
NTC Winter Trophy 08 på Wolfroad
#121
Posted 18 March 2008 - 13:43
Det har vært suburbans før på Rena og det er et flott felt å kjøre på !!
#122
Posted 18 March 2008 - 14:16
Når laga er blandet skal det i teorien være likt for alle, noen har grommere kjøretøy enn andre og må ofte hjelpe litt ekstra til når man kommer borti de vanskeligeste tingene. Snø favoriserer sperrer og store hjul.
Hadde miljøet vert stort nok kunne vi nok delt opp i flere klasser, men da må det bli flere deltakere. Jeg vil tro de fleste koste seg bra på treffet uansett om de måtte hjelpe eller hadde behov for hjelp. Nykommere er noe vi trenger. Mange av oss har startet i en Lada og avansert til Jeep etterhvert


Tror ingen trenger å føle seg tråkket på eller skremt. For de som ikke føler de fikk utnyttet kjøretøyet eller seg selv nok, så kommer det flere muligheter.

www.terrengbil.com
#123
Posted 18 March 2008 - 14:31
Takk for en vanvittig fin helg i allefall..
#124
Posted 18 March 2008 - 14:32

Takk

Det har vært suburbans før på Rena og det er et flott felt å kjøre på !!
Burbe har vært på Rena før.
Kjørte ikke så mye med han, men fikk da rusla litt rundt på de fleste steder.
Også fikk jeg sett masse "idiot" kjøring


Uten Winsj valgte jeg å holde meg unna de stedene jeg med 100% sikkerhet viste jeg kom til å sette meg fast.
Når laga er blandet skal det i teorien være likt for alle, noen har grommere kjøretøy enn andre og må ofte hjelpe litt ekstra til når man kommer borti de vanskeligeste tingene. Snø favoriserer sperrer og store hjul.
Hadde miljøet vert stort nok kunne vi nok delt opp i flere klasser, men da må det bli flere deltakere. Jeg vil tro de fleste koste seg bra på treffet uansett om de måtte hjelpe eller hadde behov for hjelp. Nykommere er noe vi trenger. Mange av oss har startet i en Lada og avansert til Jeep etterhvert


Tror ingen trenger å føle seg tråkket på eller skremt. For de som ikke føler de fikk utnyttet kjøretøyet eller seg selv nok, så kommer det flere muligheter.
Ja, det kommer sikkert masse flere mulighterer for flere slike treff.
(Hvertfall får vi håpe på det)

Jeg synes at blandet team med div biler og div erfarenhetsnivå på førere kan gi ett mye bedre bidrag til sporten.
Og i tilegg får man jo også prøvet ut og erfaringer man kan ha godt av selv.
I denne sporten er vel ingen "ferdig utlært"?
jeg har vært med på Winsjing av bil, (dette er noe som kun kan læres av erfaring)
For en totalt uerfaren sjåfør kan det være relativt risikobelagt å vinsje en bil.
Så i bunn og grunn kan blandet team med erfarne og uerfarne sjåfører også øke sikkerheten på treff,
Dette fordi da er vi med på å utvikle nye sjåfører. Det kan også knyttes bekjentskaper på tvers av hva som vanligvis ville ha blitt gjort.
Som jeg har sagt før, for vanlige mann i gata blir vi sett på som en haug med rednex og tullinger alle sammen.

Alle mennesker er født som orginaler. De fleste dør desverre som kopier
I DON`T FALL FOR PICK UP LINES, I FALL FOR PICK UP TRUCKS !!
You can set my truck on fire and roll it down a hill, and I still would`nt trade it for a Coupe DeVille.
#125
Posted 18 March 2008 - 15:07
Som vi som kommer helt fra vestlandet, så vil det være lite ønskelig å måtte splittes, men vi tok selvfølgelig denne ganger godt imot tredje bil på laget når vi selv bare var 2 :-)
Om dette er en konkurransegren som kommer for å bli, vil det sikkert være team som trenger treningen og som ønsker å konkurrere seriøst også utenlands, da vil det ikke være positivt å splitte dem opp (noe jeg ikke tror kommer til å bli aktuelt heller)
#126
Posted 18 March 2008 - 15:32

Jeg satt på med 4runnern som var på team med RTH og Niva'en til Jarle, må si jeg lærte mye av og være med på dette treffet, første gangen min på offroadtreff..

Å kjøre med RTH var god hjelp og enda bedre inspirasjon!

RTH, takk for at du var så tålmodig med oss og hjalp oss uten og gi opp

Tror han som kjørte lærte mye også, virka sånn, gikk bedre utover helgen

Nå har vi gått til innkjøp av vinsj, så stiller vi litt bedre på neste treff

Kjøreerfaringen må bare komme med treffene, så vi får håpe det ikke blir lenge til neste treff

Da sees vi vel forhåpentligvis der ihvertfall!

Edited by Kristian Halvorsen, 18 March 2008 - 15:44.
#127
Posted 18 March 2008 - 23:23
Først og fremst: Er nok en del som leser denne debatten som kan få inntrykk av at det ble surmuling pga dårlig utrustede biler og og uerfarne sjåfører - dette er helt feil oppfattelse. Treffet var en skikkelig "høydare" sosialt sett. Bare vennlige og hjelpsomme mennesker hvor man enn snudde seg. Hjelp, råd og tips ble gitt på tvers av teamene uten oppfordring eller noen som helst spørsmål. Opplevde den samme gode fellesskapsånden her som jeg har opplevd på Island. Det har vært veldig hyggelig å treffe mange av dere her inne "live". Dvs denne delen av diskusjonen kan vi like gjerne legge til side med en gang for på dette punktet var det bare
Kristian: Veldig hyggelig å ha dere med på laget. Sjåføren kom seg underveis - det er riktig, men han måtte slite ekstra pga hjula. Dekka var jo mer enn gode nok, men felgene må ha svikta helt. Vi kunne jo ikke slippe ut nok luft av de dekka slik at de kom til sin rett. Det fikk vi fort erfare. Har alldri opplevd dekk som har sittet så dårlig på en felg tidligere.
Tålmodig og ikke ga opp?! Hallo! Vi var et team og teamets oppgave var å komme seg gjennom løypa og finne alle postene. Det klarte vi sammen og vi hadde det skikkelig gøy underveis
Jeg vil ikke definere meg selv som en erfaren sjåfør. Jeg har lært meg mye på de få årene jeg har drevet på. Frikjøring på Svarstad, noen TT på Herstua, en liten tur til Svinndal, feiling, tips og råd fra andre offroadere, snøkjøring på Island. Lært mye på kort tid om hva som går og ikke går. Hva som er et minimum av utstyr og hva som gjør at alt blir så mye enklere. Men utlært og verdensmester?! Nei - Dools har helt rett. Tror vi aldri blir utlært i denne sporten og takk for det. Da forsvinner jo nesten all moroa. Jeg lært meg også mye under dette treffet. Mye om berging selvsagt , men snappa også opp mye hvilke kjøremetoder som fungerte og visa versa. Et og annet om hvs som kan gjøre bilen enda bedre fikk jeg også snappet opp her og der. Og ikke minst: Hvordan organisere verktøy etc i bagasjen for å ha tingene lettest og raskest mulig tilgjengelig.
Alle begynner ett sted og det er som regel på bånn. Og der har vi jo alle startet - ikke glem det. Vi søker stadig større utfordringer ettersom vi utvikler oss som sjåfører og får råd til stadig bedre redskap og her kommer vi vel inn på det debatten egentlig dreier seg om:
- Skal Trophy i regi av NTC være på høyde med de vi ser i f.eks Polen og Russland? Og således være for allerede fullbarkede Trophy sjåfører med dito biler?
- Skal det være et konsept som øker rekrutteringen til trophy/challenge ved at vi kjører blandet team?
- Skal det være et konkurransetreningsopplegg hvor allerede etablerte team selv bestemmer om de vil være i en sport- eller en extremeklasse som i Rindab?
- Skal det være et rent seriøst konkurranseopplegg med klasseinndeling
- Skal det være bare heidundrande moro uten noen form for alvor hvor vi driver ren rekreasjonskjøring og således pådrar oss miljøvernministerens vrede?
Personlig vil jeg absolutt tviholde på alternativ 2. Men jeg ønsker meg også etter alternativ 3. Hva med å arrangere treff etter begge alternativene, men for eksempel annen hver gang? Da tror jeg alle burde bli fornøyd. Men er det arrangør ressurser og vilje nok blant oss?
Edited by Rett til himmels, 18 March 2008 - 23:29.
#128
Posted 19 March 2008 - 00:09
Fantastisk flott at vi fikk lov å være på Rena denne gang og loven gir mulighet for disp på sportsarrangementer. Slik jeg har forstått det, så er det krav om at det skal være et sportslig opplegg, dvs konkurranse for å avholde treff der, så det får også være et moment.
Har lagt ut en oppdatert video :
og en bildetråd der jeg har mulighet å legge dem ut i en egen tråd : http://pirate4x4.no/...65243#post65243
#129
Posted 19 March 2008 - 00:12
Jeg skjønner Blom veldig godt når han sier att det ikke er ønskelig å splitte allerede oppsatte lag, men det vil være uheldig å sende iveg et lag som består av 3 biler i tilnærmet orginalt utførende tilslutt, fordi de ble de siste på "lista", da trengs det noen som er villige til å dele opp laget sitt.
Selv om jeg ikke kjørte, lærte jeg utrolig mye ved å sitte på i fjorhøst. Og jeg gleder meg til neste gang, for da kan jeg forhåpentligvis kjøre selv! Viss noen vil ha meg med på laget da


Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)
#130
Posted 19 March 2008 - 00:20
Bilen til Bård, den plommerøde Luxen har originalt drivverk.
33" Truxus MT og lange sjakler bak, ellers er den helt original !!!
Ingen sperrer, kun slitt LSD i bakakselen etter 260.000 km siden -97...
Modifisering for å få plass til 33" er å kappe i hjulhus og stabstag fremme ble løst opp på ene siden. Og så vinsjen da.
Du har en mer modifisert bil du nå, Gjermund !! (Larseren)
De andre 2 bilene på laget mitt i høst var en original og en ombygget Suzuki...
Lyst, vilje og ikke minst dekk spiller stor rolle :-))
#131
Posted 19 March 2008 - 00:26
Mer ekstrem offroad finner man jo i svinndal, og der kjører jo hoelern klassedeling, t.o.m. trial klasse.
Så da kan jo rena være sosialt treff for alle, og så kan svinndal være det utfordrende treffet for de med fetest utstyr

Christian Halsa
480 22161
#132
Posted 19 March 2008 - 00:44
Bilen til Bård, den plommerøde Luxen har originalt drivverk.
33" Truxus MT og lange sjakler bak, ellers er den helt original !!!
Ingen sperrer, kun slitt LSD i bakakselen etter 260.000 km siden -97...
Modifisering for å få plass til 33" er å kappe i hjulhus og stabstag fremme ble løst opp på ene siden. Og så vinsjen da.
Du har en mer modifisert bil du nå, Gjermund !! (Larseren)
De andre 2 bilene på laget mitt i høst var en original og en ombygget Suzuki...
Lyst, vilje og ikke minst dekk spiller stor rolle :-))
Jeg så filmen etter att jeg la inn innlegget, å jeg angrer enda mere på att jeg ikke dro!!
Bilen min er modifisert ja, men du ser det ikke

Lysten og viljen er der, og dekk skal på bilen iløpet av sommeren!!
Edited by Lars'ern, 19 March 2008 - 00:46.

Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)
#133
Posted 19 March 2008 - 23:20
- dette er absolutt ting å ta med seg videre, og vi har tidligere hatt ideer på skisseblokka på prikker ved omkjøring av vanskelige traseer. da kan man jo dele opp i to klasser. problemet er når hele kjørefeltet ligger med 1,2 meter snø - da er nesten alt like vanskelig (bortsett fra bakker og denslags)
ellers skal det sies at vi prøver å samle ufullstendige lag med biler i samme størrelse - det har vi alltid gjort ;-)
ellers er det fint at det så mye engasjement...


#134
Posted 19 March 2008 - 23:28

#135
Posted 22 March 2008 - 00:01

JA - helt enig, vi har jo skravlet såå mye digitalt :-) men fikk jo ikke sett bilen din da!


#136
Posted 27 March 2008 - 15:11

det gikk bra unna opp bakken, hehe.....
hadde 5. gear hele veien opp bakken i fartsgrensen.


#137
Posted 27 March 2008 - 15:15

#138
Posted 27 March 2008 - 15:54


#139
Posted 30 March 2008 - 08:01
:-)

