aksling ikke sentrert...
#1
Posted 22 March 2007 - 23:46
(fint med et bilde og litt piler, da men ikke helt har terminolgien inne..., men man lærer da... )
98 Pajero 2,8 td, 2" ome og 32"
95 Cherokee 2,5 td 4" Trailmaster og 31"
92 Cherokee 4,0 HO 4" ome+bb og 31"
86 Cherokee 2,6 V6 prosjekt høvdingen
89 Terrano 3,0 V6, 32"
#2
Posted 23 March 2007 - 00:33
#3
Posted 23 March 2007 - 08:36
#4
Posted 26 March 2007 - 12:47
http://www.go.jeep-x...wtoTrackbar.htm
dette må vel kunne gjøre jobben? (selv om den ny trackbar kanskje hadde vært det beste, men med studielån som hoved"inntekt" om dagen, så leter man etter billigste løsning... )
98 Pajero 2,8 td, 2" ome og 32"
95 Cherokee 2,5 td 4" Trailmaster og 31"
92 Cherokee 4,0 HO 4" ome+bb og 31"
86 Cherokee 2,6 V6 prosjekt høvdingen
89 Terrano 3,0 V6, 32"
#5
Posted 26 March 2007 - 18:58
Hvorfor??
Jo, for det er såpass lite akslingen forskyver seg, at du sjeldent merker det i styringen. Og det henger nok sammen med at Jeepen synker litt sammen når du(og dine evt passasjerer og last) setter seg inn, og vips er akslingen omtrent sentrert igjen.
Edited by Sætre, 26 March 2007 - 21:38.
#6
Posted 26 March 2007 - 22:07
Hvorfor??
Jo, for det er såpass lite akslingen forskyver seg, at du sjeldent merker det i styringen. Og det henger nok sammen med at Jeepen synker litt sammen når du(og dine evt passasjerer og last) setter seg inn, og vips er akslingen omtrent sentrert igjen.
Delte meninger om dette.... min erfaring etter 1 uke med skjev aksling etter 2,5” emu løft, er at bilen ble vinglete og ubehagelig å kjøre.
Både øver og nedre kontrollarmer, spiralfjærer, swaybar vil stå i spenn mot venstre, samt at akslingen står 15-20 mm off-senter.
Hvis bilen synker så mye ned at den kommer i samme posisjon som før....hva er vitsen med løft da...det må isåfall være et skikkelig budget løft, som bare løfter bilen når den er parkert uten fører/passasjer...
Her er en liten ilustrasjon hvordan akslingen oppfører seg ved løft..
Slik fikk jeg akselen tilbake i rett posisjon.
Tok av trackbaren og sentrerte akslingen, målte opp hvor bolten til trackbarfestet måtte være.
Brukte rettsliper til å utvide hullet.
Lagde to ’fyll’ skiver som fyller det gamle hullet og setter på plass trackbaren.
Etterpå ble Jeepen en helt annen bil å kjøre, tror en slik løsning kan brukes ved løft opp til 2,5-3".
"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari
#7
Posted 26 March 2007 - 22:59
I dette tilfellet snakket vi om et BB kit, skal vi tippe 1,5 kanskje 2" løft?
Dette monteres som oftest på "slitne" orginal fjærer, som allerede har mistet 1-1,5" fjæringsvei, og ikke har den spensten som de engang hadde. Dvs den blir marginalt høyere enn det XJ 'en var som ny.
Track bar avviket blir derfor ikke så stort, som ved montering av feks et Emu kit.
Uansett så gjør du jo ikke noe feil hvis du korrigerer avviket med brakett/justerbar TB eller borrer nytt hull, det er bare det at jeg synes ikke det er verdt jobben/delene ved kun et BB løft.
#8
Posted 26 March 2007 - 23:09
I dette tilfellet snakket vi om et BB kit, skal vi tippe 1,5 kanskje 2" løft?
Dette monteres som oftest på "slitne" orginal fjærer, som allerede har mistet 1-1,5" fjæringsvei, og ikke har den spensten som de engang hadde. Dvs den blir marginalt høyere enn det XJ 'en var som ny.
Track bar avviket blir derfor ikke så stort, som ved montering av feks et Emu kit.
Uansett så gjør du jo ikke noe feil hvis du korrigerer avviket med brakett/justerbar TB eller borrer nytt hull, det er bare det at jeg synes ikke det er verdt jobben/delene ved kun et BB løft.
Joda, helt enig med deg...'strammer' en opp slitne fjærer tilbake til orginalhøyden+litt til, behøver en ikke gjøre noe med trackbaren, men kommer akslingen synlig over til venstre burde en nok ta en vurdering:)
"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari
#9
Posted 27 March 2007 - 10:14
mvh
Torfinn
#10
Posted 29 March 2007 - 22:51
driver og leser litt her, men er ikke helt fortrolig med hva "caster" og "castervinkel" er for noe?
Edited by jasswass, 29 March 2007 - 23:13.
98 Pajero 2,8 td, 2" ome og 32"
95 Cherokee 2,5 td 4" Trailmaster og 31"
92 Cherokee 4,0 HO 4" ome+bb og 31"
86 Cherokee 2,6 V6 prosjekt høvdingen
89 Terrano 3,0 V6, 32"
#11
Posted 30 March 2007 - 07:24
driver og leser litt her, men er ikke helt fortrolig med hva "caster" og "castervinkel" er for noe?
Hei
Du må i tilegg justere staget som kommer fra styresnekka da det vil bli for "kort" også.
Du løsner de to Boltene/klemmene som er på staget, så vrir du ca en 1/4-1/2 omdreining på dette, da vil ratte sentrere seg igjen. Hvis du setter på en tang på staget, og den peker rett ned, så skal du skyve fra deg(mener jeg å huske). Hvis dette var uklart, så si i fra så tar jeg et bilde. Hvis det er slik at bilen faktisk trekker til den ene siden så er det en annen feil, men det kan vel føles litt slik hvis ratte står skeift.
Hilsen Kjellh
Åååå jeg tror jeg sellærn.
#12
Posted 30 March 2007 - 07:55
mvh
Torfinn
Joda, så vidt jeg vet påvirker for liten castervinkel rattet/styringens evne til å rette seg selv opp og komme i senter, også bilens retningsstabilitet (extra mye hvis en treffer en dump i veien).
Castervinkelen blir mindre jo høyere en løfter bilen, med de orginale kontrollarmene tror jeg vinkelen kan justers (nedre controllarm shimses på XJ) til å tåle et løft på ca. 3-4 tommer,....høyere en det, bør nok lengre justerbare controllarmer brukes.
driver og leser litt her, men er ikke helt fortrolig med hva "caster" og "castervinkel" er for noe?
På morrakvisten har jeg prøvd å knote ned en skisse hvordan caster vinkelen forandres ved løft..
Du må i tilegg justere staget som kommer fra styresnekka da det vil bli for "kort" også.
Du løsner de to Boltene/klemmene som er på staget, så vrir du ca en 1/4-1/2 omdreining på dette, da vil ratte sentrere seg igjen. Hvis du setter på en tang på staget, og den peker rett ned, så skal du skyve fra deg(mener jeg å huske). Hvis dette var uklart, så si i fra så tar jeg et bilde. Hvis det er slik at bilen faktisk trekker til den ene siden så er det en annen feil, men det kan vel føles litt slik hvis ratte står skeift.
Hilsen Kjellh
Helt riktig, det er mer et visuelt irritasjonsmoment at rattet ikke står rett
Har ikke enda gjordt noe med min XJ etter 2,5” løftet, med har det på punchlisten min, og vil sjekke og vurdere justering, når bare veier og sommerdekk står for tur..
"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari
#13
Posted 30 March 2007 - 10:15
Og husk, juster spissing først, før du retter opp rattet.
Caster er en annen faktor som også vil spille inn, men som 512 TR så utmerket beskriver og illusterer, så skal ikke dette være noe stort problem så lenge man er under 3,5-4" heving.
Edited by Sætre, 30 March 2007 - 10:16.
#14
Posted 30 March 2007 - 10:35
Og husk, juster spissing først, før du retter opp rattet.
Caster er en annen faktor som også vil spille inn, men som 512 TR så utmerket beskriver og illusterer, så skal ikke dette være noe stort problem så lenge man er under 3,5-4" heving.
Hvordan kan spissingen (toe in) forandre seg ved heving? Toe-in vil forandre seg litt kun dersom den ikke er null grader. Ved heving vil akselen rulle noe fremover som vist på tegningen til 512TR. Hvis spissingen er innover fra før, vil det ved heving også forandre camber vinkelen.
mvh
Torfinn
#15
Posted 30 March 2007 - 10:47
Men et lite tips, tenk på hvordan drag link og tie rod er satt opp.
Edited by Sætre, 30 March 2007 - 10:48.
#16
Posted 30 March 2007 - 10:47
98 Pajero 2,8 td, 2" ome og 32"
95 Cherokee 2,5 td 4" Trailmaster og 31"
92 Cherokee 4,0 HO 4" ome+bb og 31"
86 Cherokee 2,6 V6 prosjekt høvdingen
89 Terrano 3,0 V6, 32"
#17
Posted 01 April 2007 - 19:23
mvh
Torfinn
Spissingen vil forandre seg når du hever, fordi drag link(staget som går fra styresnekken/pitman arm) er satt opp i en oppned "Y" konfigurasjon sammen med tie rod.
Drag linken går fra pitmanarm til høyre "styreknoke", og så går tie rod fra venstre "styreknoke" for så å boltes fast i drag linken.
Tie rod, eller parallell stag som det også er kjent som, kan se ut som om det kun går fra den ene "styreknoken" til den andre "styreknoken", men det gjør det ikke!
Hadde det derimot gjort det(type cross over steering), så hadde ikke spissingen blitt berørt av heving! Og det eneste du hadde trengt å gjøre , hadde vært å justere drag link for å sentrere rattet.
Hvis vi foretar et tankeekspriment, så kan vi tenke oss Jeepen med en oppned "Y" i stedet for de vanlige styrestagene. Hvis vi hever Jeepen litt, så vil det medføre at vi forsøker å strekke Y'en i lengde, og da den ikke kan bli lengre enn det den er, så vil forsøket på å øke lengden kompanseres ved at avstanden i mellom "armene" på Y'en bli smalere.
Og vips, så har du forandret spissingen!
Camber kan du glemme i denne sammenhengen, den er ikke justerbar på Jeepene våre. Og den vinkelen forholder seg til parametere som ikke blir så berørt av hevingen, som feks caster.
Edited by Sætre, 01 April 2007 - 21:56.
#18
Posted 02 April 2007 - 22:41
Drag linken går fra pitmanarm til høyre "styreknoke", og så går tie rod fra venstre "styreknoke" for så å boltes fast i drag linken.
Tie rod, eller parallell stag som det også er kjent som, kan se ut som om det kun går fra den ene "styreknoken" til den andre "styreknoken", men det gjør det ikke!
Hadde det derimot gjort det(type cross over steering), så hadde ikke spissingen blitt berørt av heving! Og det eneste du hadde trengt å gjøre , hadde vært å justere drag link for å sentrere rattet.
Hvis vi foretar et tankeekspriment, så kan vi tenke oss Jeepen med en oppned "Y" i stedet for de vanlige styrestagene. Hvis vi hever Jeepen litt, så vil det medføre at vi forsøker å strekke Y'en i lengde, og da den ikke kan bli lengre enn det den er, så vil forsøket på å øke lengden kompanseres ved at avstanden i mellom "armene" på Y'en bli smalere.
Og vips, så har du forandret spissingen!
Camber kan du glemme i denne sammenhengen, den er ikke justerbar på Jeepene våre. Og den vinkelen forholder seg til parametere som ikke blir så berørt av hevingen, som feks caster.
Spinner litt videre på tanke eksprerimentet ditt...brukes en senket pitman arm tilsvarende løftet vill spissingen bli tilnærmet uforandret...
Camber er som nevnt ikke justerbar, men den forandres ørlite når castervinkelen forandres, så fremst den ikke er 0 i utgangspunktet.
Begge vinklene har sitt utspring i de samme knokkel opplagringene.
Caster: vinklen styreaksen er tiltet fremover
Camber: vinkelen styreaksen er tiltet inn/utover.
Når bilen løftes, dreies akslingen (og dermed knokklene) og caster vinkelen forandres som igjen forander camber vinkelen litt....når castervinkelen justers etter løftet vil også cambervinkelen bli riktig.
Spissing- toe in eller toe out etter heving og større hjul?
Noen mener at ved moderat løft/hjul og kjøring med NV242 og mest fulltime 4x4 bør spissingen være 0 dvs. hjula står rett frem og NV 231 part time spissing inn (toe in) på 3mm.
Med dekk over 35 tommere mener noen at spissingen skal være utover (toe out) for best styring, dekkslitasje og unngå death wobble.
Her må en prøve seg frem...det er ikke sikkert at å bruke de originale verdiene etter løft/større hjul blir det riktige.
"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari
#19
Posted 03 April 2007 - 09:30
Ja det stemmer! Men skal du ha en droppet Pit man arm, så skal du heve ganske mye. I en riktig satt opp forstilling skal drag link og track bar være nogenlunde parallelle, for å unngå bump steer.
Når du hever mye, (skal vi si >4"?), så vil ikke disse stagene lengre være parallelle. En droppet Pit man arm vil korrigere dette.
Når det gjelder spissing eller toe in/out, så er det kjempeenkelt å justere inn på tie roden, ved hjelp av et målebånd.
Jeg har gode erfaringer men å kjøre toe-in på ca 3mm på 33/35", dekkene slites rett og styringen er fin.
Jeg er helt enig i dine betraktninger ang caster/camber problematikken, meget bra beskrevet!
Men camber forandrer seg så minimalt, på vanlig heving, at jeg aldri har opplevd at den har forringet kjøreegenskapene.
De gangen jeg har lest om camber justeringer, har det dreid seg om akselbytte, feks bruk av D44 Wagoneer på CJ-7. Disse har vistnok ulik cambervinkel, og det kan justeres ved shims eller offset ball joints.
#20
Posted 09 May 2007 - 21:25
Har i løpet av forrige uke tatt en liten vårservice på Cherokeen, tatt av piggdekkene og puttet på midlertidige sommerdekk, og brukte annledningen til å sjekke og justere hjul innstillingene., bytte litt olje og smurt opp kryss og ledd etc.
Caster:
Målte caster vinkelen og den var bare 4-5 grader (skal være 6,5-7,5 grader), fant ut at jeg måtte justerte(forlengte) nedre kontrollarm med 2 mm shims.
Lagde shimsene i aluminium, shimsene ved siden av er de originale, de nye alu shimesene ble lagt i tillegg til de originale.
Toe-in/spissing:
Fant et punkt på dekket som jeg brukte som referanese, målte tie inn, og forskjellen på forran og bak var 13 mm (dvs. 13 mm mindre forran)
Justerte da tie-rod'n ca 5-6 mm utover, da ble toe inn ca 2-3 mm, sentrerte deretter rattet ved å justere drag linken til rattet kom i senter.
Siden jeg midletidig bruker disse felgene (orig offset) og 31"x10,5" måtte jeg justere styre-stopperne.
På de originale er mutteren punktet fast i bolten, fant to nye bolter/muttrer, gjengene er 3/8" UNF.
Greaset EMU bladfjærene bak ved å bruke smørbrød prinsippet , kjører en meisel mellom bladene og smører grease med en kniv J
Feilvisning av spedometret.
Original dekkstørelse som spedometeret er kalibret etter er 225/70/15, siden jeg nå har puttet på 31"x10,5"x 15 vil feilvisningen bli ca. 13% ...dvs. spedometeret viser 13% for lite med 31x10,5 dekka.
Lagde en ny spedometer skive som er tilpasset 31 tommerne.
Gammel skive
Designer ny skive
Dama skjærer ut nyprintet skive (brukte feil utregning på denne...måtte lage ny)
Slik er bilen foreløbi, tror ikke den blir noen høyere, vurderer nye felger med offset og 31x11,5 dekk.
Merket god forskjell før og etter caster/toe-in justering, bilen ble helt fin å kjøre.
Edited by 512TR, 10 May 2007 - 10:40.
"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari