Gå til innhold



Foto
- - - - -

Mitt CJ3 prosjekt


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
29 replies to this topic

#1 -Chris-

-Chris-

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 27 Innlegg:

Posted 05 May 2007 - 00:50

Hei, jeg har akkurat kjøpt meg en 49mod CJ3, type A hvis jeg har forstått dette riktig. I dag sitter det en B20 motor i den. Den vil ikke jeg ha der blink.gif så jeg har fått tak i en Rover 3,5 V8 med automatkasse som skal overta for en ellers så anpusten svenske whistle.gif

Det fulgte med to Cherokee aksler som jeg muligens skal bruke hvis det høres fornuftig ut, de må evt. kortes inn litt. Jeg har holdt på med biler i mange år men lite 4x4 så jeg håper å kunne få litt hjelp her på forumet.

Jeg skal ha bilen godkjent og vil prøve å få i gang en dialog med BT til uka, jeg har god erfaring med Gjøvik men det begynner å bli en del år siden...noen forslag? jeg holder til i Oslo.

Dette med fordelingskasse/adapter... eller hva det blir er vel det største problemet jeg har. Har lyst til å bruke den automatkassa som følger motoren. Noen som kan fortelle meg litt om dette?
Mvh
Christen

#2 Lundberg

Lundberg

    Él Grande Offroad'er

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1195 Innlegg:

Posted 05 May 2007 - 11:49

QUOTE(-Chris- @ 5 May 2007, 00:50) <{POST_SNAPBACK}>
Hei, jeg har akkurat kjøpt meg en 49mod CJ3, type A hvis jeg har forstått dette riktig. I dag sitter det en B20 motor i den. Den vil ikke jeg ha der blink.gif så jeg har fått tak i en Rover 3,5 V8 med automatkasse som skal overta for en ellers så anpusten svenske whistle.gif

Det fulgte med to Cherokee aksler som jeg muligens skal bruke hvis det høres fornuftig ut, de må evt. kortes inn litt. Jeg har holdt på med biler i mange år men lite 4x4 så jeg håper å kunne få litt hjelp her på forumet.

Jeg skal ha bilen godkjent og vil prøve å få i gang en dialog med BT til uka, jeg har god erfaring med Gjøvik men det begynner å bli en del år siden...noen forslag? jeg holder til i Oslo.

Dette med fordelingskasse/adapter... eller hva det blir er vel det største problemet jeg har. Har lyst til å bruke den automatkassa som følger motoren. Noen som kan fortelle meg litt om dette?



E du intressert i å selge B20 motorn da?
Km stand på den?
_________________________________________________
En fot inne oss den skumle Arctic Trucks Mafia'n

#3 -Chris-

-Chris-

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 27 Innlegg:

Posted 05 May 2007 - 13:07

QUOTE(Lundberg @ 5 May 2007, 12:49) <{POST_SNAPBACK}>
E du intressert i å selge B20 motorn da?
Km stand på den?


Mulig det, km har jeg ikke snøring på. Km telleren viser 39000 men jeg vet jo ikke hvor lenge B20`n har sitti der. Det er litt oljelekk på den, men oljetrykket er bra så jeg tror den er ok egentlig. Det er jo egentlig vanskelig å få tatt livet av disse motorene.
Mvh
Christen

#4 mastermedic

mastermedic

    Master of medics.

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 830 Innlegg:

Posted 05 May 2007 - 21:06

Ta bilder og sett de inn i trådene dine.
......Dæven.... det smalt i bilen....... STOPP for faen,,

#5 -Chris-

-Chris-

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 27 Innlegg:

Posted 06 May 2007 - 20:56

QUOTE(mastermedic @ 5 May 2007, 22:06) <{POST_SNAPBACK}>
Ta bilder og sett de inn i trådene dine.


Jepp det skal jeg gjøre, her er et bilde av den nå.

Noen som kan foreslå noe ang. fordelingskasse/aksler? Jeg har tilgang til å få frest til et adapter hvis det er noe som blir nødvendig.Willys.JPG
Mvh
Christen

#6 hjallis

hjallis

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 219 Innlegg:

Posted 07 May 2007 - 09:23

hei min gamle willys. se i vognkortet så tror jeg det står når b20 blei satt inn . b20 motorene er kjente for å lekke olje så litt svetting er helt ufarlig.vet ikke om bt godkjenner denne med v8 det finnes noen som er godkjente men de blei godkjent for lenge siden. det blir trangt å klemme inn en rover men det burde gå. hva med en b23e motor da bruker du m40 boksen og dana 18 fordelingsboksen som allerede er der .hilsen kurt

#7 -Chris-

-Chris-

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 27 Innlegg:

Posted 07 May 2007 - 17:01

QUOTE(hjallis @ 7 May 2007, 10:23) <{POST_SNAPBACK}>
hei min gamle willys. se i vognkortet så tror jeg det står når b20 blei satt inn . b20 motorene er kjente for å lekke olje så litt svetting er helt ufarlig.vet ikke om bt godkjenner denne med v8 det finnes noen som er godkjente men de blei godkjent for lenge siden. det blir trangt å klemme inn en rover men det burde gå. hva med en b23e motor da bruker du m40 boksen og dana 18 fordelingsboksen som allerede er der .hilsen kurt


Hei, har du eid denne før? Nå har det seg sånn at V8`rn står på gulvet å bare venter på å få jobbe i en willys biggrin.gif Som du nevner blir det trangt oppi der ja.... he-he... har målt litt. Vil ha åtter lyd og automat cool.gif
Mvh
Christen

#8 -Chris-

-Chris-

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 27 Innlegg:

Posted 08 May 2007 - 21:32

Mulig det er mange av dere som har sett dette før men jeg velger å legge ut all den infoen og erfaringen jeg får ved dette prosjektet.

Prata med BT i går og de anbefalte meg å ta kontakt med Am-car Norge. Dette har jeg lest meg litt fram til her på forumet også via søkefunksjonen. Traff en veldig hyggelig fyr hos Am-car, og de kunne hjelpe meg med godkjennings papirer som vistnok stammer ifra svenskbilprovning. Jeg må bare bli medlem først da, og jeg meldte meg inn jeg smile.gif noe rundt 600kr for et medlemskap og få den hjelpen ser jeg på som veldig bra, det er jo muligheter for at medlemskapet lønner seg på flere måter også.

Disse papirene vil ikke garantere meg en godkjenning men jeg har mye større muligheter for å lykkes da har jeg forstått. Det er jo kanskje ikke så lett å være bilsakkjyndig når det ruller inn en tildels reodor inspirert doning på gulvet og i tillegg ha de norske regler og forskrifter å forholde seg til.

Jeg håper fremdeles på litt hjelp her ang. den fordelingskassa. Og ja.... jeg har søkt på forumet til øya renner og blitt såre, det eneste jeg lærer av det er noen nye nummer og bokstaver på fordelingskasser uten at det sier meg noen verdens ting. Mulig jeg ikke har søkt godt nok da, he-he.

Skal en tur oppi verkstedet på fredag, da skal jeg ta noen flere bilder som Gjensidige forlanger ang. veteranforsikring. Det står imellom 2900kr eller 290kr Blir det 2900kr flytter jeg alle forsikringene mine til et annet selskap...garrrantert! Legger ut litt bilder her også ettervert biggrin.gif
Mvh
Christen

#9 Roger`n

Roger`n

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 394 Innlegg:

Posted 08 May 2007 - 23:21

[quote name='-Chris-' date='8 May 2007, 21:32' post='1340182']
Jeg håper fremdeles på litt hjelp her ang. den fordelingskassa. Og ja.... jeg har søkt på forumet til øya renner og blitt såre, det eneste jeg lærer av det er noen nye nummer og bokstaver på fordelingskasser uten at det sier meg noen verdens ting. Mulig jeg ikke har søkt godt nok da, he-he.


Angående fordelingskassa di så har du ikke så mange å velge mellom da. Du har vel diffen bak på høyre side og da må du ha tilsvarende transferkasse også. Klarer du å lage egen adapter til den Dana 18 kassa som allerede er i bilen så er jo det like greit da da den er antagelig den korteste kassa. Du vil etterhvert finne ut at mellomakselen bak kan bli i korteste laget. Volvofelten har jo tilsvarende transfer men inngående drev i den er anderledes enn Jeepkassa pluss at volvokassa gir deg en unødvendig lav giring både i høy og lavserie.
Toyota Landcruiser har også transfer du kan bruke men den tror jeg blir for lang for deg.
Når jeg tenker etter så har vel også Rangerover'n diffen bak på høyre side så hva med å sjekke lengden på den kassa da. Hadde jo vært enkelt å brukt den hvis automaten din er fra en 4x4 og lengden passer under bilen..

Edited by Roger`n, 08 May 2007 - 23:23.


#10 hjallis

hjallis

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 219 Innlegg:

Posted 09 May 2007 - 10:06

Nye akslinger på denne bilen med bremser på er første bud.. kan ikke ha trommel bremser og V8! Servostyring må du vel også ordne deg.. ta deg en tur på herstua i kveld så får du noen tips!

#11 -Chris-

-Chris-

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 27 Innlegg:

Posted 09 May 2007 - 21:42

Takker for svar smile.gif For meg er det en selfølge med skikkelige bremser og styring uansett motor, enkrets trommelbremser klarer ikke jeg å bli fortrolig med....slik er jeg da. Dette skal jeg vente litt med for å se hva de evt. papirene anbefaler. Jobba seint i dag jeg, så jeg hadde nok ikke klart å komme til herstua...hva og hvor er det? Ellers takk for tilbudet smile.gif
Mvh
Christen

#12 -Chris-

-Chris-

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 27 Innlegg:

Posted 20 May 2007 - 22:34

Da har hjernen min og jeg debattert litt og i sammen har vi blitt enige om at jeg ikke har tid til styre med den 8èrn. Den ligger tilsalgs her på forumet. Skal pusse litt på B-20`n i stedet tenker jeg biggrin.gif Uansett skal jeg tilpasse de akslene jeg fikk med sånn at det blir bra med bremser. Må rydde og ordne litt i verkstedet først, så kommer det bilder og div. her biggrin.gif
Mvh
Christen

#13 -Chris-

-Chris-

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 27 Innlegg:

Posted 26 May 2007 - 20:04

QUOTE(hjallis @ 7 May 2007, 10:23) <{POST_SNAPBACK}>
hei min gamle willys. se i vognkortet så tror jeg det står når b20 blei satt inn . b20 motorene er kjente for å lekke olje så litt svetting er helt ufarlig.vet ikke om bt godkjenner denne med v8 det finnes noen som er godkjente men de blei godkjent for lenge siden. det blir trangt å klemme inn en rover men det burde gå. hva med en b23e motor da bruker du m40 boksen og dana 18 fordelingsboksen som allerede er der .hilsen kurt


biggrin.gif Ja det blir sånn nå etter å at jeg fikk tenkt meg om litt biggrin.gif Har fått tak i en B-23k motor m/kasse så da flytter jeg clutch-huset over på M40kassa og overhaler de bremsene som er org. Forige eier monterte bremseforsterker og pumpe fra volvo så jeg regner med at det blir greie bremser. Det forige eier og har gjort er å klippe bort bremsekretsen bak for så å legge opp to-krets på forhjulene.... må kunne si at det var en dårlig løsning, blir liksom litt skjevt fordelt blink.gif grunnen ser dere på bildet. Tetningen til hjullageret mangler på begge sider bak, ikke rart dette ikke funker. Var på clutch & brems og kjøpte belegg og nagler, og har lagt på nytt på to sko, det er mange år siden jeg har gjort det biggrin.gif

Planen er nå å få i stand ramme og driverk, karosseriet tar jeg innimellom på jobben etter at jeg har fått den på hjula igjen.

Det jeg er på utkikk etter nå er en 164 servo-snekke.

Attached Thumbnails

  • w1.JPG
  • w2.JPG
  • w3.JPG
  • w4.JPG
  • w5.JPG
  • w6.JPG
  • w7.JPG

Mvh
Christen

#14 SveinMorten

SveinMorten

    Nytt medlem

  • Supermedlem
  • Pip
  • 37 Innlegg:

Posted 26 May 2007 - 22:35

Flott bil og flott garasje Christen dribble.gif !!!!
Har sett på denne bilen tidliger og mener å huske at den er godkjent med 33" i vognkortet. Vet du hva som må til for å få hjulene godkjente? Jeg har selv skiver rund baut, men ikke bremsekraftforsterker. Gruer meg til å prøve meg på trafikkstasjonen unsure.gif
Alt som starter er gøy : )

#15 -Chris-

-Chris-

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 27 Innlegg:

Posted 26 May 2007 - 23:42

Takk for det smile.gif Det jeg har hørt ang. 33" er at det ikke må stikke utafor skjermene, du har gummibreddere bak ser jeg og får du på det foran så skulle vel dette være i orden vil jeg tro. Speedometeret er en annen sak som jeg ikke har hørt noenting om, men skulle jeg ta en vill gjetning så tror jeg at det må justeres til riktig dekkdim. Får du problemer så kan du jo henvise til mitt reg.nr. DA 34754 for min er godkjent med det biggrin.gif

Jeg har ikke mye peil på Willys.... hva har du gjort for å få på skiver? dyrt? Det har jeg lyst på å da... biggrin.gif

Og du må ikke grue deg til møte med BT, er dem vrange så er det bare å gå til neste. Hvor bor du foresten? kanskje vi kunne tatt en krusings en dag
Mvh
Christen

#16 hjallis

hjallis

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 219 Innlegg:

Posted 27 May 2007 - 00:32

denne bilen er godkjent med dekka for lenge siden . mye mer vellvilje på bt den gangen.skiver til bilen suki og lada har skiver og callipre som passer,får du clutch huset til å passe på m40 tviler,hiv k motoren på dynga største dritt motoren volvo har lagd sett in en e eller f motor .hør med cato c her på forumet mulig han vet om noen servoer til deg

#17 -Chris-

-Chris-

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 27 Innlegg:

Posted 27 May 2007 - 08:58

QUOTE(hjallis @ 27 May 2007, 01:32) <{POST_SNAPBACK}>
denne bilen er godkjent med dekka for lenge siden . mye mer vellvilje på bt den gangen.skiver til bilen suki og lada har skiver og callipre som passer,får du clutch huset til å passe på m40 tviler,hiv k motoren på dynga største dritt motoren volvo har lagd sett in en e eller f motor .hør med cato c her på forumet mulig han vet om noen servoer til deg



Hva er det som er galt med k motoren? og hva betyr disse bokstavene egentlig?
Mvh
Christen

#18 cato c

cato c

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1197 Innlegg:

Posted 27 May 2007 - 21:57

QUOTE(hjallis @ 27 May 2007, 00:32) <{POST_SNAPBACK}>
denne bilen er godkjent med dekka for lenge siden . mye mer vellvilje på bt den gangen.skiver til bilen suki og lada har skiver og callipre som passer,får du clutch huset til å passe på m40 tviler,hiv k motoren på dynga største dritt motoren volvo har lagd sett in en e eller f motor .hør med cato c her på forumet mulig han vet om noen servoer til deg



biggrin.gif har brukt opp servoen min....

Bilde_125.jpg


ellers har jeg sett et par servoer fra 164 til salgs..... men husker fae... meg ikke hvor..har brukt et par timer til å lete på nettet men til ingen nytte.... pc.gif iiam.gif

#19 -Chris-

-Chris-

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 27 Innlegg:

Posted 28 May 2007 - 23:21

QUOTE(cato c @ 27 May 2007, 22:57) <{POST_SNAPBACK}>
ellers har jeg sett et par servoer fra 164 til salgs..... men husker fae... meg ikke hvor..har brukt et par timer til å lete på nettet men til ingen nytte.... pc.gif iiam.gif


Ok, takk for at du prøvde smile.gif leter videre jeg biggrin.gif Er det flere som har dårlige erfaringer med k motoren? den sitter i en bil som skal hugges nå og jeg kan plukke alt jeg orker av deler. Den har nå gått 340 000km og motoren går som ei Volvo klokke den.... bare derfor jeg spør.....

Ikke for å være blærete men hvis noen sier at noe er dritt så må jeg vite hvorfor det er det tongue.gif
Mvh
Christen

#20 hjallis

hjallis

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 219 Innlegg:

Posted 29 May 2007 - 14:05

QUOTE(-Chris- @ 28 May 2007, 23:21) <{POST_SNAPBACK}>
Ok, takk for at du prøvde smile.gif leter videre jeg biggrin.gif Er det flere som har dårlige erfaringer med k motoren? den sitter i en bil som skal hugges nå og jeg kan plukke alt jeg orker av deler. Den har nå gått 340 000km og motoren går som ei Volvo klokke den.... bare derfor jeg spør.....

Ikke for å være blærete men hvis noen sier at noe er dritt så må jeg vite hvorfor det er det tongue.gif

Du kan så klart bruke k motoren,men den har en forgasser med masse vakum ledninger på, å funker dårlig i terrenget! den har også svakere råder en b23a eller e! jeg har en B23e liggende her om du intressert da! Om jeg ikke husker feil så må du rettstille b23\230 å bruke oljepumpe og bunnpanne fra b20, eller skaffe deg clutch kåpe fra 79 modell 240 med b20, det vet jeg også om:)