Gå til innhold



Foto

Excursion vs suburban. Trenger hjelp!


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
24 replies to this topic

#21 wizz

wizz

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 79 Innlegg:

Posted 10 February 2008 - 23:12

QUOTE(Rampage @ 11 Jan 2008, 20:35) <{POST_SNAPBACK}>
Er ny på Ford her. Kunne godt gjort noe med fartsdumpe"komforten" på min `02 Excursion også. Hva slags firma er AT, og hva går modifiseringa ut på? Dempere og fjærer? Kortnad på sånne deler?


Heisan, Arctic Trucks holder til i Drammen. Jeg hadde X'en min nedover dit for ombygging for et drøyt år siden.
Ca 39 lapper, uten kostnad for større dekk. Den "lille" ombyggingen går ut på spesialtilpassede KONI-dempere, heving foran og bak 3,5- 4 cm (ikke nye fjærer), samt montering av stabilisatorstag på bakaksel. Styredemperen foran flyttes opp bak akslingen så den ikke sitter så utsatt til. Heving foran ved hjelp av sjakler på bakre fjærfeste, bak ved hjelp av klossene til F-350, og lengre U-jern. Foran økes caster-vinkelen som følge av dette, og vips er bilen retningsstabil som bare det. Skjønner ikke at Ford ikke hadde fiks på dette fra fabrikk. Det siste AT gjør er å bytte sammenslagsputene til en mykere type, slik at det ikke er bråstopp når fjærene går i etter den veldig korte frigangen som er. Vips - myk og fin respons over krappe dumper og fartsdempere.
Bilen blir levert med ferdig godkjenning i vognkort, for 295/75-16 dekk. De originale felgene brukes. Den største ombyggingen er tillegg til dette montering av skjermbreddere og utflytting av stigbrett, nye felger og 315/75-16 dekk. Antar man kan sjonglere litt etter eget ønske med felger og dekk. Totalt ligger den store pakken på 90-95 lapper, så vidt jeg husker, dekk og felger inkl.
Speedometerjustering løses ved montering av en stillbar konverter. Fantastisk forskjell i kjørekomfort, stabilitet og fjæring, på tross av det fortsatt er stive aksler og bladfjærer rund baut. smile.gif
-01 Exc. Ltd. V10 TechnoCarb LPG, Arctic Trucks mod.

#22 Tore H S

Tore H S

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 70 Innlegg:

Posted 14 February 2008 - 01:16

QUOTE(wizz @ 10 Feb 2008, 23:12) <{POST_SNAPBACK}>
Den "lille" ombyggingen går ut på spesialtilpassede KONI-dempere, heving foran og bak 3,5- 4 cm (ikke nye fjærer), samt montering av stabilisatorstag på bakaksel. Styredemperen foran flyttes opp bak akslingen så den ikke sitter så utsatt til. Heving foran ved hjelp av sjakler på bakre fjærfeste, bak ved hjelp av klossene til F-350, og lengre U-jern. Foran økes caster-vinkelen som følge av dette, og vips er bilen retningsstabil som bare det. Skjønner ikke at Ford ikke hadde fiks på dette fra fabrikk. Det siste AT gjør er å bytte sammenslagsputene til en mykere type, slik at det ikke er bråstopp når fjærene går i etter den veldig korte frigangen som er. Vips - myk og fin respons over krappe dumper og fartsdempere.


Dette må man da kunne gjøre selv for en langt rimeligere kostnad? smile.gif

#23 wizz

wizz

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 79 Innlegg:

Posted 14 February 2008 - 23:47

QUOTE(Tore H S @ 14 Feb 2008, 01:16) <{POST_SNAPBACK}>
Dette må man da kunne gjøre selv for en langt rimeligere kostnad? smile.gif


Klart det, hvis du får tak på bitene (sannsynligvis, vet blant annet at de tilpassede demperne koster "privat" kr 11000 fra Simco, mot anslagsvis kr 16000 gjennom AT), men klarer du å få det godkjent hos øvrigheta på egenhånd da?? Jeg var/er ikke i tvil et øyeblikk - synes det var vel verdt! Ferdig levert etter to dager med vognkort "i henhold". Og samvittighetsfull oppfølging fra AT på et par småsaker i ettertid. Det skal de ha!
-01 Exc. Ltd. V10 TechnoCarb LPG, Arctic Trucks mod.

#24 jaman

jaman

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 1 Innlegg:

Posted 26 February 2008 - 08:31

QUOTE(wizz @ 14 Feb 2008, 23:47) <{POST_SNAPBACK}>
Klart det, hvis du får tak på bitene (sannsynligvis, vet blant annet at de tilpassede demperne koster "privat" kr 11000 fra Simco, mot anslagsvis kr 16000 gjennom AT), men klarer du å få det godkjent hos øvrigheta på egenhånd da?? Jeg var/er ikke i tvil et øyeblikk - synes det var vel verdt! Ferdig levert etter to dager med vognkort "i henhold". Og samvittighetsfull oppfølging fra AT på et par småsaker i ettertid. Det skal de ha!



Var innom AT i forrige uke.
Du gjør ikke lengre ombygging av Ex. Tilsynet krever ny og bedre dokumentasjon på ombyggingen.
Litt kjipt for oss som kunne tenkt seg å få forbedret litt på bilens kjøreegenskaper...
Noen som har gjort dette selv, og som har fått det godkjent?

Edited by jaman, 26 February 2008 - 11:41.


#25 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 26 February 2008 - 10:30

Hva er det du ser etter, hva er dine krav.
Er du ute etter en Lada eller en Limosin.
Subem er som Ladan billig og del feil okk.
Limosin altså Forden godt om plass, behagelig å kjøre og sterk motor.

GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.