Holy crap!!
512......Du vinner "most info in a thread" pokalen i dag:-)
Kudos for arbeids og dokumentasjonsiver!
Et lite spørsmål:
Hvordan og hvor målte du castervinkel....inclinometer med magnetfot...eller noen annen smart løsning?
aksling ikke sentrert...
Started by
jasswass
, Mar 22 2007 23:46
22 replies to this topic
#21
Posted 09 May 2007 - 21:46
"The bitterness of poor quality lingers long after the sweetness of low price is forgotten"
#22
Posted 10 May 2007 - 01:51
QUOTE(512TR @ 9 May 2007, 21:25) <{POST_SNAPBACK}>
Feilvisning av spedometret.
Original dekkstørelse som spedometeret er kalibret etter er 215/75/15, siden jeg nå har puttet på 31"x10,5"x 15 vil feilvisningen bli ca. 13% ...dvs. spedometeret viser 13% for lite med 31x10,5 dekka.
Lagde en ny spedometer skive som er tilpasset 31 tommerne.
Gammel skive
Original dekkstørelse som spedometeret er kalibret etter er 215/75/15, siden jeg nå har puttet på 31"x10,5"x 15 vil feilvisningen bli ca. 13% ...dvs. spedometeret viser 13% for lite med 31x10,5 dekka.
Lagde en ny spedometer skive som er tilpasset 31 tommerne.
Gammel skive
Hmm, jeg sjekket min XJ med 31 tommere med GPS, den var 100% nøyaktig o.o
Men uansett, tøft med hvite skiver..
Edited by Coltaine, 10 May 2007 - 01:52.
#23
Posted 10 May 2007 - 10:39
QUOTE(Sætre @ 9 May 2007, 21:46) <{POST_SNAPBACK}>
Holy crap!!
512......Du vinner "most info in a thread" pokalen i dag:-)
Kudos for arbeids og dokumentasjonsiver!
Et lite spørsmål:
Hvordan og hvor målte du castervinkel....inclinometer med magnetfot...eller noen annen smart løsning?
512......Du vinner "most info in a thread" pokalen i dag:-)
Kudos for arbeids og dokumentasjonsiver!
Et lite spørsmål:
Hvordan og hvor målte du castervinkel....inclinometer med magnetfot...eller noen annen smart løsning?
Brukte en slik, kan måle på toppen av øvre bære kule, på diffdeksel flaten eller toppen av de 2 diffcover-boltene som står over/under senter aksling.
Akslingen , diffhuset og knokkelen er sveist fast med en vinkel på 9 grader mellom CL knokkelopplagring og diffhuset (CL pinion aksling)
Når en har denne vinkelen kan en måle vinkelen som diffhuset står i, da er det bare å trekke fra 9 grader
eks. vinkel diff = 5 grader, dette gir caster vinkel = 5-9 = 4 grader.
QUOTE(Coltaine @ 10 May 2007, 01:51) <{POST_SNAPBACK}>
Hmm, jeg sjekket min XJ med 31 tommere med GPS, den var 100% nøyaktig o.o
Men uansett, tøft med hvite skiver..
Men uansett, tøft med hvite skiver..
Hvis spedometeret ditt er rett med 31” dekk var det ca 13% feil med original hjula...
Det er fysisk umulig at spedometeret er viser riktig med begge dekkdimensjonene
Original dekk: (225/70/15)
Diam: 695.96 mm
Omkrets= PI x d = 696 mm x 3,14= 2186 mm
31”x 10,5” dekk
Diam = 787 mm
Omkrets= 787 mm x 3,14 = 2471 mm
Diameter og omkrets kan variere på forskjellige dekktyper av samme dimmensjon.
Forskjell 13% større rulle omkrets på 31” dekket, og så lenge spedometret får impulser basert på hjulomdreininger vil spedometret vise 13% forlite med 31 tomms dekk.
Det kan jo tenkes at forrige eier har byttet spedometer-drev på bilen, og derfor viser riktig med 31 tommere.
Edited by 512TR, 10 May 2007 - 10:44.
512TR
"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari
"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari