Terjes suzuki garasje
#181
Posted 26 December 2007 - 00:58
Sku fått sånn "firer`n" lyd i bilen når du er ferdig med den
Tlf :97143334
Suzuki SJ410 (Standard 2008)
Valen i Kvinnherad
Kvinnherad Offroadklubb!!!
Gud Være med deg... Nei ellers takk eg går sjøl.
----------------------------------------------------
Neisj! bilen tåle nok ein tur te...
Member of Team Oops
-Oops...
#182
Posted 26 December 2007 - 01:08
der i gården er det jo målbart ladetrykk allerede på tomgang
#183
Posted 26 December 2007 - 01:13
Men det eg meinte va å få den " ptysj " lyden.... ikkje den synginga fra turboen når du starten bilen slik som på firer`n, sjølv om at det hadde vært tøft
Suzuki godkjendt på vei med ein 450 hk++ Volvomotor... Lite sansynlig, men alikavel, da hadde vært tøft å komt susande bortøve veien med 4er`n lyd og ein zuki
Tlf :97143334
Suzuki SJ410 (Standard 2008)
Valen i Kvinnherad
Kvinnherad Offroadklubb!!!
Gud Være med deg... Nei ellers takk eg går sjøl.
----------------------------------------------------
Neisj! bilen tåle nok ein tur te...
Member of Team Oops
-Oops...
#184
Posted 26 December 2007 - 02:14
NM i avskilting hvis jeg blir stoppa av biltilsynet!
Måtte sjekke tilstanden på motoren idag.....bunna turtalsmåleren på 4 gir,slapp gassen BAAAAAAAA.....BAAA....baaaaa ..BlæææææÆÆÆÆm.....eksosepotta ble bare blåst av festene bak:)
Går like fint enda,men støyer litt mere bak
http://video.google....019876736540478
http://www.facebook....lvang/545571533
Gullet mitt
#185
Posted 26 December 2007 - 02:28
http://video.google....019876736540478
http://www.facebook....lvang/545571533
Gullet mitt
#186
Posted 26 December 2007 - 21:01
Hvor bør jeg sette oljerøret til turboen,og hvor bør returen gå?
Vet at returen ikke skal ha mottrykk,og hvor på motoren er det ikke mottrykk?
Noen som har litt peiling?
En annen ting,Hvis man senker kompen så kan man kjøre med litt høyere trykk.
Jeg har fått borret sylindran 0,5mm og fått større stempel som har frest ut spor etter 4 ventiler pr syl.
Vil dette senke kompen?
Toppen har vært plana og.
Edited by terje takras, 26 December 2007 - 21:52.
http://video.google....019876736540478
http://www.facebook....lvang/545571533
Gullet mitt
#187
Posted 26 December 2007 - 23:21
#188
Posted 26 December 2007 - 23:36
Er det den røde plugglignende som er på bilde her?
Takker for tips
Er utdannet møbelsnekker ikke bilmekaniker
Edited by terje takras, 26 December 2007 - 23:38.
http://video.google....019876736540478
http://www.facebook....lvang/545571533
Gullet mitt
#189
Posted 26 December 2007 - 23:49
#190
Posted 27 December 2007 - 00:05
Thanks!!!
http://video.google....019876736540478
http://www.facebook....lvang/545571533
Gullet mitt
#191
Posted 27 December 2007 - 14:17
Hvor bør jeg sette oljerøret til turboen,og hvor bør returen gå?
Vet at returen ikke skal ha mottrykk,og hvor på motoren er det ikke mottrykk?
Noen som har litt peiling?
En annen ting,Hvis man senker kompen så kan man kjøre med litt høyere trykk.
Jeg har fått borret sylindran 0,5mm og fått større stempel som har frest ut spor etter 4 ventiler pr syl.
Vil dette senke kompen?
Toppen har vært plana og.
På en gammel Opel vi satte på en turbo en gang la vi på to topp-pakninger for å dempe kompen. Det fungerte bra på den og det holdt så lenge vi herjet med den.
Vet ikke hve mekanikrne synes om den løsningen?
#192
Posted 27 December 2007 - 15:05
Vet ikke hve mekanikrne synes om den løsningen?
jeg er heller fint lite begeistra for 2 reine topp pakninger oppå hverandre...
Men BMW gutta pleier og lage sandwitch.. altså de får dreid opp ei stål/kobber plate som har akkurat samme hulla som toppen, for olje/vann osv( en form for shims), så legger de ei pakning på hver side...
Mange bruker faktisk og frese spor til piano tråder/oringer i samme slengen..
Og det holder like godt som ellers..
så leser jeg litt tilbake i tråden din at du skall trixe og ordne med plomberinga på wastgaten?
som jeg har skrevet i en tidligere tråd til deg så kjøper du deg bare en bleed ventil og setter i mellom.. null problem..
og ang redusering av komp, så vet jeg strengtalt ikke om det er nødvendig, vill tro at disse gammle suki motorene ikke har allverden til kompresjons forhold orginalt.. tviler på at du ligger på over 9,0:1
skulle jeg tippa, så hadde jeg tippa meg til rundt 8,5:1, og det er langt i fra høyt!
Suge trim motorer går på rundt 11-12,0:1.. høy effekts turbo motorer, som f,eks den 1000 hesters ford motoren du linka opp til, den går sikkert på godt over 9:1 i komp forhold..
Probleme er ikke selve kompresjons forholdet, probleme ligger i motorstyringa di, turbo trykk på orginal motorstyring, er som regel et nødskrik om tennings bank, derfor bruker mange og senke kompresjonen, for og kunne mere trykk uten tennings bank.. nå er jeg ikke helt sikker på hvordan det er på sukin, men vet at eldre ford faktisk har vakumstyrt fordeler, som ved vakum/overtrykk selv justerer tenninga..
og skall du da kjøre med gasser så har du muligheten til og få henta ut en god del effekt, uten og dekomprimere motoren..
Jeg personlig gidder ikke tanken på og turbo konvertere motor uten data sprut, men nå er jeg litt sær og da
I verstefall skall jeg ha vakumstyrt fordeler og trykk gasser.. det er eneste muligheten til og få det holdtbart, og effektivt..
pajero turboen du fikk taki har vell intert wastgate vell?
Passaten har ikke ekstern wastgate, ser du fantaserte litt om wastgate røre under bilen osv.. jeg kan bare med dele at det er en overtrykks ventil...
83 hilux: 4" trailmaster, 2,4 td, 35-14x15
82 hilux: sur 2,2diesel,4trinns, mangler platt.
#193
Posted 27 December 2007 - 17:57
Kjekt å få tips fra folk med kunnskap
Jeg har/skal få meg turbogasser fra en renault 5 turbo
Kompen orginalt er 9,5
Nå er det ikke 1000 hk jeg er inntr. i men turbo til show og skryt...hehehe
Turboen til pajeroen jeg har har ingenting som kan styre spjeld eller liknende,men det er ei spjeld inni turboen.
Den spjelda er det ikke fjørbelasta,den bare ligger å slenger inne der
Ikke har jeg vakumstyrt fordeler heller.
Får bare prøve meg fram.skal prøve å unngå å brenne hull i stempel
Blir ikke det en sånn knistrelyd når det blir tenningsbank?
http://video.google....019876736540478
http://www.facebook....lvang/545571533
Gullet mitt
#194
Posted 27 December 2007 - 23:59
har den ikke det, så ville jeg faktisk prøvd og fått taki meg en anne en, med wesgate klokke.. ting blir straks litt enklere da..
9,5:1 i komp, det varfaktisk en del mer enn jeg kunne trud, men japsene er kjent for og kjøre høyt komp forhold, selv på turbo bilene sine..
vakum styrt fordeler er jo ikke et must på et slikt lite effektift bygg.. tipper at du skall klare og få justert deg inn noenlunde bra med bare og vri fordeleren..
men kunne vell kanskje vært greit og senka kompen litt ja.. skall du demontere motoren helt?
isåfall ville jeg anbefallt deg og dreid stempla i stede for og prakkes med 2 pakninger eventuellt få laga deg sandwitch shims.. da dreier du bare ca 1mm, og du vill senke kompen til ca 8- 8,5:1..
vanskelig og si, utregning av kompresjons forhold er noe dritt.. men som en tommel finger regel så senker du ca 1 i komp forhold pr mm på stemplet.. men igjen så må man jo ta forbehold om at man fjerner godts, altså styrken i stemple kan svekkes.. kan lønne seg og møle tykkelsen på det før man dreier, så det ikke bare er flat brø du sitter igjen med.. Men nokk en gang, du skall ha en snill turbo motor som ikke skall gå på mer en ca halv kiloen, så da er det valget kval egentli..
får du problemer med tennings bak, så får du faktisk kjøp tennings forskyver/retarder som kan hjelpe deg med det problemet..
renault 5 turbo, trodde da di ble levert med innsprøytning bare jeg.. b18 ft motor.. altså volvo motor, jeg evt at eldre volvov 240 turbo osv ble levert med gassere + turbo, men det er jo en 2,3 liter igjen da... så da har du styret med og få dysa opp riktig osv..
Men det bør du vell egentli gjøre med r5 gasseren og, eller ble r5 levert som 1,3 turbo også?
Men som du selv sier så er det mest for show off, og da spiller det vell ikke så stor rolle, selv om jeg ville godt for data sprut.. finnes et som heter mega squirt, som er meget rimelig, kjører selv med det på min 2,0 escort rs turbo.. funker greit, og kosta meg ca 5000, ferdig med sensorer,coilpakke, tennings modul osv.. og da har jeg oversikrt over alt via PC`n..
tennings bank er en form for knittre lyd ja, kan være vanskelig og høre, spesielt på turbo biler, di pysjer,plystrer,popper og smeller utav en anna verden uansett
Men kjør til det smeller, og bygg en med datasprut i etter tid, event bygg på en større motor? swift eller noe?
her bland kammerat gjengen min så bygges det ikke biler som går på under 1 kilo lade trykk, alt under 1,5 er for pyser sies det
sprengte seinest i går en silikonslange på en cosworth.. 1,8 bars ladetrykk "bare" det var en bra smell og resulterte i null ladetrykk, med godt gikk den
83 hilux: 4" trailmaster, 2,4 td, 35-14x15
82 hilux: sur 2,2diesel,4trinns, mangler platt.
#195
Posted 28 December 2007 - 08:14
Dette er turboen.
motoren gidder jeg ikke å demontere 1 gang til...
setter på "turbokitte" og ser hvor lenge den lever.
Etter jeg har havarert motoren setter jeg inn en 1,6
La en link i garasjen av en suzuki med turbo,ligger på side 9?!
http://video.google....019876736540478
http://www.facebook....lvang/545571533
Gullet mitt
#196
Posted 28 December 2007 - 21:40
Første gang jeg gjør dette,så ingen mobbing takk
tykkelsen på plata er 14 mm.Bør være tykk nokk til å ikke slå seg så mye av varme
Måtte rudde plass til turboen,så jekken og feste til jekken måtte ut.
Er ikke ferdig med manif....skal lage røret med flensen til turboen imorgen.
Brukte ca 2 timer på eksosen.
Edited by terje takras, 28 December 2007 - 21:48.
http://video.google....019876736540478
http://www.facebook....lvang/545571533
Gullet mitt
#197
Posted 29 December 2007 - 00:16
Dette er turboen.
motoren gidder jeg ikke å demontere 1 gang til...
setter på "turbokitte" og ser hvor lenge den lever.
Etter jeg har havarert motoren setter jeg inn en 1,6
La en link i garasjen av en suzuki med turbo,ligger på side 9?!
Det mangler wastegate på denne ja.... wastegaten skal inn på den "hendelen" du ser over det plomberte lokket....
wastegaten regulerer et spjeld som regulerer mengden eksos i forhold til hva motoren trenger...
men skal du ha psssht lyden er det inne wastegaten du er avhengig av, men en dumpvalve
#198
Posted 29 December 2007 - 08:35
Snakket med han jeg kjøpte den av at wastegaten går/er inni tubohuset,så den skal fungere normalt!
http://video.google....019876736540478
http://www.facebook....lvang/545571533
Gullet mitt
#199
Posted 29 December 2007 - 11:43
Snakket med han jeg kjøpte den av at wastegaten går/er inni tubohuset,så den skal fungere normalt!
Tilldels riktig, dvs at turboen kommer til og lade fritt. Spørsmålet er vel heller når du får ladetrykket... Tviler sterkt på at der skjer mye før 4500-5000..
Vedrørende tenningsanlegget, kan du fjerne vakumstyringen, og låse vektene i fordeleren. Så prøver du deg forsiktig oppover fra ca 18' fortenning. Kjører du for køy konstant-tenning, vil du få tenningsbank. NB: Ikke over 24-26'!!
Kult prosjekt, og imponerende innsats. Og du er familiemann. som holder på med oppussing??
"I UNDERSTAND THE JEEP THING, THATS WHY I DRIVE A TOYOTA"
#200
Posted 29 December 2007 - 19:11
Familien stikker ikke av enda,har ca 15 år igjen før ungen kan flytte ut
Spørs det om kjerringa hold ut
Sier bare at eg må jobbe overtid et par timer,så skrur jeg bil på jobb innimellom dekkskiftene
http://video.google....019876736540478
http://www.facebook....lvang/545571533
Gullet mitt