Mitt CJ3 prosjekt
#1
Posted 05 May 2007 - 00:50
Det fulgte med to Cherokee aksler som jeg muligens skal bruke hvis det høres fornuftig ut, de må evt. kortes inn litt. Jeg har holdt på med biler i mange år men lite 4x4 så jeg håper å kunne få litt hjelp her på forumet.
Jeg skal ha bilen godkjent og vil prøve å få i gang en dialog med BT til uka, jeg har god erfaring med Gjøvik men det begynner å bli en del år siden...noen forslag? jeg holder til i Oslo.
Dette med fordelingskasse/adapter... eller hva det blir er vel det største problemet jeg har. Har lyst til å bruke den automatkassa som følger motoren. Noen som kan fortelle meg litt om dette?
Christen
#2
Posted 05 May 2007 - 11:49
Det fulgte med to Cherokee aksler som jeg muligens skal bruke hvis det høres fornuftig ut, de må evt. kortes inn litt. Jeg har holdt på med biler i mange år men lite 4x4 så jeg håper å kunne få litt hjelp her på forumet.
Jeg skal ha bilen godkjent og vil prøve å få i gang en dialog med BT til uka, jeg har god erfaring med Gjøvik men det begynner å bli en del år siden...noen forslag? jeg holder til i Oslo.
Dette med fordelingskasse/adapter... eller hva det blir er vel det største problemet jeg har. Har lyst til å bruke den automatkassa som følger motoren. Noen som kan fortelle meg litt om dette?
E du intressert i å selge B20 motorn da?
Km stand på den?
En fot inne oss den skumle Arctic Trucks Mafia'n
#3
Posted 05 May 2007 - 13:07
Km stand på den?
Mulig det, km har jeg ikke snøring på. Km telleren viser 39000 men jeg vet jo ikke hvor lenge B20`n har sitti der. Det er litt oljelekk på den, men oljetrykket er bra så jeg tror den er ok egentlig. Det er jo egentlig vanskelig å få tatt livet av disse motorene.
Christen
#4
Posted 05 May 2007 - 21:06
#5
Posted 06 May 2007 - 20:56
Jepp det skal jeg gjøre, her er et bilde av den nå.
Noen som kan foreslå noe ang. fordelingskasse/aksler? Jeg har tilgang til å få frest til et adapter hvis det er noe som blir nødvendig.
Christen
#6
Posted 07 May 2007 - 09:23
#7
Posted 07 May 2007 - 17:01
Hei, har du eid denne før? Nå har det seg sånn at V8`rn står på gulvet å bare venter på å få jobbe i en willys Som du nevner blir det trangt oppi der ja.... he-he... har målt litt. Vil ha åtter lyd og automat
Christen
#8
Posted 08 May 2007 - 21:32
Prata med BT i går og de anbefalte meg å ta kontakt med Am-car Norge. Dette har jeg lest meg litt fram til her på forumet også via søkefunksjonen. Traff en veldig hyggelig fyr hos Am-car, og de kunne hjelpe meg med godkjennings papirer som vistnok stammer ifra svenskbilprovning. Jeg må bare bli medlem først da, og jeg meldte meg inn jeg noe rundt 600kr for et medlemskap og få den hjelpen ser jeg på som veldig bra, det er jo muligheter for at medlemskapet lønner seg på flere måter også.
Disse papirene vil ikke garantere meg en godkjenning men jeg har mye større muligheter for å lykkes da har jeg forstått. Det er jo kanskje ikke så lett å være bilsakkjyndig når det ruller inn en tildels reodor inspirert doning på gulvet og i tillegg ha de norske regler og forskrifter å forholde seg til.
Jeg håper fremdeles på litt hjelp her ang. den fordelingskassa. Og ja.... jeg har søkt på forumet til øya renner og blitt såre, det eneste jeg lærer av det er noen nye nummer og bokstaver på fordelingskasser uten at det sier meg noen verdens ting. Mulig jeg ikke har søkt godt nok da, he-he.
Skal en tur oppi verkstedet på fredag, da skal jeg ta noen flere bilder som Gjensidige forlanger ang. veteranforsikring. Det står imellom 2900kr eller 290kr Blir det 2900kr flytter jeg alle forsikringene mine til et annet selskap...garrrantert! Legger ut litt bilder her også ettervert
Christen
#9
Posted 08 May 2007 - 23:21
Jeg håper fremdeles på litt hjelp her ang. den fordelingskassa. Og ja.... jeg har søkt på forumet til øya renner og blitt såre, det eneste jeg lærer av det er noen nye nummer og bokstaver på fordelingskasser uten at det sier meg noen verdens ting. Mulig jeg ikke har søkt godt nok da, he-he.
Angående fordelingskassa di så har du ikke så mange å velge mellom da. Du har vel diffen bak på høyre side og da må du ha tilsvarende transferkasse også. Klarer du å lage egen adapter til den Dana 18 kassa som allerede er i bilen så er jo det like greit da da den er antagelig den korteste kassa. Du vil etterhvert finne ut at mellomakselen bak kan bli i korteste laget. Volvofelten har jo tilsvarende transfer men inngående drev i den er anderledes enn Jeepkassa pluss at volvokassa gir deg en unødvendig lav giring både i høy og lavserie.
Toyota Landcruiser har også transfer du kan bruke men den tror jeg blir for lang for deg.
Når jeg tenker etter så har vel også Rangerover'n diffen bak på høyre side så hva med å sjekke lengden på den kassa da. Hadde jo vært enkelt å brukt den hvis automaten din er fra en 4x4 og lengden passer under bilen..
Edited by Roger`n, 08 May 2007 - 23:23.
#10
Posted 09 May 2007 - 10:06
#11
Posted 09 May 2007 - 21:42
Christen
#12
Posted 20 May 2007 - 22:34
Christen
#13
Posted 26 May 2007 - 20:04
Ja det blir sånn nå etter å at jeg fikk tenkt meg om litt Har fått tak i en B-23k motor m/kasse så da flytter jeg clutch-huset over på M40kassa og overhaler de bremsene som er org. Forige eier monterte bremseforsterker og pumpe fra volvo så jeg regner med at det blir greie bremser. Det forige eier og har gjort er å klippe bort bremsekretsen bak for så å legge opp to-krets på forhjulene.... må kunne si at det var en dårlig løsning, blir liksom litt skjevt fordelt grunnen ser dere på bildet. Tetningen til hjullageret mangler på begge sider bak, ikke rart dette ikke funker. Var på clutch & brems og kjøpte belegg og nagler, og har lagt på nytt på to sko, det er mange år siden jeg har gjort det
Planen er nå å få i stand ramme og driverk, karosseriet tar jeg innimellom på jobben etter at jeg har fått den på hjula igjen.
Det jeg er på utkikk etter nå er en 164 servo-snekke.
Christen
#14
Posted 26 May 2007 - 22:35
Har sett på denne bilen tidliger og mener å huske at den er godkjent med 33" i vognkortet. Vet du hva som må til for å få hjulene godkjente? Jeg har selv skiver rund baut, men ikke bremsekraftforsterker. Gruer meg til å prøve meg på trafikkstasjonen
#15
Posted 26 May 2007 - 23:42
Jeg har ikke mye peil på Willys.... hva har du gjort for å få på skiver? dyrt? Det har jeg lyst på å da...
Og du må ikke grue deg til møte med BT, er dem vrange så er det bare å gå til neste. Hvor bor du foresten? kanskje vi kunne tatt en krusings en dag
Christen
#16
Posted 27 May 2007 - 00:32
#17
Posted 27 May 2007 - 08:58
Hva er det som er galt med k motoren? og hva betyr disse bokstavene egentlig?
Christen
#18
Posted 27 May 2007 - 21:57
har brukt opp servoen min....
ellers har jeg sett et par servoer fra 164 til salgs..... men husker fae... meg ikke hvor..har brukt et par timer til å lete på nettet men til ingen nytte....
#19
Posted 28 May 2007 - 23:21
Ok, takk for at du prøvde leter videre jeg Er det flere som har dårlige erfaringer med k motoren? den sitter i en bil som skal hugges nå og jeg kan plukke alt jeg orker av deler. Den har nå gått 340 000km og motoren går som ei Volvo klokke den.... bare derfor jeg spør.....
Ikke for å være blærete men hvis noen sier at noe er dritt så må jeg vite hvorfor det er det
Christen
#20
Posted 29 May 2007 - 14:05
Ikke for å være blærete men hvis noen sier at noe er dritt så må jeg vite hvorfor det er det
Du kan så klart bruke k motoren,men den har en forgasser med masse vakum ledninger på, å funker dårlig i terrenget! den har også svakere råder en b23a eller e! jeg har en B23e liggende her om du intressert da! Om jeg ikke husker feil så må du rettstille b23\230 å bruke oljepumpe og bunnpanne fra b20, eller skaffe deg clutch kåpe fra 79 modell 240 med b20, det vet jeg også om:)