Gå til innhold



Foto

Motorservice lampe lyser


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
91 replies to this topic

#61 88Sub

88Sub

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 336 Innlegg:

Posted 04 November 2007 - 21:00

Er ikke noe slik på min. Kanskje den mangler. unsure.gif Kanskje det er det den andre streken på svingningsdemperen er til. Den streken jeg justerte etter virket "hjemmelaget"
Ser nesten ikke svingningsdemperen fra oversiden.

#62 88Sub

88Sub

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 336 Innlegg:

Posted 04 November 2007 - 21:20

Spenningen på oksygensensorene varierer fra 0,03 - 0,85 volt. Er vel mye det.
Bank 1 sensor 1 er vel før katalysatoren på den ene siden vel???

#63 GMC 2500

GMC 2500

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 662 Innlegg:

Posted 05 November 2007 - 00:02

Finner du ikke STC så juster til du har ca: +12°.
Husk at altid ha drifts varm motor når du foretar justeringer.
Etter at du har justert, må du følge med på Knock sensoren.
Får du hyppige signaler på knock sensoren, sett ned timing til +10°
Om knock sensoren er for mye aktiv, så setter den ned timingen.
Her må du bare teste deg fram til beste resultat.
Det er kvaliteten på besinen som bestemmer hva du må bruke i timing.
mvh
GMC 2500

Kjør Diesel...Bensin lukter python

V8 Diesel Tech

#64 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 05 November 2007 - 08:32

Vi med vortech har ikke den pluggen med singel leding, ikke 96 mod ihvertfall. Drev litt på med dette i går, min proscan viser det samme som en annet odbII maskin.

Autonova sier 0 til +2 grader. Andre sider +10.

Hva vil være riktig på en vortec motor?

#65 GMC 2500

GMC 2500

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 662 Innlegg:

Posted 05 November 2007 - 10:57

Prøv dette.
Sakset fra nett.

If you are looking for the connection that must be dis-connected prior to setting the timing.
Then you must open the glove compartment and find a grouping of taped wires behind the compartment.

With-in this grouping of wire, look carefully; there is a small portion that can remove the tape then you will see a two wire (I think brown and white) with a connector.
Disconnect, set the timing and then reconnect.

Jeg mener det MÅ være en kontakt en plass.
Fordeleren må ha en grund innstilling.
Det er ECM / PCM som styrer timingen.

Klarer Dere ikke å lokalisere STC, så sett timing til +10°
-men da må Dere følge med på knock sensoren.
mvh
GMC 2500

Kjør Diesel...Bensin lukter python

V8 Diesel Tech

#66 v8

v8

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 993 Innlegg:

Posted 05 November 2007 - 21:30

På disse Vortec motorene som har veivsensor skal man i utgangspunktet ikke røre fordeleren i det hele tatt. Hele tenningskurven er elektronisk styrt og vil ikke endre seg nevneverdig om man vrir fordeleren. Hvis det blir mer enn 2 grader avvik på signelet fra veiven vs signalet fra Kamsensoern (fordeleren) setter den feilkoder. Når motoren ruses til over 2500 rpm sammenlignes de to verdiene. Har noen da vært å justert på egenhånd blir det trøbbel.

De eldre motorene som skulle justeres ved å koble fra ledningen og sette tenningsystemet i bypass hadde ikke veivsensor.

Disse motorene, på lik linje med alle moderne motorer, går med veldig mye fortenning, mye mer enn i "gamle dager". 25 grader på tomgang er helt vanlig. Tenningskurvene forandres lynraskt ved det minste gasspådrag/endring i belastning og spretter opp og ned raskere enn man klarer å oppfatte hvis man ser på feks en Teck2 eller annet diagnose apparat.
Lambdaverdiene dine høres ikke så gale ut. Rundt 600mv ved vanlig kjøring er et gjennomsnitt. Sensor 1 bank1 er fremste sensor på førersiden.

Kan godt tenkes at registerkjeden har stekket seg litt og at fordeleren er "for sein"


This diagnostic trouble code (DTC) monitors the crankshaft position (CKP) and the camshaft position (CMP) signals to determine if they are synchronized. If both signals are not observed by the control module within a narrow time window, the vehicle control module (VCM) will determine that an error has occurred.
Conditions for Running the DTC

The engine is running
Conditions for Setting the DTC

When the engine is running, the cam sensor reference pulse is not detected at the correct position relative to the crankshaft position sensor pulse.
Action Taken When the DTC Sets

* The control module illuminates the malfunction indicator lamp (MIL) the first time the diagnostic runs and fails.
* The control module will set the DTC and records the operating conditions at the time the diagnostic fails. The control module stores the failure information in the scan tools Freeze Frame/Failure Records.

Conditions for Clearing the MIL or DTC

* The control module turns OFF the MIL after 3 consecutive drive trips when the test has run and passed.
* A history DTC will clear if no fault conditions have been detected for 40 warm-up cycles. A warm-up cycle occurs when the coolant temperature has risen 22°C (40°F) from the startup coolant temperature and the engine coolant reaches a temperature that is more than 70°C (158°F) during the same ignition cycle.
* Use a scan tool in order to clear the DTCs.

Diagnostic Aids

Check the following items:

* A loose CMP sensor causing a variance in the sensor signal
* Excessive free play in the timing chain and gear assembly
* Incorrectly installed distributor - 1 tooth off in either advance or retard positions
* A loose distributor rotor on the distributor shaft
* A loose or missing distributor hold down bolt

Edited by v8, 05 November 2007 - 21:41.

Forhjulstrekk er feminint
Too much rice makes me sick!

#67 88Sub

88Sub

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 336 Innlegg:

Posted 06 November 2007 - 22:00

Hey. Takker for svar!! biggrin.gif biggrin.gif

Hvis det er registerkjeden som er litt strekt og forårsaker feilkoden, kan jeg da bruke OBDII program til å stille inn fordeleren igjen, eller må jeg "justere og prøve" til den er rett?

Fant veivsensoren, så jeg får prøve oppskrifta til "v8" imorgen.

Kunne vri ganske mye på den før tenningen forandret seg. Har nå satt den tilbake der jeg tror at den sto i utgangspunktet.

Hvis jeg sletter feilkoden og restarter motoren kommer lampen på igjen etter ca 10 sek.
Men må sikkert justere, nullstille og kjøre en tur. Justere, nullstille og kjøre en tur til. Eller??

Og hvis jeg treffer riktig vil feilkoden bli borte håper jeg laugh.gif laugh.gif

#68 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 06 November 2007 - 22:05

Proscan får ikke frem de verdiene som du her trenger på vortec motoren.... du må ha bedre verktøy.

#69 88Sub

88Sub

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 336 Innlegg:

Posted 06 November 2007 - 22:21

Får vel ta mæ ein tur t eit bilverksted som har dette utstyret. Har egentlig ikke tid og rygg til å holde på med dette dribble.gif dribble.gif dribble.gif

Men har det noe å si for motoren om jeg ikke fixer dette med engang?

#70 v8

v8

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 993 Innlegg:

Posted 06 November 2007 - 23:40

Tror den vil funke greit likevel, bortsett fra lampen da. Hvis du vet nøyaktig hvor fordeleren stod skulle du bare ha vridd den bittelitt tidligere og prøvd. Lett å si da...
Forhjulstrekk er feminint
Too much rice makes me sick!

#71 88Sub

88Sub

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 336 Innlegg:

Posted 07 November 2007 - 12:32

QUOTE(v8 @ 6 Nov 2007, 23:40) <{POST_SNAPBACK}>
Tror den vil funke greit likevel, bortsett fra lampen da. Hvis du vet nøyaktig hvor fordeleren stod skulle du bare ha vridd den bittelitt tidligere og prøvd. Lett å si da...


Lenge leve etterpåklokskapen dribble.gif dribble.gif

Men en STOR takk for all infoen folkens laugh.gif

#72 88Sub

88Sub

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 336 Innlegg:

Posted 08 December 2007 - 20:09

Har ennå ikke fått bort service-lampa.

Kom over dette: http://www.troubleco...onception.shtml

Gir forklaring på en del "myter"

Får vel lete videre. Sjekke slanger etc...

#73 GMC 2500

GMC 2500

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 662 Innlegg:

Posted 09 December 2007 - 00:17

QUOTE
Har ennå ikke fått bort service-lampa.

Kom over dette: http://www.troubleco...onception.shtml

Gir forklaring på en del "myter"

Får vel lete videre. Sjekke slanger etc...


Hvilken code er det du nå har??

Har du sett på det programmet som Chevy Hoe har for salg?
Der er ALT om din bil .

Også en inngående forklaring ang. tennings justering.

QUOTE
The ignition timing cannot be adjusted. The distributor may need adjusting to prevent crossfire. To insure proper alignment of the distributor, perform the following:

1 With the ignition OFF, install a scan tool to the DLC.
2 Start the engine and bring to normal operating temperature.

Important
Cam Retard Offset reading will not be accurate below 1000 RPM



3 Increase engine speed to 1000 RPM.
4 Monitor the Cam Retard Offset.
5 If the Cam Retard indicates a value of 0° ± 2°, the distributor is properly adjusted.
6 If the Cam Retard does not indicate 0° ± 2°, the distributor must be adjusted.

1 With the engine OFF, slightly loosen the distributor hold down bolt.

Important
Cam Retard Offset reading will not be accurate below 1000 RPM



2 Start the engine and raise engine speed to 1000 RPM.
3 Using a scan tool monitor Cam Retard Offset.
4 Rotate the distributor as follows:
a To compensate for a negative reading, rotate the distributor in the counterclockwise direction.
b To compensate for a positive reading, rotate the distributor in the clockwise direction.
5 Repeat step 4 until 0° ±2° is obtained.
6 Turn the ignition OFF.
7 Tighten the distributor hold-down bolt to 3N·m(25 lb. ft.).
8 Start the engine, raise engine speed to 1000 RPM and recheck Camshaft Retard Offset.


Det er mye snaks på den DVD´en der.
mvh
GMC 2500

Kjør Diesel...Bensin lukter python

V8 Diesel Tech

#74 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 09 December 2007 - 00:32

ikke teit!

Skaff deg dvd mens den ennå gis ut sier nå jeg..

Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#75 88Sub

88Sub

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 336 Innlegg:

Posted 09 December 2007 - 10:20

[quote name='GMC 2500' date='9 Dec 2007, 00:17' post='1395963']
Hvilken code er det du nå har??

Feilkoden er P1345. Powertrain:crankshaft position (CKP) - Camshaft position (CMP) correlation.

#76 GMC 2500

GMC 2500

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 662 Innlegg:

Posted 09 December 2007 - 23:22

P1345 er dette med timing.

QUOTE
Circuit Description
This DTC determines if the distributor is installed incorrectly, or if there is a mechanical malfunction in the engine. The DTC P1345 is a type A DTC.

Conditions for Setting the DTC
When the engine is running, the cam sensor reference pulse is not detected at the correct relative position to the crankshaft position sensor pulse.

Action Taken When The DTC Sets
The VCM turns the MIL ON when this DTC is reported and one failure has occurred.
The VCM records the operating conditions at the time the Diagnostic Fails. Freeze Frame and Failure Records store this information.
Conditions for Clearing the MIL or DTC
The control module turns OFF the MIL after 3 consecutive drive trips when the test has run and passed.
A history DTC will clear if no fault conditions have been detected for 40 warm-up cycles. A warm-up cycle occurs when the coolant temperature has risen 22°C (40°F) from the startup coolant temperature and the engine coolant reaches a temperature that is more than 70°C (158°F) during the same ignition cycle.
Use a scan tool in order to clear the DTCs.
Diagnostic Aids
Check the following items:

A loose or missing distributor hold down bolt
A loose CMP sensor causing a variance in the sensor signal
Incorrectly installed distributor - 1 tooth off in either advance or retard positions
A loose distributor rotor on the distributor shaft
Excessive free play in the timing chain and gear assembly


Tror du trenger en skikkelig gjennomgang av motorens timing system.
Det er helt klart noe skikkelig galt en plass.
mvh
GMC 2500

Kjør Diesel...Bensin lukter python

V8 Diesel Tech

#77 88Sub

88Sub

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 336 Innlegg:

Posted 10 December 2007 - 21:06

Hmmm...

Fikk ikke til å lese av camshaft (CMP) med Proscan.

Noen som vet hvilket utstyr/program som gjør det?

Må man opp i 10.000,- kronersklassen for det utstyret? Slik som div. bilverksteder har.

Tenkte å være selvhjulpen ang. utstyr dribble.gif dribble.gif så må vel invistere igjen... rolleyes2.gif rolleyes2.gif

#78 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 10 December 2007 - 21:13

http://www.offroad.n...a...t&p=1384318

ja, du må opp i pris ganske mye. Fikk låne et jeg hos en bilmekaniker innen amerikanske bilder for å få orden på tenninga mi.

#79 bbc

bbc

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 172 Innlegg:

Posted 10 December 2007 - 21:15

Har du sjekket datamaster??

Det er ikke avhengig av en spesiell kabel men er universell på dette. Her kan du monitorere en hel del parameter. Programmet er lisensiert men kan lastes ned gratis og brukes 20 ganger til å monitorere data,

Jeg har nettopp fått det opp å gå etter at jeg fikk fatt i kabel og det funker meget bra.

Til alle som har behov for avlesing av feilkoder i Bergensområdet har jeg OBDI kabel og programvare.

Send PM

BBC

#80 88Sub

88Sub

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 336 Innlegg:

Posted 10 December 2007 - 21:22

[quote name='Chevy-LPG' date='10 Dec 2007, 21:13' post='1396658']
http://www.offroad.n...a...t&p=1384318

He.He. Husker at du skrev det nå. Er vel en liten mnd. siden sist jeg holdt på og leste ikke igjennom tråden min før jeg skrev rolleyes2.gif rolleyes2.gif Noen som har litt korttidsminne å selge... dribble.gif