Har ikke enda gjordt noe med min XJ etter 2,5” løftet, med har det på punchlisten min, og vil sjekke og vurdere justering, når bare veier og sommerdekk står for tur..
Har i løpet av forrige uke tatt en liten vårservice på Cherokeen, tatt av piggdekkene og puttet på midlertidige sommerdekk, og brukte annledningen til å sjekke og justere hjul innstillingene., bytte litt olje og smurt opp kryss og ledd etc.
Caster:Målte caster vinkelen og den var bare 4-5 grader (skal være 6,5-7,5 grader), fant ut at jeg måtte justerte(forlengte) nedre kontrollarm med 2 mm shims.
Lagde shimsene i aluminium, shimsene ved siden av er de originale, de nye alu shimesene ble lagt i tillegg til de originale.
Toe-in/spissing:Fant et punkt på dekket som jeg brukte som referanese, målte tie inn, og forskjellen på forran og bak var 13 mm (dvs. 13 mm mindre forran)
Justerte da tie-rod'n ca 5-6 mm utover, da ble toe inn ca 2-3 mm, sentrerte deretter rattet ved å justere drag linken til rattet kom i senter.
Siden jeg midletidig bruker disse felgene (orig offset) og 31"x10,5" måtte jeg justere styre-stopperne.
På de originale er mutteren punktet fast i bolten, fant to nye bolter/muttrer, gjengene er 3/8" UNF.
Greaset EMU bladfjærene bak ved å bruke smørbrød prinsippet

, kjører en meisel mellom bladene og smører grease med en kniv J
Feilvisning av spedometret. Original dekkstørelse som spedometeret er kalibret etter er 225/70/15, siden jeg nå har puttet på 31"x10,5"x 15 vil feilvisningen bli ca. 13% ...dvs. spedometeret viser 13% for lite med 31x10,5 dekka.
Lagde en ny spedometer skive som er tilpasset 31 tommerne.
Gammel skive
Designer ny skive
Dama skjærer ut nyprintet skive (brukte feil utregning på denne...måtte lage ny)
Slik er bilen foreløbi, tror ikke den blir noen høyere, vurderer nye felger med offset og 31x11,5 dekk.
Merket god forskjell før og etter caster/toe-in justering, bilen ble helt fin å kjøre.
Edited by 512TR, 10 May 2007 - 10:40.