Gå til innhold



Foto
* * * * * 3 votes

Svein54 Garasje Suzuki 413 1985


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
721 replies to this topic

#301 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 04 February 2009 - 23:36

Her er riktig adresse på bussinger fra engeland til Vitara og SJ:
http://www.auctiva.c...a...&styleid=12

#302 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 05 February 2009 - 07:50

QUOTE(Svein54 @ 5 Feb 2009, 00:30) <{POST_SNAPBACK}>
Er ikke du ute å måker Roar? tongue.gif Du vil ikke tro det før du ser det hva jeg har gjort med bærearmene du kom med. ohmy.gif
Fortsettelse følger med bilder.


Joda, måtte bruke snøfreser'n en times tid... Men har også vært på transferkassejakt, så nå har jeg bilen full biggrin.gif Skal til Sven å klyve de i dag. Så nå blir det krypekasse på meg smile.gif

Leste det at du hadde kappet de armene i fillebiter, trenger du flere, så må du grave de frem selv bak garasjen biggrin.gif

Tlf: 98883546

#303 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 05 February 2009 - 21:32

Da har jeg hentet masse deler og fått dreid opp pendelarmer for å putte inn sveisehylser til linkene.
Fan rør som er 37mm utvendig og veggtykkelsen er 4,65mm
Her ser dere alle delene som må til for å montere armer.
Godt å ha et firma i nærheten som driver med vannskjæring. Alt er skjært ut i 4 mm.

IMG_5235.jpg
IMG_5237.jpg

#304 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 08 February 2009 - 10:55

Da har jeg lagd ferdig alle armene bak. Klarer du og finne igjen bærearmene til Vitaran Roar? cool.gif
Mangler fortsatt noen bussinger til armene, men jeg prøvde flexen og den blir helt rå i forhold til
hva den var med blafjærer. Øvre arm er sveiset sammen av to nedre arm front vitara og sveiset inn et rør for feste av link.

IMG_5240.jpg
IMG_5238.jpg
IMG_5239.jpg

#305 Benteruden

Benteruden

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 444 Innlegg:

Posted 08 February 2009 - 12:31

Ser bra ut detta Svein. Skal bli artig å se hvordan det blir når det er ferdig.

#306 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 09 February 2009 - 00:12

QUOTE(Benteruden @ 8 Feb 2009, 12:31) <{POST_SNAPBACK}>
Ser bra ut detta Svein. Skal bli artig å se hvordan det blir når det er ferdig.

Skal ikke bare se, her blir det bare å fyre opp motoren og vise biggrin.gif Men knall prosjekt Svein. For min del ser det ut til å bli en lengre stillstand så det blir å sette 413 på lager (eller alle eskene den ligger i) og få LJ på vegen som bruksbil.

#307 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 14 February 2009 - 16:18

Du får bli med meg og kjøre litt coily sj til du får ferdig din Gunnar.

Da har jeg fått gjort litt mer i kulda. Fått bygd opp foraksel med armer.
Byttet ut alle fester til armer med firkantrør og kuttet av toppen. Tror disse blir mye sterkere enn plater som bare sveises på sidene. Lurer litt på om jeg trenger og montere uniballs på øvre bærearm foran for å justere camber eller caster??? Noen som har mening om dette?

IMG_5241.jpg IMG_5241.jpg
IMG_5243.jpg IMG_5244.jpg
IMG_5245.jpg

Attached Thumbnails

  • IMG_5242.jpg


#308 Benteruden

Benteruden

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 444 Innlegg:

Posted 14 February 2009 - 18:30

Detta må bli en god del høyere en det bilen er orginalt. Detta blir pent. Er ikke så stor fan av spiral på suki. Men dette ser smood ut!

#309 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 17 February 2009 - 16:14

Lurer litt på lengder på dempere. Når akslene foran ligger i vanlig posisjon når bilen står på veien er lengden fra bunnfeste til toppfeste ca.60cm.
Bak er det ca.55cm
Hvilke av disse dempere skal jeg velge.
10" shocks have an extended length of 25.93" and a collapsed length of 15.91"
12" shocks have an extended length of 29.70" and a collapsed length of 17.91"
14" shocks have an extended length of 34.90" and a collapsed length of 20.75"


#310 Benteruden

Benteruden

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 444 Innlegg:

Posted 17 February 2009 - 17:35

QUOTE(Svein54 @ 17 Feb 2009, 16:14) <{POST_SNAPBACK}>
Lurer litt på lengder på dempere. Når akslene foran ligger i vanlig posisjon når bilen står på veien er lengden fra bunnfeste til toppfeste ca.60cm.
Bak er det ca.55cm
Hvilke av disse dempere skal jeg velge.
10" shocks have an extended length of 25.93" and a collapsed length of 15.91"
12" shocks have an extended length of 29.70" and a collapsed length of 17.91"
14" shocks have an extended length of 34.90" and a collapsed length of 20.75"


Si i fra hvis du skal bestille noe så hiver jeg meg på lasset å bestiller noe snax.

#311 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 17 February 2009 - 20:26

QUOTE(Svein54 @ 17 Feb 2009, 16:14) <{POST_SNAPBACK}>
Lurer litt på lengder på dempere. Når akslene foran ligger i vanlig posisjon når bilen står på veien er lengden fra bunnfeste til toppfeste ca.60cm.
Bak er det ca.55cm
Hvilke av disse dempere skal jeg velge.
10" shocks have an extended length of 25.93" and a collapsed length of 15.91"
12" shocks have an extended length of 29.70" and a collapsed length of 17.91"
14" shocks have an extended length of 34.90" and a collapsed length of 20.75"


Om du skal bruke det festet vil jeg anbefale den på 12" for den på 10" er for kort og den på 14" er for lang.
Med den på 12" får du utfleks inntil 16 cm og en innfleks på 14 cm. Da har du en maks fleks på 30 cm (12") og det er garantert feil i forhold til hva du har av fleks i ombyggingen din.

Du er nødt til å finne andre dempere og flytte på det øvre festet ellers tror jeg det er demperne som begrenser fleksen i ombyggingen til de grader.

Men det er sikkert noen som har masse erfaring med slike ombygginger som kan gi deg noen råd her.

#312 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 17 February 2009 - 23:51

Foran er trikset for å få plass til lengre demparar og bruke et høgare tårn. Bak kan en feste øvre demperfeste lenger inne på traversen, dersom du bruker dei originale festeplasseringane..
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#313 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 18 February 2009 - 11:42

Fant denne tabellen hos Low Range offroad. Noen som klarer å tyde den?
dt.jpg
Her er demperfester nede + tårn oppe i front. Bak lager jeg fester lenger inn på travers.
lowermounts.jpg
fronthoops.jpg

#314 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 18 February 2009 - 12:20

QUOTE(yakuza @ 17 Feb 2009, 23:51) <{POST_SNAPBACK}>
Foran er trikset for å få plass til lengre demparar og bruke et høgare tårn. Bak kan en feste øvre demperfeste lenger inne på traversen, dersom du bruker dei originale festeplasseringane..


Ved å flytte øvre feste innover på traversen endres egenskapene på bilen vesentlig, særlig bilens sideveis stabilitet roll-egenskapen endres tildels drastisk.



Svein tabellen er for utydelig legg heller ut en link forden er absolutt ikke uforståelig.

Du burde måle hvor mye innfleks og utfleks ramma di gir for da er det lettere å bestemme seg for demper og endringer, i mitt hode i alle fall

#315 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 18 February 2009 - 15:07

http://www.lowrangeo...spension/dt.jpg
Du kan også dobbeltklikke på bildet og få det større.
Ifølge Øystein har det ikke noe å si hvordan demper står når man har spiral, men veldig viktig at demperen står mest mulig lodrett når man har blafjærer.

#316 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 18 February 2009 - 16:32

QUOTE(Svein54 @ 18 Feb 2009, 15:07) <{POST_SNAPBACK}>
http://www.lowrangeo...spension/dt.jpg
Du kan også dobbeltklikke på bildet og få det større.
Ifølge Øystein har det ikke noe å si hvordan demper står når man har spiral, men veldig viktig at demperen står mest mulig lodrett når man har blafjærer.


I forhold til spiral/bladfjær er det noen forskjeller, men å flytte toppfestet innover vil endre bilens evne til å ta opp roll-bevegelse, men om det ikke finnes mulighet til å flytte toppfestet høyre opp så må en jo flytte det enten innover eller utover og går det ikke utover må det innover.

Referer til den artikkelen du sendte meg om demperplassering.

#317 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 22 March 2009 - 18:28

Da har jeg kommet et godt stykke vidre med AT bilen
Det er godt å ha god hjelp til å vaske ramma.
Ramme jeg bruker er 100% rustfri og jeg fant ut at det var bare tull å sandblåse den. Har derfor vasket den grundig og malt den.
Har montert vitara front fjærer foran, men tror dette blir for stivt, noen forslag på fjærer.
Bak har jeg som sakt brukt Audi 80 fjærer og lurer på om jeg kan bruke det samme foran. Bilen blir utstyrt med glassfiberkarrosri, panser, baklem og skjermer, totalvekt på dette er ca. 60kg. Sparer da ca 60kg. på foraksel.

IMG_5279.jpg IMG_5280.jpg
IMG_5281.jpg IMG_5282.jpg
IMG_5283.jpg IMG_5284.jpg
IMG_5285.jpg

#318 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 03 April 2009 - 16:08


Da har jeg fått gjort litt mer.
Knut monterer ARB f +b i jimny sin. Har også montert i bakdiffen min.
Montert styresnekke. boret opp nye hull og sveiset inn avstandsrør.
sveiset på kon plate for å rette opp vitara snekka.
Har også startet demontering av gamlebilen, motoren er løs og klar til å settes inn så fort malinga på akslene er tørr.

IMG_5302.jpg IMG_5304.jpg
IMG_5305.jpg IMG_5306.jpg
IMG_5307.jpg

#319 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 03 April 2009 - 18:33

Det er bare så urolig bra Svein. Gleder meg til å se den i terrenget.

Kanskje den skulle hatt en remdrevet kompressor og fått litt ladetrykk. Ikke mye bare nok til å gi litt mer puff i motoren.

Den kan kobles ut og inn med en bryter inne i bilen. Og så en intercooler. ???

Hva tror du om det.

#320 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 03 April 2009 - 19:36

Finner du ut fra hvilke bil vi kan bruke dette fra, så hadde det vært gøy og prøve. rolleyes.gif Eneste kravet er at det ikke blir for stort og bælete. Tror jeg kommer til å bestille ny cam som gir mer effekt rundt 2000 omdr. Da vil jeg få ca. 125 gamp.