Bygge om til gass i utlandet?
#1
Posted 18 February 2008 - 16:38
Lurer på ting som kvalitet, garanti, service + deletilgang i Norge. Og andre ting jeg burde være klar over, men ikke er kreativ nok til å spørre om. Gir dette utslag på forsikring for eksempel?
Og ikke minst, mener å ha hørt noe om at prisen på gass økes for tiden. Noen som har fulgt litt med på det? Er ikke sikkert regnestykket går opp om prisen øker for mye. Skal uansett ikke sette inn gass før baksetene kommer inn i september, så har noe tid å tenke meg om på.
#2
Posted 18 February 2008 - 17:55
Lurer på ting som kvalitet, garanti, service + deletilgang i Norge. Og andre ting jeg burde være klar over, men ikke er kreativ nok til å spørre om. Gir dette utslag på forsikring for eksempel?
Og ikke minst, mener å ha hørt noe om at prisen på gass økes for tiden. Noen som har fulgt litt med på det? Er ikke sikkert regnestykket går opp om prisen øker for mye. Skal uansett ikke sette inn gass før baksetene kommer inn i september, så har noe tid å tenke meg om på.
Her bør du snakke med Chevy-LPG
Men jeg vil tro at hvis det blir satt inn et anlegg av kjent merke f.eks prins.
Så vil nok ikke deler og service bli noe problem her i Norge, men garantien vil være noe annet
Mulig du må da helt til Polen igjen med bilen hvis det skulle være noe som går på garantien
Men polakkene har jo bruk Gass på biler i mange år de.
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
#3
Posted 18 February 2008 - 18:05
Why are the latest Fords so aerodynamically designed?
It improves the Chevy tow truck fuel consumption.
Min garasje
#4
Posted 18 February 2008 - 19:54
eg har bygd om min chevy tahoe 2002 i polen sumaren 2007.fekk det godkjend hjå bergen trafikkstasjon 12 november.alt var gjort etter e-67 direktivet.bruksanvisinga var på polsk men det er jo mitt problem sa eg .jobbar med polakkar sa eg ,dei kan omsetje til norsk.dette vart godteke.betalte 12000 kroner for alt i polen.dei tok 6000 for firasylindra motorar.firmaet heiter czakram og er ein av dei største i polen.
#5
Posted 18 February 2008 - 22:23
Du har også dette punktet fra kjøretøysforskriften som du normalt skal dokumentere:
4.2. Installasjonsfirma skal framlegge erklæring på at ombygging er foretatt av spesielt opplært og autorisert personell, og at denne er utført på en betryggende måte og er i nøye samsvar med utstyrsfabrikantens anvisninger. Erklæring skal opplyse om hvilket personell som har utført installasjonen.
#6
Posted 18 February 2008 - 22:47
#7
Posted 18 February 2008 - 23:12
Smøringen ligger ikke i gassanlegget, men i en ekstra modul som vacumstyres. Dette er noe som kan monteres til alle anleggene da det er frittstående.
Lurer på ting som kvalitet, garanti, service + deletilgang i Norge. Og andre ting jeg burde være klar over, men ikke er kreativ nok til å spørre om. Gir dette utslag på forsikring for eksempel?
Og ikke minst, mener å ha hørt noe om at prisen på gass økes for tiden. Noen som har fulgt litt med på det? Er ikke sikkert regnestykket går opp om prisen øker for mye. Skal uansett ikke sette inn gass før baksetene kommer inn i september, så har noe tid å tenke meg om på.
Det er nok mye som spiller inn her. Nå vet jeg ikke dette med sikkerhet, men jeg tror du må doble den prisen i Polen skal du ha et VSI Prins anlegg. Høres mer ut som prisen du her har fått i Polen kan være et anlegg av en gammel type, som evt gjør bilen om til en sugemotor og struper motoren ganske mye, samt gir den et ganske forhøyet forbruk og effekt. Det var disse anleggene som for noen år siden ga LPG drift et litt dårlig rykte i starten.
Bruk søkefunksjonen på forumet her, har skrevet en god del om forskjellige anlegg tidligere. Vær obs på at anlegg som selges billig nede i Europa finnes ikke her i Skandinavia. Mange av billiganleggene har en nedre funksjonsgrense på rundt 20-22 minusgrader før membranen i fordamperen tar kvelden.
Hjelper ikke med 15 års erfaring på 1-2 liters motorer....har alltid vært en utfordring når motorene har passert 3 liter. Noe som stort sett ikke fungerte før VSI anleggene kom.
Følgende er klippet fra en tidligere tråd her på forumet, ang garanti "Og angående montering i f.eks Polen er jeg veldig glad for og ha brukt noen kroner mer og montert her hjemme, hadde fortsatt drivi og kjørt tur-retur Polen med alt trøbbelet jeg har hat med bilen min..".
Så må man regne prisen for å kjøre tur retur polen, bo der mens det gjøres. Hvis ikke fritiden din har noen pris, så kan du jo regne null der andre må ta seg fri fra jobb.Tror nesten at bare transport og oppholdskostnader overstiger den prisen du skisserer. Husk da at turen til Polen blir på bensin...
Man kan jo si at man tar dette ifm med en ferie, som en ferie. Da ville jeg dratt alene. Om jeg skulle en eller to uker på bilferie til Polen, og sette bilen bort i den perioden, så måtte jeg også ha regnet med en leiebilkostnad. Dette er jo selvsagt forskjellig blant folk, men jeg synes jeg ser resten av familien tusle rundt på samme sted mens bilen står på verksted og jeg flyr frem og tilbake for å kikke......Så i midt tilfelle ville en slik kombinasjon av ferie og gassmontering blitt enda en merkostnad i mitt regnestykke. Regner med at Polen heller ikke er annerledes enn andre steder, og bilen blir aldri ferdig når den er lovet....hjelper lite da å si at "jamen...ferien våres er nå ferdig...vi må hjem....".Jada, jeg maler sikkert fanden på veggen.....
Jeg sier ikke at man ikke skal montere anlegg i Polen, veldig mange har gjort det med gode resultater. Men man må vite hva man er ute etter, både av anlegg som er beregnet for skandinaviske forhold, samt hvilke direktiver som skal følges. Har sett mange eksempler på dårlige jobber sett med norske øyne, men som er annerkjent og godkjent der nede. Skal ikke si noe gale om disse verkstedene. De jobber ut fra hva som er norm hos dem.
#8
Posted 19 February 2008 - 10:04
Som du er godt inne på Chevy-LPG så er dette et komplisert regnestykke. Dumt å kjøpe billig for å pådra seg masse vedlikeholdskost i etterkant. Gjør jo dette for å spare penger på sikt.
Men drivstoffprisene. Hvordan ser det ut på gass? Mener å ha fått med meg en overskrift som sa at de nærmet seg 8kr/liter. Stemmer det?
#9
Posted 19 February 2008 - 10:31
#10
Posted 19 February 2008 - 12:14
Som du er godt inne på Chevy-LPG så er dette et komplisert regnestykke. Dumt å kjøpe billig for å pådra seg masse vedlikeholdskost i etterkant. Gjør jo dette for å spare penger på sikt.
Men drivstoffprisene. Hvordan ser det ut på gass? Mener å ha fått med meg en overskrift som sa at de nærmet seg 8kr/liter. Stemmer det?
Lista til Chevy-LPG oppdatert 13/2-08
Er vel ingen som garantere hvor prisen vil gå, men det snakkes da om bensinpriser på 25 kr/l også da!
Why are the latest Fords so aerodynamically designed?
It improves the Chevy tow truck fuel consumption.
Min garasje
#11
Posted 19 February 2008 - 13:49
Som du er godt inne på Chevy-LPG så er dette et komplisert regnestykke. Dumt å kjøpe billig for å pådra seg masse vedlikeholdskost i etterkant. Gjør jo dette for å spare penger på sikt.
Men drivstoffprisene. Hvordan ser det ut på gass? Mener å ha fått med meg en overskrift som sa at de nærmet seg 8kr/liter. Stemmer det?
Kan du ikke bare trykke på linkene i signaturen min da? Der får du vel svar på akkurat det, det varierer litt på hvor i landet du bor.....
Shell og Statoil har akkurat satt opp prisene med 0.60 øre, har ikke vært rørt på flere år nå.
Det kalles parallellimport og tre ting kan skje.
1. En seriøs selger sender ikke til Norge, ihvertfall ikke fabrikken. Det er to importører av Prins i Norge, det er Gaspro og ServiceXperten.
2. Se mitt innlegg lengre opp ang montering. Du skal hvis BT er seriøs dokumentere helt ned til hvilken person som har montert anlegget, samt at han er fagmann til dette. Hvordan skal du løse det? Ingen av de som er seriøse monterer parallellimporterte anlegg. Skyter seg selv i foten de da.
3. Hvis du finner noen som kan gjøre det, og BT godkjenner det, har det firma som gjør dette software til å tune anlegget da? - eller skal du kjøpe det seperat fra Prins selv? Har dette fima kompetanse til å tune det?
Mange av anleggene som det blir snakket negativt om, går dårlig, bruker mye gass etc, kommer av at de som har instalert det ikke greier å tune det riktig. - les ikke har kompetansen til det. Hva er vitsen med å koste på seg et anlegg som skal være besparende hvis det bruker halvliteren mer enn hva det egentlig skal?
Man skal ha så god innsikt at man hvet hva som påvirker hva når man endrer noen parametre. For skjermbilder av et slikt tuningsprogram se innlegg i garasjen min. Trykkbar link i signaturen. ( http://www.offroad.n...a...t&p=1315562 )
Edited by Chevy-LPG, 19 February 2008 - 14:40.
#12
Posted 19 February 2008 - 14:53
Så følgende regnestykke:
Bensin 12kr/l
Gass 6kr/l
Forbruk bensin 1,4l/m
Forbruk gass 1,7l/m (20% høyere forbruk enn bensin på samme bil Gasspesialisten FAQ)
Årlig kjørelengde 12000km
Hver fjerde tank er bensin når det er bygget om til gass. (Stemmer dette??)
Ombyggning i Norge 28000kr (seks sylindere + gassmurningtingen) Gasspesialistens prisliste
Ombygging i Polen 9000kr + kjøring (ca 5000kr) + bopriser (ca 2000) (potensielt sett ville antagelser, men noen tall måtte jeg starte med)
For meg så ser det ut til å bli ca 20000kr/år for bensin og 14000kr/år for gass. To år og seks mnd for å spare inn etter Polen operasjon, fire år og seks mnd for å bygge om i Norge.
Ting som er vanskelig å få inn i regnestykket er økning av salgsprisen av bilen, samt spå prisutvikling på gass og bensin. Vil forholdet mellom dem være likt? (Ingen som vet selvfølgelig). Service priser (og tilgang dersom ikke Prins for eksempel). Vansker med BT og papirer. Kan se ut til at jeg ikke kjører nok pr år til at å bygge om til gass lønner seg for meg. Får se på regnestykket på nytt i august. Kanskje jeg kjører lenger enn jeg har beregnet? Kanskje prisene har endret seg?
#13
Posted 19 February 2008 - 14:58
NEI
Edited by Chevy-LPG, 19 February 2008 - 14:58.
#14
Posted 19 February 2008 - 15:10
Okk.
Da blir årsforbruket for gass hos meg 12000kr.
#15
Posted 23 February 2008 - 10:36
Shell og Statoil har akkurat satt opp prisene med 0.60 øre, har ikke vært rørt på flere år nå.
Det kalles parallellimport og tre ting kan skje.
1. En seriøs selger sender ikke til Norge, ihvertfall ikke fabrikken. Det er to importører av Prins i Norge, det er Gaspro og ServiceXperten.
2. Se mitt innlegg lengre opp ang montering. Du skal hvis BT er seriøs dokumentere helt ned til hvilken person som har montert anlegget, samt at han er fagmann til dette. Hvordan skal du løse det? Ingen av de som er seriøse monterer parallellimporterte anlegg. Skyter seg selv i foten de da.
3. Hvis du finner noen som kan gjøre det, og BT godkjenner det, har det firma som gjør dette software til å tune anlegget da? - eller skal du kjøpe det seperat fra Prins selv? Har dette fima kompetanse til å tune det?
Mange av anleggene som det blir snakket negativt om, går dårlig, bruker mye gass etc, kommer av at de som har instalert det ikke greier å tune det riktig. - les ikke har kompetansen til det. Hva er vitsen med å koste på seg et anlegg som skal være besparende hvis det bruker halvliteren mer enn hva det egentlig skal?
Man skal ha så god innsikt at man hvet hva som påvirker hva når man endrer noen parametre. For skjermbilder av et slikt tuningsprogram se innlegg i garasjen min. Trykkbar link i signaturen. ( http://www.offroad.n...a...t&p=1315562 )
Punkt 1: På jobben bruker vi Prins-anlegg som vi får fra Autogass Norge. Er litt usikker, men mener de importerer selv. Får det sikkert billigere gjennom jobben, men er alltid interessert i å spare penger. :-)
Punkt 2: Jeg er godkjent ombygger av gassanlegg så dette ordner seg nok.
Punkt 3: Vi har alt utsyr til Prins anlegg på jobben så det ordner seg nok.
#16
Posted 23 February 2008 - 12:45
#17
Posted 23 February 2008 - 18:11
Edited by camarocab, 23 February 2008 - 18:12.
Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.
#18
Posted 23 February 2008 - 19:04
#19
Posted 23 February 2008 - 21:06
Det kom noen på jobb som lurte på om vi ville begynne å montere BRC. De kjørte en Passat med BRC. Jeg vet ikke noe om anleggene ellers, men dysene bråker noe helt for jævlig i forhold til Keihin dysene som Prins bruker.
OK. De er ihvertfall utrolig hjelpsomme når det er noe vi lurer på og Tom som kursa meg har stål-kontroll.
Edited by Gurba, 23 February 2008 - 21:04.
#20
Posted 23 February 2008 - 22:11
OK. De er ihvertfall utrolig hjelpsomme når det er noe vi lurer på og Tom som kursa meg har stål-kontroll.
brc nyttar også keihin dyser.