Bygge om til gass i utlandet?
#21
Posted 23 February 2008 - 22:22
#22
Posted 23 February 2008 - 22:26
Som du er godt inne på Chevy-LPG så er dette et komplisert regnestykke. Dumt å kjøpe billig for å pådra seg masse vedlikeholdskost i etterkant. Gjør jo dette for å spare penger på sikt.
Men drivstoffprisene. Hvordan ser det ut på gass? Mener å ha fått med meg en overskrift som sa at de nærmet seg 8kr/liter. Stemmer det?
det funkar.czakram nytta to dagar,henta bilen tredje dagen.eg var sjølvsagd skeptisk til ombyggjing i polen,men eg hadde ein polsk arbeidskollega som bur i noreg og snakkar norsk og han tinga time til meg og ringde ner til verkstaden.fekk pris på fax slik at eg hadde noko å slå i bordet med. fekk dokumentasjon på arbeidet med til dømes sertifikasjon og namna på installatørar i henhald til eu direktiva.polen har strenge reglar på gasskonvertering slik andre land har
#23
Posted 24 February 2008 - 00:05
Virker ikke slik når man ser på alle bilene som er innom forhandlere her i Norge som ikke blir godkjent.... forhandlerne tar jo da selvsagt timespris...ikke pakkepris....
#24
Posted 24 February 2008 - 10:03
Kunne hvert gøy å se regnestykket til en som monter i Norge fikk tilbud på 25 000 til min S10 som er en "tbi" og de skulle ha 38 000 for å bygge om min tpi v8, skulle hvert gøy å se priser på deler og arbeid hver for seg.
Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.
#25
Posted 24 February 2008 - 12:44
brc nyttar 3 typar injektorar: brc injectors normal type , dei er blåfarga,brc injectors max type,dei er oransjefarga.den tredje typen er keihin injectors.eg har brc sine og dei bråkar litt viss ein opnar panseret men elles merkar eg ikkje noko.kan godt keihin sine er betre til store motorar.
#26
Posted 24 February 2008 - 17:16
Ok. Vi bruker 3 forskjellige Keihin-dyser ettersom hvor stor motoren er.
#27
Posted 24 February 2008 - 17:17
Hva kostet anlegget ditt og hvor fornøyd er du?? Det er så stor prisforskjell på anleggene.
Det som er pussig er at mann får kjøpt delene eller kit løst , i priser fra noene tusenlapper og opp til ca. 10 tusen for et v8 kit. BRC kit er billig til en tbi, og spørsmålet er derfor hvor bra eller dårlig er BRC i forhold til Prins. ER det dysene som er den viktigstee delen eller, mange spørsmål, noen som vil svare
Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.
#28
Posted 24 February 2008 - 17:51
Eks. mitt første anlegg gjorde bilen om til en sugemotor, strupet den skikkelig, noe som gjorde motoren dvask og forbruket øket. Dette anlegget finnes på de fleste biler bare noen år tilbake i tid. Disse koblet seg inn på bilens elektronikk med blandet resultat. Her var operatørens forstand på tuning et must..... priser rundt 24-26.000 for en V8
Så kom de med innsprøytning. Disse hadde først et jevnt trykk ut til alle dysene. Men var betraktelig bedre enn de jeg snakket om før her. Nå kunne biler over 5 liter også få en noen lunde jevnt drag fra tomgang til rødmerket. Nytt her var at nå hadde gassanlegget egen hjerne. Prisene kom nå raskt opp mot 30,000kr for V8.
Så kom sekvensiell insprøytning, noe som ga trykk kun ut til den dysen som skal ha det. Disse anleggene er bl.annet Prins VSI. Nå er prisen oppe i en rundt 32-34.000kr.
Husk at et anlegg tar ca tre dager å montere for en person.
Autnova har en pris på ca 850.- + mva mener jeg. Da er det bare å gange dette med eks 24 timer. Da ser man at man kommer fort opp på en 30-35 tusen med deler. For noen år siden var hjulbrønnstanker dobbel så dyre som sylindertanker. Bare det har jo noe å si. Så din tankløsning kan ha betydning for totalsummen.
En annen ting er at du får sikkert billige anlegg og deler...men... jeg har nå vært testkjører på LPG i snart 8 år. Jeg har testet ut mange anlegg og ikke minst enkeltdeler. Og tro meg, det er kun et fåtalls anlegg som fungerer over tid her i norden. Har mer en en gang måttet kjørt 120 mil på bensin etter ublide møter med kong vinter i Nord-Norge. Billiganleggene svikter mellom 22-25 minus. Da er det gjerne membranen i fordamper som ryker. Disse anleggene fungerer helt sikkert topp i sentraleuropa. Men ikke her hos oss. Det er da spørsmålet kommer om du kan finne noen i ditt nærområde eller Norge for den saks skyld som kan dette anlegget og har deler til det hvis du har vært eks i Polen og montert.
De eldre anleggene hadde heller ikke memory når strømmen ble borte en periode på bilen. Dette medførte at tuningfilen på nytt måtte legges inn. Noe som igjen gjør det avhenging av en forhandler, ikke et polsk verksted. Disse anlegge hadde heller ikke learn funksjon. (joda, de hadde de, men de justerte seg bare totalt bort på biler over 3 liter, så den ble alltid slått av.) Dette medførste bl.a. at jeg hadde egen pc med datakabel og program til mitt gassanlegg. (takket være at jeg var testkjører) Jeg skiftet eks datafil fra om jeg kjørte med tom bil eller med tung henger. Hadde laget meg to filer som var optimale opp mot hva jeg skulle kjøre. Hadde jeg ikke hatt dette, ville mye kunne blitt feil og medført eks dårlig trekk og merforbruk.
Edited by Chevy-LPG, 24 February 2008 - 17:57.
#29
Posted 24 February 2008 - 18:22
Eks. mitt første anlegg gjorde bilen om til en sugemotor, strupet den skikkelig, noe som gjorde motoren dvask og forbruket øket. Dette anlegget finnes på de fleste biler bare noen år tilbake i tid. Disse koblet seg inn på bilens elektronikk med blandet resultat. Her var operatørens forstand på tuning et must..... priser rundt 24-26.000 for en V8
Så kom de med innsprøytning. Disse hadde først et jevnt trykk ut til alle dysene. Men var betraktelig bedre enn de jeg snakket om før her. Nå kunne biler over 5 liter også få en noen lunde jevnt drag fra tomgang til rødmerket. Nytt her var at nå hadde gassanlegget egen hjerne. Prisene kom nå raskt opp mot 30,000kr for V8.
Så kom sekvensiell insprøytning, noe som ga trykk kun ut til den dysen som skal ha det. Disse anleggene er bl.annet Prins VSI. Nå er prisen oppe i en rundt 32-34.000kr.
Husk at et anlegg tar ca tre dager å montere for en person.
Autnova har en pris på ca 850.- + mva mener jeg. Da er det bare å gange dette med eks 24 timer. Da ser man at man kommer fort opp på en 30-35 tusen med deler. For noen år siden var hjulbrønnstanker dobbel så dyre som sylindertanker. Bare det har jo noe å si. Så din tankløsning kan ha betydning for totalsummen.
En annen ting er at du får sikkert billige anlegg og deler...men... jeg har nå vært testkjører på LPG i snart 8 år. Jeg har testet ut mange anlegg og ikke minst enkeltdeler. Og tro meg, det er kun et fåtalls anlegg som fungerer over tid her i norden. Har mer en en gang måttet kjørt 120 mil på bensin etter ublide møter med kong vinter i Nord-Norge. Billiganleggene svikter mellom 22-25 minus. Da er det gjerne membranen i fordamper som ryker. Disse anleggene fungerer helt sikkert topp i sentraleuropa. Men ikke her hos oss. Det er da spørsmålet kommer om du kan finne noen i ditt nærområde eller Norge for den saks skyld som kan dette anlegget og har deler til det hvis du har vært eks i Polen og montert.
De eldre anleggene hadde heller ikke memory når strømmen ble borte en periode på bilen. Dette medførte at tuningfilen på nytt måtte legges inn. Noe som igjen gjør det avhenging av en forhandler, ikke et polsk verksted. Disse anlegge hadde heller ikke learn funksjon. (joda, de hadde de, men de justerte seg bare totalt bort på biler over 3 liter, så den ble alltid slått av.) Dette medførste bl.a. at jeg hadde egen pc med datakabel og program til mitt gassanlegg. (takket være at jeg var testkjører) Jeg skiftet eks datafil fra om jeg kjørte med tom bil eller med tung henger. Hadde laget meg to filer som var optimale opp mot hva jeg skulle kjøre. Hadde jeg ikke hatt dette, ville mye kunne blitt feil og medført eks dårlig trekk og merforbruk.
Det er sikkert riktig det du sier, men 3 dager syns jeg er veldig mye, jeg vet med sikkerhet at å bygge gas på en passat i polen(singel Point) tok 4 timer, har både sett og kjørt bilen, den går i Norge største delen av tiden, null problemer (er ikke her i des,jan feb,da). Jeg har bare på førelsen at her er det noen som skor seg veldig bra på uvitenhet og litt frykt. jeg behøver heller ikke betale noen tusenvis av kroner får å vise bilen til biltilsynet HVA med BRC................
Edited by camarocab, 24 February 2008 - 18:22.
Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.
#30
Posted 24 February 2008 - 18:41
Det er mindre en tiden det tar å tilpass tankramme og sette inn bare tanken med ledningsnett fremover......så tettpakket det er i mange motorrom så må det ofte lages egne braketter til fordamper og slikt, kanskje i verste fall flytte på originale deler. Det skal være kortest mulig avstand mellom enkelte komponenter, ellers så får du trykkfall og bilen får ikke nok når en eks 6 liter V8 skal ha mat.....
Har selv sett at de bare trekker gassledingene løs inn i rammen på bilen, går fort å montere da.....
#31
Posted 24 February 2008 - 20:30
Det er mindre en tiden det tar å tilpass tankramme og sette inn bare tanken med ledningsnett fremover......så tettpakket det er i mange motorrom så må det ofte lages egne braketter til fordamper og slikt, kanskje i verste fall flytte på originale deler. Det skal være kortest mulig avstand mellom enkelte komponenter, ellers så får du trykkfall og bilen får ikke nok når en eks 6 liter V8 skal ha mat.....
Har selv sett at de bare trekker gassledingene løs inn i rammen på bilen, går fort å montere da.....
Ingen grun til å bli irritert, det er sikkert som du sier, trekt slanger på enklest mulig måte og bilen var en 4 syl. passat med singel point injektion, vet ikke hvilketype gass anlegg det er, men han sa at det tok ca 4timerå montere, hadde da tanken i bagasjerommet. En annen ting er vel at de som bygger om Tahoer og Suber og H1-2-3 for Bergheim burde vel få en hvis rutine så de slipper å lage "nye" brakettere hele tiden. Jeg tror bare at det spekuleres i høye priser i dette landet. Hvis noen hadde bygd om bilen min for eks. 15 tusen hadde jeg ikke tnkt tanken på Polen eller Tyskland, men når prisen er det dopbbelte her i Norge, ja da er det noe som ikke stemmer og det er ikke bare høye lønninger tror jeg.
Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.
#32
Posted 24 February 2008 - 20:47
Vi må ikke glemme frakt heller. Tror mang en vil få bakoversveis hvis de letter av røret og ringer eks DHL og skal ha en palle med 200 liter tanker fra Stako i Polen levert på døren i Norge.
#33
Posted 24 February 2008 - 21:07
Tviler ikke på at det finnes seriøse firma i Polen som kan gjøre dette billig, men hvis det viser seg at de er useriøse så har du virkelig driti på draget.
#34
Posted 24 February 2008 - 22:53
Tviler ikke på at det finnes seriøse firma i Polen som kan gjøre dette billig, men hvis det viser seg at de er useriøse så har du virkelig driti på draget.
Den bilen jeg snakker om er en 1996 Blazer med v6 og TBI.......,det er noe annet en v8 TPi.
Vi må ikke glemme frakt heller. Tror mang en vil få bakoversveis hvis de letter av røret og ringer eks DHL og skal ha en palle med 200 liter tanker fra Stako i Polen levert på døren i Norge.
Det er ikke noe problem kjenner flere som jobber hos kompisen min og har vert hos han i mange år, alle disse har gasdrift på bila sine, priser fra under 5000 på tbi istalasjon er og oppover til 10 til 15 tusen for en v8 multi, jeg snakker da ikke om hvilke merker som dem har instalert det vet jeg ikke, men det er billig og som du sier langt å reise å klage.....................
Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.
#35
Posted 25 February 2008 - 09:58
Jeg synes du skal dra til Polen og montere gass-anlegg så får vi høre hvordan det går. Går det bra så kan det hende det er interessant for flere. Går det til helvetet så vet vi det og. :-)
Edited by Gurba, 25 February 2008 - 10:02.
#36
Posted 25 February 2008 - 10:21
Har sett på internett reklame for gass-anlegg som bruker høytrykkspumpe istedet for fordamper. Bl.a. en Suburban på finn.no som hadde sånt anlegg. Hvorfor er ikke dette brukt mer?
#37
Posted 25 February 2008 - 23:34
Jeg bruker webastoen til forvarming, dermed så starter jeg så og si med en gang på gass. kun de få sekundene som du kjenner til ved første gangs start.
#38
Posted 25 February 2008 - 23:46
Gøy å se hva som koster rundt 20 000. i arbe! http://poweredbyprop...ation Guide.pdf
Edited by camarocab, 25 February 2008 - 23:49.
Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.
#39
Posted 26 February 2008 - 00:01
#40
Posted 26 February 2008 - 00:05
Båter på LPG er også vanlig i utlandet. Flere ferger til MRF går på LPG.