Gå til innhold



Foto

SKRAVLEPLASS/chattekrok!


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
6133 replies to this topic

#6121 Lundblad

Lundblad

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 624 Innlegg:

Posted 21 October 2011 - 14:11

QUOTE(Annnte @ 5 Aug 2011, 16:14) <{POST_SNAPBACK}>
Hei igjen Zuki folket!!!
Lenge sia jeg har skrevet hær. Grunnen er vel at jeg ikke kjøre Suzuki lenger.
Men en ting jeg lurer på, nå etter at jeg har blitt mer vant å kjør i terreng å sånt - men med Patrol....
I 410`n opplevde jeg at jeg måtte hele tiden ha full gass for å komme meg fram i terrenget. Ble en hard påkjenning for clutsjen. Mens etter at jeg gikk over til Patrol, så trenger jeg nesten ikke gi gass for å komme meg over diverse hindringer. Var vanskelig å smygkjør selv med 30" MT dekk.
Men jeg savner lillebilen. Så spørsmålet blir derfor - er det like god framkommelighet med liten motor som med stor? Er det bare jeg som er blitt mer erfaren å kjør, som gjør at jeg føler det er bedre framkommelighet på Patrolen?

Jeg er å ser litt på en del 413 som står til salgs hær og dær.

Stian



3,3 dieselen har nok litt mer moment enn 1.0 bensiner. Det tillater at man bare kan puttre over det meste uten og bruke gassen. Har selv hatt 410 med 30" å fant fort ut at det va helt håpløst. Stoppa opp i mye gjørme og det å tappe luft var bare å glemme.
Selv med 413 er det klønete. Mye gass og sluring på clutch..
Løsningen er ganske enkelt = Krypekasse!

#6122 MOE413

MOE413

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 04 December 2011 - 17:22

noen som er interessert i å være med på et garasjetreff rundt juletider?
4x '85 suzuki sj 413.
1x '86 suzuki sj 413.
2x '85 suzuki sj410 pickup
1x '84 suzuki sj410 pickup
1x '92 suzuki Samurai
1x '88 suzuki samurai
2x '82 suzuki LJ 80

Mats Moe

#6123 Tagestavoy

Tagestavoy

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 22 Innlegg:

Posted 05 December 2011 - 01:22

QUOTE(MOE413 @ 4 Dec 2011, 17:22) <{POST_SNAPBACK}>
noen som er interessert i å være med på et garasjetreff rundt juletider?

Nærheta ev setermoen?


#6124 MOE413

MOE413

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 19 December 2011 - 23:07

QUOTE(Tagestavoy @ 5 Dec 2011, 01:22) <{POST_SNAPBACK}>
Nærheta ev setermoen?


tenkte først og fremst på hjemme i sør. men er med på et rundt setermoen området cool.gif
4x '85 suzuki sj 413.
1x '86 suzuki sj 413.
2x '85 suzuki sj410 pickup
1x '84 suzuki sj410 pickup
1x '92 suzuki Samurai
1x '88 suzuki samurai
2x '82 suzuki LJ 80

Mats Moe

#6125 Harald Th

Harald Th

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 362 Innlegg:

Posted 11 September 2012 - 18:42

D høres ikkje så dumt ut, kanskje d blir et JAWC juletreff åsså?

Edited by Harald Th, 11 September 2012 - 18:43.

Harald Thoresen
Vitara SWB OME 30" 2"BL
Stårfastoverallt

#6126 Harald Th

Harald Th

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 362 Innlegg:

Posted 17 September 2012 - 15:24

Oiii, s&aring; ikkje p&aring; datoen fo forige post
Harald Thoresen
Vitara SWB OME 30" 2"BL
Stårfastoverallt

#6127 eirik4x4

eirik4x4

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 86 Innlegg:

Posted 02 October 2012 - 14:37

har tenkt til å montere bladfjørene over akslingene på sj`n min, kan jeg få noen tips? noe jeg må være ops på? takk for svar!

Taro/hilux 91 mod

33" dekk

12.5 " felg

 

Pajero 2.5TD

33" dekk

12.5 " felg

 
+ fleir

 


#6128 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 03 October 2012 - 07:21

du har plenty å tenke på om du skal kjøre med den på veien då den blir meget ustabil. fjørene og konstruksjonen er ikkje beregna for dette og det blir veldig skummelt i fart.

om du skal berre i skogen i lav fart bør du vere obs på:
-drivaksler blir for korte og kan få for spisse vinkler for knutane.
-støtdempere foran blir for korte, evnt lag nye fester.
-bakdempere ok dersom du bytter plata på akselen høgre/venstre
-bumpstops må relokeres
-styrestag og paralellstag må flyttes til over knokkelen, eller lage Z-forma (elendig løsning)
-du bør ha på reaksjonstag på bakaksel, ellers vil fjørene bli bøyd og sige raskt.
-sveise nye fester på akslar.

sikkert mykje meir også, anbefaler deg å søke/google litt rundt. Det er ingen enkel jobb.
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#6129 eirik4x4

eirik4x4

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 86 Innlegg:

Posted 03 October 2012 - 14:51

Må jeg ha lengre bremseslange fremme også ? tusen takk for svar yakuza :)

Taro/hilux 91 mod

33" dekk

12.5 " felg

 

Pajero 2.5TD

33" dekk

12.5 " felg

 
+ fleir

 


#6130 Sectio

Sectio

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 372 Innlegg:

Posted 03 October 2012 - 21:16

Hvis du er flink til å sveise, produserer deler og flink til å måle. Er ikke dette en vanskelig jobb. Det finnes kit med alle delene du trenger. Men mye kan lages selv. Anbefaler å kjøpe fjærklossene til akselene(mere trengs ikke). De beste kjøre egenskapene får du med hevesett. Eks. 2" fjærløft og 2"bodylift. Dette blir også godkjent.
Suzuki Sj 413 85mod cab

#6131 eirik4x4

eirik4x4

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 86 Innlegg:

Posted 03 October 2012 - 21:42

er fjærklossene sveiset fast i akslingen orginalt ?

Taro/hilux 91 mod

33" dekk

12.5 " felg

 

Pajero 2.5TD

33" dekk

12.5 " felg

 
+ fleir

 


#6132 Sectio

Sectio

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 372 Innlegg:

Posted 03 October 2012 - 21:58

Ja. &Aring; det er veldig viktig og sveise fast de nye. Bilen blir meget trafikk farlig hvis de er l&oslash;se
Suzuki Sj 413 85mod cab

#6133 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 04 October 2012 - 07:05

Må få sagt det igjen at eg ikkje på nokon måte kan anbefale å kjøre på veien med SPOA.

Det største problemet med det er styrestaget. et sveist Z-stag vil eg sterkt fråråde. Gode sett for å flytte paralellstaget til over knokkelen fins nok i handelen, men skal du begynne å kjøpe inn ting for å få den til å gå på veien er det bedre å legge pengar i hevesett og arbeid i kutting av hjulbuer.

Ja, du trenger lengre bremseslanger.
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#6134 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 05 November 2012 - 13:23

Helt enig med Yakuza. Hjemmemekk av styrestag er noe av det absolutt dummeste en begir seg ut på. Det ender alltid i at staget bøyer på seg og styringen ødelegges, og dermed en ulykke hvor en får alt ansvar. Både økonomisk, strafferetslig og moralsk. Å vite at en forårsaket noens handicap eller død og betaler på en bot pluss erstatning resten av livet er en håpløs situasjon. Bremser og styring må en gjøre på en skikkelig måte og få godkjent.

En får i dag godkjent skivebremser på alle fire, bredere akslinger, servostyring, heving med fjærer, bodylift, større dekk, 1600 motor med inj og 100 Hk. Vinshfanger etc etc. Da er det ikke noen grunn til å kjøre en skogsbil på veien lenger. Og det har med seriøsiteten til hele offroadmiljøet å gjøre også.

Jeg har fått noen eposter via offroad.no, beklager at de ikke har blitt besvart, men jeg logger ikke inn her lenger og har rotet vekk passord og sunes to forum blir for mye. Jeg har etter en del pes logget inn her i dag for å si at de som har spørsmål kan kontakte med på pirate 4x4 så svarer jeg så godt jeg kan der.
Ser hele forumet her er forandret så jeg kjente det nesten ikke igjen. :-)