Nå er jeg nok i ferd med å skrive noe jeg ikke kan så mye om....
Hvordan dette fungerer vet jeg ikke, men... importøren har et garantiansvar og handler på vegne av fabrikken. Dette har normalt sett ikke noe med hvor det er kjøpt. Jeg vil også tro at en montør forholder seg til importøren i hver enkelt sak.
Det er jo flere ting som gjelder vedrørende å kjøpe produkter fra utlandet. For det første er det garantien som suger i de fleste land i forhold til Norge. 1 års garanti hvis du kjøper fra utlandet(dette gjelder også Sverige) er ikke uvanlig, Norge har nordeuropas beste reklamasjonslovgivning.
De fleste produsenter leverer med World Wide Warranty, men selv om den heter dette gjelder garantireglene i det landet du kjøpte varen. Så for et LPGanlegg kjøpt i for eksempel Polen, gjelder garantiloven for dette landet. Så i visse tilfeller har du faktisk ikke mer enn tre måneders garanti på fabrikkfeil. Det som er et alfa og omega er å få garantikortet som følger de fleste anlegg. I dette garantikortet vil det også fremkomme hvilke rettigheter du har som kjøper, så les det godt. Ta veldig godt vare på garantikortet, for uten dette kommer du ingen vei. Har du kjøpt LPGanlegget hos en norsk forhandler holder det som regel med at man har kvitteringen for kjøpet, eller du blir "kjent igjen". Her ser jeg en mulighet til en tvist allerede ved parallellimport. Du kjøper et anlegg hos en Norsk forhandler også ligger det eks Polsk/ Tysk garantiseddel i esken..... En bedrift som allerede opererer i gråsonen er vel da heller ikke de beste å komme ut for ved en slik tvist....lukter jo TV2 hjelper deg lang vei....
En annen ting man bør være oppmerksom på er at man i Norge normalt har to års garanti, men at man i tillegg til dette har tre års reklamasjonsrett - totalt 5 års reklamasjonsrett. Hvis du kjøper en vare med mangler, gir forbrukerkjøpsloven deg visse rettigheter. En vare er mangelfull dersom den ikke er som dere har avtalt. Du har også krav på at varen har de egenskaper og den kvalitet som selgeren har opplyst direkte til deg eller gjennom sin markedsføring.
Jeg skjønner jo at folk gjerne vil sparer noen tusenlapper på å kjøpe utenfor Norge, og så lenge alt virker som det skal er det jo ikke noe problem, men skulle noe skje på sikt kan dette fort bli dyrt.
Når det gjelder hva som egentlig skjer når en kunde med et utenlandsk anlegg dukker opp kan sikkert Gurba svare mer konkret på. Men jeg vil anta at det er noen få ting som blir sjekket. eks, serviceheftet for LPG anlegget. Dette er jo det grunnleggende for når, hvor og av hvem anlegget er kjøpt. Garantikortet har vi vært inne på, dette beviser at det faktisk er garanti på anlegget. Så vil det sikkert ha betydning om dette er en reklamasjon som er tilegnet en feilproduksjon, om hendelsen har vært innenfor de spesifikasjoner som gjelder anlegget (tenker da på temperaturer) etc. om feilen kan være grunnet feilmontering etc.
Sikkert mye mer også, men orker ikke skrive mer akkurat nå...
Edited by Chevy-LPG, 27 February 2008 - 23:35.