Gå til innhold



Foto

Prosjekt onboard Air.


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
22 replies to this topic

#1 mastermedic

mastermedic

    Master of medics.

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 830 Innlegg:

Posted 23 April 2007 - 15:22

Etter å ha lest noen artikler om å bygge om AC til luftkompressor måtte jo jeg seff gi meg ut på å forsøke dette.
Jeg røska ut kondensatorer og anna "dritt" til aircondition anlegget, alt utenom kompressoren.

For å få luft ut av "stussene" til kompresoren måtte jeg dreie en liten motstuss som jeg gjenga opp til å passe på en 6mm lufthylse. Jeg kunne bruke den orginale mutterhylsen. Dette var greit og passa som hånd i hanske. Jeg skal lage en til til inntaket på kompresoren som jeg skal føre inn i en tåkesmører og luftfilter (det er viktig å smøre kompresoren).




Jeg har kopla en startknapp til kompresoren inn på dasjbordet, slik at jeg starter manuelt.
Lufta fører jeg nå inn i en pressostat (maken til den som er på en snekkerkompressor), denne skal slå av kompressoren når trykket nærmer seg 10 bar og overstyrer strømmen til kompresoren.



Etter dette var det nødvendig med en luftmanifold, men en billig manifold kosta 1000,- spenn, så jeg lagde en selv med 4 uttak og ett inntak. Denne laga jeg i stål (i mangel på aluminium), så den veier minst 2 kilo biggrin.gif , men fungerer som "fan".



Jeg har valgt å legge in en "pop off" ventil, som mekanisk blåser på 12 bar. I tilfelle "rottefelle".



Manometer skal jeg tilpasse i dasjbordet for litt oppsyn med lufttrykk.



Prøvekjøring....



Dette ser ut til å kunne fungere bra.

Kommer med mere snart...

Edited by mastermedic, 23 April 2007 - 15:23.

......Dæven.... det smalt i bilen....... STOPP for faen,,

#2 amplifier

amplifier

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 470 Innlegg:

Posted 23 April 2007 - 15:41

ser flott ut. Hvaslags kompressor er det du bruker ? type modell osv? (skjønner det er en ac kompressor) vurderer sterkt å bygge selv ...
amplifier..
funksjon før finish

#3 512TR

512TR

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1189 Innlegg:

Posted 23 April 2007 - 15:50

Ser ok ut smile.gif
512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari

#4 MiniMartin

MiniMartin

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 81 Innlegg:

Posted 23 April 2007 - 16:10

hva skal du med det???
(mulig noen syntes det er et dumt spørsmål, men jeg spør...)
Bruksbilen:
IPB Image
og her "Go Bilen"

#5 Coltaine

Coltaine

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 679 Innlegg:

Posted 23 April 2007 - 17:18

QUOTE(MiniMartin @ 23 Apr 2007, 16:10) <{POST_SNAPBACK}>
hva skal du med det???
(mulig noen syntes det er et dumt spørsmål, men jeg spør...)


Vrenger du et dekk av felgen i skogen er det fint med litt luft!

Eller til å styre ARB..



#6 MiniMartin

MiniMartin

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 81 Innlegg:

Posted 23 April 2007 - 18:24

QUOTE(Coltaine @ 23 Apr 2007, 17:18) <{POST_SNAPBACK}>
Vrenger du et dekk av felgen i skogen er det fint med litt luft!

Eller til å styre ARB..


trodde man da brukte lighter gass eller no.... blink.gif
arb?

har du dere tank også da eller?
Bruksbilen:
IPB Image
og her "Go Bilen"

#7 mastermedic

mastermedic

    Master of medics.

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 830 Innlegg:

Posted 23 April 2007 - 18:43

Etter siste tur (påsken) i svinndal, måtte jeg kjøre alt for langt på asfalt med rundt 8 psi i alle fire hjul.
Det er vanlig å slippe ut litt luft av dekka når man er i skauen.

Med "onboard" air har jeg tillgang til luft hele tiden, samt også til andre en megselv.

Systemet blir kraftig nok til å drive muttertrekker, blåsepistol og div andre ting.
Dette er aldri dumt innenfor skogskjøring. Noe jeg prøver å få mere tid til.

Jeg skal også ha ARB sperrer både foran og bak, noe som krever luft (pnaumatiske sperrer).
Dette systemet gjør at jeg slipper å kjøpe en el-kompresor som er koplet til batteriet.

Jeg bruker Xj'ens orginale AC-kompresor (uten endringer).


Planlegger å drille et hull i høyre frontskjerm for uttak for luftnippel.


Tror dette fungerer. Er litt redd for hva kompresoren tåler av mottrykk.
Har noen en teknisk spec på XJ's AC kompressor (91 mod)?
......Dæven.... det smalt i bilen....... STOPP for faen,,

#8 cj-tøffen

cj-tøffen

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 525 Innlegg:

Posted 23 April 2007 - 20:20

Har du tenkt på noe smøring til kompressoren? Hadde en lang prat med Erik-Bjørn om dette engang i tiden, og han hadde brukt en kompressor fra en gammel chevy fordi den hadde egen oljetank. Så vidt jeg forsto på han så ville alle andre ac-kompressorer trenge en eller annen form for smøring siden de til vanlig smøres av kjølegassen de pumper rundt.....? smile.gif
.

#9 Kaare

Kaare

    Rett til himmels

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 23 April 2007 - 20:29

Vil AC fortsatt fungere som tidligere?

#10 mastermedic

mastermedic

    Master of medics.

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 830 Innlegg:

Posted 23 April 2007 - 20:32

QUOTE(cj-tøffen @ 23 Apr 2007, 20:20) <{POST_SNAPBACK}>
Har du tenkt på noe smøring til kompressoren? Hadde en lang prat med Erik-Bjørn om dette engang i tiden, og han hadde brukt en kompressor fra en gammel chevy fordi den hadde egen oljetank. Så vidt jeg forsto på han så ville alle andre ac-kompressorer trenge en eller annen form for smøring siden de til vanlig smøres av kjølegassen de pumper rundt.....? smile.gif



Ja, har tenkt på det.
Mange luftverktøy har samme smørebehovet, og det er derfor vanlig å bruke det man kaller for tåkesmører. En tåkesmører kommer i mange varianter, men de fleste har sett dem på luftrør som "hengepupper". En tåkesmører kommer i flere varianter, men jeg planlegger å bruke en vanlig lukket smører. Denne har en justering på toppen som lar oljedamp følge med på innluften som draes igjenom denne. Justeringen lar deg "justere" mengden damp som strømmer igjenom luften (denne dampen kondenserer og smører kompresoren).



På ut luften står det en oljeseparator som fjerner flytende/damp oljeutkast, siden jeg ikke ønsker for mye olje inn i manifolden. Oljen denne samler opp blir ført tilbake til tåkesmøreren.


I tilegg kommer selvfølgelig vannutskiller og vanlig luftfiler.


Når det gjelder mengden oljedamp gjennom kompressoren, samt oljetype er jeg litt usikker men satser på rikelig smøring (spesielt i starten) gjerne med en helsyntetisk smøreolje.

"pretty basic stuff" for en industrimekaniker.

Edited by mastermedic, 23 April 2007 - 20:42.

......Dæven.... det smalt i bilen....... STOPP for faen,,

#11 mastermedic

mastermedic

    Master of medics.

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 830 Innlegg:

Posted 23 April 2007 - 20:52

Hvis man skal bygge luftopplegg selv, så kan det være nyttig å vite at pressostaten fra en 220 volt's snekkerkompressor er genial å bruke.

Man trenger ikke å tenke på at den er 220 volt, fordi denne bare lukker og åpner kretsen. Om man setter 12 eller 250 volt gjennom kretsen spiller ingen rolle.
Jeg kjøpte en ny pressostat, denne kosta desverre 1200,- spenn men ikke faen om jeg kjøper viktige komponenter på biltema selv om de har det der.

Hvis pressostaten virker trenger man ikke "pop off" ventil, men jeg mener denne øker sikkerheten hvis pressostaten skulle slutt å virke.




Svært enkel tilkoppling.

Den ledige uttaket går inn til min lille (og avtagbare) trykktank som jeg spenner fast i trunken.

Edited by mastermedic, 23 April 2007 - 20:53.

......Dæven.... det smalt i bilen....... STOPP for faen,,

#12 512TR

512TR

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1189 Innlegg:

Posted 23 April 2007 - 21:09

Har du funnet ut hvor mye luft AC kompressoren vil levere, Liter/min?

En brannslokknings-apparat flaske er ok å bruke som tank, har en 5 liters plassert under Wrangleren koblet på ARB kompressoren.
512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari

#13 mastermedic

mastermedic

    Master of medics.

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 830 Innlegg:

Posted 23 April 2007 - 21:20

QUOTE(512TR @ 23 Apr 2007, 21:09) <{POST_SNAPBACK}>
Har du funnet ut hvor mye luft AC kompressoren vil levere, Liter/min?

En brannslokknings-apparat flaske er ok å bruke som tank, har en 5 liters plassert under Wrangleren koblet på ARB kompressoren.



Næhhh, er usikker på prestasjonene til denne kompressoren. Har lett med lykt og lupe på nettet etter noen specs. Den blåser under kjøring som en "slapp luftpistol". biggrin.gif Det dugger sikkert til sperrer og litt ekstra.

Hvis det blir dritt kjøper jeg en York kompressor fra mad4wd til rundt 250 dollar.
York kompresorer er vistnok ganske bøse. Nå er jo luftlinjene laga.

Har fått tak i en lufttank fra en liten lastebil. Den er bare noen få liter, men duger til mitt bruk.
Hvis jeg får for lite luft er planen å starte bilen, da vil trykket bygge seg opp.
......Dæven.... det smalt i bilen....... STOPP for faen,,

#14 yeyeye

yeyeye

    londonbusseier

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 804 Innlegg:

Posted 23 April 2007 - 21:42

Frykter litt lite liter/min på en slik kompressor, men den burde i allefall levere nok trykk. Til sperrer holder det vel uansett, dekk også for den del, men det spørs med luftverktøy da, da kommer det vel fort ann på tankstørrelsen. Tips oss om du finner ut så ca hva den leverer av l/min da, skulle hatt en reimdreven kompressor til londonbussen min jeg! Der holder det vel foresten med en slik uansett kansje, men er lite turtall dær da, humm..... Du har vel svarene straks du nå, med mekketempoet ditt!

AR
oohh! silly me, again...

#15 Skywalker

Skywalker

    Rocket Scientist

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 760 Innlegg:

Posted 23 April 2007 - 21:54

Onboard air er kult siden du er sikker på at det kommer ARB-sperrer siden. Luftsystemet til ARB koster jo skjorta. Ganske sheriff å kunne fylle luft på stedet etter å ha vært en tur offroad med lavt lufttrykk. Men bil uten AC? Aargh! AC'n er jo i bruk allerede.. klarer ikke en sommer uten! noexpression.gif
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer.
Grøftekanten Auto

#16 mastermedic

mastermedic

    Master of medics.

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 830 Innlegg:

Posted 23 April 2007 - 22:18

QUOTE(Skywalker @ 23 Apr 2007, 21:54) <{POST_SNAPBACK}>
Onboard air er kult siden du er sikker på at det kommer ARB-sperrer siden. Luftsystemet til ARB koster jo skjorta. Ganske sheriff å kunne fylle luft på stedet etter å ha vært en tur offroad med lavt lufttrykk. Men bil uten AC? Aargh! AC'n er jo i bruk allerede.. klarer ikke en sommer uten! noexpression.gif


biggrin.gif , di pyse!
Hvis du ser en svett mann i en blå xj med pustevansker er det bare å vinke. biggrin.gif biggrin.gif

.. sitter med huet ut av vinduet og følger med på underlaget i skauen uansett.


Dette var den fantastiske manuelle bryteren for dagen.
Tjuvkopla AC, med en ledningsstump bortpå +.

Funka som "varm bæsj i kram snø". laugh.gif


......Dæven.... det smalt i bilen....... STOPP for faen,,

#17 512TR

512TR

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1189 Innlegg:

Posted 23 April 2007 - 22:46

QUOTE(fillefranz @ 23 Apr 2007, 21:42) <{POST_SNAPBACK}>
Frykter litt lite liter/min på en slik kompressor, men den burde i allefall levere nok trykk. Til sperrer holder det vel uansett, dekk også for den del, men det spørs med luftverktøy da, da kommer det vel fort ann på tankstørrelsen. Tips oss om du finner ut så ca hva den leverer av l/min da, skulle hatt en reimdreven kompressor til londonbussen min jeg! Der holder det vel foresten med en slik uansett kansje, men er lite turtall dær da, humm..... Du har vel svarene straks du nå, med mekketempoet ditt!

AR


QUOTE
Du har vel svarene straks du nå, med mekketempoet ditt!


he,he..mastermedic skyter fra hoften laugh.gif

Er enig med fillefranz, tror det er for lite flow til at noe avansert luftverktøy kan brukes, da må det stor tank til. Sperrene krever lite, kan nesten blåse de på smile.gif til dekk er den helt topp....hva er alternativet når en står langt oppe på fjellet milevis unna trykkluft...om det tar 2 eller 5 min å fylle et dekk er uvesentlig.

Hadde en artig opplevelse med dekkfylling, passerte politiet som sto i veikanten med 2 flate dekk etter en biljakt etter en skogsvei. Jeg stoppet da med Yj'n og spurte om de trengte hjelp, de ble temmelig lang i maska når jeg åpnet pansret og dro fram luftslangen og fyllte opp dekkene, det ene dekket var pungtert og jeg hadde selvfølgelig en sprayboks med dekktetting liggende og fixet biffen...har aldri sett politiet så underdannig og takknemmelig tongue.gif

2 dager sener var de hjemme hos mine foreldre med 5 nye boksert med dekktetting.
512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari

#18 mastermedic

mastermedic

    Master of medics.

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 830 Innlegg:

Posted 23 April 2007 - 23:00

Den som intet våger intet vinner.
Der er fordelen med å "mekke" sjæl. Hvis det ikke funker er det jo bare å "drite i det".

Men hvis det funker kan jeg jo dele kunskapen med dere!!!!!
......Dæven.... det smalt i bilen....... STOPP for faen,,

#19 Frank

Frank

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1339 Innlegg:

Posted 24 April 2007 - 07:17

QUOTE(fillefranz @ 23 Apr 2007, 22:42) <{POST_SNAPBACK}>
Frykter litt lite liter/min på en slik kompressor, men den burde i allefall levere nok trykk. Til sperrer holder det vel uansett, dekk også for den del, men det spørs med luftverktøy da, da kommer det vel fort ann på tankstørrelsen. Tips oss om du finner ut så ca hva den leverer av l/min da, skulle hatt en reimdreven kompressor til londonbussen min jeg! Der holder det vel foresten med en slik uansett kansje, men er lite turtall dær da, humm..... Du har vel svarene straks du nå, med mekketempoet ditt!

AR


En York 210 gir 250 til 300 l/min. Vet ikke hva Sanden gir.
Frank

user posted imageuser posted image
http://www.fullsizejeep.com
"alt kan hjemmelages"

#20 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 24 April 2007 - 17:33

QUOTE(Skywalker @ 23 Apr 2007, 21:54) <{POST_SNAPBACK}>
Luftsystemet til ARB koster jo skjorta.


ca. 2700 kr for kompressor, tank, trykkbryter, ledningsnett og bryter med lys, er det så ille da? Men fordelen jeg ser med dette opplegget er jo at man kan fylle 90 hjul på rad, så lenge bilen står og går på tomgang. Og så blir det vel rimelig lydløst i forhold til en arb-kompressor.