Gå til innhold

Foto

Bygge om til gass i utlandet?

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
175 replies to this topic

#61 camarocab

camarocab

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 407 Innlegg:

Posted 27 February 2008 - 18:53

QUOTE(astrosafari @ 27 Feb 2008, 05:35) <{POST_SNAPBACK}>
Er det ikke slik at selv om gassanlegget er montert i tyskland heter Pinz ,så må de som selger dette i Norge
ta service på det .Er det ikke noe som heter Eurogaranti.Garantien folger gass anlegget uansett hvor det er montert , sier de som selger dette merke i norge nei det er ikke montert her hos oss. så er det bare å klage til fabrikken å si de vil ikke reparere anlegget ,da kan det hende de ikke lenger selger Pinz gassanlegg

Dette er jo interesant hvis det stemmer, men det kan Chevy-lpg eller montøren fra oppdal sikkert bekrefte eller avkrefte. thumbsup.gif
CamaroCab.
Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

#62 Chevy-LPG

Chevy-LPG

Onroader

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 27 February 2008 - 23:25

Nå er jeg nok i ferd med å skrive noe jeg ikke kan så mye om....

Hvordan dette fungerer vet jeg ikke, men... importøren har et garantiansvar og handler på vegne av fabrikken. Dette har normalt sett ikke noe med hvor det er kjøpt. Jeg vil også tro at en montør forholder seg til importøren i hver enkelt sak.

Det er jo flere ting som gjelder vedrørende å kjøpe produkter fra utlandet. For det første er det garantien som suger i de fleste land i forhold til Norge. 1 års garanti hvis du kjøper fra utlandet(dette gjelder også Sverige) er ikke uvanlig, Norge har nordeuropas beste reklamasjonslovgivning.

De fleste produsenter leverer med World Wide Warranty, men selv om den heter dette gjelder garantireglene i det landet du kjøpte varen. Så for et LPGanlegg kjøpt i for eksempel Polen, gjelder garantiloven for dette landet. Så i visse tilfeller har du faktisk ikke mer enn tre måneders garanti på fabrikkfeil. Det som er et alfa og omega er å få garantikortet som følger de fleste anlegg. I dette garantikortet vil det også fremkomme hvilke rettigheter du har som kjøper, så les det godt. Ta veldig godt vare på garantikortet, for uten dette kommer du ingen vei. Har du kjøpt LPGanlegget hos en norsk forhandler holder det som regel med at man har kvitteringen for kjøpet, eller du blir "kjent igjen". Her ser jeg en mulighet til en tvist allerede ved parallellimport. Du kjøper et anlegg hos en Norsk forhandler også ligger det eks Polsk/ Tysk garantiseddel i esken..... En bedrift som allerede opererer i gråsonen er vel da heller ikke de beste å komme ut for ved en slik tvist....lukter jo TV2 hjelper deg lang vei....

En annen ting man bør være oppmerksom på er at man i Norge normalt har to års garanti, men at man i tillegg til dette har tre års reklamasjonsrett - totalt 5 års reklamasjonsrett. Hvis du kjøper en vare med mangler, gir forbrukerkjøpsloven deg visse rettigheter. En vare er mangelfull dersom den ikke er som dere har avtalt. Du har også krav på at varen har de egenskaper og den kvalitet som selgeren har opplyst direkte til deg eller gjennom sin markedsføring.

Jeg skjønner jo at folk gjerne vil sparer noen tusenlapper på å kjøpe utenfor Norge, og så lenge alt virker som det skal er det jo ikke noe problem, men skulle noe skje på sikt kan dette fort bli dyrt.

Når det gjelder hva som egentlig skjer når en kunde med et utenlandsk anlegg dukker opp kan sikkert Gurba svare mer konkret på. Men jeg vil anta at det er noen få ting som blir sjekket. eks, serviceheftet for LPG anlegget. Dette er jo det grunnleggende for når, hvor og av hvem anlegget er kjøpt. Garantikortet har vi vært inne på, dette beviser at det faktisk er garanti på anlegget. Så vil det sikkert ha betydning om dette er en reklamasjon som er tilegnet en feilproduksjon, om hendelsen har vært innenfor de spesifikasjoner som gjelder anlegget (tenker da på temperaturer) etc. om feilen kan være grunnet feilmontering etc.

Sikkert mye mer også, men orker ikke skrive mer akkurat nå...

Edited by Chevy-LPG, 27 February 2008 - 23:35.

#63 astrosafari

astrosafari

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 117 Innlegg:

Posted 27 February 2008 - 23:33

fant dette

#64 Chevy-LPG

Chevy-LPG

Onroader

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 27 February 2008 - 23:38

CNG er noe annet. Det har vel et trykk opp mot en 300bar mener jeg. Er vel bare en slik fyllestasjon i Norge som jeg vet om.

Dette er det svenskene jobber frem nå, LPG er på tur ut der.

Hehe..litt kjedelig å sette inn et slikt anlegg for så å komme hjem til Norge uten fyllestasjoner......

#65 astrosafari

astrosafari

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 117 Innlegg:

Posted 28 February 2008 - 00:53

ok denne

[attachment=18124:attachment]prøver igjen

#66 camarocab

camarocab

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 407 Innlegg:

Posted 28 February 2008 - 07:33

QUOTE(Chevy-LPG @ 27 Feb 2008, 23:25) <{POST_SNAPBACK}>
Nå er jeg nok i ferd med å skrive noe jeg ikke kan så mye om....

Hvordan dette fungerer vet jeg ikke, men... importøren har et garantiansvar og handler på vegne av fabrikken. Dette har normalt sett ikke noe med hvor det er kjøpt. Jeg vil også tro at en montør forholder seg til importøren i hver enkelt sak.

Det er jo flere ting som gjelder vedrørende å kjøpe produkter fra utlandet. For det første er det garantien som suger i de fleste land i forhold til Norge. 1 års garanti hvis du kjøper fra utlandet(dette gjelder også Sverige) er ikke uvanlig, Norge har nordeuropas beste reklamasjonslovgivning.

De fleste produsenter leverer med World Wide Warranty, men selv om den heter dette gjelder garantireglene i det landet du kjøpte varen. Så for et LPGanlegg kjøpt i for eksempel Polen, gjelder garantiloven for dette landet. Så i visse tilfeller har du faktisk ikke mer enn tre måneders garanti på fabrikkfeil. Det som er et alfa og omega er å få garantikortet som følger de fleste anlegg. I dette garantikortet vil det også fremkomme hvilke rettigheter du har som kjøper, så les det godt. Ta veldig godt vare på garantikortet, for uten dette kommer du ingen vei. Har du kjøpt LPGanlegget hos en norsk forhandler holder det som regel med at man har kvitteringen for kjøpet, eller du blir "kjent igjen". Her ser jeg en mulighet til en tvist allerede ved parallellimport. Du kjøper et anlegg hos en Norsk forhandler også ligger det eks Polsk/ Tysk garantiseddel i esken..... En bedrift som allerede opererer i gråsonen er vel da heller ikke de beste å komme ut for ved en slik tvist....lukter jo TV2 hjelper deg lang vei....

En annen ting man bør være oppmerksom på er at man i Norge normalt har to års garanti, men at man i tillegg til dette har tre års reklamasjonsrett - totalt 5 års reklamasjonsrett. Hvis du kjøper en vare med mangler, gir forbrukerkjøpsloven deg visse rettigheter. En vare er mangelfull dersom den ikke er som dere har avtalt. Du har også krav på at varen har de egenskaper og den kvalitet som selgeren har opplyst direkte til deg eller gjennom sin markedsføring.

Jeg skjønner jo at folk gjerne vil sparer noen tusenlapper på å kjøpe utenfor Norge, og så lenge alt virker som det skal er det jo ikke noe problem, men skulle noe skje på sikt kan dette fort bli dyrt.

Når det gjelder hva som egentlig skjer når en kunde med et utenlandsk anlegg dukker opp kan sikkert Gurba svare mer konkret på. Men jeg vil anta at det er noen få ting som blir sjekket. eks, serviceheftet for LPG anlegget. Dette er jo det grunnleggende for når, hvor og av hvem anlegget er kjøpt. Garantikortet har vi vært inne på, dette beviser at det faktisk er garanti på anlegget. Så vil det sikkert ha betydning om dette er en reklamasjon som er tilegnet en feilproduksjon, om hendelsen har vært innenfor de spesifikasjoner som gjelder anlegget (tenker da på temperaturer) etc. om feilen kan være grunnet feilmontering etc.

Sikkert mye mer også, men orker ikke skrive mer akkurat nå...

Takk for utfyllende svar, det du poengtere er at hvis du kjøper et i utlandet så skal mann være sikker på at det er en autorisert Prins forhandler og at montøren har de rette papirene. Da vil garantien gjelde og feil vil bli rettet opp i Norge. Hadde levrandørere her i Norge hatt et mer edrulig forhold til betaling for annlegg og montering hadde mann aldri tenkt tanken på å reise til utlandet for montering, snakket senest i går med en som hadde montert et anlegg i Polen på en S10 v6 og hadde betalt kr. 9 000.- og han hadde nå kjørt i 1 år uten feilslag. Jeg skal kun ha et tbi annlegg noe som vil si en dyse på forgasseren, dette annlegget kostere ferdig monter på en Passat kr. 3500 i polen og mann forlanger kr. 20 000.- i Norge, ser dere forskjellen og det er her ting blir irriterende, 20 000 for et slik annlegg er og blir flåeri, og folk rundt forbi betaler og det av uvitenhet, liker ikke sånt. Det er å flå folk selv om folk ikke vet de er flåd. shiftyninja.gif
Men igjen takk Chevy-lpg for utfyllende svar.
CamaroCab.
Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

#67 Gurba

Gurba

4x4-Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 28 February 2008 - 10:10

QUOTE(camarocab @ 27 Feb 2008, 18:53) <{POST_SNAPBACK}>
Dette er jo interesant hvis det stemmer, men det kan Chevy-lpg eller montøren fra oppdal sikkert bekrefte eller avkrefte. thumbsup.gif

Service er ikke noe problem, men garanti-arbeid vet jeg ikke. Ser for meg at det kan bli noe krøll uten kvitteringer og godkjenningspapirer/godkjent i vognkort ihvertfall. Jeg er bare montør og har ikke noe å gjøre med det administrative.

Reklamasjon er det som er lovpålagt. Garanti er noe selger kan gi utover reklamasjon. Ënkelte produkter som er ment å vare i minst 5 år har 5 års reklamasjonstid, men ikke alle produkter har det.

Forskjellen på prisen i Norge og Polen er nok naturlig. Det er en grunn til at polakker kommmer hit og jobber når de tjener en års-lønn på 2-3 måneder. Det er rart at enkelte ikke skjønner dette. Men det er sikkert forskjell på montører i Norge også. Sist jeg monterte i en Tahoe tok vi 32.000kr. Det varierer litt avhengig av tank-løsning. Vi opererer ikke med 1000kr/timen.

Edited by Gurba, 28 February 2008 - 10:27.

#68 camarocab

camarocab

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 407 Innlegg:

Posted 28 February 2008 - 11:16

QUOTE(Gurba @ 28 Feb 2008, 10:10) <{POST_SNAPBACK}>
Service er ikke noe problem, men garanti-arbeid vet jeg ikke. Ser for meg at det kan bli noe krøll uten kvitteringer og godkjenningspapirer/godkjent i vognkort ihvertfall. Jeg er bare montør og har ikke noe å gjøre med det administrative.

Reklamasjon er det som er lovpålagt. Garanti er noe selger kan gi utover reklamasjon. Ënkelte produkter som er ment å vare i minst 5 år har 5 års reklamasjonstid, men ikke alle produkter har det.

Forskjellen på prisen i Norge og Polen er nok naturlig. Det er en grunn til at polakker kommmer hit og jobber når de tjener en års-lønn på 2-3 måneder. Det er rart at enkelte ikke skjønner dette. Men det er sikkert forskjell på montører i Norge også. Sist jeg monterte i en Tahoe tok vi 32.000kr. Det varierer litt avhengig av tank-løsning. Vi opererer ikke med 1000kr/timen.

Tiden har gått lenge side en polakk kunne komme til Norge å tjene inn årslønna i Polen på 2 mnd., dette vet jeg meget godt da jeg driver med utleie av Cirkustelt, Eieeren av teltene har har Polakker som arbeidskrat og lønnsnivået er mer en det dobbelte av hva du beskriver og våre folk er ufaglærte.
Faglærte og flinke folk tjener ganske bra i Polen så alt er ikke sort hvit.
Jeg har forsatt problemer med å se hva som koster 32000 i montering på en Tahoe, den er både enkelt og greit å komme til, selvfølgelig er det noe mer dill på en nyere ,men jeg har skrudd av hele plenumet og innsuget på min TPI på under en time og monteringen går på den samme tiden så...................... whistle.gif Men må blir jeg borte fra dataen et døgn tid så vi snakkes sener, gøyal diskusjon rofl.gif
CamaroCab.

#69 Gurba

Gurba

4x4-Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 28 February 2008 - 14:31

Jeg foreslår at du monterer et gass-anlegg selv så får vi høre hvor lang tid du bruker.

#70 v8

v8

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 993 Innlegg:

Posted 28 February 2008 - 22:30

Tviler ikke på at det er tidkrevende å montere.Tross alt masse kabeltrekking og ørten braketter og fester som skal skrues fast. Samt prøvekjøring og justering.
En faglært bilmekaniker tjener ca 4000 pr mnd i Polen.
Forhjulstrekk er feminint
Too much rice makes me sick!

#71 PeMa

PeMa

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 43 Innlegg:

Posted 29 February 2008 - 17:57

Dette er et emne jeg skrev om for en tid tilbake "dårlig gass", passer kanskje inn her?

For noen mnd siden stoppet jeg for å fylle gass på en LPG stasjon som var helt ny, viste seg også at jeg var første bilen som fylte der. Grunnen til at jeg fylte der var fordi den Shell stajonen jeg fyller ellers var midlertidig i ustand. Har forøverig en Tahoe 5,3 med Prins anlegg.
Etter noen mil så begynte bilen å fuske, gikk som en dass, motorlampa lyste, så her måtte det være noe galt. På bensin gikk den greit. Ringte til firmaet som har montert anlegget, han ba meg ta en tur innom så skulle han ta en sjekk på det. Viste seg fort at noe var galt, alt på den "varme" siden, altså fra fordamper og inn til dyser var klin tett av noe seig guffe. Dette var merkelig, alt ble revet ut og det ble montert ny fordamper, slanger og dyser. Dette stoffet ble sendt til analyse i Holland, måtte jo finne ut hva det var. De som driver LPG stasjonen, eller rettere sagt leier den ut påsto uten særlig medgjørlighet at deres stasjon var uten feil, så noen erstatning fra Deres side var uaktuellt. Jeg hadde jo garanti på anlegget, så det er nå en sak mellom Prins og denne stasjonen (gass leverandøren som det viser seg å være) Fikk analyseprøvene nå, det var rett og slett parafinvoks som tettet alt.. Jaggu glad jeg bygde anlegget hos et skikkelig seriøst firma i Norge som yter topp service og ikke Polen eller noe.
Dette kostet ikke meg noen ting, bortsett fra enn kjøretur til verkstedet. Tror kanskje ikke det hadde vært så lett med et utenlansk anlegg...

Edited by PeMa, 29 February 2008 - 18:00.

#72 camarocab

camarocab

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 407 Innlegg:

Posted 29 February 2008 - 18:25

QUOTE(PeMa @ 29 Feb 2008, 17:57) <{POST_SNAPBACK}>
Dette er et emne jeg skrev om for en tid tilbake "dårlig gass", passer kanskje inn her?

For noen mnd siden stoppet jeg for å fylle gass på en LPG stasjon som var helt ny, viste seg også at jeg var første bilen som fylte der. Grunnen til at jeg fylte der var fordi den Shell stajonen jeg fyller ellers var midlertidig i ustand. Har forøverig en Tahoe 5,3 med Prins anlegg.
Etter noen mil så begynte bilen å fuske, gikk som en dass, motorlampa lyste, så her måtte det være noe galt. På bensin gikk den greit. Ringte til firmaet som har montert anlegget, han ba meg ta en tur innom så skulle han ta en sjekk på det. Viste seg fort at noe var galt, alt på den "varme" siden, altså fra fordamper og inn til dyser var klin tett av noe seig guffe. Dette var merkelig, alt ble revet ut og det ble montert ny fordamper, slanger og dyser. Dette stoffet ble sendt til analyse i Holland, måtte jo finne ut hva det var. De som driver LPG stasjonen, eller rettere sagt leier den ut påsto uten særlig medgjørlighet at deres stasjon var uten feil, så noen erstatning fra Deres side var uaktuellt. Jeg hadde jo garanti på anlegget, så det er nå en sak mellom Prins og denne stasjonen (gass leverandøren som det viser seg å være) Fikk analyseprøvene nå, det var rett og slett parafinvoks som tettet alt.. Jaggu glad jeg bygde anlegget hos et skikkelig seriøst firma i Norge som yter topp service og ikke Polen eller noe.
Dette kostet ikke meg noen ting, bortsett fra enn kjøretur til verkstedet. Tror kanskje ikke det hadde vært så lett med et utenlansk anlegg...

Skjønner at du har fått god service og det er bra, men hva har det med overprisa monteringer å gjøre. Jeg viser til monteringsanvisningen før i tråden. Dette er ikke romfartstknologi og derfor er monteringen i Norge overprisa, unskyldinger som å skru fast brakketer etc. er bare tull, "noen ganger må vi ta av innsuget" hva så, det er en enkel jobb og like enkelt å få det på plass igjen, så hva er jobben, "skru slangeklemmer"................. På en normal v8 injektion er dette enkel jobb , det er god plass etc. det er tull at dette skal koste over 20 000 kr. . Ta en kikk på annlegget dit nestegang du åpner panseret, følg slanger og ledninger og tenk deg godt om først, så kan du svare på at, JO dette er en over 20 000 kroners jobb, altså like mye penger som du kan få kjøpt en NY V8 i Statene for og få den fraktet hjem og, også betalt momsen.............Nei, de spiller på frykt for reklamasjon, og høye bensinpriser...... devil.gif
CamaroCab.

#73 Chevy-LPG

Chevy-LPG

Onroader

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 29 February 2008 - 19:11

Synes fortsatt du skal ta deg en tur til Polen og montere et gassanlegg på 4 timer jeg...eller bare finne en bakgårdssjappe som sender deg et kit på en eller annen måte uten mva, som du kan skru sammens slangeklemmene på selv...

Da slipper du jo billigst unna, samtidig som du får erfaring og kan gjøre det til oss andre også for 15000kr pr montering. inkl et prins anlegg og en 200 liters tank. Vil nok bli en god butikk det. (husk å ikke fakturere mva da når du ikke har noen inngåene mva heller...)

Husk å være klar for reklamasjoner og garantisaker da, det er jo europeiske regler som gjelder her.

Neida, er ikke surmaget. Når du setter ting på spissen til ditt formål, så kan jo jeg gjøre det også for å belyse mine synspunkter....

God helg og skål........

#74 Gurba

Gurba

4x4-Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 29 February 2008 - 19:29

Det ser ut som om at enkelte her bare er ute etter å provosere uten å egentlig vite hva de prater om. Det er ikke måten å oppføre seg på hvis de ønsker hjelp og tips ihvertfall. Men det er heldigvis ikke problemet mitt... :-)

#75 PeMa

PeMa

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 43 Innlegg:

Posted 29 February 2008 - 20:10

Tror jeg betalte 28.000,- for anlegget mitt ferdig montert. Da snakker jeg om pris uten mva. (Det er jo ikke penger montøren kan beholde)
Hvis anlegget koster 15.000, som nevnt tidligere er det 13.000,- igjen til montasje og igangkjøring. Hvis to mann bruker 2 dager, noe jeg vil tro de gjør utgjør det ca 9.000,- i lønn inkl sosiale utgifter. Da er det 4.000,- igjen til fortjeneste, husleie, verktøy etc. Syntes du det er urimelig da??

Edited by PeMa, 29 February 2008 - 21:04.

#76 camarocab

camarocab

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 407 Innlegg:

Posted 29 February 2008 - 20:16

QUOTE(Gurba @ 29 Feb 2008, 19:29) <{POST_SNAPBACK}>
Det ser ut som om at enkelte her bare er ute etter å provosere uten å egentlig vite hva de prater om. Det er ikke måten å oppføre seg på hvis de ønsker hjelp og tips ihvertfall. Men det er heldigvis ikke problemet mitt... :-)

Skal vi legge denne diskusjonen død, har hvert gøy lenge nå, det blir bare kjedelig å gjenta gode poenger hele tiden, whistle.gif enig Chevy-lpg vi tar heller en skål, Og til Gurba ikke ta deg nær av alt, det er mye som er "ment" med et smil rofl.gif Men jeg tror jeg starte et nytt firma som heter: "PrinsPolska... alt i ombygging fort og gæli, (helst om natta). God Helg. shifty.gif
CamaroCab.

#77 Gurba

Gurba

4x4-Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 29 February 2008 - 20:23

Hva vet du om gode poenger? ;-)

#78 Chevy-LPG

Chevy-LPG

Onroader

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 29 February 2008 - 20:36

Joda, er gøy å spinne tanker rundt ting. Har ikke problemer med det...

Husk at PrinsPolska må forholde seg til norske importører da og deres priser. Ellers så er du i gråmarkedet med en gang....da har du ikke innkøpspris en gang på hvis anlegget går ut for 15000kr inkl montering.

Er jo mye annet også som folk drar til Polen for å gjøre. Eks så har jeg bekjente som får en eldre suburban totalrestaurert for 40.000kr. Noe som er ca 10 årslønner der nede. Hvem av oss ville ikke restaurert en suburban hvis man ganget års inntekten sin med 10.....

Har også friskt i minnet ordførerer i som var i Norge på sommeren for å plukke jordbær....og tjente flere ganger sin årslønn på de ukene. Byen mente dette var dårlgi reklame for Polen, derfor det kom frem i media. Det blir ganske feil når man skal sammenligne to så ulike samfunnsnivåer.

Men enig med cab, man har fått utfoldet sine meninger. Helgen er her og alt er fred og gammen.....

Spørst om vi hjelpe trådstarter så mye da...hehe

#79 aeomholt

aeomholt

4x4-Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2490 Innlegg:

Posted 01 March 2008 - 18:55

QUOTE(PeMa @ 29 Feb 2008, 20:10) <{POST_SNAPBACK}>
Tror jeg betalte 28.000,- for anlegget mitt ferdig montert. Da snakker jeg om pris uten mva. (Det er jo ikke penger montøren kan beholde)
Hvis anlegget koster 15.000, som nevnt tidligere er det 13.000,- igjen til montasje og igangkjøring. Hvis to mann bruker 2 dager, noe jeg vil tro de gjør utgjør det ca 9.000,- i lønn inkl sosiale utgifter. Da er det 4.000,- igjen til fortjeneste, husleie, verktøy etc. Syntes du det er urimelig da??

Det er vel nettop de 9000kr du nevner i lønn som gjør at dette kan utføres mye billigere i Polen?
Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

#80 camarocab

camarocab

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 407 Innlegg:

Posted 02 March 2008 - 11:53

QUOTE(aeomholt @ 1 Mar 2008, 18:55) <{POST_SNAPBACK}>
Det er vel nettop de 9000kr du nevner i lønn som gjør at dette kan utføres mye billigere i Polen?

Tror vel at det ligger mye i fortjeneste på anlegget også, er rart med priser når noen får monopol er det liksom ikke det beste for forbrukerene. rofl.gif

Edited by camarocab, 02 March 2008 - 11:54.

CamaroCab.