Gå til innhold



Foto
* * * * - 14 votes

Wazzza`s RAMgarasje


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
1285 replies to this topic

#41 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 14 July 2007 - 21:24

Takk Kenneth smile.gif

Har fått sviest i det stykke på ramma nå.. Fant et par hull til på ramma lengre frem.. Er en skikkelig drittjobb. Tror jeg skal invistere i skikkelige vernebriller og maske.. Tror ikke det er så sunt av slimet i halsen er svart...

Ang spyling så jobber en nær slektning i Tromsø kommune - Vann og Avløp.. De har sikker noe spyle-greier.. Burde klare å spyle ut dritten (bokstavelig talt tongue.gif ).

Vennina fra et av flexebildene var her i dag og vaska interiøre.. Har jo faktisk brunt interiør. Ikke grå-svart...
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#42 ØysteinA

ØysteinA

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 735 Innlegg:

Posted 14 July 2007 - 22:28

Får skrive litt her jeg også da.

Det er altså jeg som var forrige eier av patrolen, jeg hadde den ca. et halvt år.
Forrige eier skrytte av all rustsveisinga som han hadde gjort, ramma var rustfri og fin, han så tom. at han hadde heist opp bilen bak og tømt olje inn i ramma "Så den er helt fin" dry.gif .
Jeg kjøpte den også usett, og henta den i Bergen i god tro.

Hadde store planer om OME, 33" dekk, rakrør++. Hadde kontakt med BT ang dekkendring men alle vet hva de mener om det. Siden arbeidslysta ble borte når vinteren kom, og siden jeg ikke har oppvarmet garasje ble planene utsatt til våren.

Når jeg kom hjem med bilen tok jeg den med meg på grava på jobb og byttet all olje og smurte.
Jeg gikk jo da under bilen og tenkte faktisk at jeg skulle finne en hammer og banke litt på ramma, men siden magen rumlet etter middag og selger var så overbevisende om at ramma var fin så trengte jeg att det ikke var noen vits i.

Når våren kom fant jeg ut at jeg skulle prøve å selge bilen, siden jeg hadde får lyst på noe nyere. Viste jo at Øystein hadde vært på utkikk etter en slik lenge og kontaktet han, jeg opplyste om fremaksling og det av rust jeg viste av + sendte en del bilder. Fikk beskjed om at han kunne komme og hente den førstkommende helg, men jeg sa han kunne vente ei uke til, så lørdag den 30. Juni møtte jeg en fra nord på togstasjonen på Lillehammer...

Resten av historien er i denne garasjen.

Virkelig synd at den skulle være slik sad.gif , men med slik arbeidslyst og pågangsmot er det ingen sak.
Det kommer sikkert til å bli en skikkelig grom bil som jeg kommer til å ange på at jeg solgte.

Hilsen Øystein

#43 chri-ha

chri-ha

    Chri-ha

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1499 Innlegg:

Posted 14 July 2007 - 23:06

Jeg var å så på bilen for kjøper, altså wazza. og jeg mener at selger i denne saken ikke kan klandres i denne saken, da han ikke har gjort nevneverdig mye på bilen selv. tenkte faktisk på å kjøpe den selv.

Ang rusta på ramma var denne meget vanskelig å oppdage, uten å slå på ramma med hammer. Som wazza sier virker det som om den ruster opp innenfra. og det er vaskelig å se.

når det gjelder karossen så la jeg merke til den svarte guffa bak ved bakluka. det er jo et klassisk kjennemerke på no humbug. men det vikra hardt og fint, og jeg så ingen øyeblikkelig fare ved det. noe rust er det jo alltid på gamle biler.


Så som sagt så synes jeg ikke selger i denne saken kan klandres. må heller være tidligere eiere. men de er jo vankselig å få stillt til ansvar.

uansett så tror jeg denne bilen kan bli drittøff. er jo rå motor og mange muligheter. så lykke til:)
90 HiluxTurbo

Christian Halsa
480 22161

#44 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 14 July 2007 - 23:12

Den ramma er ikke mye å samle på.. Tipper det er halv tykkelse igjen av den.. Får heller følge litt med framover om det skulle bli bevegelser i bilen.. I Første omgang må jeg få bilen klar for EU-kontroll... Skal prøve å få sveist ferdig ramma i morgen på begge sidene.. Fremover tror jeg ramma er god..

Oppdaget også at deler av fronten, der lyktene er skrudd fast også er i glassfiber.. Jeg tillater meg å kalle den berømte rustsveiseren for en forbanna idiot.. Blir så oppgitt.. Uansett hvor jeg setter kniven går den igjennom..


Kappet ut et stort ruststykke


Syra tar godt i rusta på travers for dieseltank
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#45 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 14 July 2007 - 23:40

Jeg klandrer egentlig ikke selger (øystein) i denne saken.. Jeg skulle hatt sett over bilen bedre før jeg kjøpte den.. Det samme skulle han ha gjort...

Slik som bilen er nå er det litt ergelig at jeg betalte over 30K for den...

Øystein skulle derimot ha visst om slakken i hjullagrene og kingboltlagrene fremme.. De må enten strammes eller byttes... Samme med hjelpesnekka. Har kjøpt rep-sett til den...
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#46 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 16 July 2007 - 00:20

Har ikke gjort så mye i dag. Sveist i et tilsvarende stykke i andre rammevang . Skrapt rust og smurt på fosforsyre under hele dørken..

Gikk fri for kappskiver, så skal ta meg en tur til Biltema i morgen å kjøpe et dusin skiver tongue.gif. Sliperondeller kjøper jeg på jobb. Simmeringene til forakslingen er også kommet...
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#47 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 16 July 2007 - 23:01

Nå er det endelig lys i tunellen... smile.gif Er ferdig med å sveise opp ramma fra midten og bakover.. Karosseri er også "bra" der nå.. Hadde på syre i morges, kaldsink da jeg gikk ut i ettermiddag og malte med hammerite nå når jeg gikk inn.. Skal smøre på hagmans understellsmasse i morges tidlig.. Etter det er det bare å smekke opp tanken igjen.. Har ikke kjørt patrolen på noen dager nå. Begynner å få abstinenser tongue.gif

Siden tanken har vært nede lurer jeg på om jeg må lufte? Har startet bilen og kjørt den ut av garasjen et par ganger. (er bare oppoverbakke. Gidder ikke skyve). Regner med at det er en del diesel i filteret...

Når jeg setter opp tanken, burde jeg pumpe på den handpumpa frammi motorrommet før jeg starter? Vil ikke begynne å lufte dyser og greier...
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#48 FrankWS

FrankWS

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1234 Innlegg:

Posted 16 July 2007 - 23:28

QUOTE(wazzza @ 16 Jul 2007, 23:01) <{POST_SNAPBACK}>
Når jeg setter opp tanken, burde jeg pumpe på den handpumpa frammi motorrommet før jeg starter? Vil ikke begynne å lufte dyser og greier...


Tror nok du må lufte, ja. Men det er ikke nødvendig å lufte til dysene, hvis du ikke har løsnet noe der?
Åpne bare lufte skruen på pumpa og pump til du har fått ut lufta mellom tank og pumpe, så skal nok gode gamle oljekamin starte.
Frank
LA5MSA

Det er ikke farten som dreper, det er smellen.
Eller som vi cowboys sier; It's not the fart that kills, it's the smell.

#49 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 16 July 2007 - 23:36

Den lufteskruen aner jeg ikke hvor står.. Får leite litt i morgen tongue.gif
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#50 holmis

holmis

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 522 Innlegg:

Posted 16 July 2007 - 23:52

Dette er rett å slett imponerene med så mye pågangsmot du viser her. De fleste hadde gitt opp for ca 50kg rust siden... blink.gif

Stå på !! smile.gif

- Asle Holmbakken -
Jeep CJ7 Renegade 1984

blackout_offroad_liten.jpg

Medlem nr.480 Jeep Club Norway
Medlem nr.29 Suzuki Klubb Norge

Cerwin-Vega Recone Service:  http://cerwinvega.multi2net.com


#51 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 17 July 2007 - 22:56

Takk skal du ha Holmis. Er blitt noen bøtter med rust skal jeg si deg.. Fikk opp tanken i dag. Litt vanskelig å få den på plass når den er full av diesel og når jeg ikke har noen jekker eller noe som er høyt nok tongue.gif

Skal til Nissan-forhandleren i morgen og hente simmeringene til forakslingen. Koster 220kr pr. simmering om jeg ikke husker feil. De ytre ringene på knoklene koster 380kr pr stk om jeg ikke husker feil. Blir ikke å bytte de denne gangen.

Noen som vet nummeret på kingboltlagrene? Tenkte å kjøpe de på den lokale maskinforhandleren. Sikkert billigere enn Nissan. Er litt skeptisk til å begynne å endre på shimsingen. vet ikke og har ikke utstyr til hvordan det skal måles slik at det blir rett...
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#52 Stian F

Stian F

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 624 Innlegg:

Posted 18 July 2007 - 00:26

QUOTE(wazzza @ 14 Jul 2007, 09:18) <{POST_SNAPBACK}>
Eneste som holder meg gående nå er at en kompis har mere rust på sin landcruiser BJ42 biggrin.gif

Eyyyyyy....... sad.gif shiftyninja.gif shiftyninja.gif

Hehe, du gjør en god jobb Øystein. Greit å ta unna slikt arbeid før men er helt lei av bilen, så kan man etterhvert bruke tiden (og pengene) på ting som er litt artigere.

//stian f (med litt rusten BJ42 dry.gif )

#53 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 18 July 2007 - 12:11

hehe, du blir vel ferdig med din også en gang.. Synd dere har så mange cruisere å skru på... Eller kanskje det er et luksusproblem?

Til dere som har skrudd litt patrol, hvor sitter simmeringene som skiller oljen og greasen? Jeg håper at de sitter langt ut så jeg slipper å ta ut diffen.. Stemmer det? Hvor mye olje skal på diffen og hvilken viskositet? Får opp 1,5 liter på Autodata og 80W90 olje. Stemmer det? Dextron 3?
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#54 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 18 July 2007 - 13:26

Simmeringen sitter helt inne ved diffen. Du må ut med diffen for å bytte tetteringen.

#55 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 18 July 2007 - 17:22

QUOTE(1911 @ 18 Jul 2007, 13:26) <{POST_SNAPBACK}>
Simmeringen sitter helt inne ved diffen. Du må ut med diffen for å bytte tetteringen.



Fan og sad.gif Da må jeg ha nye pakning rundt diffen også, eller klarer jeg meg med pakningspapir og klippe ut selv sammen med litt pakningssilikon?
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#56 Er ikke her lengre

Er ikke her lengre

    http://www.pirate4x4.no/welcome1.php

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4358 Innlegg:

Posted 18 July 2007 - 17:28

Det holder lenge med bare pakningstoff. Det skal være 3 shims på kingboltene originalt. Fjern en og en både oppe og nede til slakken er borte. Sjekk også hjullagrene dine og stram hvis det er slakke.

Edited by Jan Eggen, 18 July 2007 - 17:29.


#57 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 18 July 2007 - 17:40

Takk for raskt svar.. Da blir det kanskje akseloverhaling i helga da.. Skal kjøre 170 mil neeste helg.. Hadde vært greit å ha akslinga, samt styringa grei.. Slitsomt å lifgge å gjete bilen hele tia...
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#58 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 19 July 2007 - 23:42

Noen som vet nummeret på kingboltlagrene? Tenkte å kjøpe de på den lokale maskinvareforetningen.

Instrumentene mine virker ikke. Regner med at det er en tilførsel eller noe som ikke her helt rett..

Fant noen bilder på maskinen av en patrol jeg hadde lyst å kjøpe. Tillater meg å legge de ut, da selgeren selv hadde de ute på nett..

Er denne looken jeg er ute etter. Skal ha 4 9" lykter i grillen. Har lyst på en liten roofrack eller noe. Ikke noe voldsomme greier, bare så jeg kan ha stephjul og litt lys på den... Vet ikke hvor mye den glassfibertoppen tåler av vekt? Ser at det er laget fester for takstativ på den...

EDIT: Skulle kanskje ha med bildene tongue.gif




Edited by wazzza, 19 July 2007 - 23:44.

Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#59 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 21 July 2007 - 19:09

3" eksos action

Etter at jeg fjernet potta midt under bilen har jeg fått turbotrykket mye tidligere.. Fjerningen har resultert i grom lyd, mye støy i kupeen og en svart bil under..

Kjøpte litt 3" eksosdeler i dag og mekka sammen noen greier. Har bare bygd 3" fra skøyten under bilen og bakover. Brukte to "step up" deler. En fra 2 til 2,5" og en fra 2,5 til 3". Brukte også en kardangbøy og en 45" bøy.

Kardangbøye kappa jeg rett av på "toppen" og vrei delene 90 grader i forhold til hverandre.

Lyden ble mye grommere på utsiden av bilen og mindre støy inni bilen. Får se nårtid jeg får tid til å sveise nytt videre fremover. Hvordan har dere gjort det på flesen til turboen? Er ikke den støpt?

PS. Ikke se så nøye på sveisene:p Var vanskelig å sveise rundt under der.. Gadd ikke jekke opp bilen så det var noe trangt tongue.gif










Edited by wazzza, 21 July 2007 - 19:10.

Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#60 Rukus

Rukus

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1358 Innlegg:

Posted 22 July 2007 - 08:09

Ser jo bra ut dette. Du begynner jo å få bil ut av det der jo cool.gif
Når er den kjøreklar til skogskjøring da? shiftyninja.gif
Det vanskelige er en lek, å det umulie en utfordring

Hilux 4x4 -91 Allpro SAS