Svein54 Garasje Suzuki 413 1985
#301
Posted 04 February 2009 - 23:36
http://www.auctiva.c...a...&styleid=12
#302
Posted 05 February 2009 - 07:50
Fortsettelse følger med bilder.
Joda, måtte bruke snøfreser'n en times tid... Men har også vært på transferkassejakt, så nå har jeg bilen full Skal til Sven å klyve de i dag. Så nå blir det krypekasse på meg
Leste det at du hadde kappet de armene i fillebiter, trenger du flere, så må du grave de frem selv bak garasjen
#303
Posted 05 February 2009 - 21:32
Fan rør som er 37mm utvendig og veggtykkelsen er 4,65mm
Her ser dere alle delene som må til for å montere armer.
Godt å ha et firma i nærheten som driver med vannskjæring. Alt er skjært ut i 4 mm.
#304
Posted 08 February 2009 - 10:55
Mangler fortsatt noen bussinger til armene, men jeg prøvde flexen og den blir helt rå i forhold til
hva den var med blafjærer. Øvre arm er sveiset sammen av to nedre arm front vitara og sveiset inn et rør for feste av link.
#305
Posted 08 February 2009 - 12:31
#306
Posted 09 February 2009 - 00:12
Skal ikke bare se, her blir det bare å fyre opp motoren og vise Men knall prosjekt Svein. For min del ser det ut til å bli en lengre stillstand så det blir å sette 413 på lager (eller alle eskene den ligger i) og få LJ på vegen som bruksbil.
#307
Posted 14 February 2009 - 16:18
Da har jeg fått gjort litt mer i kulda. Fått bygd opp foraksel med armer.
Byttet ut alle fester til armer med firkantrør og kuttet av toppen. Tror disse blir mye sterkere enn plater som bare sveises på sidene. Lurer litt på om jeg trenger og montere uniballs på øvre bærearm foran for å justere camber eller caster??? Noen som har mening om dette?
#308
Posted 14 February 2009 - 18:30
#309
Posted 17 February 2009 - 16:14
Bak er det ca.55cm
Hvilke av disse dempere skal jeg velge.
10" shocks have an extended length of 25.93" and a collapsed length of 15.91"
12" shocks have an extended length of 29.70" and a collapsed length of 17.91"
14" shocks have an extended length of 34.90" and a collapsed length of 20.75"
#310
Posted 17 February 2009 - 17:35
Bak er det ca.55cm
Hvilke av disse dempere skal jeg velge.
10" shocks have an extended length of 25.93" and a collapsed length of 15.91"
12" shocks have an extended length of 29.70" and a collapsed length of 17.91"
14" shocks have an extended length of 34.90" and a collapsed length of 20.75"
Si i fra hvis du skal bestille noe så hiver jeg meg på lasset å bestiller noe snax.
#311
Posted 17 February 2009 - 20:26
Bak er det ca.55cm
Hvilke av disse dempere skal jeg velge.
10" shocks have an extended length of 25.93" and a collapsed length of 15.91"
12" shocks have an extended length of 29.70" and a collapsed length of 17.91"
14" shocks have an extended length of 34.90" and a collapsed length of 20.75"
Om du skal bruke det festet vil jeg anbefale den på 12" for den på 10" er for kort og den på 14" er for lang.
Med den på 12" får du utfleks inntil 16 cm og en innfleks på 14 cm. Da har du en maks fleks på 30 cm (12") og det er garantert feil i forhold til hva du har av fleks i ombyggingen din.
Du er nødt til å finne andre dempere og flytte på det øvre festet ellers tror jeg det er demperne som begrenser fleksen i ombyggingen til de grader.
Men det er sikkert noen som har masse erfaring med slike ombygginger som kan gi deg noen råd her.
#312
Posted 17 February 2009 - 23:51
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge
Har deaktivert PM, men send gjerne en epost
#314
Posted 18 February 2009 - 12:20
Ved å flytte øvre feste innover på traversen endres egenskapene på bilen vesentlig, særlig bilens sideveis stabilitet roll-egenskapen endres tildels drastisk.
Svein tabellen er for utydelig legg heller ut en link forden er absolutt ikke uforståelig.
Du burde måle hvor mye innfleks og utfleks ramma di gir for da er det lettere å bestemme seg for demper og endringer, i mitt hode i alle fall
#315
Posted 18 February 2009 - 15:07
Du kan også dobbeltklikke på bildet og få det større.
Ifølge Øystein har det ikke noe å si hvordan demper står når man har spiral, men veldig viktig at demperen står mest mulig lodrett når man har blafjærer.
#316
Posted 18 February 2009 - 16:32
Du kan også dobbeltklikke på bildet og få det større.
Ifølge Øystein har det ikke noe å si hvordan demper står når man har spiral, men veldig viktig at demperen står mest mulig lodrett når man har blafjærer.
I forhold til spiral/bladfjær er det noen forskjeller, men å flytte toppfestet innover vil endre bilens evne til å ta opp roll-bevegelse, men om det ikke finnes mulighet til å flytte toppfestet høyre opp så må en jo flytte det enten innover eller utover og går det ikke utover må det innover.
Referer til den artikkelen du sendte meg om demperplassering.
#317
Posted 22 March 2009 - 18:28
Det er godt å ha god hjelp til å vaske ramma.
Ramme jeg bruker er 100% rustfri og jeg fant ut at det var bare tull å sandblåse den. Har derfor vasket den grundig og malt den.
Har montert vitara front fjærer foran, men tror dette blir for stivt, noen forslag på fjærer.
Bak har jeg som sakt brukt Audi 80 fjærer og lurer på om jeg kan bruke det samme foran. Bilen blir utstyrt med glassfiberkarrosri, panser, baklem og skjermer, totalvekt på dette er ca. 60kg. Sparer da ca 60kg. på foraksel.
#318
Posted 03 April 2009 - 16:08
Da har jeg fått gjort litt mer.
Knut monterer ARB f +b i jimny sin. Har også montert i bakdiffen min.
Montert styresnekke. boret opp nye hull og sveiset inn avstandsrør.
sveiset på kon plate for å rette opp vitara snekka.
Har også startet demontering av gamlebilen, motoren er løs og klar til å settes inn så fort malinga på akslene er tørr.
#319
Posted 03 April 2009 - 18:33
Kanskje den skulle hatt en remdrevet kompressor og fått litt ladetrykk. Ikke mye bare nok til å gi litt mer puff i motoren.
Den kan kobles ut og inn med en bryter inne i bilen. Og så en intercooler. ???
Hva tror du om det.
#320
Posted 03 April 2009 - 19:36