Gå til innhold



Foto
* * * * * 2 votes

Frode sin garasje/ Nå CJ7 prosjekt


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
612 replies to this topic

#521 mæjus

mæjus

    Delvis offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3608 Innlegg:

Posted 30 March 2008 - 01:48

QUOTE(ZukiJack @ 30 Mar 2008, 00:33) <{POST_SNAPBACK}>
Du må forte deg litt...
Dette er så spennde å følge med på at man orker ikke å vente på det neste. ohmy.gif


D e som e skulle sagt d selv biggrin.gif
............................................................................................................................................
Hvorfor må man tenke før man snakker, når man ikke vet hva man skal si før man har sagt d?


Min Chevy og Eks Ford garasje

Marius S. Markussen
Mob 95928863
mariusmarkussen@hotmail.com

IPB ImageIPB ImageIPB ImageIPB ImageIPB Image

#522 PrinZe

PrinZe

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 930 Innlegg:

Posted 30 March 2008 - 12:48

Heftig bygg, keep up the good work smile.gif
- Because it all went to hælvete in a very krapp turn, som Petter Solberg sier -

#523 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 30 March 2008 - 21:33

Joda, jeg står på kun for dere biggrin.gif

Planen er at bilen skal være ferdig til høsten.
Akkurat nå går det litt fortere, men snart er våren her og huset skal males en del ting skal gjøres i hagen , nytt interiør i Mercedesen osv..

I dag har jeg begynt på balja. Jeg grovskar en plate og la den over hullet. tegnet av med tusj og skar etter streken med plasma (takk gud for plasma smile.gif ) Biten passet rett i og jeg sveiste den fast. Jeg er ganske ny med sveiseappart og dette er aller første gang på tynnplater. Syntes det gikk ganske greit. Får vise seg når jeg har slipt ned sveisen... Når jeg er ferdig å sveise skal balja sandblåses under og innvendig. Er spent på hvor mye av balja som er igjen, da...




IPB Image

www.terrengbil.com

#524 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 30 March 2008 - 22:07

Frode...
Sitter og leser kjøretøys-lista i avataren din...
Si meg...Kjøper du bilene dine på Europris?

Kjøple en -90 Jeep XJ Solgt
Fikk mer til over...
så jeg kjøpte meg en -83 Jeep CJ7 Under oppbygging
Fikk mer til overs...
så jeg kjøpte meg en -99 VW Caravelle syncro
Hikk mer til overs...
så jeg kjøpte meg en -74 Audi 100
Fikk mer til overs ...
så jeg kjøpte meg en -72 Mercedes 450SL
Fikk fortsatt mer til overs...
så jeg kjøpte meg en -89 Man bilfrakterprosjekt SOLGT
Hadde fortsatt mer til overs...
Så jeg kjøpte også en -65 Chevrolet C-20 LWB Fleetside pickup
Fortsatt mer til overs...
og kjøpte med en -08 VW Passat 4mot

Få mer for pengene på Europris!!!

By the way...
Sveisinga di ser forresten bra ut den...

Edited by ZukiJack, 30 March 2008 - 22:23.


#525 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 30 March 2008 - 22:51

Hehe.. Nei Terje historien er nok ikke helt sånn..

Bilen jeg har hatt lengst av de er Mercedesen. Den ble kjøpt fra USA for å ha en sommer, men så ble den pusset opp for å kunne brukes når vi giftet oss. Den bilen får jeg faktisk ikke lov å selge av kona, selv om jeg har spurt..

Audi 100 kjøpte jeg på jobb for å redde den fra å bli solgt til bruksbil. Den er i svært god stand og har lav km.
Den er forsåvidt til salgs, men tror ingen vil gi såpass at jeg gidder å selge.

Caravellen (kjøpt av en skogsbaron i Hønefoss) er familiebilen og blir mest brukt av kona. Tenkte å selge den når vi er ferdig med barnevogn, det er utrolig behagelig å bare kjøre barnevogner rett inn uten å slå sammen.

Xj'en importerte jeg fra Tyskland for å bygge den litt om og kjøre offroad, men det ble for kjedelig med en bil som ikke kan brukes på vei. Dessuten har jeg fullstendig falt for CJ7'ene.. De har jo alt man kan ønske seg..
XJ'en ble solgt for å få plass samt å ha litt ekstra kroner til CJ7'en. Litt kult at de minimale ombyggingene gjorde bilen bra nok til å bli demobil på BG-Nor biggrin.gif

MAN ble kjøpt for en billig penge fra et betongfirma i Bergen og skulle brukes til å frakte XJ på treff. Jeg fant etterpå ut at det er en del pes for å få godkjent ombygg til bilfrakter og valgte å selge den da jeg bestemte meg for å selge XJ. Er solgt til Ålesund og skal etter planen frakte Suzukier på treff/ konkurranser.

CJ7'en ble kjøpt av en kar som ville ha en med V8 og jeg kjøpte den for å bygge en CJ7 helt etter egne ønsker. Jeg lærer utrolig mye når jeg holder på.
Bare prosessen med biltilsynet er jo et studie i seg selv..

-Chevvyen ble kjøpt fra Usa og tanken er å tjene noen kroner. Men litt må fikses, og så langt er jeg ikke kommet enda.

Passaten er firmabil/demobil og byttes ut minst en gang pr år. Denne er 4motion, men jeg likte bedre den forrige siden jeg er litt svak for automat..

Som du ser Terje er ingen av de kjøpt Europris biggrin.gif

Mercedesen, Audien og Pickup skal jeg iallefall ikke tape penger på om jeg må selge... CJ7'en vil jeg heller ikke tape på, om jeg ikke tenker på alle timene som går med..

Edited by Frode, 30 March 2008 - 23:14.

IPB Image

www.terrengbil.com

#526 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 01 April 2008 - 19:12

Hmmm... Fikk et brev i posten i dag. Etter å ha lest det var jeg sikker på at det var en aprilsnar fra en eller annen dårlig kompis. Men jeg har sjekket og det stemmer det som står der.
Brevet var fra BT i Trondheim. Min mann der skal over i det private og dermed har de ingen med samme kompetanse til å vurdere så store ombygg i Midtnorge. Jeg må søke på nytt, nå til SFOOR.. Jeg er svært bekymret, siden de ikke har godkjent noe som helst etter de ble opprettet... mad.gif devil.gif mad.gif

Hva gjør man nå????
IPB Image

www.terrengbil.com

#527 Lars'ern

Lars'ern

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1450 Innlegg:

Posted 01 April 2008 - 19:19

Dette høres ikke bra ut. Så da er det vel egentlig bare en mulighet, få det godkjent før han slutter!! Blir nok mye arbeid på deg fremover...
Lars'ern




Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)

#528 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 01 April 2008 - 19:21

Nei, jeg sjekket det også.. Han slutter 1. juni, men har over en mnd med ferie før det.. Det er tydeligvis andre som har fått samme beskjed, for hele mai er nå fylt opp. Har satt meg på venteliste, og får prøve å stå på selv om det neppe er mulig..
IPB Image

www.terrengbil.com

#529 Lars'ern

Lars'ern

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1450 Innlegg:

Posted 01 April 2008 - 20:17

Det var synd, for dette prosjektet ser veldig bra ut
Lars'ern




Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)

#530 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 01 April 2008 - 22:36

Aprilsnar!! biggrin.gif
Hadde nok vert morsommere om noen hadde langet ut mot BTog flere hadde engasjert seg men det var jo et forsøk verdt??

Vil nesten tro at søknaden er rimelig trygg siden papirene ligger i mappa til bilen på BT..

Man skal vel muligens ikke spøke med så alvorlige ting??
IPB Image

www.terrengbil.com

#531 Lars'ern

Lars'ern

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1450 Innlegg:

Posted 01 April 2008 - 23:11

Hmm...
Tror jeg skal ta et par telefoner til BT jeg... Må vel gå ann å få underkjent den søknaden whistle.gif
Hehe, gikk rett på jeg!
Lars'ern




Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)

#532 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 03 April 2008 - 08:08

Du glømte vel å ta bilde på dugnad i går Frode...

(Balja er levert til sandblåsing)

Edited by yakuza, 03 April 2008 - 08:08.

Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#533 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 03 April 2008 - 09:57

QUOTE(yakuza @ 3 Apr 2008, 09:08) <{POST_SNAPBACK}>
Du glømte vel å ta bilde på dugnad i går Frode...

(Balja er levert til sandblåsing)


Både ja og nei, Kamera var tomt for batt. Håpte at Egil tok med Kamera, og det gjorde han ikke.

Men med god hjelp er Balja levert til sandblåsing.. Vi får ta noen bilder når den skal hentes..
IPB Image

www.terrengbil.com

#534 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 06 April 2008 - 20:01

Da har jeg hatt en fin helg på Gol sammen med Jeep Club Norway.
Vi har hatt det utrolig gøy, god mat, kjøring i skibakken og lyging om kvelden.
Veldig fin gjeng, jeg har fått diskutert mye av de tingene jeg ser på som utfordringer med denne bilen.
Det kommer nok bilder av dette etterhvert..

Mens jeg var borte har balja blitt sandblåst inni og under. Nå skal jeg sveise rusta og så skal den sandblåses utvendig + å ta lett over det som har blitt rustet under sveisingen..















IPB Image

www.terrengbil.com

#535 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 10 April 2008 - 07:44

Damdidamdidam.... hehe

Har du begynt å lakkere enda eller Frode? rofl.gif

#536 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 10 April 2008 - 08:44

Har stoppet litt opp..
Kommer ikke videre på ramma før motor er klar og den venter på pakninger som kommer om ca 14 dager.
Arbeidet med balja har også stoppet midlertidig. Den gamle 25liter kompressoren gir for lite luft til å drive verktøyet skikkelig. Selv med plasmaen så går den konstant. Har derfor bestilt en 90L m/ 3 sylindere og 4 hk. Kinagreie, men duger nok i garasjen.

Så i løpet av de neste 14 dagene kommer jeg nok kun til å få ferdig styrestagene og muligens sveise ferdig noe jeg har begynt på.
IPB Image

www.terrengbil.com

#537 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 22 April 2008 - 19:44

Nå jobbes det igjen smile.gif Den nye Kinakompressoren fungerer veldig bra...
Kjøpte meg en spesialborr for å borre opp sveisepunkt, og har prøvd den litt i kveld.
Veldig effektivt..

Min venn Larry i Mad4wd sitter akkurat å ringer rundt for å få tak i de brukte delene jeg ville ha.
Han har fått tak i alt, bortsett fra rattstamme for aut med tilt. Dvs han har funnet, men han syntes $400 var altfor dyrt. Balja måtte jeg gi $1000 for, men den skal være strøken..
Er mye annet jeg kunne tenkt meg, men jeg tar det igjen, så jeg ikke bruker ham opp. ;D

My wish-list for used parts:

-Aut pedals for CJ7.
-Aut pedals for TJ.
- one or two CJ7 steering column with gearshifter , tilt if possible.
-YJ Tube in clean condition. No rust if possible.
-CJ7 fenders in clean condition. No rust if possible.
-Two Dana 300, the short one you got already and one more (not a shorty).
-1999 (or newer) air inntake manifoild and the alternator bracket from the same engine (I6/4.0L)
-Family style roller bar from a 1992 or newer YJ
-Tailgate for a 1965 Chevy C20 Fleetside LWB Pickup.
-Power stearing gear box from a 1969-1978 2wd GM 1/2 ton truck

IPB Image

www.terrengbil.com

#538 Kaare

Kaare

    Rett til himmels

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 23 April 2008 - 22:38

Trodde du hadde reist til Kina, jeg. Vært stille her...

Hva slags Kinakompressor har du investert i nå. Har en Kinakompressor her - men den fungerer absolutt ikke tilfredsstillende...

#539 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 24 April 2008 - 22:13

Ikke vert i kina, nei smile.gif
Litt delemangel, luftmangel og så har været vert så bra at jeg har jobbet mye med andre ting..

Jeg kjøpte denne kompressoren.. Det står Master Craft på siden. 90L, 4hk og tre sylindere. Den er koblet som enfas, nå.
Tenkte å bygge om til trefas.. Finner ikke noe info på nettet om den.

Edited by Frode, 24 April 2008 - 22:14.

IPB Image

www.terrengbil.com

#540 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 29 April 2008 - 23:41

Litt oppdatering:

Pakningssett til motor og litt andre deler fra Summit er på vei hit etter at posten har brukt 5 dager på tolling..

En diger pakke fra 4wd.com ligger hos Jetcarrier og venter på båt (ca 7 mai), jeg handlet sammen med noen kompiser. Mine ting er 200A dynamo, kanalbeskyttere fra Poison Spyder, dobbel batteriholder og 7" skjermbreddere.

Tanken har forlatt USA og er hos meg rett over helga...

-Larry driver og samler inn brukte deler til meg... Det som er på plass er YJ-balja (vistnok svært strøken), rattstamme for aut m/ tilt, aut pedalsett til CJ og til TJ (kompis), bakluke og servosnekke til chevvy pickupen, og bakluke til CJ7.
Dette, samt en ny D44 med skivebremser og ARB til en TJ (annen kompis) sendes med Jetcarrier om 2-3 uker..

Så nå er det bare å sette seg ned og vente ;D

Jeg har bestemt (nesten) meg for å sette CJ-balja på lager en stund og bruke YJ-balja på denne bilen.
En kompis ville overhale toppen (til motoren) for meg (så sparer jeg litt tid).... (Takk Vidar)..
Når pakningssettet kommer på fredag kan eg starte på motoren og få den i ramma ganske snart...

Hehe.. Jeg bruker nesten like mye parantes som Shuduck...

Her er bilder av kinakompressoren og delene jeg hentet fra pulverlakking i dag..





Edited by Frode, 29 April 2008 - 23:58.

IPB Image

www.terrengbil.com