Chevy-LPG´s Place
#61
Posted 29 May 2007 - 17:19
#62
Posted 07 June 2007 - 23:10
Jeg er normalt ikke noen Biltema mann, men en kompis hadde kjøpt et sett som jeg ble nyskjerrig på og måtte prøve. Det endte opp med at jeg måtte avsted å kjøpe et nytt til han når helgen var over...settet var ryggesensorer. Testet det inngående på følsomhet og dekningsområde før det ble aktuelt å gå i gang med hulltaking i støtfangeren. Pakken består av tre deler, elektronikkenhet, displayenhet og 4 sensorer.
(mobilbilde)
Valgte art nr 43-143. Valgte denne fordi den hadde både lyd og digital visning av avstanden. Måleavstanden som kommer frem i displayet er fra 1.5 - 0,4 meter. Jeg hadde nok likt at den kunne vist litt kortere også, men det er greit nok. Man kan ikke forvente alt til en Biltemapris av kr 449.-.
Ønsker du å se monteringsanvisning og tekniske data så finner du det HER
Hull som måtte tas var på 21mm. Det fulgte med hulltaker, men denne var nok ikke beregnet på annet enn plast. Det gikk veldig greit å ta hull i støtfangeren. Den var ikke tykk i det hele tatt i forholde til når jeg skulle lage hull foran når jeg festet frontguarden. Begynn med en liten og gå over til større bor etter hvert. Husk smøring. Bruk også maskeringstape over der du tar hullet.
Monteringen gikk greit, disse følerne bare trykkes inn i hullet på plass. Hold den helt inne en liten stund så er det noe skumaktige puter som utvider seg og den sitter som støpt. Trykker du den ikke hardt inn mens du venter på dette, så siger den litt ut fra fangeren når putene utvider seg igjen.
(mobilbilde)
Det mest eksklusive med hele saken var esken den ble levert i. Hadde til og med magnetlås….
(mobilbilde)
Hele saken kobles kun mot jord og + fra ryggelyset. Arbeidet var egentlig å trekke kabel og display helt frem til speilet. Jeg valgte å ha den der oppe på vindu rett ved siden av speilet. Dette fordi at jeg bruker alle tre speilene når jeg rygger. Samtidig som øynene sveiper fra venstre til høyre speil så ser jeg ofte i midtspeilet også. Dermed blir displayet i den samme øyebanen. Elektronikkenheten pakket jeg inn i bobleplast og la inn i dekselet til venstre for venstre lasteromsdør. (tok + fra venstre baklykt) Der låg den som støpt.
(mobilbilde)
Ryggesensoren fungerer utmerket. Jeg har testet den mot diverse stolper etc. Den fanger opp jernstolper på tre cm i tykkelse. (har ikke testet på mindre). Men, husk at dette er et hjelpemiddel, ikke en erstatning for dine egne sanser.
Edited by Chevy-LPG, 21 May 2008 - 22:30.
#63
Posted 07 June 2007 - 23:52
Oljetemp måler på automatkassen
Siden vi først var i gang med Biltema så måtte jeg bare kjøpe noe mer.
Jeg har falt for den nye instrumentserien til biltema. Et litt eksklusivaktig design med sølvfarget ring, samt tallskive med hvite sifre og rød viser på sort bakgrunn. Skiven fremstår som sort til instrumentbelysningen slås på. Innbyggingsdiameter: 52 mm. Art nr 32-192. Før det ble aktulelt å montere dette i bilen ble instrumentet kjøpt og kvalitetssjekket at temperaturgivningen kalibreringsmessig var innenfor akseptable avviskgrenser. En annen ting jeg liker med denne serien generelt, er at måleområdet går over en ganske stor del av instrumentet. På denne måten vil små avvik bli registrert.
Siden bilen min har 4L60E kassen valgte jeg å montere en temperaturmåler på den, slik at jeg kan følge med på temperaturen i kassen. Det blir jo sagt at disse kassene er svakere enn sin storebror 4L80E. Mange monterer ekstra oljekjøler på disse kassene. Siden jeg drar en del henger i perioder så valgte jeg å montere en temp måler når jeg nå allikevel skulle bytte olje på kassen. Etter tips fra ChevyHoe så kunne føler monteres rett inn i serviceporten på kassen, og det stemte også på 4L60E.
(mobilbilde)
(mobilbilde)
(mobilbilde)
Serviceporten ligger ikke så synlig til. Den ligger litt opp på kassen rett over en brakett som holder shifteren. Blendingspluggen lar seg ta ut uten å løsne braketten. Skru ut, skru inn giver-gjort på et blunk..
Voltmeter
Voltmeter art 32-190
Jeg har montert eget voltmeter som går rett på batteriet. Misvisningen på det originale er ganske stort. Det jeg har funnet ut så langt er at det henter strøm fra printkortet på mitt instrumentpanel. Merker det spesielt hvis det blir mye belastning på det at det stuper. Spesielt når det skal hente seg inn igjen etter mye belastning så blir det liggende nede, mens det nye som går rett på batteriet holder 14.2 konstant.
Det er ikke så mange stedene å sette slike instrumenter for at det skal passe inn og ikke ser for uoriginalt ut. Dermed ble redningen en formstøpt A-pilar holder for tre instrumenter. Denne ble tatt inn fra Ssdieselsupply Model: ssd-508.
Denne er så formstøpt at du trenger kun å trykke den på plass. De skruene som følger med er egentlig nesten ikke behov for.
LPG tankmålere
(mobilbilde)
Kom over ferdig laget modul til innfelling i takkonsollen som hadde plass til to stk 52mm instrument.
(mobilbilde)
Jeg har lenge ønsket meg mer detaljerte LPG tankmålere enn bare de lysdiodene som er originalt. Bestilte derfor også to stk digitale tankmålere som hadde samme spesifikasjon som tankmåler for LPG, et måleområde med riktig Ohms. Gikk for to stk, slik at jeg alltid har oversikt over begge tankene samtidig uten å måtte bruke noen vippebryter.
(mobilbilde)
Takkonsollen er lett å ta ned, det er kun en skru lengst frem, så kommer den ned. Monteringen av instrumentholderen var helt basis, den passet perfekt og var ferdig levert med skruer og alt. Kun få minutter å montere den.
(mobilbilde)
Rollover Avoidance Device Inclinometer
Januar 2011
Nå er det ikke slik at jeg er av veien så ofte, men stæsj er nå morsomt lell....
RAD-1 er et digitalt inclinometer med brukerdefinerte yttergrenser for maksimal og sikker vippevinkel. Når bilen nærmer seg det kritiske vippepunktet starter en progressiv tonealarm. Displayet viser pitch og rollvinkel med klare digitale siffer. Displayet har justerbar kontrast og viser vinklene på X og Y aksen fra 0 til 60 grader. Etter en endt økt eller eksempelvis forbi en skrå passasje kan du hente fram den maksimale vinkelen som kjøretøyet ble utsatt for. Hvis du er mye ute i skogen vil du bli overrasket over hvor nyttig denne lille måleren er.
Alarm
RAD-1 har en progressiv tonealarm som aktiveres når kjøretøyets vinkel er 14 grader fra det brukerdefinerte vippepunktet. Dersom vippepunktet er satt på 35 grader vil alarmen aktiveres ved 21 grader. Alarmen blir progressivt hurtigere jo nærmere vippepunktet du kommer. Alarmen oppfører seg slik (hvis vippepunktet er innstilt på 35 grader):
21 grader, piping starter med 1 sekunds intervall
24 grader, piper med 1/2 sekunds intervall
27 grader, piper med 1/4 sekunds intervall
30 grader, kontstant piping og vinkelen i displayet blinker
RAD-1 har også en volumkontroll som lar brukeren endre volumet på alarmen.
Bruksanvisning
Demofilm
Edited by Chevy-LPG, 17 January 2011 - 23:33.
#64
Posted 11 June 2007 - 21:19
hvor får man disse felgene , de er stilie!
håper på og få fatt på noe sånt på den jeg skal ha meg..
Edited by Hummer, 11 June 2007 - 21:20.
_____________________
Roy S. Hansen - " er en så genialt intuitiv fører "
Hummer H2
.
#65
Posted 11 June 2007 - 21:23
Så har du noen som ser akkurat likedan ut, de heter American Racing. Steinar Stolen fører de blant annet.
Edited by Chevy-LPG, 11 June 2007 - 21:26.
#66
Posted 11 June 2007 - 22:57
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.
Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.
www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no
#67
Posted 13 June 2007 - 20:29
Edited by Chevy-LPG, 13 June 2007 - 20:30.
#68
Posted 13 June 2007 - 20:33
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.
Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.
www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no
#69
Posted 22 June 2007 - 05:15
#70
Posted 02 July 2007 - 22:21
Oljetemp måler på automatkassen
veit du om 4l80e er lik? så om jeg kan gjøre det samme på min?
Edited by Chevy-LPG, 03 July 2007 - 07:40.
_____________________
Roy S. Hansen - " er en så genialt intuitiv fører "
Hummer H2
.
#71
Posted 03 July 2007 - 07:40
#72
Posted 25 July 2007 - 23:00
Etter tips fra ChevyHoe så var et alternativ til 10” felger bak å gå for spacere. Tahoe guttene mener at bilen blir mer retningsstabil med dette. I ettertid så er jeg veldig usikker på om jeg merker noe til det. Har alltid følt at bilen min var retningsstabil på grunn av den lange akselavstanden på Suburban. Men, det kan være at den ikke går i de faste hjulsporene lengre på nedkjørt asfalt. Må få litt mer tid på meg til å vurdere akkurat dette.
Før montering
Gikk for 2” spacere, men fikk selvsagt 1.5” når de kom…. I ettertid så ser jeg at disse bygger såpass mye ut at det er mulig 2” hadde vært i meste laget for meg. Er fornøyd med det jeg fikk. Var levert komplett med muttere, var bare plug and play.
Spacerne ble bestil fra
Etter
Edited by Chevy-LPG, 25 July 2007 - 23:12.
#73
Posted 26 July 2007 - 01:22
Liker også di typen målere.
Steike fin bil iallefall
- 07 Toyota Hilux 37" AT
- 87 Toyota Hilux 38" Allpro V8
#75
Posted 27 July 2007 - 09:51
Har i alle år brukt Turtle wax Emerald Series sin Leather cleaner & conditioner.
Men har nå kommet over et nytt vidundermiddel som jeg bare må dele med dere.
Det er så enkelt og så nærliggende at jeg kan ikke skjønne at jeg ikke har tenkt på det før. Produktet kalles salsåpe og brukes innen hest. Fikk tips om dette fra den nye salmakeren min og etter å ha prøvet det så er jeg helt overbevist.
Produktet kalles Windsor Glyserolsåpe her i norge. Jeg kjøpte det på en Hooks butikk. (kjedebutikk for hester) Såpen rengjør og pleier alt lær, er drøyt og effektivt. Glyserolen gjør det skånsomt rent og holder læret mykt og smidig, dessuten skånsomt på lyst lær. Det har en høyere "poleringseffekt" og er derfor å foretrekke hvis man vil ha blankt lær. Leveres i praktisk boks som gir lite klin og søl. Mengden er på 400g. Etter å ha tatt førersetet så vistes det nesten ikke i boksen at jeg hadde brukt noe. Er viktig at såpen inneholder glyserol. Artikkelnr er 820175 og koster 89kr.
Setet var ganske skittens, har ikke vært behandlet på over et års tid. Skinnet ble veldig mykt og fint etter behandlingern. Behagelig å sitte og ta på. Såpen kom godt til i alle sømmer samt i foldene i skinnet. Her ser dere hvor stort skillet ble etterhvert som jeg behandlet setet.
Edited by Chevy-LPG, 27 July 2007 - 10:06.
#76
Posted 29 July 2007 - 03:24
- 07 Toyota Hilux 37" AT
- 87 Toyota Hilux 38" Allpro V8
#77
Posted 29 July 2007 - 10:36
#78
Posted 29 July 2007 - 19:46
Har lurt litt på kva eg skal bruke på skinnsetene mine, men trur eg har fått svar på det no
#79
Posted 16 August 2007 - 20:46
Har ønsket å kunne ta med laptopen på en verdig måte over lengre tid. Har sett på mange alternativer her til lands, men enten så har jeg ikke likt de, eller så har prisen vært hinsides. Når man kjøper noe slikt så skal kvaliteten være skikkelig. Dermed så blir det også relatert i eventuelle priser.
Jeg måtte over dammen for å få noe skikkelig til en vettug pris. Kom over et firma som leverer laptop holdere til brannvesen, ambulanse og politi. Som dere vet så går det en del suburbaner der i den type tjeneste. Dermed så tenkte jeg at hvis det er godt nok for dem, så er det godt nok for Chevy-LPG også....
Firmaet heter Jenico.
Modellen som passet min bil best var CFL-1000 Floor Mount.
I utgangspunktet så skulle man bare dra 6 selvborrende skriver ned i gulvet, men dette var ikke noe jeg såg så lyst på, så jeg brukte heller litt mer tid enn de 20 min som det står det skal ta og montere det.
Jeg valgte å lage en videreføring på rammen til midtsetet. Brukte her 5mm stålplate. Det blir lett vibrasjon i en bil, og det skal ikke være på grunn av for lite avstivning i grunnfestet som skal være grunnen til det i så fall.
Det morsomme her var at sitteputen i midtsetet kun var satt fast med borrelås. Noe som ga meg uante muligheter til å kunne lage noen skikkelige turmidtkonsoller som lett kan skiftes ut med midtsete når jeg trenger det. Her kommer nok fantasien til å løpe løpsk i nærmeste fremtid...
Noen bilder av sluttresultatet:
Det fine med dette bordet er også at det kan brukes til mye annet. Det kan svinges rett foran passasjeren slik at man kan jobbe på det, leke på det, eller sitte med dataen rett foran seg. Du kan også få det i midten mellom de to foran, slik at det blir et fint kaffebord, kortbord på fergekaia etc... Mulighetene blir mange her.
Edited by Chevy-LPG, 02 February 2008 - 23:59.
#80
Posted 25 September 2007 - 11:37
Kjører bare ein liten Chevy Blazer(1996) men vart svært interessert i dette med rygge kamera! Kjører med campingvogn og såg at du hadde montert eit på Bjølset vogna di.
Har du eit lite tips om merke etc. og korleis har du gjort det med overføring av bildet fra kameraet til bilen, bruker du den "originale" kabelen??? funker det. Eller har du ein extra kobling for kameraet?? Eg har rigga 2 stk 1000m under vogna, fant ut at eg trengte det, blir jo ganske tidlig mørkt om kvelden nedover i europa.
Kjempe flott og informativ garasje du har laget. Eit lite dumt spørsmål heilt på slutten, veit du om eit eller anna fora likt dette her
Håper at du har tid og anledning til å svare.