Gå til innhold



Foto

SKRAVLEPLASS/chattekrok!


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
6133 replies to this topic

#3401 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 01 January 2008 - 21:03

QUOTE(terje takras @ 1 Jan 2008, 18:06) <{POST_SNAPBACK}>
Eg e ikke vestlending.....er ekte NORD lending!;) Bardufoss faktisk
Er innfløtta stordabuer i 1999 så de så smile.gif hehehe.
æ kan skive på ækte nornorsk vis æ vil men de høres jævlig ut smile.gif

OG så tuller jeg bare litt da altså wink.gif smile.gif


Flotte greier Terje smile.gif



QUOTE(garrasjen413 @ 1 Jan 2008, 20:44) <{POST_SNAPBACK}>
Noen som vet hvor det ble av "justering av 413 forgasser" tråden?
Prøvd i et par uker å komme meg inn der, sendt mail til admin og greier... men ikke svar og linken på "nyttige linker" virker ikke... rolleyes.gif

http://www.offroad.n...w...c=62172&hl=

Eg brukte søkefunksjonen med søkeord: justering 413 og fikk treff et stykke nede i sida.

Lykke til smile.gif
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#3402 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 01 January 2008 - 21:29

Nå har jeg fikset så akkurat den linken virker i "nyttige linker".

Problemet er at mange av trådene er fra det gamle forumet. Du kan bytte ut "www" med "gammel" eller legge til "gammel" om det ikke står "www". Problemet er da at du kommer inn i det gamle forumet, og må gjøre det på samme måte neste gang. Det beste er om du gjør som Yakuza og søker frem tråden. Da kan vi bytte ut linken i "nyttige linker" med den du finner.
IPB Image

www.terrengbil.com

#3403 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 01 January 2008 - 22:52

Hva mere kan jeg gjøre med suzukien for å komme frem bedre i terenget?

Enda større dekk?
Har nye fjører og dempere mye å si på fremkomlighet?
Skliplater/beskyttelse under bilen?
Er den noen av dere som har skliplate framme på sukien?

#3404 Jonnis

Jonnis

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 68 Innlegg:

Posted 01 January 2008 - 23:36

SvarteF

røk fram diffen på 410'n min i helgen.. tror ikke det er så lurt å sleppe ut store hiluxer fra gjømehull i revers..

Tåler differ mindre når man rygger? det tror ihvertfall eg..

#3405 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 02 January 2008 - 00:02

Har hørt rykter om at driv verk/diff ikke tåler så mye bakover.

#3406 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 02 January 2008 - 00:21

Det er sikreste måten å knuse noe på det, å rygge med belastning...
Tlf: 98883546

#3407 Jonnis

Jonnis

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 68 Innlegg:

Posted 02 January 2008 - 00:34

da har eg ihvertfall lært meg noe nytt som ikke skal gjenta seg..
aldri rygg med tung last!

Edited by Jonnis, 02 January 2008 - 00:39.


#3408 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 02 January 2008 - 03:06

QUOTE(terje takras @ 1 Jan 2008, 22:52) <{POST_SNAPBACK}>
Hva mere kan jeg gjøre med suzukien for å komme frem bedre i terenget?

Enda større dekk?
Har nye fjører og dempere mye å si på fremkomlighet?
Skliplater/beskyttelse under bilen?
Er den noen av dere som har skliplate framme på sukien?


Du har sperre framme og bak har du ikke? Er vel ikke så mye mer du kan gjøre for å ha den nogenlunde roadworthy.. men kanskje missing links? Økt flex gir mer kontroll, mer stabilitet og flere sporvalg

Skliplate kan hjelpe, jeg har feste til transferkassa som er formet som en V i bunn, dette hjelper meg å skli over fjell osv, samt at bremsetrommelen ikke blir et anker. En heldekkende plate under er like god løsning, men siden tranferkassa er under ramma så tar plata fort opp mer bakkeklaring enn nødvendig

skliplate framme? tenker du under motor? det vil ikke ha noen nytte. vel unntatt plate under radiatoren da så en ikke får kvist og busk i vifta q:

Ellers burde du ha beskyttelse på diffene så du ikke trykker inn blekket og gnager hull

og ja, beskyttelse av kanaler (:

Det er virkelig supert med bekyttesle rundt bilen som en kan la bilen skli på, og så slipper bilen å se ut som en dass selv om du har slept langs fjell og betong.
Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#3409 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 02 January 2008 - 16:23

QUOTE(terje takras @ 1 Jan 2008, 22:52) <{POST_SNAPBACK}>
Hva mere kan jeg gjøre med suzukien for å komme frem bedre i terenget?

Enda større dekk?
Har nye fjører og dempere mye å si på fremkomlighet?
Skliplater/beskyttelse under bilen?
Er den noen av dere som har skliplate framme på sukien?

Bakkeklaring, flex og beskyttelse er vel de viktigste stikkordene. Jeg har prøvd en lada niva som hadde en skråstilt plate foran som brettet ned allskens kratt og skit og som gjorde at den seilet over større jordtuer og stein i stedet for å kollidere med dem.
Det fungerte greit nok og gjorde bilen mer fremkommelig og mindre utsatt for skader i fronten. Det så litt sprøtt ut og den stakk så langt fram at den ville nok ikke blitt godtatt på BT.

#3410 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 02 January 2008 - 16:44

sperr og sperr med krypekasse og sånt har eg ja.
Missing link vil jeg ha men hvor får jeg tak i det,og kan det monteres på dem gamle fjørene mine?
Hvis jeg skal ha heldekkende plate under kan jeg bare skjære ut der akslingene kommer ned.
Plata bør vel være i alu,men hvor tykk?sveise kansje noe vinkler på øversiden av plata for litt styrke?!
Takk for svarene smile.gif

Edited by terje takras, 02 January 2008 - 16:44.


#3411 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 02 January 2008 - 17:36

sjekk plata i garasja mi terje, 3mm stålplate, ingen forsterkinger og tåler alt den har blitt utsatt for. Den er sterk pga vinklane i den.
Eksosen og fordelingskasse er litt heva opp i bilen på min bil så mulig du må lage di litt annaleis. krokane som ligg der henger eg opp i ramma og bolter plata fast. krokane er laga av rør med påsveist mutter i enden.

skulle ønske den var litt mindre i areal pga muligheit for at bilen flyt på den om vinteren, men foreløpig så har eg ikkje brukt den på djupsnø.

Edited by yakuza, 02 January 2008 - 20:41.

Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#3412 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 03 January 2008 - 17:01

Jeg blir tussete av å ha med BT-systemet å gjøre. Hver mann sin tolkning ser det ut til.

Siste svar i dag er at om bremsene på min SJ og donor-vitara er like kan jeg smekke inn den motoren uten videre bare den ikke er vesentlig tyngre.

Om den veier 10-15 kg mer spiller ingen rolle og at den har noe mer HK spiller ingen rolle. Men bremsene må være like.

Og da kunne jeg bare møte opp hos BT og få ført motoren inn i vognkortet bare den hadde den styringen (inj) som hørte til motoren. Eneste kravet var at den var ordentlig montert inn.

Men nå har jeg et brev som sier at "..når det gjelder motorbytte er det en ombygging vi vil godta hvis det er fagmessig riktig utført.."

Men nå ville de ikke godta SFRO til testing/uttalelse på bredding og SPOA. Så da er det stengt der. Jeg skjønner mer og mer at det er få ombygde Suzuki for det er importøren som blokkerer for alt til syvende og sist.

#3413 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 10 January 2008 - 08:18



Kjekk suzuki...smile.gif


Edited by terje takras, 10 January 2008 - 08:21.


#3414 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 11 January 2008 - 20:26

QUOTE(terje takras @ 10 Jan 2008, 08:18) <{POST_SNAPBACK}>


Kjekk suzuki...smile.gif


Har du bare blitt hekta på dieselturbo eller har du blitt hekta på dieselturbo. Høres litt coolt ut når det hviner i turboen.

#3415 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 11 January 2008 - 22:06

tongue.gif tongue.gif
Kan si det sånn

Måtte idag rive ut et pauserom/dass/vaskerom ut av en hall biggrin.gif
Utrulig hva men kan gjøre med en vinsj. cool.gif


#3416 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 11 January 2008 - 22:51

QUOTE(Nöcke @ 3 Jan 2008, 17:01) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg blir tussete av å ha med BT-systemet å gjøre. Hver mann sin tolkning ser det ut til.

Siste svar i dag er at om bremsene på min SJ og donor-vitara er like kan jeg smekke inn den motoren uten videre bare den ikke er vesentlig tyngre.

Om den veier 10-15 kg mer spiller ingen rolle og at den har noe mer HK spiller ingen rolle. Men bremsene må være like.

Og da kunne jeg bare møte opp hos BT og få ført motoren inn i vognkortet bare den hadde den styringen (inj) som hørte til motoren. Eneste kravet var at den var ordentlig montert inn.

Men nå har jeg et brev som sier at "..når det gjelder motorbytte er det en ombygging vi vil godta hvis det er fagmessig riktig utført.."

Men nå ville de ikke godta SFRO til testing/uttalelse på bredding og SPOA. Så da er det stengt der. Jeg skjønner mer og mer at det er få ombygde Suzuki for det er importøren som blokkerer for alt til syvende og sist.



har ingen problem med å skjønne at du er litt opgitt jeg...

det er slike ting som beskjeden fra BT som gjør alt så håpløst....

jeg fikk for ikke så lenge siden beskjed om at jeg kunne nedregistrere bilhengeren min med 300 kg MINDRE totalvekt uten papirer fra produsenten på at konstruksjonen TÅLTE reduksjonen i...

så det er ikke suzuki som er hovedproblemet, men at BT ikke har noen fast tolkning og rutiner i forhold til regelverk og ombygninger.... samt at det ikke lenger finnes kompetanse til visningen....


og at de som du skal forholde deg til på trafikkstasjonen ofte tar igjen den manglende kompetansen med arroganse hjelper ikke akkurat heller


#3417 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 12 January 2008 - 04:06

jippi! endelig kan jeg kjøre suzuki etter den har samla støv i garasjen i tre måneder smile.gif



Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#3418 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 12 January 2008 - 10:55

Nja, du må no justere tenninga litt bedre, kanskje justere litt på forgasserene og ikkje minste fikse den heilt til høgre som renn over ut av hola der nederst ser eg på bilde ja.. Ser den originale gasswiren frå sykkelen passa fint på pedalen også, ser du måtte berre knipe sammen litt der kula på wiren henger ja.. Ser at gassresponsen var rå ja. Et bilde seier meir enn tusen ord, det er sikkert og visst biggrin.gif

GRATULERE!!

Edited by yakuza, 12 January 2008 - 10:56.

Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#3419 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 12 January 2008 - 11:53

hehe wow du er god Arnfinn biggrin.gif
Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#3420 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 12 January 2008 - 12:27

Amazing! biggrin.gif

(www.zuwharrie.com)
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)