Gå til innhold



Foto

Bygge om til gass i utlandet?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
175 replies to this topic

#41 aeomholt

aeomholt

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2490 Innlegg:

Posted 26 February 2008 - 00:17

QUOTE(Chevy-LPG @ 26 Feb 2008, 00:05) <{POST_SNAPBACK}>
Portabel tank nei....alle LPG intalasjoner i Norge skal være permanent festet...men, har du båt på henger så kan du jo tanke på land... var også en marina som jeg fikk info om som muligens skal lage for båter også.

Båter på LPG er også vanlig i utlandet. Flere ferger til MRF går på LPG.


Litt tungvindt å dra en 26 fots båt på land for å fylle LPG. Men hva slags anlegg er ok for en 350TBI? I båt er man jo litt "friere" med tanke på lover og regler da smile.gif Men sikkerhet kommer uansett først.

Nye Superspeed til Colorline fra Krsand fikk ikke lov til å gå på LPG pga loven tillater det ikke på så store passasjerferger ennå... Forstå det den som kan.

Edited by aeomholt, 26 February 2008 - 00:18.

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

#42 Gurba

Gurba

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 26 February 2008 - 08:35

QUOTE(Chevy-LPG @ 25 Feb 2008, 23:34) <{POST_SNAPBACK}>
Har ingen aning......

Jeg bruker webastoen til forvarming, dermed så starter jeg så og si med en gang på gass. kun de få sekundene som du kjenner til ved første gangs start.


Ved småkjøring blir det jo forsvinnende lite å spare, særlig på vinterstid, uten webasto. Kommer jo fram dit en skal før gassen slår inn (jeg bor i sentrum). Og skal en ha webasto i tillegg så dobler prisen seg nesten. Men etter å ha hatt bil med webasto så er nok det og i planene på Tahoe'en. :-)

QUOTE(camarocab @ 25 Feb 2008, 23:46) <{POST_SNAPBACK}>
Her er vel grunnprinsippet for montering av lpgannlegg, sier ikke noe om kvaliteten på anlegget, men måten det gjøres på er vel nesten lik eller: Dette annleget koster 1500 dollar som kit.
Gøy å se hva som koster rundt 20 000. i arbe! http://poweredbyprop...ation Guide.pdf


Da synes jeg du skal begynne å bygge om biler til gass for 15.000kr. Da kommer jeg med bilen min. Du må være den eneste som gidder å jobbe gratis.

#43 camarocab

camarocab

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 407 Innlegg:

Posted 26 February 2008 - 09:04

QUOTE(Gurba @ 26 Feb 2008, 08:35) <{POST_SNAPBACK}>
Ved småkjøring blir det jo forsvinnende lite å spare, særlig på vinterstid, uten webasto. Kommer jo fram dit en skal før gassen slår inn (jeg bor i sentrum). Og skal en ha webasto i tillegg så dobler prisen seg nesten. Men etter å ha hatt bil med webasto så er nok det og i planene på Tahoe'en. :-)
Da synes jeg du skal begynne å bygge om biler til gass for 15.000kr. Da kommer jeg med bilen min. Du må være den eneste som gidder å jobbe gratis.

Hvem har snakket om 15 000 kr. ikke jeg, jeg bare settere fingeren på at monteringen koster rundt 20 000 hvis anleget koster 18 000.- , sum kr. 38 000.-. for samme montering i eks. Tyskland, hvis det er bedre en Polen koster det fra 2400 euro og oppover. Disse tjener også penger på det de gjør og det koster ikke 10 000.- ekstra å få sendt delene den ekstra biten opp til Norge. Jeg tror spekulasjonen på høye bensinpriser er prisdrivende for lpg montering i Norge. Senk prisene så får dere enda mer å gjøre og dere vil være med å spare miljøet som en bonus. whistle.gif
CamaroCab.
Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

#44 Gurba

Gurba

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 26 February 2008 - 10:46

Går ut ifra at du vet endel om å montere gass-anlegg så hvor mye synes du at vi skal ta for jobben?

Edited by Gurba, 26 February 2008 - 10:48.


#45 camarocab

camarocab

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 407 Innlegg:

Posted 26 February 2008 - 11:54

QUOTE(Gurba @ 26 Feb 2008, 10:46) <{POST_SNAPBACK}>
Går ut ifra at du vet endel om å montere gass-anlegg så hvor mye synes du at vi skal ta for jobben?

Er jo ikke akkurat romfartsteknologi detta da, så det er vel bare å vent på at flere tilbydere kommer på banen, så kommer vel den rette prisen frem etterhvert. noexpression.gif Men atte 38000 kroner for å montere i en v8 bil er uhørt, tror jeg de fleste er enige i. Og sånne forumer som dette er vel til for å hjelpe hverandre med å fremskaffe ting til bilene våre billigst mulig og derfor syns jeg at denne diskusjonen om å suge mest mulig ut av andre "bilkompiser" er litt drøy. Burde det ikke hvert slik at vi hjalp hverandre til å finne frem til den billigste tilbyderen, i stedenfor en forsvarstale fra dere om hvorfor det må koste dyrt å få gjort det her ilandet.
CamaroCab.
Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

#46 Gurba

Gurba

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 26 February 2008 - 12:40

Selvsagt vil alle ha alt billigst mulig, men poenget er at selv om det ikke er vanskelig så tar det tid. På enkelte biler må til og med innsugsmanifoilen taes av. Har bygd om en Express. Kanskje du klarer å se for deg hvor trangt og vanskelig det er å komme til? Hvis du tror at det er så fort gjort så kan du begynne å montere gassanlegg selv. Vi tar forresten ikke 38.000 for en V8 heller.

Jeg tror ikke at forumet er til for at folk skal jobbe gratis for "bilkompiser". En ting er å hjelpe kjenfolk med å skru litt, men det er noe helt annet når du vil ta lønna fra folk Du får ikke maten på Rema gratis fordi om du kjenner den som sitter i kassa heller.

#47 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 26 February 2008 - 14:51

QUOTE(Gurba @ 26 Feb 2008, 08:35) <{POST_SNAPBACK}>
Ved småkjøring blir det jo forsvinnende lite å spare, særlig på vinterstid, uten webasto. Kommer jo fram dit en skal før gassen slår inn (jeg bor i sentrum).


Er ikke mange minuttene på tomgang før min V8 går over til gass. Mener det var et par min jeg tok tiden en gang, men det var tidlig på høsten. En V8 produserer mye varme.

#48 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 26 February 2008 - 15:02

QUOTE(camarocab @ 26 Feb 2008, 11:54) <{POST_SNAPBACK}>
Er jo ikke akkurat romfartsteknologi detta da, så det er vel bare å vent på at flere tilbydere kommer på banen, så kommer vel den rette prisen frem etterhvert. noexpression.gif Men atte 38000 kroner for å montere i en v8 bil er uhørt, tror jeg de fleste er enige i. Og sånne forumer som dette er vel til for å hjelpe hverandre med å fremskaffe ting til bilene våre billigst mulig og derfor syns jeg at denne diskusjonen om å suge mest mulig ut av andre "bilkompiser" er litt drøy. Burde det ikke hvert slik at vi hjalp hverandre til å finne frem til den billigste tilbyderen, i stedenfor en forsvarstale fra dere om hvorfor det må koste dyrt å få gjort det her ilandet.


Blir vel ikke det samme å sammenligne priser på to forskjellige land med forskjellige levestandarder i form av lønninger.

Trådstarter spurte om erfaringer med å bygge om til gass i utlandet, og om BRC. Han har fått mine erfaringer fra de anleggene jeg har sett bygget om i Polen. Grunnen til at jeg har sett disse, er jo fordi de står til modifisering til vanlig timepris for å få de godkjent hos BT i Norge. Klart det er de som også får sine igjennom uten problemer. Men de ser jeg ikke. - En annen ting er jo at firma som monterer slikt i Norge ikke ønsker å røre noe som er halvmontert og som ikke går igjennom her hjemme. De vil ikke ha sitt firmanavn i befatning med de bilene hos BT.

Klart vi skal hjelpe hverandre med å få ting billigst mulig, det er jo det jeg har fokusert på. Ser du på mine innlegg tidligere, så sier jeg at prisen for å montere i utlandet blir høy den også, om man kalkulrerer en del kostnader som jeg mener man bør ta med seg. Min fritid/ feriedager er for meg også en kalkulert kostnad.

Samt evt kostnader når du kommer hjem igjen og kanskje ikke får ting godkjent. Da kan man begynne å regne timespriser, hvis man får det gjort i det hele tatt. Jeg tar utgangspunkt i meg selv, en person som ikke kan skru, men som må leie andre til alt slikt.

Nå er systemet i Norge en gang slik, at man må forholde seg til importører, hvis man skal operere redelig som firma. Selv om det kommer flere aktører på banene, så tror jeg ikke montørene i dag tar seg så ille betalt for selve anlegget. De nye anleggene er forholdsvis dyre netto inn, selv i komplette sett. Man kan ikke sammenligne slike priser med parallellimport, og på grensen til smugling for å få inn anlegg uten mva etc. Dette gjelder jo alle ting til biler, ikke bare gassanlegg.

Synes man det er så mye billigere å betale en 15-20000kr for å få montert en webasto, noe som gjøres samme dag som du setter den inn?

Edited by Chevy-LPG, 26 February 2008 - 15:06.


#49 Gurba

Gurba

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 26 February 2008 - 19:25

QUOTE(Chevy-LPG @ 26 Feb 2008, 14:51) <{POST_SNAPBACK}>
Er ikke mange minuttene på tomgang før min V8 går over til gass. Mener det var et par min jeg tok tiden en gang, men det var tidlig på høsten. En V8 produserer mye varme.


Det er sant det, men jeg bor 2 minutter unna alt, men det blir nok gass allikevel en vakker dag så får jeg slutte med småkjøring til jeg får montert webasto og. :-)

Det var dette med høy-kost-land vs lav-kost-land jeg óg prøvde å få frem, men ikke alle vil forstå. Det er mange konspirasjons-teoretikere. :-)

Edited by Gurba, 26 February 2008 - 19:29.


#50 camarocab

camarocab

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 407 Innlegg:

Posted 26 February 2008 - 20:16

Ja, ja, takk for en livelig diskusjon vi blir nok ikke helt enige, jeg tror vel at det burde gå å presse prisene enda mer her i Norge, hadde det ikke hvert SÅ lønnsomt å konvertere så ha prislappen sett litt annerledes ut. Jeg skal ha et lpg annlegg på min nyinnkjøpte S10, bilen har bare gått 80 000 km så vi skal ha den en stund og kona kjører 10 mil om dagen frem og tilbake fra jobb så lønnsomheten er tilstede. Så jeg er på jakt etter et godt tilbud på en et annleg for tbi, blir prisen spiselig så blir monteringen her i Norge, blir det for dyrt er det utlandet som teller. Det er jo MYE enklere å montere på en tbi i forhold til men multipoint, (men 20000 i arbeidspenger da mann tongue.gif smile.gif ). Så hvis dere vet om noen som har et greit tilbud vil jeg vite om det. wink.gif
CamaroCab.
Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

#51 raymondb

raymondb

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 13 Innlegg:

Posted 26 February 2008 - 20:21

Hei

Jeg fikk montert inn gassanlegg i min tahoe i høst.
Jeg brukte Servicexperten, etter anbefaling herifra, prisen var grei (nå får jo jeg trekt fra momsen riktignok)

Ser verdien av å få gjort det i Norge og av en som kan dette, det ble nemlig en feil på fordamperen rimlig fort, etter ett par tanker, faktisk.

Dette er nok utrolig sjeldent skjer, men Servicexperten fant feilen og byttet den på en times tid, hadde vært surt med en tur til Polen for det! og uten fordamper iorden så gikk ihvertfall ikke bilen på gass.

Jeg hadde ikke betenkt meg, jeg hadde satt bort dette til servicexperten neste gang jeg skulle montert gassanlegg også, uansett hvor billig polakken hadde gjort det.

#52 Gurba

Gurba

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 26 February 2008 - 20:26

QUOTE(camarocab @ 26 Feb 2008, 20:16) <{POST_SNAPBACK}>
Ja, ja, takk for en livelig diskusjon vi blir nok ikke helt enige, jeg tror vel at det burde gå å presse prisene enda mer her i Norge, hadde det ikke hvert SÅ lønnsomt å konvertere så ha prislappen sett litt annerledes ut. Jeg skal ha et lpg annlegg på min nyinnkjøpte S10, bilen har bare gått 80 000 km så vi skal ha den en stund og kona kjører 10 mil om dagen frem og tilbake fra jobb så lønnsomheten er tilstede. Så jeg er på jakt etter et godt tilbud på en et annleg for tbi, blir prisen spiselig så blir monteringen her i Norge, blir det for dyrt er det utlandet som teller. Det er jo MYE enklere å montere på en tbi i forhold til men multipoint, (men 20000 i arbeidspenger da mann tongue.gif smile.gif ). Så hvis dere vet om noen som har et greit tilbud vil jeg vite om det. wink.gif


Hvor bor du da? Lettere å anbefale da. :-)


QUOTE(raymondb @ 26 Feb 2008, 20:21) <{POST_SNAPBACK}>
Hei

Jeg fikk montert inn gassanlegg i min tahoe i høst.
Jeg brukte Servicexperten, etter anbefaling herifra, prisen var grei (nå får jo jeg trekt fra momsen riktignok)

Ser verdien av å få gjort det i Norge og av en som kan dette, det ble nemlig en feil på fordamperen rimlig fort, etter ett par tanker, faktisk.

Dette er nok utrolig sjeldent skjer, men Servicexperten fant feilen og byttet den på en times tid, hadde vært surt med en tur til Polen for det! og uten fordamper iorden så gikk ihvertfall ikke bilen på gass.

Jeg hadde ikke betenkt meg, jeg hadde satt bort dette til servicexperten neste gang jeg skulle montert gassanlegg også, uansett hvor billig polakken hadde gjort det.


Det var problemer med noen fordampere. En liten pakning som ikke var satt i skikkelig. Bytta et par sånne på kundebiler. :-)

#53 camarocab

camarocab

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 407 Innlegg:

Posted 26 February 2008 - 20:33

QUOTE(raymondb @ 26 Feb 2008, 20:21) <{POST_SNAPBACK}>
Hei

Jeg fikk montert inn gassanlegg i min tahoe i høst.
Jeg brukte Servicexperten, etter anbefaling herifra, prisen var grei (nå får jo jeg trekt fra momsen riktignok)

Ser verdien av å få gjort det i Norge og av en som kan dette, det ble nemlig en feil på fordamperen rimlig fort, etter ett par tanker, faktisk.

Dette er nok utrolig sjeldent skjer, men Servicexperten fant feilen og byttet den på en times tid, hadde vært surt med en tur til Polen for det! og uten fordamper iorden så gikk ihvertfall ikke bilen på gass.

Jeg hadde ikke betenkt meg, jeg hadde satt bort dette til servicexperten neste gang jeg skulle montert gassanlegg også, uansett hvor billig polakken hadde gjort det.

Det fins andre enn polakkene da, det er bare at polakkene har kjørt på gas MYE lenger en de fleste i europa. Her er et tilbud fra Tyskland 2600 euro for en v8 multipoint http://cgi.ebay.de/A...1QQcmdZViewItem
Men som nevnt før langt hjemmefra whistle.gif
CamaroCab.
Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

#54 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 26 February 2008 - 21:53

Nå kan ikke jeg tysk, er dette inkl montering?

#55 Gurba

Gurba

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 26 February 2008 - 22:26

Einbau er vel innbygg dvs montering.

Prisen etter dagens kurs er 21000kr på et KME-anlegg. Hva er prisen for Prins?

Edited by Gurba, 26 February 2008 - 22:34.


#56 astrosafari

astrosafari

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 117 Innlegg:

Posted 27 February 2008 - 05:35

Er det ikke slik at selv om gassanlegget er montert i tyskland heter Pinz ,så må de som selger dette i Norge
ta service på det .Er det ikke noe som heter Eurogaranti.Garantien folger gass anlegget uansett hvor det er montert , sier de som selger dette merke i norge nei det er ikke montert her hos oss. så er det bare å klage til fabrikken å si de vil ikke reparere anlegget ,da kan det hende de ikke lenger selger Pinz gassanlegg

#57 camarocab

camarocab

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 407 Innlegg:

Posted 27 February 2008 - 06:58

QUOTE(Chevy-LPG @ 26 Feb 2008, 21:53) <{POST_SNAPBACK}>
Nå kan ikke jeg tysk, er dette inkl montering?

Her er en som monterer Prins er samme prisen: http://cgi.ebay.de/A...ksid=p1638.m124
Her er en annen: http://cgi.ebay.de/A...ksid=p1638.m124
whistle.gif

Edited by camarocab, 27 February 2008 - 06:59.

CamaroCab.
Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

#58 camarocab

camarocab

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 407 Innlegg:

Posted 27 February 2008 - 08:02

Stettin, ditt er det ikke langt, men det er BRC (hvorfor er det dårligere forresten.) http://www.gib-gas-m...nbau_preise.htm
CamaroCab.
Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

#59 Bead-lock-1

Bead-lock-1

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 64 Innlegg:

Posted 27 February 2008 - 16:01

Er det ikke bare å sparke monterings hajene i ræva,

gi totalt blanke i de forbanna idiotene på Biltilsynet,

reise til utlandet å montere der å glise hele veien til Gas pumpa...

De monterer anlegg i HELE nord europa, tipper svenskene er 20-30% billigere...

Har kjørt med min Propan brenner siden jeg handla den i 2000...

Uten å røre EN skrue...å for de som da kjenner til detta så har vedlikeholdet vært ... null-ingen ting...

Bilen, er Big dually, med 454 og forgasser... funker som bare det...bruker sine 2,5 - 3 liter og må nesten ha det med å slepe på 2,7 tonn med skrapjern...+ diger henger stadig vekk... rolleyes.gif

Å fortell meg at dingsen i motor rommet, slangen til luftfilterboksen, el dingsen under dasjen og tanken under trengs 2 dager med montoasje.... NOT....blink.gif blink.gif

Ta turen til Polen du Cabben!
Jo STØRRE, jo BEDRE...

615 Cid....ja, den funker... :o)

#60 Gurba

Gurba

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 27 February 2008 - 17:45

Flere som har greie på gass-anlegg ser jeg. :-)