Frist for godkjenning av kufanger er utsatt
#1
Posted 27 April 2007 - 09:21
Les mer på vg.no
#2
Posted 25 May 2007 - 18:10
Min skal/skulle skrus av idag da den ikke er godkjent til min bil (ville aldri blitt det), så håper å kunne la den stå på en stund til.
#3
Posted 25 May 2007 - 18:35
"Lappen jeg har fått fra Biltilsynet... ? Ehh... Jaaaa.... Hvor var det jeg la det brevet... Veit du, jeg tror jeg glemte det igjen hjemme akkurat i dag... Du skjønner, det bruker normalt å ligge i bilen... "
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#4
Posted 04 June 2007 - 13:50
#5
Posted 06 June 2007 - 18:27
Frontale beskyttelsessystemer
Den 25. august 2006 trådte Europaparlaments- og Rådsdirektiv 2005/66/EF om frontale beskyttelsessystemer i kraft. [28.02.2007 14:00]
Direktivet angir krav til utforming av frontale beskyttelsessystemer for kjøretøy i klasse M1 (personbil) og for klasse N1 (varebil), med en totalvekt ikke over 3500 kg..................
Det vil si at minibusser og lette lastebiler samt busser og lastebiler er untatt fra dette direktivet, inntil videre.
Bøylene skal vel fremdeles inn i vognkortet, men de har ikke noen "tidsfrist" og det er vel fremdeles mulig å montere "gamle" bøyler på disse kjøretøyene, så fremt de er tüv-godkjente. Mange bøyler gjør at bilen blir lengere, det må skrives inn.
Cobra har konstruert noen bøyler som tilfredstiller de aller nyeste kravene, de kommer vel for flere biler etterhvert, de gir etter hvis en kjører på et menneske.
http://www.cobra-sor.com/
Har en bil av eldre modell er vel sjansene små for at de skal bli godkjent for de.
#6
Posted 14 June 2007 - 17:05
Anyways går det ann og få papirer på kufanger av merket Westins?
#7
Posted 14 June 2007 - 22:58
Mange såg ingen grunn til å betale 700kr for å få skrevet denne inn i vognkortet sånn uten videre.
#8 Guest_simon28_*
Posted 03 July 2007 - 21:14
Min skal/skulle skrus av idag da den ikke er godkjent til min bil (ville aldri blitt det), så håper å kunne la den stå på en stund til.
hei bare de som hadde bestilt time før 25mai kan fortsatt ha den på.vet det da jeg skulle sette kufanger på en bokser lastebil som skal nedregistreres
#9
Posted 09 July 2007 - 17:03
Frontale beskyttelsessystemer
Den 25. august 2006 trådte Europaparlaments- og Rådsdirektiv 2005/66/EF om frontale beskyttelsessystemer i kraft. [28.02.2007 14:00]
Direktivet angir krav til utforming av frontale beskyttelsessystemer for kjøretøy i klasse M1 (personbil) og for klasse N1 (varebil), med en totalvekt ikke over 3500 kg..................
Det vil si at minibusser og lette lastebiler samt busser og lastebiler er untatt fra dette direktivet, inntil videre.
Bøylene skal vel fremdeles inn i vognkortet, men de har ikke noen "tidsfrist" og det er vel fremdeles mulig å montere "gamle" bøyler på disse kjøretøyene, så fremt de er tüv-godkjente. Mange bøyler gjør at bilen blir lengere, det må skrives inn.
Cobra har konstruert noen bøyler som tilfredstiller de aller nyeste kravene, de kommer vel for flere biler etterhvert, de gir etter hvis en kjører på et menneske.
http://www.cobra-sor.com/
Har en bil av eldre modell er vel sjansene små for at de skal bli godkjent for de.
I utgangspunktet var en kufanger/ viltfanger/kengurufanger der for å unngå skader på kjøretøy. To som firbente, som roter seg foran en "myk front" altså uten nevnte fanger, lager mer skade og griseri, enn om de blir ryddet pent og pyntelig vekk fra allfarvei. De tobente har også en sjanse til å ha noe å gripe fatt i,dersom farten ikke er for stor. Da vil det allikevel bli moderne kunst i fronten, pluss griseri og unødvendige skader på doningen. At noreg mitt noreg kom med ett slikt direktiv, er ikke forbausende. Men at EU har fått en mentalitet, som "typisk norsk" og i tillegg ikke har norge som fullverdig medlem, om i hele tatt, er god nok grunn til å dra seg i hemoroiderne. Men det er en annen debatt
#10
Posted 09 July 2007 - 18:44
Da er det bare å montere, da...
Regner med at det er ved neste EU-kontroll den blir sjekket...
Så nå må man bare finne en måte å få den til å se pen ut (nå er den full i rust ).
Kommer vel til å koste det og, da man ikke har noe utstyr/kunnskap her i gården (mener da utstyr/kunnskap til å slipe og lakke )
#11
Posted 21 November 2007 - 11:58
Lyktebøyle er fortsatt lovlig, mener jeg og observere!?
#12
Posted 21 November 2007 - 12:04
Vinsjfeste derimot, har andre krav.
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway
#13
Posted 21 November 2007 - 20:42
Ingen forskjell på fanger eller bøyle.
#14
Posted 06 December 2007 - 00:28
Vinsjfeste derimot, har andre krav.
Dette er av hensynet til min bruk av bilen, både visjfeste OG generatorfeste!
Visj til og dra meg frem der firhjulstrekken kommer til kort,
og generator der jeg kunne trenge strøm av hensynet til peileoppdrag, med mer!
#15
Posted 06 December 2007 - 01:16
Visj til og dra meg frem der firhjulstrekken kommer til kort,
og generator der jeg kunne trenge strøm av hensynet til peileoppdrag, med mer!
Kan du ikke bare godta at det er slik som bergum sier? for det du sier nå er jo bare piss.
- 07 Toyota Hilux 37" AT
- 87 Toyota Hilux 38" Allpro V8
#16
Posted 06 December 2007 - 07:32
og generator der jeg kunne trenge strøm av hensynet til peileoppdrag, med mer!
Kjære Cato.
Din peileenhet er en doppler som trekker rundt .5w
Den eneste gangen du virkelig bruker strøm, er når du kalibrer den, og da er du opp ei nesten 1w.
De peileoppdragene du har hatt til nå, er kun for privatpersoner, og ingen av dem har vært vellykede.
Når det gjelder dine offroadkunnskaper, så ligger de på grøftekjørernivået.
Du vet like godt som meg at det ikke er lov å kjøre i utmark, ei heller på peileoppdrag.
Peiling foregår ved at du kjører opp på definerte topper med vei, for å lage krysspeilinger.
Derretter er det bare å kjøre rundt i aktuelt område og ta peilinger.
Du trenger ikke kraftwerk for å gjøre det, spesielt ikke montert forran på bilen, en 100Ah dynamo gjør samme jobben, og holder bilen varm samtidig.
Så, Cato.
Takk for i år.
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway
#17
Posted 06 December 2007 - 23:50
Din peileenhet er en doppler som trekker rundt .5w
Den eneste gangen du virkelig bruker strøm, er når du kalibrer den, og da er du opp ei nesten 1w.
De peileoppdragene du har hatt til nå, er kun for privatpersoner, og ingen av dem har vært vellykede.
Når det gjelder dine offroadkunnskaper, så ligger de på grøftekjørernivået.
Du vet like godt som meg at det ikke er lov å kjøre i utmark, ei heller på peileoppdrag.
Peiling foregår ved at du kjører opp på definerte topper med vei, for å lage krysspeilinger.
Derretter er det bare å kjøre rundt i aktuelt område og ta peilinger.
Du trenger ikke kraftwerk for å gjøre det, spesielt ikke montert forran på bilen, en 100Ah dynamo gjør samme jobben, og holder bilen varm samtidig.
Så, Cato.
Takk for i år.
Et av de beste innleggene jeg har lest pålenge..
"I UNDERSTAND THE JEEP THING, THATS WHY I DRIVE A TOYOTA"
#18
Posted 24 December 2007 - 22:18
Din peileenhet er en doppler som trekker rundt .5w
Den eneste gangen du virkelig bruker strøm, er når du kalibrer den, og da er du opp ei nesten 1w.
De peileoppdragene du har hatt til nå, er kun for privatpersoner, og ingen av dem har vært vellykede.
Når det gjelder dine offroadkunnskaper, så ligger de på grøftekjørernivået.
Du vet like godt som meg at det ikke er lov å kjøre i utmark, ei heller på peileoppdrag.
Peiling foregår ved at du kjører opp på definerte topper med vei, for å lage krysspeilinger.
Derretter er det bare å kjøre rundt i aktuelt område og ta peilinger.
Du trenger ikke kraftverk for å gjøre det, spesielt ikke montert forran på bilen, en 100Ah dynamo gjør samme jobben, og holder bilen varm samtidig.
Så, Cato.
Takk for i år.
En smule sen med svaret er jeg vel her, men jeg sa ikke!!!!! at dopleren bruker generatoren,
men utstyret jeg bruker på sambansoppdrag, som radioer, PA-amps med mer! Krever endel,
derfor vil jeg lage!!!! en generatordel, som vil bli montert på frontmoduler,
for avmontering når bilen skal flyttes etter veinettet!
Bilen må derfor stå i tomgangskjöring, CO-2!!!! Carbonedioxyd eller "kvelegass" vil da slippes ut,
for det er ved tommgang, "som proffe vet" at det slippes ut MEST!!!! Kulsyregass!
En generator, slipper ikke ut en prosentdel kullsyregass, av det bilen gjör!
En generator kan holde batteriströmmen oppe ved lading. "drift av 12V radioutstyr"
En generator gir 220 Volt spenning for belysning i mörket! "drift av ytterliger utstyr på 220 Volt"
En generator kan ........!
Listen ville bli for lang, hvis jeg skal ramse opp alt!
Jeg "Drammen OffroadClub" driver innenfor reddningstjenesten! Vi gir sambandstjenester, sambandslinking "mobile linker/repeatere", som jeg lager selv!
peileoppdrag etter turister som går seg vill, turister som skader seg i fjell og mark, jegere som forulykker,
alle som er i besittelse av sambandstekniskt utstyr!
Medlemmene her, er også frivillige i denne typen tjenester!
Vi har faktisk medlemmer, som også er her, på offroad.no
Edited by catopett, 24 December 2007 - 22:22.
#19
Posted 25 December 2007 - 17:04
men utstyret jeg bruker på sambansoppdrag, som radioer, PA-amps med mer! Krever endel,
derfor vil jeg lage!!!! en generatordel, som vil bli montert på frontmoduler,
for avmontering når bilen skal flyttes etter veinettet!
Bilen må derfor stå i tomgangskjöring, CO-2!!!! Carbonedioxyd eller "kvelegass" vil da slippes ut,
for det er ved tommgang, "som proffe vet" at det slippes ut MEST!!!! Kulsyregass!
Cato Cato Cato..... Nå begynner jeg å bli redd her......
Karbonsyre (tradisjonelt kalt kullsyre) er en uorganisk syre med den kjemiske formelen H2CO3. Karbonsyre dannes spontant når karbondioksid oppløses i vann. CO2 + H2O = H2CO3
Carbondioxid er en farveløs gasart ved stuetemperatur. Dannes ved oxidation (forbrænding) af carbonholdige stoffer fx fossile brændsler eller omsætning af biologisk materiale. Dannes også ved katabolismen, se TCA-cyclen.
MV= 44,01 g/mol; SMP= -56,6oC (ved 5,2 atm tryk); KP= 78,5oC (sublimerer); CAS-nummer: 124-38-9; Carbondioxid på fast form benævnes også tøris.
I vand danner carbondioxid med vand carbonsyre
Det PA trinnet ditt har du ikke lov å bruke. Det vet du like godt som meg. Er det for HF/VHF/UHF eller SHF det er ?
Du er ikke inne i noen system som har med FORF å gjøre, du er ikke tilsluttet verken:
Røde Kors
Roverene
Politiet
Sivilforsvaret
Brannvesenet
Norsk folkehjelp
Norsk Aeroklubb
Norske Reddningshunder
Forsvaret
NRRL (jada, men LA-M gir ikke rett til sending, kun SWL)
Du har ikke tilgang til noen frekvenser lovlig (utenom CB og PMR), verken til repeating, digipeating, X-Bandtransmitting eller simpelt transmitting....
En generator kan holde batteriströmmen oppe ved lading. "drift av 12V radioutstyr"
En generator gir 220 Volt spenning for belysning i mörket! "drift av ytterliger utstyr på 220 Volt"
En generator kan ........!
Listen ville bli for lang, hvis jeg skal ramse opp alt!
Jeg "Drammen OffroadClub" driver innenfor reddningstjenesten! Vi gir sambandstjenester, sambandslinking "mobile linker/repeatere", som jeg lager selv!
peileoppdrag etter turister som går seg vill, turister som skader seg i fjell og mark, jegere som forulykker,
alle som er i besittelse av sambandstekniskt utstyr!
Medlemmene her, er også frivillige i denne typen tjenester!
Vi har faktisk medlemmer, som også er her, på offroad.no
Ha en god Jul Cato, og kos deg med radiolyttingen.
PS. Turister pleier å få Røde Kors etter seg, ikke radiopeilere.
De trianguleres i såfall av Telenor/Netcom med bruk av Mobiltelefon, og mobilmaster (Rekkevidde på en mobil er ca 32Km, og hver antenne har en åpningsvinkel. Om telefonen når flere antenner, så trianguleres de bedre for hver sender de når)
Edited by Bergum, 25 December 2007 - 17:11.
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway
#20
Posted 25 December 2007 - 17:33
Karbonsyre (tradisjonelt kalt kullsyre) er en uorganisk syre med den kjemiske formelen H2CO3. Karbonsyre dannes spontant når karbondioksid oppløses i vann. CO2 + H2O = H2CO3
Carbondioxid er en farveløs gasart ved stuetemperatur. Dannes ved oxidation (forbrænding) af carbonholdige stoffer fx fossile brændsler eller omsætning af biologisk materiale. Dannes også ved katabolismen, se TCA-cyclen.
MV= 44,01 g/mol; SMP= -56,6oC (ved 5,2 atm tryk); KP= 78,5oC (sublimerer); CAS-nummer: 124-38-9; Carbondioxid på fast form benævnes også tøris.
I vand danner carbondioxid med vand carbonsyre
Det PA trinnet ditt har du ikke lov å bruke. Det vet du like godt som meg. Er det for HF/VHF/UHF eller SHF det er ?
Du er ikke inne i noen system som har med FORF å gjøre, du er ikke tilsluttet verken:
Røde Kors
Roverene
Politiet
Sivilforsvaret
Brannvesenet
Norsk folkehjelp
Norsk Aeroklubb
Norske Reddningshunder
Forsvaret
NRRL (jada, men LA-M gir ikke rett til sending, kun SWL)
Du har ikke tilgang til noen frekvenser lovlig (utenom CB og PMR), verken til repeating, digipeating, X-Bandtransmitting eller simpelt transmitting....
Ha en god Jul Cato, og kos deg med radiolyttingen.
PS. Turister pleier å få Røde Kors etter seg, ikke radiopeilere.
De trianguleres i såfall av Telenor/Netcom med bruk av Mobiltelefon, og mobilmaster (Rekkevidde på en mobil er ca 32Km, og hver antenne har en åpningsvinkel. Om telefonen når flere antenner, så trianguleres de bedre for hver sender de når)
Vil bare takke alle på denne tråden for å minne meg atter en gang hvorfor dette forumet er så talentløst som det har dessverre blitt.. Hvorfor kan ingen holde en tråd fri for kommentar slenging og belæring hit og dit, og i stedet ha et fokus på hva som egentlig offroad.no egentlig gikk ut på en gang i tiden; ett felles trivelig nettsted der folk kan stille spørsmål, få fornuftige svar, snakke om felles erfaringer og opplevelser og ikke minst arrangere vannvittig bra treff. Men slik er det dessverre ikke blitt... jeg er nok ikke alene med å bli oppgitt over dette.
Ja selvfølgelig finnes det kålhuer som mener de er mer rett om noe enn noen andre, men da er det bare å bevise feil, og ferdig med den saken. Trenger ikke å drite ut folk.