Som lovligheten selv kjørte jeg en gang inn til kontroll siden jeg var pålagt det som lett lastebil.... takken ble et forelegg på 500,- for ikke å ha kjettinger. Fikk lov til å kjøre videre fordi jeg hadde piggdekk. Hvis ikke måtte jeg ha ventet til kjettingene ankom......noe å ha i baktankene....
Så dermed måtte jeg vise bilen med kjettinger hos BT....
Husk at kjettinger til biler over 3.5t hos mange BT ikke blir godkjent med billige hurtigkjettinger. Kjettingene skal være av en styrke som står i stil til vekt og trekk kraft på kjøretøyet.
Kjøpte BRENTA-C 4x4.
Det beste valget for lette lastebiler og distribusjonsbiler. Ekstra lettmonterbar kjetting
http://www.transport...uktoversikt.htm
Informasjon om bruk av sommerdekk, piggdekk og kjettinger
Forskrift om bruk av kjøretøy slår fast at piggdekk eller kjetting ikke må brukes i tiden fra og med første mandag etter 2.påskedag til og med 31. oktober. I Nordland, Troms og Finnmark er tilsvarende periode fra og med 1. mai til og med 15. oktober
Forskriften sier også at kjøretøy må ikke brukes uten at det er sikret tilstrekkelig veggrep i forhold til føret, om nødvendig ved bruk av vinterdekk med eller uten pigger, kjetting eller liknende.
Vinterdekk er spesielt merkede dekk med mønsterdybde minst 3 mm. Vinterdekk er merket med disse alternativene: (M+S, MS, M&S, M-S eller «Mud and snow»). "Vinterdekk" som har mønsterdybde mindre enn 3 mm, (med eller uten pigger), tilfredsstiller ikke kravet til vinterdekk.
Det er følgelig opp til føreren å vurdere om kjøretøyet er sikret tilstrekkelig veggrep på vegen en skal kjøre med de dekkene en bruker.
Det er ingen bergrensninger for når på året en kan bruke piggfrie vinterdekk.
På sommerdekk er minimumskravet til mønsterdybde 1,6 mm.
Det er anledning til å slite ut vinterdekkene på sommerføre selv om mønsterdybden er mindre enn 3 mm. Mønsterdybden må imidlertid være mer enn 1,6 mm.
En må være klar over at vinterdekk er konstruert for vinterføre, og har ikke de samme egenskapene på sommerføre som sommerdekk. Piggfrie vinterdekk har blant annet ofte dårligere evne til å motvirke vannplaning, og de har lengre bremsestrekning på våt asfalt sommerstid enn sommerdekk.
Når det gjelder bruk av piggdekk på biler med tillatt totalvekt ikke over 3500 kg, kreves det at alle hjul er utstyrt med piggdekk. Tilsvarende gjelder tilhengere/tilhengerredskap som er konstruert for fart over 50 km/t og som har driftsbrems.
Om kjøretøy med tillatt totalvekt over 3500 kg
Kjøretøy over 3500 kg har plikt til å medbringe kjetting i vinterdekkperioden.
Antall kjettinger som skal medføres: I motorvogn med tillatt totalvekt over 3500 kg skal det medføres minst tre kjettinger. Av de skal en være tilpasset motorvognens forhjul og to tilpasset drivhjul.I vogntog bestående av motorvogn og tilhenger hvor begge kjøretøyene har tillatt totalvekt over 3500 kg, skal det medføres minst sju kjettinger dersom motorvognen har tvillinghjul på drivakselen. En kjetting skal være tilpasset motorvognens forhjul, fire kjettinger skal være tilpasset motorvognens drivhjul og to skal være tilpasset tilhengerens hjul. Dersom motorvognen har enkle hjul på drivaksel eller det nyttes dobbeltkjetting, er fem kjettinger tilstrekkelig, hvorav to er tilpasset motorvognens drivaksel. I motorvogn som er utstyrt med automatisk opererte kjettingslynger for drivhjulene ("on spot") erstatter dette to kjettinger i de tilfellene motorvognen har tvillinghjul på drivakselen.
Kilde: Vegvesen
Merk: Siden det ikke er lov med henger i Norge på over 3.5t med påløpsbrems, så vil ikke probleminnstillingen ang om vi skal bruke kjettinger på henger være til stede. Det er kun 3 stk kjettinger til bilen, hvor 2 er til drivhjul og en til styrehjul.
Hvordan legge på kjettinger
Edited by Chevy-LPG, 14 October 2007 - 20:05.