Gå til innhold



Foto

aksling ikke sentrert...


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
22 replies to this topic

#1 jasswass

jasswass

    Grand hamster

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1321 Innlegg:

Posted 22 March 2007 - 23:46

har satt på et aldri så lite Budget Boost på jeepen, og det ble riktig så fint, men ser at det venstre framhjulet stikker litt lenger ut enn det høyre. Dette er kanskje naturlig, i og med at bilen har blitt noen cm høyere foran... noen enkel justering for å få akslingen tilbake til midten av bilen...?

(fint med et bilde og litt piler, da men ikke helt har terminolgien inne..., men man lærer da... rolleyes.gif )
Hadde
98 Pajero 2,8 td, 2" ome og 32"
95 Cherokee 2,5 td 4" Trailmaster og 31"
92 Cherokee 4,0 HO 4" ome+bb og 31"
86 Cherokee 2,6 V6 prosjekt høvdingen
89 Terrano 3,0 V6, 32"

#2 cj-tøffen

cj-tøffen

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 525 Innlegg:

Posted 23 March 2007 - 00:33

Du har et stag som går fra den ene siden av akselen opp til den andre siden av ramma. Dette må forlenges ved heving. smile.gif
.

#3 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 23 March 2007 - 08:36

Justerbart panhardstag på lager på BG Nor, kr. 1700,-, kun 1 igjen!

#4 jasswass

jasswass

    Grand hamster

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1321 Innlegg:

Posted 26 March 2007 - 12:47

hva med dette?
http://www.go.jeep-x...wtoTrackbar.htm

dette må vel kunne gjøre jobben? (selv om den ny trackbar kanskje hadde vært det beste, men med studielån som hoved"inntekt" om dagen, så leter man etter billigste løsning... whistle.gif )
Hadde
98 Pajero 2,8 td, 2" ome og 32"
95 Cherokee 2,5 td 4" Trailmaster og 31"
92 Cherokee 4,0 HO 4" ome+bb og 31"
86 Cherokee 2,6 V6 prosjekt høvdingen
89 Terrano 3,0 V6, 32"

#5 Sætre

Sætre

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 989 Innlegg:

Posted 26 March 2007 - 18:58

Jeg mener at det ikke er nødvendig å gjøre noe med track bar, når du hever såpass lite, som den høyden du får med et BB kit.

Hvorfor??
Jo, for det er såpass lite akslingen forskyver seg, at du sjeldent merker det i styringen. Og det henger nok sammen med at Jeepen synker litt sammen når du(og dine evt passasjerer og last) setter seg inn, og vips er akslingen omtrent sentrert igjen.

Edited by Sætre, 26 March 2007 - 21:38.

"The bitterness of poor quality lingers long after the sweetness of low price is forgotten"

#6 512TR

512TR

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1189 Innlegg:

Posted 26 March 2007 - 22:07

QUOTE(Sætre @ 26 Mar 2007, 18:58) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg mener at det ikke er nødvendig å gjøre noe med track bar, når du hever såpass lite, som den høyden du får med et BB kit.

Hvorfor??
Jo, for det er såpass lite akslingen forskyver seg, at du sjeldent merker det i styringen. Og det henger nok sammen med at Jeepen synker litt sammen når du(og dine evt passasjerer og last) setter seg inn, og vips er akslingen omtrent sentrert igjen.



Delte meninger om dette.... min erfaring etter 1 uke med skjev aksling etter 2,5” emu løft, er at bilen ble vinglete og ubehagelig å kjøre.
Både øver og nedre kontrollarmer, spiralfjærer, swaybar vil stå i spenn mot venstre, samt at akslingen står 15-20 mm off-senter.

Hvis bilen synker så mye ned at den kommer i samme posisjon som før....hva er vitsen med løft da...det må isåfall være et skikkelig budget løft, som bare løfter bilen når den er parkert uten fører/passasjer... smile.gif

Her er en liten ilustrasjon hvordan akslingen oppfører seg ved løft..




Slik fikk jeg akselen tilbake i rett posisjon.

Tok av trackbaren og sentrerte akslingen, målte opp hvor bolten til trackbarfestet måtte være.
Brukte rettsliper til å utvide hullet.



Lagde to ’fyll’ skiver som fyller det gamle hullet og setter på plass trackbaren.





Etterpå ble Jeepen en helt annen bil å kjøre, tror en slik løsning kan brukes ved løft opp til 2,5-3".
512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari

#7 Sætre

Sætre

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 989 Innlegg:

Posted 26 March 2007 - 22:59

Joda, jeg er enig at man kan/bør gjøre noe med track bar ved montering av et "ordentlig" hevesett, i ditt tilfelle monterte du et 2,5" kit som gir 2,5" løft i tillegg til den høyden XJ'en hadde som ny.

I dette tilfellet snakket vi om et BB kit, skal vi tippe 1,5 kanskje 2" løft?
Dette monteres som oftest på "slitne" orginal fjærer, som allerede har mistet 1-1,5" fjæringsvei, og ikke har den spensten som de engang hadde. Dvs den blir marginalt høyere enn det XJ 'en var som ny.
Track bar avviket blir derfor ikke så stort, som ved montering av feks et Emu kit.

Uansett så gjør du jo ikke noe feil hvis du korrigerer avviket med brakett/justerbar TB eller borrer nytt hull, det er bare det at jeg synes ikke det er verdt jobben/delene ved kun et BB løft.
"The bitterness of poor quality lingers long after the sweetness of low price is forgotten"

#8 512TR

512TR

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1189 Innlegg:

Posted 26 March 2007 - 23:09

QUOTE(Sætre @ 26 Mar 2007, 22:59) <{POST_SNAPBACK}>
Joda, jeg er enig at man kan/bør gjøre noe med track bar ved montering av et "ordentlig" hevesett, i ditt tilfelle monterte du et 2,5" kit som gir 2,5" løft i tillegg til den høyden XJ'en hadde som ny.

I dette tilfellet snakket vi om et BB kit, skal vi tippe 1,5 kanskje 2" løft?
Dette monteres som oftest på "slitne" orginal fjærer, som allerede har mistet 1-1,5" fjæringsvei, og ikke har den spensten som de engang hadde. Dvs den blir marginalt høyere enn det XJ 'en var som ny.
Track bar avviket blir derfor ikke så stort, som ved montering av feks et Emu kit.

Uansett så gjør du jo ikke noe feil hvis du korrigerer avviket med brakett/justerbar TB eller borrer nytt hull, det er bare det at jeg synes ikke det er verdt jobben/delene ved kun et BB løft.


Joda, helt enig med deg...'strammer' en opp slitne fjærer tilbake til orginalhøyden+litt til, behøver en ikke gjøre noe med trackbaren, men kommer akslingen synlig over til venstre burde en nok ta en vurdering:)
512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari

#9 torfinn

torfinn

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2061 Innlegg:

Posted 27 March 2007 - 10:14

en annen ting som kan gjøre bilen ustabil ved heving er forandringen av caster? vinkelen. Det har vel med selvoppretting å gjøre.

mvh
Torfinn

#10 jasswass

jasswass

    Grand hamster

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1321 Innlegg:

Posted 29 March 2007 - 22:51

kan det være dette som gjør at bilen drar litt mot høyre nå (gjorde ikke det tidligere)? den går ikke lenger rett fram uten å måtte vir rattet ørlitt...

driver og leser litt her, men er ikke helt fortrolig med hva "caster" og "castervinkel" er for noe? wacko.gif

Edited by jasswass, 29 March 2007 - 23:13.

Hadde
98 Pajero 2,8 td, 2" ome og 32"
95 Cherokee 2,5 td 4" Trailmaster og 31"
92 Cherokee 4,0 HO 4" ome+bb og 31"
86 Cherokee 2,6 V6 prosjekt høvdingen
89 Terrano 3,0 V6, 32"

#11 Kjellh

Kjellh

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 177 Innlegg:

Posted 30 March 2007 - 07:24

QUOTE(jasswass @ 29 Mar 2007, 22:51) <{POST_SNAPBACK}>
kan det være dette som gjør at bilen drar litt mot høyre nå (gjorde ikke det tidligere)? den går ikke lenger rett fram uten å måtte vir rattet ørlitt...

driver og leser litt her, men er ikke helt fortrolig med hva "caster" og "castervinkel" er for noe? wacko.gif


Hei
Du må i tilegg justere staget som kommer fra styresnekka da det vil bli for "kort" også.
Du løsner de to Boltene/klemmene som er på staget, så vrir du ca en 1/4-1/2 omdreining på dette, da vil ratte sentrere seg igjen. Hvis du setter på en tang på staget, og den peker rett ned, så skal du skyve fra deg(mener jeg å huske). Hvis dette var uklart, så si i fra så tar jeg et bilde. Hvis det er slik at bilen faktisk trekker til den ene siden så er det en annen feil, men det kan vel føles litt slik hvis ratte står skeift. rofl.gif
Hilsen Kjellh
Kjektåha. Hilsen KGH.
Åååå jeg tror jeg sellærn.

#12 512TR

512TR

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1189 Innlegg:

Posted 30 March 2007 - 07:55

QUOTE(torfinn @ 27 Mar 2007, 10:14) <{POST_SNAPBACK}>
en annen ting som kan gjøre bilen ustabil ved heving er forandringen av caster? vinkelen. Det har vel med selvoppretting å gjøre.

mvh
Torfinn


Joda, så vidt jeg vet påvirker for liten castervinkel rattet/styringens evne til å rette seg selv opp og komme i senter, også bilens retningsstabilitet (extra mye hvis en treffer en dump i veien).

Castervinkelen blir mindre jo høyere en løfter bilen, med de orginale kontrollarmene tror jeg vinkelen kan justers (nedre controllarm shimses på XJ) til å tåle et løft på ca. 3-4 tommer,....høyere en det, bør nok lengre justerbare controllarmer brukes.

QUOTE(jasswass @ 29 Mar 2007, 22:51) <{POST_SNAPBACK}>
kan det være dette som gjør at bilen drar litt mot høyre nå (gjorde ikke det tidligere)? den går ikke lenger rett fram uten å måtte vir rattet ørlitt...

driver og leser litt her, men er ikke helt fortrolig med hva "caster" og "castervinkel" er for noe? wacko.gif


På morrakvisten har jeg prøvd å knote ned en skisse hvordan caster vinkelen forandres ved løft..



QUOTE(Kjellh @ 30 Mar 2007, 07:24) <{POST_SNAPBACK}>
Hei
Du må i tilegg justere staget som kommer fra styresnekka da det vil bli for "kort" også.
Du løsner de to Boltene/klemmene som er på staget, så vrir du ca en 1/4-1/2 omdreining på dette, da vil ratte sentrere seg igjen. Hvis du setter på en tang på staget, og den peker rett ned, så skal du skyve fra deg(mener jeg å huske). Hvis dette var uklart, så si i fra så tar jeg et bilde. Hvis det er slik at bilen faktisk trekker til den ene siden så er det en annen feil, men det kan vel føles litt slik hvis ratte står skeift. rofl.gif
Hilsen Kjellh


Helt riktig, det er mer et visuelt irritasjonsmoment at rattet ikke står rett smile.gif

Har ikke enda gjordt noe med min XJ etter 2,5” løftet, med har det på punchlisten min, og vil sjekke og vurdere justering, når bare veier og sommerdekk står for tur..
512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari

#13 Sætre

Sætre

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 989 Innlegg:

Posted 30 March 2007 - 10:15

En annen ting som er ekstremt viktig, når man hever en XJ/TJ/ZJ, er å justere spissingen. For med engang du løfter, selv om det bare er 1 tomme eller 2, så vil spissingen forandre seg. Dette vil føre til masse kluss, som feks sporing og utslitte fordekk.
Og husk, juster spissing først, før du retter opp rattet.

Caster er en annen faktor som også vil spille inn, men som 512 TR så utmerket beskriver og illusterer, så skal ikke dette være noe stort problem så lenge man er under 3,5-4" heving.

Edited by Sætre, 30 March 2007 - 10:16.

"The bitterness of poor quality lingers long after the sweetness of low price is forgotten"

#14 torfinn

torfinn

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2061 Innlegg:

Posted 30 March 2007 - 10:35

QUOTE(Sætre @ 30 Mar 2007, 10:15) <{POST_SNAPBACK}>
En annen ting som er ekstremt viktig, når man hever en XJ/TJ/ZJ, er å justere spissingen. For med engang du løfter, selv om det bare er 1 tomme eller 2, så vil spissingen forandre seg. Dette vil føre til masse kluss, som feks sporing og utslitte fordekk.
Og husk, juster spissing først, før du retter opp rattet.

Caster er en annen faktor som også vil spille inn, men som 512 TR så utmerket beskriver og illusterer, så skal ikke dette være noe stort problem så lenge man er under 3,5-4" heving.



Hvordan kan spissingen (toe in) forandre seg ved heving? Toe-in vil forandre seg litt kun dersom den ikke er null grader. Ved heving vil akselen rulle noe fremover som vist på tegningen til 512TR. Hvis spissingen er innover fra før, vil det ved heving også forandre camber vinkelen.

mvh
Torfinn

#15 Sætre

Sætre

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 989 Innlegg:

Posted 30 March 2007 - 10:47

Hehe....det kan du få tenke litt på i løpet av dagen, jeg har ikke tid til å forklare nå.
Men et lite tips, tenk på hvordan drag link og tie rod er satt opp.

Edited by Sætre, 30 March 2007 - 10:48.

"The bitterness of poor quality lingers long after the sweetness of low price is forgotten"

#16 jasswass

jasswass

    Grand hamster

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1321 Innlegg:

Posted 30 March 2007 - 10:47

Tusen takk for kjempegod hjelpT Må si jeg er imponert over viljen til å opplyse en nybakt jeepeier som vil kunne skru litt sjøl... thumbsup.gif
Hadde
98 Pajero 2,8 td, 2" ome og 32"
95 Cherokee 2,5 td 4" Trailmaster og 31"
92 Cherokee 4,0 HO 4" ome+bb og 31"
86 Cherokee 2,6 V6 prosjekt høvdingen
89 Terrano 3,0 V6, 32"

#17 Sætre

Sætre

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 989 Innlegg:

Posted 01 April 2007 - 19:23

QUOTE(torfinn @ 30 Mar 2007, 10:35) <{POST_SNAPBACK}>
Hvordan kan spissingen (toe in) forandre seg ved heving? Toe-in vil forandre seg litt kun dersom den ikke er null grader. Ved heving vil akselen rulle noe fremover som vist på tegningen til 512TR. Hvis spissingen er innover fra før, vil det ved heving også forandre camber vinkelen.

mvh
Torfinn


Spissingen vil forandre seg når du hever, fordi drag link(staget som går fra styresnekken/pitman arm) er satt opp i en oppned "Y" konfigurasjon sammen med tie rod.

Drag linken går fra pitmanarm til høyre "styreknoke", og så går tie rod fra venstre "styreknoke" for så å boltes fast i drag linken.
Tie rod, eller parallell stag som det også er kjent som, kan se ut som om det kun går fra den ene "styreknoken" til den andre "styreknoken", men det gjør det ikke!
Hadde det derimot gjort det(type cross over steering), så hadde ikke spissingen blitt berørt av heving! Og det eneste du hadde trengt å gjøre , hadde vært å justere drag link for å sentrere rattet.

Hvis vi foretar et tankeekspriment, så kan vi tenke oss Jeepen med en oppned "Y" i stedet for de vanlige styrestagene. Hvis vi hever Jeepen litt, så vil det medføre at vi forsøker å strekke Y'en i lengde, og da den ikke kan bli lengre enn det den er, så vil forsøket på å øke lengden kompanseres ved at avstanden i mellom "armene" på Y'en bli smalere.
Og vips, så har du forandret spissingen!

Camber kan du glemme i denne sammenhengen, den er ikke justerbar på Jeepene våre. Og den vinkelen forholder seg til parametere som ikke blir så berørt av hevingen, som feks caster.

Edited by Sætre, 01 April 2007 - 21:56.

"The bitterness of poor quality lingers long after the sweetness of low price is forgotten"

#18 512TR

512TR

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1189 Innlegg:

Posted 02 April 2007 - 22:41

QUOTE(Sætre @ 1 Apr 2007, 19:23) <{POST_SNAPBACK}>
Spissingen vil forandre seg når du hever, fordi drag link(staget som går fra styresnekken/pitman arm) er satt opp i en oppned "Y" konfigurasjon sammen med tie rod.

Drag linken går fra pitmanarm til høyre "styreknoke", og så går tie rod fra venstre "styreknoke" for så å boltes fast i drag linken.
Tie rod, eller parallell stag som det også er kjent som, kan se ut som om det kun går fra den ene "styreknoken" til den andre "styreknoken", men det gjør det ikke!
Hadde det derimot gjort det(type cross over steering), så hadde ikke spissingen blitt berørt av heving! Og det eneste du hadde trengt å gjøre , hadde vært å justere drag link for å sentrere rattet.

Hvis vi foretar et tankeekspriment, så kan vi tenke oss Jeepen med en oppned "Y" i stedet for de vanlige styrestagene. Hvis vi hever Jeepen litt, så vil det medføre at vi forsøker å strekke Y'en i lengde, og da den ikke kan bli lengre enn det den er, så vil forsøket på å øke lengden kompanseres ved at avstanden i mellom "armene" på Y'en bli smalere.
Og vips, så har du forandret spissingen!

Camber kan du glemme i denne sammenhengen, den er ikke justerbar på Jeepene våre. Og den vinkelen forholder seg til parametere som ikke blir så berørt av hevingen, som feks caster.


Spinner litt videre på tanke eksprerimentet ditt...brukes en senket pitman arm tilsvarende løftet vill spissingen bli tilnærmet uforandret...

Camber er som nevnt ikke justerbar, men den forandres ørlite når castervinkelen forandres, så fremst den ikke er 0 i utgangspunktet.
Begge vinklene har sitt utspring i de samme knokkel opplagringene.

Caster: vinklen styreaksen er tiltet fremover
Camber: vinkelen styreaksen er tiltet inn/utover.

Når bilen løftes, dreies akslingen (og dermed knokklene) og caster vinkelen forandres som igjen forander camber vinkelen litt....når castervinkelen justers etter løftet vil også cambervinkelen bli riktig.



Spissing- toe in eller toe out etter heving og større hjul?

Noen mener at ved moderat løft/hjul og kjøring med NV242 og mest fulltime 4x4 bør spissingen være 0 dvs. hjula står rett frem og NV 231 part time spissing inn (toe in) på 3mm.

Med dekk over 35 tommere mener noen at spissingen skal være utover (toe out) for best styring, dekkslitasje og unngå death wobble.

Her må en prøve seg frem...det er ikke sikkert at å bruke de originale verdiene etter løft/større hjul blir det riktige.


512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari

#19 Sætre

Sætre

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 989 Innlegg:

Posted 03 April 2007 - 09:30

QUOTE
Spinner litt videre på tanke eksprerimentet ditt...brukes en senket pitman arm tilsvarende løftet vill spissingen bli tilnærmet uforandret...


Ja det stemmer! Men skal du ha en droppet Pit man arm, så skal du heve ganske mye. I en riktig satt opp forstilling skal drag link og track bar være nogenlunde parallelle, for å unngå bump steer.
Når du hever mye, (skal vi si >4"?), så vil ikke disse stagene lengre være parallelle. En droppet Pit man arm vil korrigere dette.

Når det gjelder spissing eller toe in/out, så er det kjempeenkelt å justere inn på tie roden, ved hjelp av et målebånd.
Jeg har gode erfaringer men å kjøre toe-in på ca 3mm på 33/35", dekkene slites rett og styringen er fin.

Jeg er helt enig i dine betraktninger ang caster/camber problematikken, meget bra beskrevet!
Men camber forandrer seg så minimalt, på vanlig heving, at jeg aldri har opplevd at den har forringet kjøreegenskapene.
De gangen jeg har lest om camber justeringer, har det dreid seg om akselbytte, feks bruk av D44 Wagoneer på CJ-7. Disse har vistnok ulik cambervinkel, og det kan justeres ved shims eller offset ball joints.
"The bitterness of poor quality lingers long after the sweetness of low price is forgotten"

#20 512TR

512TR

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1189 Innlegg:

Posted 09 May 2007 - 21:25

QUOTE(512TR @ 30 Mar 2007, 07:55) <{POST_SNAPBACK}>
Har ikke enda gjordt noe med min XJ etter 2,5” løftet, med har det på punchlisten min, og vil sjekke og vurdere justering, når bare veier og sommerdekk står for tur..



Har i løpet av forrige uke tatt en liten vårservice på Cherokeen, tatt av piggdekkene og puttet på midlertidige sommerdekk, og brukte annledningen til å sjekke og justere hjul innstillingene., bytte litt olje og smurt opp kryss og ledd etc.

Caster:
Målte caster vinkelen og den var bare 4-5 grader (skal være 6,5-7,5 grader), fant ut at jeg måtte justerte(forlengte) nedre kontrollarm med 2 mm shims.
Lagde shimsene i aluminium, shimsene ved siden av er de originale, de nye alu shimesene ble lagt i tillegg til de originale.



Toe-in/spissing:
Fant et punkt på dekket som jeg brukte som referanese, målte tie inn, og forskjellen på forran og bak var 13 mm (dvs. 13 mm mindre forran)
Justerte da tie-rod'n ca 5-6 mm utover, da ble toe inn ca 2-3 mm, sentrerte deretter rattet ved å justere drag linken til rattet kom i senter.

Siden jeg midletidig bruker disse felgene (orig offset) og 31"x10,5" måtte jeg justere styre-stopperne.

På de originale er mutteren punktet fast i bolten, fant to nye bolter/muttrer, gjengene er 3/8" UNF.








Greaset EMU bladfjærene bak ved å bruke smørbrød prinsippet biggrin.gif , kjører en meisel mellom bladene og smører grease med en kniv J








Feilvisning av spedometret.
Original dekkstørelse som spedometeret er kalibret etter er 225/70/15, siden jeg nå har puttet på 31"x10,5"x 15 vil feilvisningen bli ca. 13% ...dvs. spedometeret viser 13% for lite med 31x10,5 dekka.

Lagde en ny spedometer skive som er tilpasset 31 tommerne.

Gammel skive


Designer ny skive





Dama skjærer ut nyprintet skive (brukte feil utregning på denne...måtte lage ny)







Slik er bilen foreløbi, tror ikke den blir noen høyere, vurderer nye felger med offset og 31x11,5 dekk.
Merket god forskjell før og etter caster/toe-in justering, bilen ble helt fin å kjøre.




Edited by 512TR, 10 May 2007 - 10:40.

512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari