Gå til innhold



Foto

Anbefaling på Rusty 6,5"


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
50 replies to this topic

#41 512TR

512TR

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1189 Innlegg:

Posted 01 March 2007 - 17:45

QUOTE
På XJ 86 mod, må jeg stramme wirene til bremseskoa for å øke bremsetrykket, så hvis jeg hadde "nappa" håndbrekket opp ett par hakk pr kilo last hadde det kanskje gjort samme nytta!
"full mekanisk møkk på denna" orginalt".


Det skal ikke være lastavhengig reguleringsventil på XJ, men nevnte det fordi MJ hadde det allerede i 1986..

QUOTE
Er midt i prosessen med å bytte aksel nå, på toppen av heving, vibrasjoner, High steer, vondt i halsen, syke barn og ordre om å jobbe 3x 12 timer overtid i helga med time til EU kontroll mandag.
Skulle ha vært hos Amund og hjulpet med rørbilen, og vært i søster sin bursdag i helga, og kjæringa har invitert familie til overnatting hele helga.
Samt pes om hvorfor jeg bruker penger og tid på den "derre gamle bilen", når bad nr2 skulle vært pussa opp. Teeeenk så fine flis vi hadde fått på badet for prisen det derre heisesettet-tinga kosta.
AAARRRGGgg


Hehehe...du får sagt det biggrin.gif

QUOTE
""Hadde det ikke vært for sex, hadde jeg levd sammen med menn"".


Grunnen til at vi IKKE bor sammmen med menn...



Skal du ta bremsetest hos BT ville jeg stillt mest mulig forberedt. Med 33 tommere og den originale bremse kraftforsterkeren/hovedsylinderen vill bremsene bli SVAKE, mulig du er sterk i beina men kanskje en pingle av en BT mann vil teste bremsene...

En annen ting er hvordan den originale propotion ventilen blir å funke på skive/calipper oppsettet dit bak, gir den for mye trykk og låser bakhjula før forhjula får du kjøreforbud på Jeepen...iallefall hvis BT gjør jobben sin, det kan være livsfarlig på vinterføre i en sving og bakhjula låser før framhjula med resultat at bilen snurrer...både du og jeg ville nok takle en slik situasjon, men en bil som er godkjent skal kunne kjøres av alle som har lappen......både fjortiser og gamle kjerringer.

Explorer oppsettet er vel godt utprøvd på XJ’n og volumet som bremsesylinderen gir til calliperne bak er ikke langt unna volumet som gikk til tromlene...men er usikker på kraftfordelingen foran/bak.

Hvis dette skulle vise seg å bli et problem er det jo fullt mulig å sette på en justerbar trykkregulator til bakbremsene.
512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari

#42 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 01 March 2007 - 21:30

Jupp jupp. Får prøve å nøste opp litt i ting jeg ikke er helt enig i.


1. Rusty. Nå skal jeg være litt forsiktig med å uttale meg om et 'konkurrerende produkt' av de vi selger på BG Nor, men på fritida er jeg jo like mye nettsurfer som dere andre, og der har jeg sett Rusty få mye pepper. Har sett flere bilder av bærearmer som har revna i sveisen rundt foringa, hvor moro er DET? Men for all del, mulig de har blitt bedre. Skal du ha longarms, Dynna, har jeg et 4" teraflex-sett på lager, tror jeg har nevnt det for deg før. Der kan jeg hvertfall være behjelpelig med å skrive en samsvarserklæring som bekrefter at settet er beregnet på DIN bil.

2. TÜV. Her er det tydeligvis mange som tror at om de bare greier å få tak i et papir på at noe er godkjent hevet så så mye, så er bilen deres godkjent. Feil, TÜV-papirer er resultatet av tester på en spesifikk bil med spesifikke deler, og delenumrene på alle komponenter er spesifisert i papirene og jobben til BT er å sjekke at delene som står på bilen er samme deler som papiret gjelder. Her er det alltid noen som foreslår å slå inn numre i andre deler, men det er faktisk rimelig straffbart... for ikke å snakke om useriøst. 3 år i fengsel + ødelegge for seg selv og alle andre som vil godkjenne bil?

3. Hydroboost. Her har vi jo en lang og gammel diskusjon, motargumentet mitt er ikke mot selve systemet (kun kompleksitet, vakuum og et gummimembran er enklere enn pumpe, reimer, olje, slanger, sylinder, stempel, nitrogenbeholder med membran osv), men det at man tar calippere, skiver, klosser og ikke minst tynne dumme glidepinner som er for små og ikke virker og dobler trykket i bremsevæska, har disse delene det noe bedre nå tro? Det blir jo litt som å kjøpe seg ei heisekran, og løfte det dobbelte av det den er godkjent for ved å sette på ei sterkere hydraulikkpumpe. Mulig det holder en stund, men... smile.gif En ting til, å godkjenne større hjul ved å forsterke bremsene BAK, det forstår jeg ikke!?!?!?! Blir det bra med 36" bare man får låst bakhjula? Skjønner heller ikke at det skal være et argument å sette på en sterkere bakaksel, går biltilsynet og bekymrer seg for stikkakslene dine? Jaja, whatever floats their boat.... smile.gif Når alt kommer til alt er det vel bra å vise at man har forsterket flere komponenter og oppgradert drivverk og oppheng for å tåle hjulene.

4. TUV igjen, liten rettelse til Mastermedic. TUV tester vel strengt tatt ikke materialene som brukes i et sett, hvertfall har jeg ikke sett noe om det i papirene, men snarere hvordan bilen oppfører seg med det montert, og at det er forsvarlig å bruke den. Bilprodusenten har ingenting med dette å gjøre

5. Det er mye som blir glemt når man skal heve å sette på større hjul. Hvordan bør spissing og casterverdier være med store dekk? Helt annerledes enn originalt. Hva med bremsefordeling framme og bak? Med høyere tyngdepunkt får du mer vekt på forhjula. Hva med dykkeegenskapene til et hjuloppheng ved oppbremsing? Dette endrer seg ved hver tomme heving, og hver tomme endring i dekkdimensjon. Hvordan dykker Teraflex longarms vs. originale armer vs. Rusty/andre typer 'enarma' longarms? Ikke godt å si, men det er heldigvis ingen i BT som skjønner seg på sånt, og tydeligvis ikke TUV heller, så disse tingene er jeg heldigvis fri til å bryne meg på på egen hånd.

Edited by Amund, 01 March 2007 - 21:35.


#43 Dynna

Dynna

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 157 Innlegg:

Posted 01 March 2007 - 22:07

Takker Amund godt at noen "rydder" opp litt.

Det hele bunner ned i at det mest sansynlig kommer en HØY xj inn i garagen til en kommpis av meg om ikke så lenge, og da er det så kjedelig og "bare" ha 4" heving. og "små" 33" huh.gif

Ja jeg veit at du har et 4" long arm sett Amund, men det er "bare" 4" og jeg har lyst på mere...(må sikkert krype til korset og kjøpe det til slutt, men det er jo gøy og få igang litt her inne da. Har ca 8timer med surfing og 2 timer med effektiv jobbing om dagen)
Jeep XJ 4.0l 90mod.
4,5" Trailmaster
34" MT/R

#44 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 01 March 2007 - 23:31

QUOTE(Amund @ 1 Mar 2007, 21:30) <{POST_SNAPBACK}>
Jupp jupp. Får prøve å nøste opp litt i ting jeg ikke er helt enig i.
3. Hydroboost. Her har vi jo en lang og gammel diskusjon, motargumentet mitt er ikke mot selve systemet (kun kompleksitet, vakuum og et gummimembran er enklere enn pumpe, reimer, olje, slanger, sylinder, stempel, nitrogenbeholder med membran osv), men det at man tar calippere, skiver, klosser og ikke minst tynne dumme glidepinner som er for små og ikke virker og dobler trykket i bremsevæska, har disse delene det noe bedre nå tro? Det blir jo litt som å kjøpe seg ei heisekran, og løfte det dobbelte av det den er godkjent for ved å sette på ei sterkere hydraulikkpumpe. Mulig det holder en stund, men... smile.gif En ting til, å godkjenne større hjul ved å forsterke bremsene BAK, det forstår jeg ikke!?!?!?! Blir det bra med 36" bare man får låst bakhjula? Skjønner heller ikke at det skal være et argument å sette på en sterkere bakaksel, går biltilsynet og bekymrer seg for stikkakslene dine? Jaja, whatever floats their boat.... smile.gif Når alt kommer til alt er det vel bra å vise at man har forsterket flere komponenter og oppgradert drivverk og oppheng for å tåle hjulene.


Servopumpa er jo der fra før, Amund.. Jeg fikk et langt enklere bremsesystem med HB enn det orginale greiene med elektrisk vacuum osv. Lempa ut en hel kasse med deler fra motorrommet og fikk inn en vanlig bremseforsterker med en slange ut og inn for hydraulikk.. Det jeg mener med at det bør byttes til skivebremser bak er jo at det er den enkleste og mest vesentlige foredringen man kan gjøre med en XJ med trommelbremser. Bt blir alltid imponert over forsterkinger i forhold til ønske om større belastninger. Tror ikke de ser på det som en fordel at stikkakslinger knekker og hjula ramler av.

Det blir ikke nødvendigvis så mye bedre med 36" dekk på bilen fordi om man greier å låse de, men å låse hjula er jo en forutsetning for å komme seg helskinnet gjennom en bremsetest.. Slik som min bil var før HB følte jeg meg usikker hver gang jeg kom til en litt bratt nedoverbakke på Rena. Jeg måtte sette bilen i fri, stå på bremsen og håpe at ikke noe levende eller dyrt dukket opp i bunnen av bakken. Nå kan jeg stoppe midt i samme bakken, selv i 1. lav..
IPB Image

www.terrengbil.com

#45 asbjornsen

asbjornsen

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 74 Innlegg:

Posted 09 March 2007 - 00:00

QUOTE(Amund @ 1 Mar 2007, 21:30) <{POST_SNAPBACK}>
Jupp jupp. Får prøve å nøste opp litt i ting jeg ikke er helt enig i.
1. Rusty. Nå skal jeg være litt forsiktig med å uttale meg om et 'konkurrerende produkt' av de vi selger på BG Nor, men på fritida er jeg jo like mye nettsurfer som dere andre, og der har jeg sett Rusty få mye pepper. Har sett flere bilder av bærearmer som har revna i sveisen rundt foringa, hvor moro er DET? Men for all del, mulig de har blitt bedre. Skal du ha longarms, Dynna, har jeg et 4" teraflex-sett på lager, tror jeg har nevnt det for deg før. Der kan jeg hvertfall være behjelpelig med å skrive en samsvarserklæring som bekrefter at settet er beregnet på DIN bil.

2. TÜV. Her er det tydeligvis mange som tror at om de bare greier å få tak i et papir på at noe er godkjent hevet så så mye, så er bilen deres godkjent. Feil, TÜV-papirer er resultatet av tester på en spesifikk bil med spesifikke deler, og delenumrene på alle komponenter er spesifisert i papirene og jobben til BT er å sjekke at delene som står på bilen er samme deler som papiret gjelder. Her er det alltid noen som foreslår å slå inn numre i andre deler, men det er faktisk rimelig straffbart... for ikke å snakke om useriøst. 3 år i fengsel + ødelegge for seg selv og alle andre som vil godkjenne bil?

3. Hydroboost. Her har vi jo en lang og gammel diskusjon, motargumentet mitt er ikke mot selve systemet (kun kompleksitet, vakuum og et gummimembran er enklere enn pumpe, reimer, olje, slanger, sylinder, stempel, nitrogenbeholder med membran osv), men det at man tar calippere, skiver, klosser og ikke minst tynne dumme glidepinner som er for små og ikke virker og dobler trykket i bremsevæska, har disse delene det noe bedre nå tro? Det blir jo litt som å kjøpe seg ei heisekran, og løfte det dobbelte av det den er godkjent for ved å sette på ei sterkere hydraulikkpumpe. Mulig det holder en stund, men... smile.gif En ting til, å godkjenne større hjul ved å forsterke bremsene BAK, det forstår jeg ikke!?!?!?! Blir det bra med 36" bare man får låst bakhjula? Skjønner heller ikke at det skal være et argument å sette på en sterkere bakaksel, går biltilsynet og bekymrer seg for stikkakslene dine? Jaja, whatever floats their boat.... smile.gif Når alt kommer til alt er det vel bra å vise at man har forsterket flere komponenter og oppgradert drivverk og oppheng for å tåle hjulene.

4. TUV igjen, liten rettelse til Mastermedic. TUV tester vel strengt tatt ikke materialene som brukes i et sett, hvertfall har jeg ikke sett noe om det i papirene, men snarere hvordan bilen oppfører seg med det montert, og at det er forsvarlig å bruke den. Bilprodusenten har ingenting med dette å gjøre

5. Det er mye som blir glemt når man skal heve å sette på større hjul. Hvordan bør spissing og casterverdier være med store dekk? Helt annerledes enn originalt. Hva med bremsefordeling framme og bak? Med høyere tyngdepunkt får du mer vekt på forhjula. Hva med dykkeegenskapene til et hjuloppheng ved oppbremsing? Dette endrer seg ved hver tomme heving, og hver tomme endring i dekkdimensjon. Hvordan dykker Teraflex longarms vs. originale armer vs. Rusty/andre typer 'enarma' longarms? Ikke godt å si, men det er heldigvis ingen i BT som skjønner seg på sånt, og tydeligvis ikke TUV heller, så disse tingene er jeg heldigvis fri til å bryne meg på på egen hånd.


Amund..


Litt uenig i ting her..

1. Rustys. Hele mitt heve sett på 4,5 pluss 1,5 på sjakler og fjærer ER godkjent på BT, dette måtte spesifiserers fra Rustys selv, hvilken stål som ble brukt, styrke,osv. Videre ble det også Anbefalt fra Amcar klubben i norge, etter div samtaler om hva som var gjort.
Det er like mye negativt om f.eks Rubicon sine heve sett, og andre produsenter som rustys. Rustys har hatt flere oppgraderinger av sine bære armer, ledd, styre deler osv, og de er KUN ett resultat av tilbakemeldinger fra folk som har brukt dem. De som Har hatt problemer, har fått nye deler, no questions asked.

2. TUV.. Det finnes flere TUV godkjente felger der ute, som faktisk er testet med større dekk på . Slike TUV godkjennings papirer kan bestilles fra Tyskland , fra TUV selv, og man betaler ca 500 kr for noe sånn.

3. Mine Dekk , på 33/12,5 - 15 er godkjent i vognkortet med American racing VENTURE felger , Som det ER Tuv godkjenning på , som har 3,75 backspacing. Dvs, disse felgene bygger bilen ut med 5 CM på hver side, altså 10 cm i bredde!!

Men likevel, etter alt dette, og en perm med beviser på hva som er på bilen, og hvordan ting er gjort , syntes BT at dette ble for mye arbeid. Han mente de ble for mye arbeid for hver gang de skulle godkjenne en bil. Han sa at dersom jeg kjente andre som ville gjøre dette, så kunne de bare glemme godkjenning, for det var noe som tok alt for lang tid..

Tror problemet til BT er at de ikke innehar nok kunnskap om alle de forskjellige heve settene, og forskjellen på longarms, eller ikke osv. Derfor er det lettere for dem å bare si at det SKAL være Tuv godkjenning, for da slipper de og finne utav alt. Som du sier, så er det ingen i BT som skjønner seg på sånnt..

Øyvind

#46 Dynna

Dynna

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 157 Innlegg:

Posted 09 March 2007 - 06:10

Uff på han igjen... He He

Når var det du fikk dette godjent?
Jeep XJ 4.0l 90mod.
4,5" Trailmaster
34" MT/R

#47 asbjornsen

asbjornsen

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 74 Innlegg:

Posted 09 March 2007 - 19:53

QUOTE(Dynna @ 9 Mar 2007, 06:10) <{POST_SNAPBACK}>
Uff på han igjen... He He

Når var det du fikk dette godjent?



Ca 2 år siden nå. Det tok laaaang tid, men det fungerte. Med all riktig dokumentasjon.

#48 Dynna

Dynna

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 157 Innlegg:

Posted 09 March 2007 - 23:11

HeHe Da var det vann på mølla igjen....

asbjornsen du har en PM
Jeep XJ 4.0l 90mod.
4,5" Trailmaster
34" MT/R

#49 -Nitro-

-Nitro-

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Posted 17 March 2007 - 00:00

Ja Dynna...........

Da er det en HØY XJ i garasjen min, så det er bare å begynne med byggingen din......

Tror riktignok vi må ha en pendlebil, for bensinmåleren beveger seg like hurtig som speedometeret men motsatt vei................................ he, he.

Morro, morro.......

#50 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 17 March 2007 - 00:25

QUOTE(-Nitro- @ 17 Mar 2007, 00:00) <{POST_SNAPBACK}>
Ja Dynna...........

Da er det en HØY XJ i garasjen min, så det er bare å begynne med byggingen din......

Tror riktignok vi må ha en pendlebil, for bensinmåleren beveger seg like hurtig som speedometeret men motsatt vei................................ he, he.

Morro, morro.......


Kjøpt Morten sin?
IPB Image

www.terrengbil.com

#51 Dynna

Dynna

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 157 Innlegg:

Posted 09 April 2007 - 14:03

Ja mister Nitro har kjøpt Morten sin herlige XJ... Så nå ser min ut som en liten dritt.. må spare penger til mere deler....

Har vert tre uker i Usa og i 99% av jeepene jeg så satt det blonde jenter bak ratte:) og mester alle rulla på 33" var kun en som var hevet ca 6,5"- 7" og hadde 35" og den fant jeg down town L.A.smile.gif
Jeep XJ 4.0l 90mod.
4,5" Trailmaster
34" MT/R