Gå til innhold



Foto

Frist for godkjenning av kufanger er utsatt


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
23 replies to this topic

#1 Garmel

Garmel

    Skogens Konge

  • Eier
  • PipPipPipPipPip
  • 1031 Innlegg:

Posted 27 April 2007 - 09:21

(VG Nett)Fra 25. mai må alle landets kufangere være godkjent og registrert i vognkortet. Pågangen har vært så stor at vegvesenet nå har utsatt fristen for hele bølingen.
Les mer på vg.no
garmel@broadpark.no

#2 Nahojdat

Nahojdat

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 8 Innlegg:

Posted 25 May 2007 - 18:10

Store spørsmålet, er det kun utsatt for de som har tatt kontakt med biltilsynet for å få time eller ALLE med kufanger?

Min skal/skulle skrus av idag da den ikke er godkjent til min bil (ville aldri blitt det), så håper å kunne la den stå på en stund til.

#3 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 25 May 2007 - 18:35

QUOTE(Nahojdat @ 25 May 2007, 19:10) <{POST_SNAPBACK}>
Store spørsmålet, er det kun utsatt for de som har tatt kontakt med biltilsynet for å få time eller ALLE med kufanger?
JEG later i allefall som jeg har fått en slik disp...

"Lappen jeg har fått fra Biltilsynet... ? Ehh... Jaaaa.... Hvor var det jeg la det brevet... Veit du, jeg tror jeg glemte det igjen hjemme akkurat i dag... Du skjønner, det bruker normalt å ligge i bilen... " devil.gif
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#4 pitten

pitten

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 63 Innlegg:

Posted 04 June 2007 - 13:50

Ja ja,tror ikke det hjelper,har snakka med btls i dag,har du ikke besilt eller ,er reggistrert med time hos dem ,ryker du på en bot ,ved stopp i kontrol. men noe som ikke alle er klar over er att denne nye regel gjelder for biler under 3500 kg,alså i kjøretøy gruppe n1,de som har biler med tott vekt over 3500,kann bare kjøre,her gjelder ikke de nye reglenne,det er kjøretøy gruppe N2,her kommer det nye regler etter 2008.

#5 oborgen

oborgen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 295 Innlegg:

Posted 06 June 2007 - 18:27

Dette står på BT sine hjemmesider:


Frontale beskyttelsessystemer
Den 25. august 2006 trådte Europaparlaments- og Rådsdirektiv 2005/66/EF om frontale beskyttelsessystemer i kraft. [28.02.2007 14:00]

Direktivet angir krav til utforming av frontale beskyttelsessystemer for kjøretøy i klasse M1 (personbil) og for klasse N1 (varebil), med en totalvekt ikke over 3500 kg..................

Det vil si at minibusser og lette lastebiler samt busser og lastebiler er untatt fra dette direktivet, inntil videre.
Bøylene skal vel fremdeles inn i vognkortet, men de har ikke noen "tidsfrist" og det er vel fremdeles mulig å montere "gamle" bøyler på disse kjøretøyene, så fremt de er tüv-godkjente. Mange bøyler gjør at bilen blir lengere, det må skrives inn.

Cobra har konstruert noen bøyler som tilfredstiller de aller nyeste kravene, de kommer vel for flere biler etterhvert, de gir etter hvis en kjører på et menneske.
http://www.cobra-sor.com/
Har en bil av eldre modell er vel sjansene små for at de skal bli godkjent for de.

#6 Omen

Omen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 177 Innlegg:

Posted 14 June 2007 - 17:05

Har en 04 Ram som er registrert som lastebil, vil det da si jeg slipper og måtte få godkjent kufangeren? Er 4 stk 1000metringer også er ikke helt sikker på hva de sier til det:)?

Anyways går det ann og få papirer på kufanger av merket Westins?

#7 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 14 June 2007 - 22:58

Nei, godkjenning av kufanger har alltid vært påbud om. Det det nå er snakk om er at de som tidligere har vært godkjent ikke lengre skal kunne godkjennes. Med mindre de allerede er skrevet inn i vognkortet. Det er derfor det er slik panikk blant folk.

Mange såg ingen grunn til å betale 700kr for å få skrevet denne inn i vognkortet sånn uten videre.

#8 Guest_simon28_*

Guest_simon28_*
  • Guests

Posted 03 July 2007 - 21:14

QUOTE(Nahojdat @ 25 May 2007, 19:10) <{POST_SNAPBACK}>
Store spørsmålet, er det kun utsatt for de som har tatt kontakt med biltilsynet for å få time eller ALLE med kufanger?

Min skal/skulle skrus av idag da den ikke er godkjent til min bil (ville aldri blitt det), så håper å kunne la den stå på en stund til.



hei bare de som hadde bestilt time før 25mai kan fortsatt ha den på.vet det da jeg skulle sette kufanger på en bokser lastebil som skal nedregistreres

#9 arnsteinovich

arnsteinovich

    Offroad-wannabe

  • Supermedlem
  • PipPip
  • 83 Innlegg:

Posted 09 July 2007 - 17:03

QUOTE(oborgen @ 6 Jun 2007, 19:27) <{POST_SNAPBACK}>
Dette står på BT sine hjemmesider:


Frontale beskyttelsessystemer
Den 25. august 2006 trådte Europaparlaments- og Rådsdirektiv 2005/66/EF om frontale beskyttelsessystemer i kraft. [28.02.2007 14:00]

Direktivet angir krav til utforming av frontale beskyttelsessystemer for kjøretøy i klasse M1 (personbil) og for klasse N1 (varebil), med en totalvekt ikke over 3500 kg..................

Det vil si at minibusser og lette lastebiler samt busser og lastebiler er untatt fra dette direktivet, inntil videre.
Bøylene skal vel fremdeles inn i vognkortet, men de har ikke noen "tidsfrist" og det er vel fremdeles mulig å montere "gamle" bøyler på disse kjøretøyene, så fremt de er tüv-godkjente. Mange bøyler gjør at bilen blir lengere, det må skrives inn.

Cobra har konstruert noen bøyler som tilfredstiller de aller nyeste kravene, de kommer vel for flere biler etterhvert, de gir etter hvis en kjører på et menneske.
http://www.cobra-sor.com/
Har en bil av eldre modell er vel sjansene små for at de skal bli godkjent for de.




rofl.gif I utgangspunktet var en kufanger/ viltfanger/kengurufanger der for å unngå skader på kjøretøy. To som firbente, som roter seg foran en "myk front" altså uten nevnte fanger, lager mer skade og griseri, enn om de blir ryddet pent og pyntelig vekk fra allfarvei. De tobente har også en sjanse til å ha noe å gripe fatt i,dersom farten ikke er for stor. Da vil det allikevel bli moderne kunst i fronten, pluss griseri og unødvendige skader på doningen. At noreg mitt noreg kom med ett slikt direktiv, er ikke forbausende. Men at EU har fått en mentalitet, som "typisk norsk" og i tillegg ikke har norge som fullverdig medlem, om i hele tatt, er god nok grunn til å dra seg i hemoroiderne. Men det er en annen debatt blink.gif

#10 IcB

IcB

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 13 Innlegg:

Posted 09 July 2007 - 18:44

Ja, der kom brevet fra BTS med midlertidig disp. til å fjerte rundt med en manne-kvern i fronten! devil.gif
Da er det bare å montere, da...
Regner med at det er ved neste EU-kontroll den blir sjekket...

Så nå må man bare finne en måte å få den til å se pen ut (nå er den full i rust sad.gif ).
Kommer vel til å koste det og, da man ikke har noe utstyr/kunnskap her i gården (mener da utstyr/kunnskap til å slipe og lakke ohmy.gif )

#11 Drammen OffroadClub

Drammen OffroadClub

    Offroader

  • Banned
  • PipPipPip
  • 432 Innlegg:

Posted 21 November 2007 - 11:58

Dere er vel klar over at det er forskjell mellom kufanger og lyktebøyle?
Lyktebøyle er fortsatt lovlig, mener jeg og observere!?

#12 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 21 November 2007 - 12:04

Nei. Du tar feil, de er samme kravene.
Vinsjfeste derimot, har andre krav.
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#13 Kenny_g

Kenny_g

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 881 Innlegg:

Posted 21 November 2007 - 20:42

Bergum har rett.
Ingen forskjell på fanger eller bøyle.

#14 Drammen OffroadClub

Drammen OffroadClub

    Offroader

  • Banned
  • PipPipPip
  • 432 Innlegg:

Posted 06 December 2007 - 00:28

QUOTE(Bergum @ 21 Nov 2007, 12:04) <{POST_SNAPBACK}>
Nei. Du tar feil, de er samme kravene.
Vinsjfeste derimot, har andre krav.


Dette er av hensynet til min bruk av bilen, både visjfeste OG generatorfeste!

Visj til og dra meg frem der firhjulstrekken kommer til kort,
og generator der jeg kunne trenge strøm av hensynet til peileoppdrag, med mer!

#15 Allpro

Allpro

    Team Hilux

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2141 Innlegg:

Posted 06 December 2007 - 01:16

QUOTE(catopett @ 6 Dec 2007, 00:28) <{POST_SNAPBACK}>
Dette er av hensynet til min bruk av bilen, både visjfeste OG generatorfeste!

Visj til og dra meg frem der firhjulstrekken kommer til kort,
og generator der jeg kunne trenge strøm av hensynet til peileoppdrag, med mer!



Kan du ikke bare godta at det er slik som bergum sier? for det du sier nå er jo bare piss.
Frode Flottorp

- 07 Toyota Hilux 37" AT
- 87 Toyota Hilux 38" Allpro V8

#16 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 06 December 2007 - 07:32

QUOTE(catopett @ 6 Dec 2007, 00:28) <{POST_SNAPBACK}>
Visj til og dra meg frem der firhjulstrekken kommer til kort,
og generator der jeg kunne trenge strøm av hensynet til peileoppdrag, med mer!


Kjære Cato.
Din peileenhet er en doppler som trekker rundt .5w
Den eneste gangen du virkelig bruker strøm, er når du kalibrer den, og da er du opp ei nesten 1w.
De peileoppdragene du har hatt til nå, er kun for privatpersoner, og ingen av dem har vært vellykede.

Når det gjelder dine offroadkunnskaper, så ligger de på grøftekjørernivået.

Du vet like godt som meg at det ikke er lov å kjøre i utmark, ei heller på peileoppdrag.
Peiling foregår ved at du kjører opp på definerte topper med vei, for å lage krysspeilinger.
Derretter er det bare å kjøre rundt i aktuelt område og ta peilinger.

Du trenger ikke kraftwerk for å gjøre det, spesielt ikke montert forran på bilen, en 100Ah dynamo gjør samme jobben, og holder bilen varm samtidig.

Så, Cato.
Takk for i år.
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#17 Gi Gass

Gi Gass

    Potet, kan brukes til det meste..

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1353 Innlegg:

Posted 06 December 2007 - 23:50

QUOTE(Bergum @ 6 Dec 2007, 07:32) <{POST_SNAPBACK}>
Kjære Cato.
Din peileenhet er en doppler som trekker rundt .5w
Den eneste gangen du virkelig bruker strøm, er når du kalibrer den, og da er du opp ei nesten 1w.
De peileoppdragene du har hatt til nå, er kun for privatpersoner, og ingen av dem har vært vellykede.

Når det gjelder dine offroadkunnskaper, så ligger de på grøftekjørernivået.

Du vet like godt som meg at det ikke er lov å kjøre i utmark, ei heller på peileoppdrag.
Peiling foregår ved at du kjører opp på definerte topper med vei, for å lage krysspeilinger.
Derretter er det bare å kjøre rundt i aktuelt område og ta peilinger.

Du trenger ikke kraftwerk for å gjøre det, spesielt ikke montert forran på bilen, en 100Ah dynamo gjør samme jobben, og holder bilen varm samtidig.

Så, Cato.
Takk for i år.


biggrin.gif biggrin.gif Et av de beste innleggene jeg har lest pålenge.. laugh.gif laugh.gif
"det var det eg sa, du skulle gitt mer gass.., no kan du se.."

"I UNDERSTAND THE JEEP THING, THATS WHY I DRIVE A TOYOTA"

#18 Drammen OffroadClub

Drammen OffroadClub

    Offroader

  • Banned
  • PipPipPip
  • 432 Innlegg:

Posted 24 December 2007 - 22:18

QUOTE(Bergum @ 6 Dec 2007, 07:32) <{POST_SNAPBACK}>
Kjære Cato.
Din peileenhet er en doppler som trekker rundt .5w
Den eneste gangen du virkelig bruker strøm, er når du kalibrer den, og da er du opp ei nesten 1w.
De peileoppdragene du har hatt til nå, er kun for privatpersoner, og ingen av dem har vært vellykede.

Når det gjelder dine offroadkunnskaper, så ligger de på grøftekjørernivået.

Du vet like godt som meg at det ikke er lov å kjøre i utmark, ei heller på peileoppdrag.
Peiling foregår ved at du kjører opp på definerte topper med vei, for å lage krysspeilinger.
Derretter er det bare å kjøre rundt i aktuelt område og ta peilinger.

Du trenger ikke kraftverk for å gjøre det, spesielt ikke montert forran på bilen, en 100Ah dynamo gjør samme jobben, og holder bilen varm samtidig.

Så, Cato.
Takk for i år.



En smule sen med svaret er jeg vel her, men jeg sa ikke!!!!! at dopleren bruker generatoren,
men utstyret jeg bruker på sambansoppdrag, som radioer, PA-amps med mer! Krever endel,
derfor vil jeg lage!!!! en generatordel, som vil bli montert på frontmoduler,
for avmontering når bilen skal flyttes etter veinettet!

QUOTE
Du trenger ikke kraftverk for å gjøre det, spesielt ikke montert forran på bilen, en 100Ah dynamo gjør samme jobben, og holder bilen varm samtidig


Bilen må derfor stå i tomgangskjöring, CO-2!!!! Carbonedioxyd eller "kvelegass" vil da slippes ut,
for det er ved tommgang, "som proffe vet" at det slippes ut MEST!!!! Kulsyregass!

En generator, slipper ikke ut en prosentdel kullsyregass, av det bilen gjör!
En generator kan holde batteriströmmen oppe ved lading. "drift av 12V radioutstyr"
En generator gir 220 Volt spenning for belysning i mörket! "drift av ytterliger utstyr på 220 Volt"
En generator kan ........!

Listen ville bli for lang, hvis jeg skal ramse opp alt!

Jeg "Drammen OffroadClub" driver innenfor reddningstjenesten! Vi gir sambandstjenester, sambandslinking "mobile linker/repeatere", som jeg lager selv!
peileoppdrag etter turister som går seg vill, turister som skader seg i fjell og mark, jegere som forulykker,
alle som er i besittelse av sambandstekniskt utstyr!

Medlemmene her, er også frivillige i denne typen tjenester!

Vi har faktisk medlemmer, som også er her, på offroad.no

Edited by catopett, 24 December 2007 - 22:22.


#19 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 25 December 2007 - 17:04

QUOTE(catopett @ 24 Dec 2007, 22:18) <{POST_SNAPBACK}>
En smule sen med svaret er jeg vel her, men jeg sa ikke!!!!! at dopleren bruker generatoren,
men utstyret jeg bruker på sambansoppdrag, som radioer, PA-amps med mer! Krever endel,
derfor vil jeg lage!!!! en generatordel, som vil bli montert på frontmoduler,
for avmontering når bilen skal flyttes etter veinettet!

Bilen må derfor stå i tomgangskjöring, CO-2!!!! Carbonedioxyd eller "kvelegass" vil da slippes ut,
for det er ved tommgang, "som proffe vet" at det slippes ut MEST!!!! Kulsyregass!

Cato Cato Cato..... Nå begynner jeg å bli redd her......

Karbonsyre (tradisjonelt kalt kullsyre) er en uorganisk syre med den kjemiske formelen H2CO3. Karbonsyre dannes spontant når karbondioksid oppløses i vann. CO2 + H2O = H2CO3

Carbondioxid er en farveløs gasart ved stuetemperatur. Dannes ved oxidation (forbrænding) af carbonholdige stoffer fx fossile brændsler eller omsætning af biologisk materiale. Dannes også ved katabolismen, se TCA-cyclen.

MV= 44,01 g/mol; SMP= -56,6oC (ved 5,2 atm tryk); KP= 78,5oC (sublimerer); CAS-nummer: 124-38-9; Carbondioxid på fast form benævnes også tøris.

I vand danner carbondioxid med vand carbonsyre


Det PA trinnet ditt har du ikke lov å bruke. Det vet du like godt som meg. Er det for HF/VHF/UHF eller SHF det er ?
Du er ikke inne i noen system som har med FORF å gjøre, du er ikke tilsluttet verken:
Røde Kors
Roverene
Politiet
Sivilforsvaret
Brannvesenet
Norsk folkehjelp
Norsk Aeroklubb
Norske Reddningshunder
Forsvaret
NRRL (jada, men LA-M gir ikke rett til sending, kun SWL)

Du har ikke tilgang til noen frekvenser lovlig (utenom CB og PMR), verken til repeating, digipeating, X-Bandtransmitting eller simpelt transmitting....

QUOTE
En generator, slipper ikke ut en prosentdel kullsyregass, av det bilen gjör!
En generator kan holde batteriströmmen oppe ved lading. "drift av 12V radioutstyr"
En generator gir 220 Volt spenning for belysning i mörket! "drift av ytterliger utstyr på 220 Volt"
En generator kan ........!

Listen ville bli for lang, hvis jeg skal ramse opp alt!

Jeg "Drammen OffroadClub" driver innenfor reddningstjenesten! Vi gir sambandstjenester, sambandslinking "mobile linker/repeatere", som jeg lager selv!
peileoppdrag etter turister som går seg vill, turister som skader seg i fjell og mark, jegere som forulykker,
alle som er i besittelse av sambandstekniskt utstyr!

Medlemmene her, er også frivillige i denne typen tjenester!

Vi har faktisk medlemmer, som også er her, på offroad.no


Ha en god Jul Cato, og kos deg med radiolyttingen.
PS. Turister pleier å få Røde Kors etter seg, ikke radiopeilere.
De trianguleres i såfall av Telenor/Netcom med bruk av Mobiltelefon, og mobilmaster (Rekkevidde på en mobil er ca 32Km, og hver antenne har en åpningsvinkel. Om telefonen når flere antenner, så trianguleres de bedre for hver sender de når)

Edited by Bergum, 25 December 2007 - 17:11.

________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#20 jtilley

jtilley

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 172 Innlegg:

Posted 25 December 2007 - 17:33

QUOTE(Bergum @ 25 Dec 2007, 17:04) <{POST_SNAPBACK}>
Cato Cato Cato..... Nå begynner jeg å bli redd her......

Karbonsyre (tradisjonelt kalt kullsyre) er en uorganisk syre med den kjemiske formelen H2CO3. Karbonsyre dannes spontant når karbondioksid oppløses i vann. CO2 + H2O = H2CO3

Carbondioxid er en farveløs gasart ved stuetemperatur. Dannes ved oxidation (forbrænding) af carbonholdige stoffer fx fossile brændsler eller omsætning af biologisk materiale. Dannes også ved katabolismen, se TCA-cyclen.

MV= 44,01 g/mol; SMP= -56,6oC (ved 5,2 atm tryk); KP= 78,5oC (sublimerer); CAS-nummer: 124-38-9; Carbondioxid på fast form benævnes også tøris.

I vand danner carbondioxid med vand carbonsyre
Det PA trinnet ditt har du ikke lov å bruke. Det vet du like godt som meg. Er det for HF/VHF/UHF eller SHF det er ?
Du er ikke inne i noen system som har med FORF å gjøre, du er ikke tilsluttet verken:
Røde Kors
Roverene
Politiet
Sivilforsvaret
Brannvesenet
Norsk folkehjelp
Norsk Aeroklubb
Norske Reddningshunder
Forsvaret
NRRL (jada, men LA-M gir ikke rett til sending, kun SWL)

Du har ikke tilgang til noen frekvenser lovlig (utenom CB og PMR), verken til repeating, digipeating, X-Bandtransmitting eller simpelt transmitting....
Ha en god Jul Cato, og kos deg med radiolyttingen.
PS. Turister pleier å få Røde Kors etter seg, ikke radiopeilere.
De trianguleres i såfall av Telenor/Netcom med bruk av Mobiltelefon, og mobilmaster (Rekkevidde på en mobil er ca 32Km, og hver antenne har en åpningsvinkel. Om telefonen når flere antenner, så trianguleres de bedre for hver sender de når)


Vil bare takke alle på denne tråden for å minne meg atter en gang hvorfor dette forumet er så talentløst som det har dessverre blitt.. Hvorfor kan ingen holde en tråd fri for kommentar slenging og belæring hit og dit, og i stedet ha et fokus på hva som egentlig offroad.no egentlig gikk ut på en gang i tiden; ett felles trivelig nettsted der folk kan stille spørsmål, få fornuftige svar, snakke om felles erfaringer og opplevelser og ikke minst arrangere vannvittig bra treff. Men slik er det dessverre ikke blitt... jeg er nok ikke alene med å bli oppgitt over dette.

Ja selvfølgelig finnes det kålhuer som mener de er mer rett om noe enn noen andre, men da er det bare å bevise feil, og ferdig med den saken. Trenger ikke å drite ut folk.
Toyota Landcruiser LJ-70 85mod. 2,4d