Gå til innhold



Foto

Plutserlig stopp


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
77 replies to this topic

#21 Silver@do

Silver@do

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1664 Innlegg:

Posted 15 November 2007 - 21:00

QUOTE(GMC 2500 @ 15 Nov 2007, 00:19) <{POST_SNAPBACK}>
Her ser du siste innlegg fra ChevyBjørn.
http://www.v8dieselt...i...?f=36&t=144

Det er bare ESO = Engine Shutoff Solenoid, eller dårlig PMD / FSD, som kan få motoren til å kutte slik.

blink.gif Jeg har ikke byttet ESO eller PMD/FSD. Min bil ble helt iorden etter Holley Blue konvertering, og kun det.
Dodge har Cummins, men GM har Duramax med Allison bak....

Garasje: http://www.offroad.n...pen-t86593.html

#22 Mekkeren

Mekkeren

    Offroader

  • Banned
  • PipPipPip
  • 200 Innlegg:

Posted 15 November 2007 - 23:10

QUOTE(Silver@do @ 15 Nov 2007, 21:00) <{POST_SNAPBACK}>
blink.gif Jeg har ikke byttet ESO eller PMD/FSD. Min bil ble helt iorden etter Holley Blue konvertering, og kun det.

Yesss, der har vi det!

Den Hellige Blå må da uten tvil ha hypersykedelisk forbindelse.
Av og til har jeg forstått det slik at også bilene får lignende symptomer etter et bytte.

Nå kom jeg virkelig i stemning, og har engasjert fruen i en polka for å feire.!!

#23 Ski-doo

Ski-doo

    Test driver

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 690 Innlegg:

Posted 16 November 2007 - 07:46

Du mekkern , vet mora di at du er oppe så sein? Sånne som deg skal sove når det er natt og ikke plage andre sine tråder. Kanskje vi må prate med dem som eier dette forumet om dette,men kanske du har fått dem fjernet,siden du har så høye makter?
JO STØRRE, JO BEDRE!!!!!!!!!

Mvh The SKI-DOO man

http://www.v8dieseltech.net/forum/

#24 Mekkeren

Mekkeren

    Offroader

  • Banned
  • PipPipPip
  • 200 Innlegg:

Posted 16 November 2007 - 10:54

QUOTE(Ski-doo @ 16 Nov 2007, 07:46) <{POST_SNAPBACK}>
Du mekkern , vet mora di at du er oppe så sein? Sånne som deg skal sove når det er natt og ikke plage andre sine tråder. Kanskje vi må prate med dem som eier dette forumet om dette,men kanske du har fått dem fjernet,siden du har så høye makter?

Neimen Ski-doo, liker du ikke at jeg skryter av den hellige blå?
Jeg trodde da virkelig du hadde montert en slik pumpe - med himmelsk resultat.
Tror jeg tar en polka til med kona til kvelds.

#25 Nannestad-Sub

Nannestad-Sub

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1601 Innlegg:

Posted 16 November 2007 - 11:06

QUOTE(Mekkeren @ 16 Nov 2007, 10:54) <{POST_SNAPBACK}>
Neimen Ski-doo, liker du ikke at jeg skryter av den hellige blå?
Jeg trodde da virkelig du hadde montert en slik pumpe - med himmelsk resultat.
Tror jeg tar en polka til med kona til kvelds.


Er det virkelig ikke mulig å være seriøs innenfor et gitt emne??

Om ønsket er så stort om å kommentere på denne useriøse måten, brukes PM til den aktuelle part,
eller forumtråden Diverse (Off-Topic)

http://www.offroad.n...hp?showforum=52
Hvorfor må det være så stort??? I så fall må det være en Subb!!!!

#26 Mekkeren

Mekkeren

    Offroader

  • Banned
  • PipPipPip
  • 200 Innlegg:

Posted 16 November 2007 - 11:31

QUOTE(Nannestad-Sub @ 16 Nov 2007, 11:06) <{POST_SNAPBACK}>
Er det virkelig ikke mulig å være seriøs innenfor et gitt emne??

Ok - jeg slutter herved med å skryte av Den Hellige Blå. Det passer meg i grunnen meget bra.
Tenk om noen andre også kunne slutte med det samme skryte -tullet? Da kunne vi fått en seriøs debatt.
Tar likevel en polka til kvelds. Godt for blodomløpet.

#27 Ski-doo

Ski-doo

    Test driver

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 690 Innlegg:

Posted 16 November 2007 - 13:06

QUOTE(Nannestad-Sub @ 16 Nov 2007, 11:06) <{POST_SNAPBACK}>
Er det virkelig ikke mulig å være seriøs innenfor et gitt emne??

Om ønsket er så stort om å kommentere på denne useriøse måten, brukes PM til den aktuelle part,
eller forumtråden Diverse (Off-Topic)

http://www.offroad.n...hp?showforum=52


Prøver å kommentere normalt,men hva skal man gjøre når det hele tiden spretter fram en luring og kommer med altslags krumspring om at vi andre er idioter og løgnere? Du har sikkert sett våre innlegg og det som kommer av galle med en gang vi prøver å hjelpe en. Ønsker selvfølgelig ikke å ødelegge tråder på denne måten,men man må jo få forsvare seg mot dette utysket som roter til hele tiden. Kan fjerne teksten på dette ettervert så vi får en ryddig tråd ut av det. Kanskje moderator kan se på saken og dra oss litt i ørene viss vi er på ville veier,håper bare han går gjennom alt , så ser han hvem som er rota til dette. Ha en god helg.
JO STØRRE, JO BEDRE!!!!!!!!!

Mvh The SKI-DOO man

http://www.v8dieseltech.net/forum/

#28 Chev_G30

Chev_G30

    Lastebilmekaniker B.O.S

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3313 Innlegg:

Posted 16 November 2007 - 14:58

Hei du,nei det er jo ikke så veldig stort problem akkurat nå da siden jeg har fått masse gode svar fra før,men at MEKKEREN skal ødlegge for alle oss andre det blir litt for dumt,er det ingen som kan få slutt på alle de dumme kommentarene fra MEKKEREN for han har tydligvis ikke peil i det heletatt wink.gif

#29 Mekkeren

Mekkeren

    Offroader

  • Banned
  • PipPipPip
  • 200 Innlegg:

Posted 16 November 2007 - 15:24

Her følger et seriøst og teknisk uangripelig innlegg:

Det har vært mye skriverier om bytte av fødepumpe. Tror nok mange her har tatt på seg unødvendige kostnader og risiko.

For det første er den pumpa som anbefales, Holley Blue (nær sagt ”the Holy Blue”), uten sertifikat for diesel, og det er ikke bra. Diesel er mye mer agressiv mot pakninger enn bensin. Enda verre blir det om man vil prøve seg med miljøvennlig drivstoff.

For det andre har denne pumpa alt for stor kapasitet, både med hensyn på trykk og mengde. Tenk deg hva som skjer dersom det oppstår lekkasje med 10 l diesel i minuttet. Ok, tanken blir tom etter 15 minutter, men i mellomtiden tror jeg det har vært steikende varmt, nær sagt en forsmak på helvete. Originalt har vel fødepumpa til en 6,5TD ca 1 l/min og det er faktisk rikelig. Det er også rikelig om man beregner hvor mye diesel som trengs for å utvikle 190hk i en dieselmotor – faktisk mye mer. Man må også merke deg at trykkregulering er noe annet enn regulering av mengde.

Så sier noen: ”Ja, men motstanden i rør og filter fører til for lite trykk inn på elementene (plungerne) i dieselpumpa. Her blir det kavitasjon osv. Dette fører til tap av effekt.”

Måten å sjekke det er faktisk enkel, og det fins bare en måte. Det er ikke som de fleste tror – å se på trykkforholdene inn på dieselpumpa mot atmosfæretrykket. Det blir ganske uten betydning.

Nei, det man må sjekke er om man under alle forhold, spesielt under maks belastning har returstrøm fra dieselpumpa. Det er nemlig ikke trykket fra fødepumpa som trykker diesel inn i innsprutingselementene som altfor mange tror, ref. blokkdiagrammet for Stanadyne DS4.

Jeg kjører med standard fødepumpe og filter. Returstrømmen er sjekket, og den er rikelig under alle forhold.

Da er vitsen med ”Den Hellige Blå” fullstendig borte og betenkelig (farlig) for deg og din familie som er med deg på kjøreturen. Til de som har skiftet: Var ikke det dumt! Eller har du en annen forklaring til påstanden om øket effekt etter skiftet? Det kan jo selvfølgelig være noe hellig, som ikke jeg innser …..

#30 Silver@do

Silver@do

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1664 Innlegg:

Posted 16 November 2007 - 15:40

Hei du "mekkeren"... Det er jo folk inne på forumet som har forsket mye på dette temaet. Du kan prøve å henge 3 tonn på kroken og holde 90 i alle bakker. Flat pedal i et min sluker unna 1 liter uten noe problem kan jeg love deg. Tørrkjøring av pumpene (IP) er grunn til at folk må inn å bytte dieselpumper. En annen grunn til å få bedre gjennomstrømning er PMD. Mer gjennomstrømning er lik lavere temp. Holley Blue er kansje ikke beregnet for diesel, men den kan overhales. Summit selger overhalingsett. ser ikke helt hvorfor du kan påstå at alle andre er idioter når du (om et års tid) må bytte IP pga. tørrkjøring.... Lag en egen tråd hvor du kan legge ut dine egne testresultater!

Edited by Silver@do, 16 November 2007 - 15:42.

Dodge har Cummins, men GM har Duramax med Allison bak....

Garasje: http://www.offroad.n...pen-t86593.html

#31 Mekkeren

Mekkeren

    Offroader

  • Banned
  • PipPipPip
  • 200 Innlegg:

Posted 16 November 2007 - 15:59

QUOTE(Silver@do @ 16 Nov 2007, 15:40) <{POST_SNAPBACK}>
Hei du "mekkeren"... Det er jo folk inne på forumet som har forsket mye på dette temaet. Du kan prøve å henge 3 tonn på kroken og holde 90 i alle bakker. Flat pedal i et min sluker unna 1 liter uten noe problem kan jeg love deg. Tørrkjøring av pumpene (IP) er grunn til at folk må inn å bytte dieselpumper. En annen grunn til å få bedre gjennomstrømning er PMD. Mer gjennomstrømning er lik lavere temp. Holley Blue er kansje ikke beregnet for diesel, men den kan overhales. Summit selger overhalingsett. ser ikke helt hvorfor du kan påstå at alle andre er idioter når du (om et års tid) må bytte IP pga. tørrkjøring.... Lag en egen tråd hvor du kan legge ut dine egne testresultater!

Får forsøke å svare:
1. Det er ikke hva du henger på kroken som bestemmer om en 6,5TD skal yte mer enn design.
2. Til ettertanke - for ett år siden sa mange at FSD røk pga tørrkjøring av dieselpumpe. Dette argumentet er det lite å se til i dag. Når det gjelder PMD så har den tilstrekkelig kjøling så lenge motoren forbruker diesel. Regn på forbruket, egenvarme for diesel og den effekten som utvikles i en PMD. Det er mye som peker mot at andre forhold enn dette tar knekken på en FSD/PMD.
3. Får du en diesellekkasje under trykk, er det ikke sikkert du noen gang får bruk for overhalingssettet.
4. Hva du vet om overhaling av min IP om ett år!! Stanadyne DS4 varer lenge - det er eksempler på over 360000km. Men det vet du vel.

Edited by Mekkeren, 16 November 2007 - 16:01.


#32 Silver@do

Silver@do

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1664 Innlegg:

Posted 16 November 2007 - 16:05

Får svare som Kristian Valen ville gjort: "Wath ever"! tongue.gif
Men denne diskusjonen kan du kansje ta med GMC 2500. PM, så slipper vi andre å lese det...................................................
Dodge har Cummins, men GM har Duramax med Allison bak....

Garasje: http://www.offroad.n...pen-t86593.html

#33 Mekkeren

Mekkeren

    Offroader

  • Banned
  • PipPipPip
  • 200 Innlegg:

Posted 16 November 2007 - 16:08

QUOTE(Silver@do @ 16 Nov 2007, 16:05) <{POST_SNAPBACK}>
Får svare som Kristian Valen ville gjort: "Wath ever"! tongue.gif
Men denne diskusjonen kan du kansje ta med GMC 2500. PM, så slipper vi andre å lese det...................................................

Dette er intet å diskutere med GMC3500. Han vet alt dette skulle man tro.

#34 Chev_G30

Chev_G30

    Lastebilmekaniker B.O.S

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3313 Innlegg:

Posted 16 November 2007 - 16:52

du "Mekkeren" nå er det jo ikke så veldig stort trykk inn til pumpe med holly blue,det blir regulert med reguleringsventilen som følger med,men hvorfor skulle vi ikke trenge overhalingsett vis vi får en lekasje????

Jeg hadde lekasje på gamlesubben der var proppen på den bakre dysa hoppet av å spylte diesel rett på eksos manifold,ble ingen brann av det(merklig nok) hadde det vært bensin hadde det vel fata før du hadde fått sakt kake...

#35 v8

v8

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 993 Innlegg:

Posted 16 November 2007 - 17:44

Stopper du motoren eller mister du oljetrykket stopper fødepumpen også så det er ikke noen som helst fare med det. Er ingen føde pumper som har sertifikat for hverken det ene eller andre. Skal dessuten relativt mye til for å lage brann av dieselsøl.
Å ha litt overkapasitet på fuelflowen er utmerket for temperaturen i pumpen og for PMD'en. Om Holley Blue er litt overkill kan man jo diskutere.
Skulle man hatt en fødepumpe som bare leverte den dieselmengden motoren bruker ville man jo ikke få noen dieselstrøm "tilovers" for kjøling.
Forhjulstrekk er feminint
Too much rice makes me sick!

#36 hot-chevy

hot-chevy

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 550 Innlegg:

Posted 16 November 2007 - 18:35

QUOTE(v8 @ 16 Nov 2007, 17:44) <{POST_SNAPBACK}>
Stopper du motoren eller mister du oljetrykket stopper fødepumpen også så det er ikke noen som helst fare med det. Er ingen føde pumper som har sertifikat for hverken det ene eller andre. Skal dessuten relativt mye til for å lage brann av dieselsøl.
Å ha litt overkapasitet på fuelflowen er utmerket for temperaturen i pumpen og for PMD'en. Om Holley Blue er litt overkill kan man jo diskutere.
Skulle man hatt en fødepumpe som bare leverte den dieselmengden motoren bruker ville man jo ikke få noen dieselstrøm "tilovers" for kjøling.


V8, du har som alltid gode og riktige svar på ting som gjelder Chevrolet,noe som forøvrig mekkeren aldri har,mulig han er professor i ett eller annet,men ikke på Chevrolet smile.gif
helt riktig dette med at diesel ikke brenner så lett eller eksploderer,fikk skikkelig lekarsje på en stor dieseltank på et veianlegg en gang etter et uhell,tok sjansen på å sveise revna i tanken mens dieselen rant, ble bare litt røyk ut av det.
har før skrevet om viktigheta med overkapasitet + regulator på både diesel og bensin,med et godt eksempel på hvorfor det er så viktig på en blotrimma v8 med nos,mekkeren gidda ikke å komitere det en gang.

#37 Ski-doo

Ski-doo

    Test driver

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 690 Innlegg:

Posted 16 November 2007 - 18:42

V8 vet nok hva han snakker om,det gjør GMC 2500 også. Mekkeren henviste til GMC 3500 men var dårlig respons der. Kunne like lite som han som refererte til han.
JO STØRRE, JO BEDRE!!!!!!!!!

Mvh The SKI-DOO man

http://www.v8dieseltech.net/forum/

#38 Chev_G30

Chev_G30

    Lastebilmekaniker B.O.S

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3313 Innlegg:

Posted 16 November 2007 - 18:46

QUOTE(Ski-doo @ 16 Nov 2007, 18:42) <{POST_SNAPBACK}>
V8 vet nok hva han snakker om,det gjør GMC 2500 også. Mekkeren henviste til GMC 3500 men var dårlig respons der. Kunne like lite som han som refererte til han.

HAHA,det syns hvem som har peil å hvem som ikke har biggrin.gif biggrin.gif

#39 Hummer

Hummer

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4114 Innlegg:

Posted 16 November 2007 - 19:05

hehe , trådene hvor "mekkeren" er innvolvert , pleier og bli underholdene

_____________________

Roy S. Hansen - " er en så genialt intuitiv fører "
Hummer H2
.


#40 Chev_G30

Chev_G30

    Lastebilmekaniker B.O.S

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3313 Innlegg:

Posted 16 November 2007 - 19:08

hehe ja kommer fram masse rart da ja biggrin.gif