pigg på alle hjul , er rett da at bil over 3,5t kan ha pigg på en og en aksel ?

Gjør jeg? hmm disse bilene kan da godt kjøre med helårsdekke og piggfritt.

Hva tror du om å chippe 6,5 TDen , du kjører LPG hvordan er økonomien i det , kontra diesel

Dette kommer helt an på høyrefoten til hver enkelt. Når det gjelder V8 bensin så mener jeg at jeg egentlig ikke har noe sammenligningsgrunnlag lengre, fordi jeg kjørte veldig økonomisk når jeg kjørte på bensin i starten. Nå når jeg kjører LPG så har jeg en helt vanlig personbilkjørestil. Slik som nå så regner jeg 2-2.3 liter på milen ved blandet/ bykjøring. Med mine rabatter så blir det fra 8,30 til 9,50 pr mil på slik kjøring. Så kan du sammenligne det med dieselforbruket ditt. Når det gjelder Chip av diesel så er mine kunnskaper 0 noexpression.gif Her bør du ta kontakt med Chevyhoe.

Edited by Chevy-LPG, 27 April 2007 - 07:31.


#54 Jeeps

Jeeps

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 13 May 2007 - 09:28

Dette hadde vore noko for deg etter hagleskuren din http://www.mc24.no/a...mp;categoryID=6 biggrin.gif Men kjempe med ny lakk da smile.gif
Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!

#55 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 14 May 2007 - 17:51

Diagnoseverktøy

Man kan like godt være selvhjulpen i denne verden. Har du bærbar pc så kan du på en enkel måte skaffe deg din egen feilkodeleser.

Feilkoder leses som kjent via OBD II kontakten som sitter under rattstammen. Har opplevd flere ganger på andre bilermerker at bare å slette koder kan være reparasjon godt nok, hvis koden ikke går inn igjen.

Ved feilkoder går bilen i mange tilfeller i nødprogram og dermed legger seg på en defaultinnstilling. Dette kan få mange konsekvenser for bilen ytelser. Likedan vil en feilkodeleser også være en godt utgangspunkt for å finne hvor en feil ligger.

Merkat LPG biler vil ofte få en bestemt feilkode, men det er på grunn av at du ikke kjører på bensin. Denne feilkoden har ingen betydning for bilens ytelse.


ProScan

Programmet som jeg har valgt heter Proscan.



Når du kjøper dette får du med en datakabel som går over til OBD II kontakten. Uten denne komponenten kommer du ingen vei. Av en eller annen grunn så er du avhengig av elektronikken i overgangsboksen.



Er du i tvil om hvordan OBD II kontakten ser ut, så ser du den her.

OBD-II Trouble Codes

Under denne linken finner du feilkodene og hva de forskjellige betyr. Merk at det også er noen feilkoder som er bilmerkeavhengig.

ProScan kan gjøre mye annet også enn bare å lese av feilkoder. Mer om det kan du lese her¨



Noen små finesser som kan være moro å ha er at du kan få ut både hk og torque. Dette kan du lagre som bilde for senere bruk. Det som her er interresant er at du kan eks sammenligne bensindrift og LPG drift, før og etter tuning med eks Hypertech, nytt eksosanlegg, K&N filter etc. Så ser du om det faktisk gir noen effektforandring eller ikke.



En annen morsom sak er "Din egen drag stripe".

ProScan will accurately calculate the following information for your timeslip:
60 Foot Time
0 - 60 MPH Time
1/8 Mile Time and Speed
1000 Foot Time
1/4 Mile Time and Speed



Få ditt eget digitale scope. Du kan velge inntil 4 sensorer til å vises i realtime. Her kan du lese av hver eneste sensor på kjøretøyet ditt.

Feilkodeavlesing tar nå enkelte forhandlere over 500kr for å gjøre. De har funnet ut at dette er mer inntekt enn service.... mad.gif

Dere som bor i nærheten, eller passerer her på E6 vet hva dere kan gjøre..... rofl.gif

Bluetooth interface

For å bli litt mer mobil så har jeg gått over til bluetooth interface. Med dagens Android telefoner så finnes det også enkle app til dette formålet. Man kan nå lese av og nullstille DTC koder fra mobilen.

Merk at denne ikke er kompatibel med Iphone 4S


Edited by Chevy-LPG, 06 May 2012 - 19:50.


#56 tiiim

tiiim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 804 Innlegg:

Posted 15 May 2007 - 02:43

Hadde vært gøy å få testet etter luftfiltert, hypertechen og effektanlegget er på plass smile.gif

Utrolig hvor mange duppedingser man kan få tak i nå til dags biggrin.gif

får man konvertert mph til km/h? foot/mile til meter/km?!
eller er det US only?! tongue.gif

Edited by tiiim, 15 May 2007 - 02:43.


#57 Hummer

Hummer

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4114 Innlegg:

Posted 21 May 2007 - 14:35

super garasje!
mye intresangt og nyttig stoff man finner her og ikke andre steder , med mindre man leiter med forstørrelses glass! cool.gif

må sanke info da jeg satser på og kjøpe Suburban til neste år , årgang 94-96 med diesel

kjempe tøffe biler! smile.gif

_____________________

Roy S. Hansen - " er en så genialt intuitiv fører "
Hummer H2
.


#58 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 21 May 2007 - 15:13

Takk for at du liker garasjen. Flott at du finner informasjon som du er leter etter. Da gjør den jo sin nytte.

Siden du ser på 94-96 årgangene så regner jeg med at du har sett denne. http://www.offroad.n...a...t&p=1319649

#59 Hummer

Hummer

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4114 Innlegg:

Posted 21 May 2007 - 17:38

QUOTE(Chevy-LPG @ 21 May 2007, 15:13) <{POST_SNAPBACK}>
Takk for at du liker garasjen. Flott at du finner informasjon som du er leter etter. Da gjør den jo sin nytte.

Siden du ser på 94-96 årgangene så regner jeg med at du har sett denne. http://www.offroad.n...a...t&p=1319649


jepp! har sett interiør forskjellene fra 94-95 , håper på at det blir med det "nye" dashbordet , men viktigst at det er suburban 92-99 rofl.gif

planen er at den skal kjøres på kl.B førerkort.. , men blir nok ikke før om et års tid da jeg skal spare opp litt cash først , men da har man god tid på og forberede seg og lese info osv om dem!

har vert drømmebilen under Hummer h1 siden jeg kunne gå laugh.gif

_____________________

Roy S. Hansen - " er en så genialt intuitiv fører "
Hummer H2
.


#60 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 28 May 2007 - 21:30

Profilering




Bildet er tatt med HDR teknologi, dvs at det her ligger 6 forskjellige eksponeringer oppå hverandre. Dette for at alle området på bildet skal bli slik eksponert som jeg ønsker. Ønsket bildet såpass høgt for å få fremhevet skyene og dybdefølelsen.

Edited by Chevy-LPG, 28 May 2007 - 21:33.